Evides waterbedrijf:
https://www.evides.nl/over-evides/n...ater-in-uw-noodpakket-slim-veilig-en-duurzaam
Ze stellen voor om kraanwater 6 maanden te bewaren in een schone jerrycan die vervolgens in een kelder of voorraadkast staat. Zonder koelkasttemperatuur of desinfectie/conserveerdruppels. Ik heb mijn twijfels of dit veilig is. Voorraadkast en kelder kunnen op kamertemperatuur zijn. Nederlands kraanwater is erg schoon en zuiver maar er zitten wel bacteriën in. Dit zijn zulke geringe aantallen dat dit volstrekt veilig is maar wanneer je kraanwater stilstaand opslaat bij kamertemperatuur kunnen deze bacteriën zich snel vermenigvuldigen.
@TheQuickFox , ik zou mij geen zorgen maken. Zolang je een jerrycan gebruikt waarin geen chemische troep heeft gezeten en die goed schoon is, kan er niet veel gebeuren. Doe er bij het vullen een paar druppels natriumhypochloriet bij (bleekwater zonder verdere toevoegingen), dan is het water steriel.
Zolang het water bij gebruik nog hooguit flauw naar chloor ruikt en er niet uitgesproken naar smaakt, is het m.i. zondermeer te drinken, ook al staat het wel 2, 3 of 4 jaren opgeslagen. Het ergste dat er kan gebeuren is dat het water een beetje "muf" ruikt en smaakt door inwerking van zuurstof. Door een jerrycan lucht-vrij te vullen is dat grotendeels te voorkomen maar een pietsje zuurstof kan nog wel door de wand diffunderen.
Zelf zou ik het water uit zo'n jerrycan even door een simpel holle-vezel- waterfiltertje laten lopen (Sawyer Mini SP128 of vergelijkbaar), waarna het zonder problemen meteen drinkbaar is.
Ik heb daarom zelf flessenwater gekocht voor gebruik bij noodsituaties. Is het drinken van 6 maanden oud kraanwater uit een jerrycan veilig?
Na 6 jaren opslag zou ik mij dat pas gaan afvragen, maar na zo'n simpel filter-stapje zelfs dan nog niet
Gebruik van jerrycans heeft m.i. voordelen. Flessenwater is duur, met
@joepmeloen 's Cola of Fanta wordt het voor hem avontuurlijk koken, bij het poetsen vallen de tanden eruit en na een wasbeurt ermee wordt iedere vlieg aanhalig.
Jerrycans zijn meteen 10 of 20 liter groot, en een tonnetje van 30-60 liter dat schiet ook prima op. Het scheelt behoorlijk aan opslagruimte, maar wordt wel zwaarder om te tillen. Bij honderden liters wordt het wel zaak om de maximale vloerlast in de gaten te houden (geen IBC op het arme balkon!

).
Als ultieme oplossing zou ik zorgen voor een stukje slang en er water uit grotere vaten mee overhevelen naar bijvoorbeeld een 10 liter jerrycan met een kraantje.
Til je die op het aanrecht dan heb je meteen stromend water! Wel even bedenken of de filter-stap dan al is uitgevoerd. Zo niet dan kan het filter ook aan het kraantje.
"Maar woont u hoger dan de derde verdieping? Dan kan het
zijn dat u tijdelijk geen water hebt."
Tja, leuk opgemerkt in die folder. Het gaat kennelijk uit van behoud van tenminste 1 bar leidingwaterdruk op straatniveau. Dat is dan genoeg om water 10 meter hoog op te voeren, maar het sijpelt dan op de 3e wel bijna drukloos uit de kraan, en hoger niet meer.
Ik vraag mij toch echt af of het waterleidingbedrijf er in alle gevallen 1 bar druk op kan houden, zodra pompen deels uitvallen en iedereen alle kranen wijd open heeft gezet. Daarop zou ik zelf zeker niet gokken. Een voorraad water hebben, is het zekerst en op hogere verdiepingen sowieso een must.
Te gek hoeft men het ook weer niet te maken, maar drie of vier jerrycans van 10 of 20 liter passen toch altijd wel ergens?
Maar flessen, ach, daarmee is natuurlijk ook niets mis. Het zijn er alleen zoveel en het is duur water...