• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Kouderecords gebroken en vorstbevingen in de VS

Mayo

Last (wo)man standing
-78.... ! Sodeju!! 🥶🥶🥶

Kouderecords gebroken en vorstbevingen in de VS​


https://www.telegraaf.nl/nieuws/1183209592/kouderecords-gebroken-en-vorstbevingen-in-de-vs

"BOSTON - In het noordoosten van de Verenigde Staten zijn dit weekend alom kouderecords gebroken. Op Mount Washington, in de staat New Hampshire, werd zaterdagochtend een temperatuur gemeten van -43 graden. In combinatie met windstoten van 177 kilometer per uur leidde dat tot een gevoelstemperatuur van -78, de laagste ooit gemeten."

Zelfs bij -20 zou ik, denk ik, grote problemen hebben mijn huis(kamer) op temperatuur te houden!
 

RockyFlats

Ruttaan
Zelfs bij -20 zou ik, denk ik, grote problemen hebben mijn huis(kamer) op temperatuur te houden!
@Mayo , daar heb je gelijk in. Het zou evengoed wel heel interessant zijn, dus van mij mag het best even, een nachtje. Een van m'n twee airco's zou dan nog net kunnen verwarmen, maar dat zie ik dan graag eens bevestigd. Met wat oliekacheltjes aan, moet het toch wel lukken, ook al zal de lucht te snijden zijn door het fijnstof.

Voor extreme koude, vraag ik mij toch ook af, of simpele maatregelen nemen nu niet verstandig zou zijn. Spul op voorraad nemen dat juist dan zou helpen.

Met een rol goedkope noppenfolie isoleer je in no-time alles wat er maar te isoleren valt bijvoorbeeld. Het ziet er dan niet uit met dat spul voor het raam, maar wat maakt dat dan uit?

Voldoende tape en oude kranten zouden ook wel helpen.

En wat te denken van een paar dunne perspexplaten om voor het glas te plakken, en zo van dubbel glas driedubbel te maken, of van driedubbel vierdubbel?

Verder vraag ik mij af, of een huispak met elektrische verwarming niet ook een oplossing zou zijn. We hebben dan wel een stekker als staart, maar die af en toe in een stopcontact en de weldadige warmte verwarmt de botten, zelfs bij -20C in huis.
Dan nog wel oorwarmers en een tangetje om de neuspegels te verwijderen, maar dat is dan klein bier.

Zo'n warm pak, dat lijkt me wel wat... ;)
 

martin

Mankinds only hope
Verder vraag ik mij af, of een huispak met elektrische verwarming niet ook een oplossing zou zijn.

Nee, lijkt me niet.
Als je jezelf goed kleed dan is het extra verwarmen iets wat je echt niet wil doen. Je lichaamstemperatuur is sowieso rond de 37 graden. Als het zakt onder de 35 graden ben je al onderkoeld.
Het is sowieso onverstandig om kleding te verwarmen bij extreem koud weer. Het heeft ten eerste geen nut en ten tweede ga je hierdoor je bloedvaten verwijden terwijl het nou net de bedoeling is dat je de bloedvaten moet gaan vernauwen.
Volgens mij is het slimmer om gebruik te maken van 3 lagen.
1- thermo-ondergoed
2- Midlayers (fleeces)
3- Winddichte en waterdichte jas.

En dan nog iets van muts en handschoenen om de warmte zo veel mogelijk vast te houden.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Nee, lijkt me niet.
Als je jezelf goed kleed dan is het extra verwarmen iets wat je echt niet wil doen. Je lichaamstemperatuur is sowieso rond de 37 graden. Als het zakt onder de 35 graden ben je al onderkoeld.
Het is sowieso onverstandig om kleding te verwarmen bij extreem koud weer. Het heeft ten eerste geen nut en ten tweede ga je hierdoor je bloedvaten verwijden terwijl het nou net de bedoeling is dat je de bloedvaten moet gaan vernauwen.
Volgens mij is het slimmer om gebruik te maken van 3 lagen.
1- thermo-ondergoed
2- Midlayers (fleeces)
3- Winddichte en waterdichte jas.

En dan nog iets van muts en handschoenen om de warmte zo veel mogelijk vast te houden.
@martin , je zult gelijk hebben. Ik ken de luxe van een elektrische deken niet, maar stelde mij een vergelijkbare luxe voor, zonder in huis als een meerlaagse mummie te hoeven rondwankelen. Gewoon, iets relatief duns "zoals normaal" in huis, maar wel die warmte. Comfort-gedreven... Misschien is dan een deken omslaan wel het best.

En uiteindelijk, tegen wil en dank...inderdaad thermo, midlayers, jas, handschoenen, oorwarmers en bontmuts...

