• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Konijnenslacht (kan schokkende beelden bevatten)

josvanpiros

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Nog een laatste poging tot plaatsing met foto´s (ook heel jammer dat maar 5 foto´s toegevoegd kunnen worden omdat zo niet een volledig beeld te geven is).

Zoals eerder aangekondigd hebben wij vandaag onze konijnen geslacht. Dit stond eigenlijk iets eerder op de agenda maar omdat het hier in Hongarije de laatste tijd niet echt weer voor een buitenklus was hadden we de slacht wat uitgesteld. Vandaag was het weliswaar frisjes maar het zonnetje scheen regelmatig, al met al een prima dag om buiten de klus te klaren.

We hadden besloten al onze konijnen te slachten omdat de huidige twee generaties niet voor nakomelingen zorgden. Wij wijten het uitblijven van jonge konijnen zelf aan het verblijf wat vrij donker is. Er staat een nieuw dieren verblijf op de planning. In dat nieuwe dierenverblijf komt royale, lichte en goed schoon te maken ruimtes voor konijnen, kippen, cavia´s en eenden. Edoch voor dit nieuwe verblijf gerealiseerd kan worden zullen eerst voldoende middelen voorhanden moeten zijn. Daar de huidige twee generaties konijnen volgroeid waren en niet voor nageslacht zorgden was de keuze om ze nu allen voor de winter te slachten vrij eenvoudig, immers het zou de komende maanden alleen maar voer en verzorging kosten zonder dat daar revenuen tegenover staan. Dus hebben we er voor gekozen de vriezer nog maar wat extra te vullen voor de komende winter.

Morgen worden de konijnen verwerkt tot Limburgs Konijn, bitterballen en hondenvoer. Recepten volgen later.

Het doden van een dier is niet leuk, maar als je zelfvoorzienend leeft en vlees wilt eten dan hoort het er bij. En alles beter dan vlees uit de bio-industrie. Zo gaan we te werk:

Als het konijn gevangen is nemen we alle tijd om het beestje rustig te laten worden. In eerst instantie uit respect voor het beestje maar ook uit eigen belang, gestrest vlees is taai immers.
Image00005.jpg

Is het beestje helemaal rustig dan krijgt het een ferme klap achter de oren waardoor de nek breekt en het beestje direct buiten bewust zijn is. Het is nu wel zaak om het beest goed vast te houden want het gaat even stuiptrekken.
Image00011.jpg

Vervolgens wordt het beestje aan de achterpoten opgehangen en met een vlijmscherp mes worden in één haal halsslagader en luchtpijp doorgesneden.
Image00014.jpg

Als de konijnen zijn leeggebloed kunnen ze gestroopt worden.
Image00021.jpg

Na het stropen en het verwijderen van de ingewanden laten we de konijnen 24 uur besterven.
Image00058.jpg
 

Jasje

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Fijn dat het plaatsen van foto's toch gelukt is uiteindelijk want ik vindt het een bere interessant topic.
Ik ben er even als de konijnen bij met gelijk een vraag:
@josvanpiros wat bedoel je precies met "24 uur besterven". Ik heb geleerd dat vanaf dit punt (na villen en leeghalen) de hygiëne belangrijk is en er snel gehandeld moet worden bij voorkeur. Of geld dat dan enkel voor directe consumptie (na wassen).
 

dubbel0

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Besterven is eigenlijk het rottingsproces (eiwitten worden omgezet) z'n gang even en laten gaan om zo wat meer smaak aan het vlees te geven en het vlees word malser ( duh, het verrot ;) ), ik heb jagers gekend die hingen het vlees soms wel een paar dagen op. Persoonlijk vind ik besterven een keuze. (Wel/ niet doen en de tijd die je nog hebt om te slachten.)
Vaak gebeurt dat nog in het velletje, dus alleen organen er uit, ontweid noemt men dat, om bijv. vliegen etc geen kans te geven. Het ligt ook aan de tijd die je nog hebt om te slachten.
Het is trouwens wel zaak om het kadaver direkt goed te koelen, met grotere dieren plaatst men vaak even een stok tussen de ribben om de borstkas open te houden. (circulatie) Borstkas is dan opengesneden of gezaagd van middenrif naar strottenhoofd langs het borstbeen. ;)
 

