• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

koffie branden tegen wespen

Laatst bewerkt:
20585199_XXL.jpg
In de maand augustus hebben we het meeste last van de wespen. Die vervelende indringers die ons leven zuur kunnen maken als we lekker op een terrasje of in eigen tuin een drankje en een hapje nuttigen. Door het warme weer zijn er veel meer wespen dan andere jaren en het ziet er naar uit dat de wespenplaag steeds groter word. Tijd om daar iets tegen te doen!

Wespen hebben een gloeiende plakkend-zweet-hekel aan koffie. Wanneer ze in aanraking komen met de heerlijke vers gebrande koffiegeur maken zich dan ook snel uit de voeten. Daar kunnen we dus mooi gebruik van maken.

Zet vlak in de buurt van de plek waar je zit schaaltjes met gemalen koffie neer. Je kunt ook gewoon schaaltjes vouwen van een stuk alufolie! Let er wel op dat het schaaltje warm word. Zet het dus niet op je mooie kunststof tuintafel neer maar op een stoeptegel bijvoorbeeld. Steek de gemalen koffie aan, zodat deze gaat smeulen. Wees gerust, er ontstaan geen vlammen bij het verbranden van gemalen koffie.

Wespen zorgen er nu wel voor dat ze uit de buurt blijven omdat ze gruwelen van de geur. Laat brandende koffie niet zonder toezicht, je wilt niet dat je huis afbrand mocht een beetje wind aan de haal gaan met je schaaltje brandende koffie!

42520099d523362e48f33cd9d09f11b1.jpg
 
Return to: Dieren en Vee
Enig idee van hoe lang de geur van verbrande koffie werkzaam blijft om wespen op afstand te houden?
Ik zoek eigenlijk naar een methode om te voorkomen dat wespen nesten gaan bouwen in de schuur van mijn Duitse honk en op zolder in Polen. Daar is het elk jaar prijs. Alle kieren dichtstoppen is praktisch ondoenlijk.
 
Enig idee van hoe lang de geur van verbrande koffie werkzaam blijft om wespen op afstand te houden?
Ik zoek eigenlijk naar een methode om te voorkomen dat wespen nesten gaan bouwen in de schuur van mijn Duitse honk en op zolder in Polen. Daar is het elk jaar prijs. Alle kieren dichtstoppen is praktisch ondoenlijk.
De geur zal niet zo lang blijven hangen. Wanneer de koffie opgebrand is, is de geur ook snel verdwenen. Ik ben band dat dit niet de oplossing is voor jouw probleem. Je zou kunnen kijken of kruidnagel je probleem op kan lossen. Wespen houden niet van de geur van kruidnagel. Een handje kruidnagel op plekken leggen waar ze naar binnen zouden kunnen komen, zou misschien een oplossing kunnen zijn.
 
In onze appelhof zit een wespennest in de bodem. Ze zijn er maar druk mee, in en uit.
Wij zitten vaak buiten achter de boerderij, dat is ongeveer vijftig meter van het nest.
Bakje met zoetigheid vlak bij het nest, geen problemen. Die lieverdjes zijn ook liever lui dan moe.
Dit helpt uiteraard niet tegen het nesten bouwen... :fluit:
 
Het schijnt dat wespen geen nesten bij elkaar in de buurt bouwen. Ik heb gehoord dat je een nep nest, zoals een bruine papieren zak, kunt ophangen waar je geen nesten wilt.

Op de zorgboerderij waar ik werkte was een nest boven de paardenstal. De instructie was om je daar rustig te bewegen. De hele zomer hadden de paarden geen last van vliegen in de stal.

Thuis had ik deze zomer een nest in het 2e schuurtje. Het is echt grappig om te zien hoe de wespen insecten vangen, de vleugels en kop er af halen, en het lijf meenemen naar het nest.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
Het schijnt dat wespen geen nesten bij elkaar in de buurt bouwen. Ik heb gehoord dat je een nep nest, zoals een bruine papieren zak, kunt ophangen waar je geen nesten wilt.

Op de zorgboerderij waar ik werkte was een nest boven de paardenstal. De instructie was om je daar rustig te bewegen. De hele zomer hadden de paarden geen last van vliegen in de stal.

Thuis had ik deze zomer een nest in het 2e schuurtje. Het is echt grappig om te zien hoe de wespen insecten vangen, de vleugels en kop er af halen, en het lijf meenemen naar het nest.
In de schuur van mijn Duitse honk, had ik verschillende wespennesten, waaronder ook een grote aan de onderdorpel van de deur naar het dak van de wasruimte. Als ik die deur open of dicht deed, was het zaak om een paar minuten uit de buurt te blijven tot de rust was weergekeerd. Pas daarna rustig over de drempel met het nest heen stappen.
Inderdaad geen last van vliegen gehad.
 
In Vlaanderen worden wespennest en verwijderd door de brandweer vroeger gratis nu kost dit 40€
@Tanfana volgen mij geld dat alleen bij hoornaarts.
In de Ardennen brande men imker tabak op de terras tafels in mooie rvs schaaltjes. Dat was ook nieuw voor mij.
 
Vandaag een professionele wespen val aangeschaft. Niet dat ik veel last heb van wespen. Maar gisteren een Aziatische hoornaar gespot aan mijn bijen kasten.
En dat zijn geen lieverdjes.
Ik heb ook wespen lokmiddel gekocht.
Gisteren vlug een wespen val geknutseld en zelf een lokmiddel gebrouwen. Ze hangen nu naast elkaar eens zien waar ik er het meest mee vang.
Mijn zelf lokmiddelbrousel bier, witte wijn, suikerwater, en appelazijn.
 
Een beetje late reactie, ik ben net lid geworden.
Probeer eens wierookstokjes, plaats er meerdere "bovenwinds" op de plaats waar je verblijft.
Neem ook verschillende geuren om te proberen.
Tegen muggen werkt het ook uitstekend.
 
Het is moeilijk te zeggen hoe lang de geur van verbrande koffie wespen op afstand kan houden, aangezien dit afhangt van verschillende factoren zoals de hoeveelheid koffie, de windrichting en de omgevingstemperatuur. Over het algemeen is de geur van verbrande koffie niet zo effectief als wespenbestrijdingsmiddelen of het gebruik van fysieke afschrikmiddelen zoals vliegengaas of horren.

Om te voorkomen dat wespen nesten bouwen in de schuur of op zolder, kunt u proberen om hun toegangspunten te blokkeren door kieren en gaten dicht te maken met kit of ander materiaal. Ook kunt u proberen om wespen af te schrikken door geurende kruiden zoals kruidnagel, munt of citroen te plaatsen in gebieden waar ze vaak worden gezien.
 
Bovenaan