Nu begrijp ik ook jouw frustratie met dat ene oliekacheltje in het kasteel beter. Hoe zet je dan immers die gin-tonic aan de mond, als de mummie-arm nog minder een draai kan maken dan in een Apollo-maanpak?😆
 

PBear

Mankinds only hope
Ik herinner me de winter van 2008 in Polen, toen de sneeuw anderhalve meter hoog lag en ik dagelijks mijn auto moest uitgraven om te voorkomen dat ie in de sneeuw vastvroor. Dat was een karwei wat me wel warm hield.
In de nacht moest ik eens een elektrisch kacheltje onder het motorcompartinent van de auto leggen, want het vroor 30 graden, en de antivries beschermde slechts tot min 25.
Het huisje stond er al, voordat isolatie en spouwmuren uitgevonden waren, maar de muren waren bijkans 1 meter dik. Binnen bleef het met de houtgestookte centrale verwarming goed op temperatuur.

Mijn huidige houten huisje in Polen is ge-isoleerd met 10 cm steenwol tussen de muren, plafond en dak en vrij kleine dubbelglas ramen.
De 900 Watt vloerverwarming kan het huisje op +18 graden houden tot 5 graden vorst buiten. De houtkachel stookt tot tropische binnentemperatuur bij 20 graden vorst. Daarnaast is er voor noodgeval, of om het huisje snel op temperatuur te brengen, een propaan gas kachel. Mocht dat alles niet meer werken, dan kan het gaskomfoor nog bijstoken.
Ik gebruik wel een elektrische deken om het bed op comfortabele tempertuur te brengen en te houden. 's Nachts wordt niet gestookt en als er strenge vorst is, zakt de temperatuur in de ochtend ondanks isolatie toch tot ca. +10 graden. De eerste handeling voor het ontbijt is dus de kachel aanmaken, die ik de avond ervoor al stookklaar heb gemaakt.
 

Flos

SHTF Expert
Ik herinner mij een van de winters in mijn dienst tijd.
Op oefening buiten geslapen zonder tent enkel in de slaapzak en het vroor tot - 27°
Je was verplicht al uw kleding uit te doen en zo goed als naakt in de slaapzak te liggen.
Jou kleren moesten tussen deel 2 en deel 3 van de slaapzak gestopt worden zo hadden ze 's morgens jou lichaams temperatuur. Het klote was als je gewoon soldaat was dat je midden in jou slaapperiode nog eens uit jou slaapzak moest om 2 uur wacht te lopen.
'S morgens moest je met de kolf van het geweer jou schoenen bewerken om er jou voeten in in te krijgen want deze waren stijf gevroren.
Ach diensttijd wat een zalige tijd. Als het voorbij is😀
 

marzman

Diehard Prepper
Ik heb bij schoonfamilie in de VS ook al -20 zien passeren op Facebook. Ik ben daar vier jaar geleden geweest in maart en vond het toen al te koud (dat het pijn doet als je buiten komt).

Ze verwarmen ook met airco's en hebben enkel glas en geen zonnepanelen. Ze zullen minder voor stroom betalen dan in België, dat zou echt niet te betalen zijn hier.
 

RockyFlats

Ruttaan
Ik heb bij schoonfamilie in de VS ook al -20 zien passeren op Facebook. Ik ben daar vier jaar geleden geweest in maart en vond het toen al te koud (dat het pijn doet als je buiten komt).
De gevoelstemperatuur zal lager zijn geweest. Ik had dat ook eens in Calgary, -20C met een gevoelstemperstuur van -40C. Vooral de oren, die vallen er dan voelbaar het snelst vanaf ;)
Ze verwarmen ook met airco's en hebben enkel glas en geen zonnepanelen. Ze zullen minder voor stroom betalen dan in België, dat zou echt niet te betalen zijn hier.
@marzman , dat komt vast door het gevarengeld. Ik geef het ze te doen, om in ploegjes van misschien een man of 20 al jullie drukvat-scheurtjes dicht te blijven drukken...😝
In Borssele minder scheurtjes en daar kan 1 man het af, denk ik, want ik betaal nu maximaal 21 cent per kWh (netto).;)
Screenshot_20230206-084110.png
 

Mayo

Last (wo)man standing
Bij -20C of kouder zou ik in 1 kamer een tent opzetten, met de opening naar de petroleum-kachel, de ramen beplakken met noppenfolie en een hele stapel dekens en dekbedden om in/onder te slapen. De katten komen dan vanzelf wel bij me 😄😄

De rest van het huis zou ik niet warm kunnen houden (ook een beetje afhankelijk of er al dan niet flink wind staat).
Geen idee of mijn waterleidingen het zouden overleven....
En naar de wc gaan is dan iets wat ik zou veel mogelijk zou uitstellen (die ijskoude wc-bril!! 🥶🥶🥶)

Als dat soort temperaturen vaker voor zou komen dan zouden onze huizen er meer op ingesteld zijn en wij ook.
Nu zou het ons echt overvallen
 

