• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Kookplaatje en andere slimme warmtebronnen...

Hier passen wel tips over warmtebronnen om op te verwarmen en te koken. En dan misschien juist de minder voor de hand liggende... Wie een goed idee heeft, plaats het hier...

Voor het onderstaande, dacht ik er ook aan om er een broodbakoventje mee te maken, gewoon door het in een blik te plaatsen. Als iemand dat wil uitproberen, of andere handige zaken kan melden, graag!

Een paar maanden geleden kocht ik een klein verwarmingsplaatje bij AliExpress.

Het kost maar een paar €€ en blijkt uitstekend geschikt te zijn om koffie op te zetten. En het neemt nauwelijks ruimte en gewicht in.

Ik had nu pas de gelegenheid om het uit te proberen. Even een paar daagjes weg, en wel een koffiezetapparaat in het huisje maar geen koffiefilters... Dus de percolator uit de preptas gehaald, en dat plaatje. Op het gasfornuis wilde ik het niet zetten.

Zo'n dingetje is bij uitstek geschikt voor situaties waarin je alleen 230V hebt. Een hotelkamer, of nul+fase uit de lantarenpaal, van achter een struik😁

Deze vierkante is 400W als ik mij niet vergis. Er is ook een langwerpige van 600 W en daarop past sowieso ook een pannetje. Koken, kan erop, vermoed ik.

IMG_20240423_132715.jpg
Koop er het beste eentje met een stekker al gemonteerd. En plaats het op een vuurvaste ondergrond want ook de pootjes worden loeiheet...
IMG_20240423_131133.jpg
Na een minuut of zes is de koffie klaar😁
IMG_20240423_132621.jpg
 

Roel

Mankinds only hope
En inmiddels is het weer in blik maar nu is deze, zo als je op mijn foto kon zien, bruin.
Ik weet wel dat er hetzelfde spul in zit, maar vind het niks...
Maar goed, over koffie zetten en wat je best manier is kunnen we eventueel een nieuw topic op starten.
Nu maar weer on topic zou ik denken.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Heb je een linkje naar zo'n ding ?
@preparator , ik gebruik de AliExpress app en dan verschijnt er geen hyperlink, maar ik zoek het wel even op voor je...

Gevonden!
https://nl.aliexpress.com/item/1005003750427236.html?spm=a2g0n.productlist.0.0.703c6ec8dW7WlG&browser_id=d701a087edc7480f93c97be4aa500e79&aff_trace_key=68d0253be3d0464da704643dd635f6db-1712241941481-05546-UneMJZVf&aff_platform=msite&m_page_id=dthvnquxecazecpz18f11282eb51bb89985f201a32&pdp_npi=4@dis!EUR!8.64!4.66!!!9.04!4.88!@211b61bb17139797971648638eea76!12000038267990255!sea!NL!0!AB&algo_pvid=f2eebba8-228b-4e42-9465-665460d71b14
Screenshot_20240424-193157.png
Ik betaalde zelf nog geen €9 voor twee plaatjes (400 en 600W) incl. verzending, dus zelf nog even verder zoeken loont zich wellicht.

De plaatjes houden een temperatuur van 260C +/- 10C aan, dus koken kan best.

Je gaat dat uitproberen? Heb je zelf al iets van een transportabel kookstelletje?
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Manmanman

Deze link is wel voldoende

https://nl.aliexpress.com/item/1005003750427236.html


Maar die verzendkosten bevallen me niet
Bekijk bijlage 26478
En om nu een bestelling van 764,80 euro te plaatsen vind ik ook wel een dingetje.
Haha, ok, ik kopieerde de hyperlink en plakte het ding, en zo lang kwam het eruit🤪. Pijnlijk😆

Het is ook wel pijnlijk om te moeten constateren dat Zeeuwse schraperigheid de werkelijke oplossing in de weg staat @martin . Immers, koop je er 263 dan raak je die wel weer kwijt via een "group-buy" op ons forum. Middel je dan de normale verzendkosten dan wordt iedereen eindelijk rijk, en alle passieve leden komen ervoor onder hun steen vandaan!🤪 Win, win, winnewin...

Het is altijd de moeite waard om naar de gunstigste prijs te zoeken, zoals ik schreef. Heb je eenmaal iets moois gevonden, gebruik dan de "foto zoektool" op AliExpress die alle overeenkomstige aanbiedingen laat zien. Even op prijs sorteren, en dan is de eerste aanbieding met gratis verzending vaak voordeliger.👍

Haha, jij wist dat natuurlijk, maar wilde een arme Hollander op de kast jagen. Ergens, zit "Alva's bril" nog steeds niet lekker😉in Spanje...?
 

preparator

Prepper
@preparator
Ik betaalde zelf nog geen €9 voor twee plaatjes (400 en 600W) incl. verzending, dus zelf nog even verder zoeken loont zich wellicht.