Flos

SHTF Expert
Het besterven is niet alleen voor de smaak.
Maar ook voor het verder verwerken van het vlees.
Pas geslachte dieren kan men niet of toch moeilijk versnijden.
Al vind ik 24u voor een tam konijn wel lang.
Maar ik heb het al meerdere malen gezegt.
Over kleur en smaak kan men niet discuteren.
 

josvanpiros

Senior Prepper
Wij laten vlees normaal 24 uur besterven (behalve kip) waardoor het vlees malser wordt. Direct na de dood treedt lijkstijfheid in, door het vlees 24 uur te laten rusten wordt het weer malser. Daarom slachten wij normaal gesproken in het najaar of winter als de buitentemperatuur onder de 10°C is, bij voorkeur nog iets kouder. In deze tijd van het jaar ook geen last van vliegen. Soms slachten we in de zomer maar dan uitsluitend klein vee dat snel verwerkt kan worden en dan ook maximaal 1 of 2 gelijktijdig. Het besterven slaan we dan over - in de zomer is de kans op bacterieel bederf veel groter - en wordt het vlees direct verwerkt en bereidt.
 

Jasje

Prepper goeroe
Mooie antwoorden. :thumbsup: Helemaal duidelijk zo. De eekhoorns (grijze) die de BBQ bij ons op gingen waren in de zomer gescoord. Ik heb ze direct -na 't villen- onder een koude veldkraan grondig afgespoeld en direct op het rooster gelegd. In koudere omstandigheden zul je dus anders kunnen handelen.
 

Flos

SHTF Expert
Beste @josvanpiros die in Nederland zijn een klein beetje anders dan die in vlaanderen . Ik ben al 37 jaar in het bezit van een geldig jachtverlof. Met de nodige materialen waar we hier niet over spreken. Dus de openings tijden ken ik uit mijn hoofd ook al wijzigen ze wel elk jaar wat. Maar daar mee is er nog geen aangeduid dat in de zomer open is. Met uitzondering van wat waterwild. Dus is jagen in de zomer meestal stropen.
 

Highway

Last (wo)man standing
Jos, ben blij dat je toch hebt doorgezet met het plaatsen van de foto's! Als eerste heb je een goede fotogravin, en als tweede is dit een heel mooi verslag. Hopelijk komen de volgende foto's er ook aan :)

Elke week loop je wel eens langs de vlees koeling, nu kan je zien en begrijpen wat er aan vooraf gaat, wat je tegen komt, en wat je moet weten. Het taboe van slachten doorbreken.
 

dubbel0

Diehard Prepper
@Flos, reebok , (mei - september) wet-technisch gezien is het geen jacht maar schadebestrijding art. 68 flora en faunawet. (vervalt trouwens per 1-1-17 lees ik net, ff zoeken naar meer info voor volgend jaar).
 

Flos

SHTF Expert
@Flos, reebok , (mei - september) wet-technisch gezien is het geen jacht maar schadebestrijding art. 68 flora en faunawet. (vervalt trouwens per 1-1-17 lees ik net, ff zoeken naar meer info voor volgend jaar).
Leuk dat je het zelf zegt dat het geen jacht. De term die je noemt kennen wij niet. Verdelgen noemt het . Bestrijden van overig wild.
 

dubbel0

Diehard Prepper
Bestrijding schadelijk wild met (provinciale )ontheffing, valt in de zelfde categorie als bijv. muskusrat. Kleinwild jacht doe ik al sinds mijn 16e ( toen mocht je nog meelopen met geweer, met vaders) maar de laatste jaren is dat door veranderende interesse verlegt naar reewild. maar met dezelfde technieken zoals aanzitten en bersen. En nu weer on topic :D
 
Bovenaan