RockyFlats

Ruttaan
De rest van het huis zou ik niet warm kunnen houden (ook een beetje afhankelijk of er al dan niet flink wind staat).
Geen idee of mijn waterleidingen het zouden overleven....
@Mayo , natuurlijk overleven die het. De badkuip vol, en dan de hoofdkraan dicht en de aftapkraan open, evenals alle verdere kranen. Leeg, zal een leiding niet knappen. Voor de CV zou wat antivries helpen. In een CV-systeem (dat nauwelijks wordt gebruikt) in een schuur heb dat al jaren. Een beetje water aftappen en vervolgens puur in de vulslang gieten en met waterdruk toevoegen (en dat wel een paar maal, tot er voldoende antivries in zit). Wel even laten mengen/circuleren natuurlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
@Mayo , natuurlijk overleven die het. De badkuip vol, en dan de hoofdkraan dicht en de aftapkraan open, evenals alle verdere kranen. Leeg, zal een leiding niet knappen. Voor de CV zou wat antivries helpen. In een CV-systeem (dat nauwelijks wordt gebruikt) in een schuur heb dat al jaren. Een beetje water aftappen en vervolgens puur in de vulslang gieten en met waterdruk toevoegen (en dat wel een paar maal, tot er voldoende antivries in zit). Wel even laten mengen/circuleren natuurlijk.

Enig idee hoevéél anti-vries je erin zou moeten doen?
 

PBear

Mankinds only hope
Enig idee hoevéél anti-vries je erin zou moeten doen?

ik heb mijn vloerverwarming van het huisje in Polen gevuld met puur ruitensproeier antivries dat tot -22 graden belooft te beschermen tegen vorst. Daar was iets meer dan 5 liter voor nodig omdat het over een kleine installatie gaat met een vloeroppervlak van ca. 22m2.

Het duurt overigens wel enkele weken totdat alle gassen uit de vloeistof verdwenen zijn en opgeborreld. Het is een open, drukloos systeem met een omgekeerde PET-fles als expansievat.

Soms zakt de buitentemperatuur onder -22 graden, maar in de met 5 tot 10 cm met tempex geisoleerde zal het niet snel zo koud worden in een goed geisoleerd huis.
 

marzman

Diehard Prepper
Bij -20C of kouder zou ik in 1 kamer een tent opzetten, met de opening naar de petroleum-kachel, de ramen beplakken met noppenfolie en een hele stapel dekens en dekbedden om in/onder te slapen. De katten komen dan vanzelf wel bij me 😄😄

De rest van het huis zou ik niet warm kunnen houden (ook een beetje afhankelijk of er al dan niet flink wind staat).
Geen idee of mijn waterleidingen het zouden overleven....
En naar de wc gaan is dan iets wat ik zou veel mogelijk zou uitstellen (die ijskoude wc-bril!! 🥶🥶🥶)

Als dat soort temperaturen vaker voor zou komen dan zouden onze huizen er meer op ingesteld zijn en wij ook.
Nu zou het ons echt overvallen

Het hele huis hoeft ook niet op temperatuur :) Het moet alleen niet vriezen dus voor je waterleidingen moet het wel boven nul blijven en in de ruimte waar je bent niet zo koud dat alles condenseert.

Ik denk dat ik het met een petroleumkachel nog warm genoeg krijg in de kamer zonder tent, en anders heb ik nog zo'n kachel ;) (en de cv kan natuurlijk ook aan, hij staat alleen weinig aan omdat het zo duur is). En ik zou boven naar de wc gaan, die heeft geen raam maar een dakventilatie waardoor die warmer is.
 

PBear

Mankinds only hope
Maar je moet dan wel zorgen dat in de wc beneden (waar het dus koud is) de leidingen niet van de muur vriezen.

Ook wat antivries in de sifon van de wc-pot gieten, anders vriest je wc-pot zich te barsten bij temperaturen lager dan -4 graden. Waterleidingen kan je wellicht aftappen, maar een wc-pot niet al zou je het water kunnen uithevelen, maar dat kan rioollucht in huis veroorzaken.

Hetzelfde voor de sifons in de keuken en badkamer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
Ook wat antivries in de sifon van de wc-pot gieten, anders vriest je wc-pot zich te barsten bij temperaturen lager dan -4 graden. Waterleidingen kan je wellicht aftappen, maar een wc-pot niet al zou je het water kunnen uithevelen, maar dat kan rioollucht in huis veroorzaken.

Hetzelfde voor de sifons in de keuken en badkamer.

Doen mensen die in streken wonen waar het regelmatig 's winters onder de - ik noem maar wat - min 20C wordt ook allemaal?
 

petroman

SHTF Expert
Nope, die hebben geen waterleidingen en wc-pot binnen.
Check de afleveringen van the last alaskans van NG er maar op na. Of docu's over Siberië.
 

marzman

Diehard Prepper
Doen mensen die in streken wonen waar het regelmatig 's winters onder de - ik noem maar wat - min 20C wordt ook allemaal?

In Finland/Noorwegen/Zweden? Die hebben -50 zelfs gehad. Ik denk dat die voorop lopen met geisoleerde huizen en warmtepompen en altijd een warm huis hebben (uit noodzaak).
 
Bovenaan