De plaatjes houden een temperatuur van 260C +/- 10C aan, dus koken kan best.

Je gaat dat uitproberen? Heb je zelf al iets van een transportabel kookstelletje?
Ging mij er vooral om om na te kunnen lezen hoe de specificaties van deze heater er uit zien want dit kende ik nog niet.
Dat is juist ook zo leuk en nuttig van een forum.

Mijn transportabele kooktoestellen zijn branders op de ouderwetse prikblikjes alsmede een driepoot brander die op een langwerpige ventielbus aangesloten kan worden.


Voor bestellingen op Alie kies ik tegenwoordig vrijwel uitsluitend voor producten die met "Choice levering" worden aangeboden. Zijn meestal ietsje duurder maar je hebt ze wel in ca. 1 week in huis.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Ging mij er vooral om om na te kunnen lezen hoe de specificaties van deze heater er uit zien want dit kende ik nog niet.
Dat is juist ook zo leuk en nuttig van een forum.

Mijn transportabele kooktoestellen zijn branders op de ouderwetse prikblikjes alsmede een driepoot brander die op een langwerpige ventielbus aangesloten kan worden.


Voor bestellingen op Alie kies ik tegenwoordig vrijwel uitsluitend voor producten die met "Choice levering" worden aangeboden. Zijn meestal ietsje duurder maar je hebt ze wel in ca. 1 week in huis.
@preparator , ik kies ook meestal voor Choice, ook omdat de levering gratis is voor ordergroottes van €10 of meer. De uitzonderlijk hoge minimum bestelwaarde voor gratis verzending in de advertentie van de hyperlink ontging mij maar @martin niet😆

Kijk voor kookstelletjes ook eens naar die met een flesje benzine aan een slangetje, met een benzinebrandertje. Dat is compact en met een klein hulpstuk kunnen er ook ventiel-gasbusjes (zoals van de Action) op. Benzine vind je overal, ook als het gas op is. En, als bonus kan je er ook een IR stralend opzetstuk voor kopen, en heb je een straalkacheltje!
Screenshot_20240425-101611.png
Screenshot_20240425-101911.png
Screenshot_20240425-102259.png
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Werkt zo'n stove-cover eigenlijk wel zo goed? Lijkt mij dat je vlammetje zonder er iets omheen ook prima werkt om het warm te maken.

Het is niet zo dat er een steen of zo in dat dingetje zit, die nog even na straalt... qua grootte zou dat ook geen zode aan de dijk zetten.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Werkt zo'n stove-cover eigenlijk wel zo goed? Lijkt mij dat je vlammetje zonder er iets omheen ook prima werkt om het warm te maken.

Het is niet zo dat er een steen of zo in dat dingetje zit, die nog even na straalt... qua grootte zou dat ook geen zode aan de dijk zetten.
@joepmeloen , dat werkt best goed. Die stalen kooi gaat rood-heet gloeien en gaat daardoor warmte (infrarood) uitstralen net zoals bij een straalkachel. Een open vlam verwarmt vooral de lucht (verbrandingswarmte) maar die lucht wil naar boven en kan uit tent-beluchtingsgaten ontsnappen. De IR-straling van die kooi wordt rondom weggeslingerd en verwarmt zo direct alles wat het treft. Met zo'n kooi wordt er natuurlijk ook lucht verwarmd, dus het is een op twee manieren tegelijk werkende verwarming (stralingswarmte en luchtverwarming door convectie). Maar, heb je weinig "tent" om je heen, dan verwarmt het toch. Zie het dan als een kleine prepper-terrasverwarming, onder de brug!
En, heb je er ooit erg koude handen, dan kan het ook nog geleidingswarmte leveren! Tsssssjjjjjjj au🤪

"Dat van die steen" is dan meer warmteopslag voor convectie, zoals bij speksteenkachels en die geweldige gemetselde en betegelde Duitse "Speicherofen", en zou in een greppel of achter een struik nauwelijks werken omdat de massa ontbreekt. Tenzij we er onder een enorme steen zitten natuurlijk😉
Zou je iets anders over de brander plaatsen dat rood gaat gloeien dan werkt dat natuurlijk ook. Een simpel conservenblikje met wat gaten in de bodem zal ook wel werken denk ik. Het gaat dan vooral om de vorm, die dan evengoed rondom uitstraalt. Zou je een vlakke stalen deksel op de brander plaatsen dan straalt dat rood-heet ook, maar vooral naar boven en naar beneden en dat is dan niet-ok.
 
Bovenaan