• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Kraanwater blijkt vol zware metalen te zitten

phtvs

Sysop
Admin

JJ&A

Diehard Prepper
  1. In welk deel van NL is het drinkwater beter.
  2. En haalt onze waterfilter dat er wel uit???
  3. Wat blijft er dan nog aan schadelijk stoffen in het gefilterd water zitten???
  4. We hebben dus de https://www.bushcraftshop.nl/lifesaver-cube-wit-jerrycan-met-ingebouwde-waterfi.html
  5. Is er een betere manier om je dagelijks hoeveelheid vocht binnen te krijgen, via fruit???.
En als fruit een betere manier is om je hoeveelheid vocht te verkrijgen, welk fruit bevat geen schadelijke stoffen???

Wij proberen weer gezonder te worden hoe doe je dat nog tegenwoordig.

Heel goed @phtvs dat je dit zorgelijk bericht met ons deelt.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Nog even opgezocht:

Via voedsel en drinkwater komen mensen in aanraking met chemische stoffen die mogelijk effecten op de gezondheid hebben. Het RIVM onderzocht hoeveel cadmium, lood, arseen en kwik volwassenen (18-65 jaar) uit 10 landen hierdoor binnenkrijgen. De optelsom van blootstelling aan deze 4 metalen is in alle onderzochte landen te hoog. Als volwassenen te veel binnenkrijgen, ontstaat er mogelijk op latere leeftijd nierschade. De nieren werken dan minder goed.
https://www.rivm.nl/nieuws/te-hoge-blootstelling-aan-combinatie-van-cadmium-lood-arseen-en-kwik-geeft-mogelijk#:~:text=Via voedsel en drinkwater komen,effecten op de gezondheid hebben.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
@JJ&A

veel vocht uit fruit is niet goed voor mensen.
het zijn allemaal suikers die een bloedsuikerpiek veroorzaken en alle gezonde vezels zijn eruit gehaald.
Een berkey waterfilter haalt de rommel wel uit water.
alleen niet de kalk uit het water.

ik gebruik dus de big berkey voor drinkwater en mijn brita filter om de kalk nog uit het water te halen zodat de waterkoker en de senseo niet verkalken.
 

JJ&A

Diehard Prepper
@JJ&A
Brita filter om de kalk nog uit het water te halen zodat de waterkoker en de senseo niet verkalken.

Beste @Hermanusb Ik zou de kalk er niet uithalen dat is goed voor de botten.

Het verkalken van je waterkoker en senseo kan je prima oplossen met citroenzuur poeder oplossen in wat water, dat is bijzonder krachtig.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
wij drinken gewoon water met alles erin.
elke dag 2,4 liter
alleen thee en senseo doen we met brita filter
de rest komt uit de Berkey
 
  • Leuk
Waarderingen: JJ&A

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Nog even opgezocht:

Via voedsel en drinkwater komen mensen in aanraking met chemische stoffen die mogelijk effecten op de gezondheid hebben. Het RIVM onderzocht hoeveel cadmium, lood, arseen en kwik volwassenen (18-65 jaar) uit 10 landen hierdoor binnenkrijgen. De optelsom van blootstelling aan deze 4 metalen is in alle onderzochte landen te hoog. Als volwassenen te veel binnenkrijgen, ontstaat er mogelijk op latere leeftijd nierschade. De nieren werken dan minder goed.
https://www.rivm.nl/nieuws/te-hoge-blootstelling-aan-combinatie-van-cadmium-lood-arseen-en-kwik-geeft-mogelijk#:~:text=Via voedsel en drinkwater komen,effecten op de gezondheid hebben.

Goed opgezocht @JJ&A , dat is leesbaar, in tegenstelling tot dat "premium artikel" van de Telegraaf.
Als seintje doorgegeven was dat natuurlijk wel prima, maar ik vraag mij toch af of onze media op de bodem van het putje zijn aangekomen nu ze een nieuwsbericht van een ander als "premium artikel" van achter een paywall doorverkopen.
Is de huidige onderzoeksjournalistiek verworden tot het uitzetten van de propagandaknop, of is kennelijk volksgezondheid-relevante informatie voorbehouden aan de elite? Laat het schorremorrie maar verrekken?😁

Haha, ik ben doorgaans helemaal niet zo, maar hier paste toch wel even een revolutionair reageren. Weg met de elite en leve het proletariaat!😉

Enfin, ik zie dat het drinkwater kennelijk maar een deel is van het probleem.

"Cadmium, lood, arseen en kwik zitten onder meer in de bodem en komen daardoor in voedsel terecht. Mensen krijgen te veel cadmium en lood binnen via granen en orgaanvlees; voor lood kan dit ook gebeuren via groente, fruit en drinkwater."

Let op die laatste zin. Zou het voor lood dan niet gaan om loden waterleidingen? Hier en daar zullen ze in oude huizen nog wel zitten en gemiddeld een bijdrage leveren, maar zou het er niet op neer komen dat enkelen daardoor "looduitslag op de neus krijgen" en de rest er geen belasting van ondervindt? De Telegraaf-kop is dan onjuist of overtrokken en schreeuwerig. Hmmmm, is dat dan misschien een sensatiekrant?😁

Groente, granen en orgaanvlees zijn dan kennelijk eerder "het probleem" voor lieden zonder loden pijp. Ik vraag mij dus af of het drinkwater hier eigenlijk geen te grote (of onterecht een) rol wordt toebedeeld...?

Enfin, mocht het drinkwater toch verslechteren, dan zou ik op omgekeerde osmose zetten. Er is geen Brita of Berkey filter dat daaraan kan tippen denk ik, als verdergaande zuivering nodig zou worden. Wel zie ik dat ook Berkey kennelijk goed scoort op zware metalen (hoewel het kennelijk niet onafhankelijk is onderzocht en gecertificeerd) maar als dat nauwelijks in drinkwater zit, tja... https://www.drinkwaterplatform.nl/waterfilters-de-zin-en-onzin/

Ik denk, dat ik mijn osmose installatie toch maar eens naar een stelling onder handbereik verplaats... in afwachting van verdere info😁
 

Henk88

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Dit probleem is een aanvulling op andere vervuiling zoals PFAS waar ik eerder al een topic over aanmaakte https://www.preppers-shelter.nl/threads/pfas-filteren.5858/.

Het probleem is dat er inmiddels veel soorten vervuiling zijn via verschillende bronnen zoals lucht, grond, voeding en water. Water kun je nog proberen te filteren en de lucht in je binnenhuis ook maar vervuiling uit voedsel of de buitenlucht is lastiger te vermijden.

Ik denk alsnog wel dat het nuttig kan zijn om water te filteren en bijvoorbeeld goed te kijken naar de herkomst van voedsel juist omdat we inmiddels best wat giftige stoffen binnenkrijgen en als je dat kunt verminderen dan is dat goed voor je gezondheid maar het milieu is helaas inmiddels zo vervuild dat je ondanks die maatregelen toch wel giftige troep binnenkrijgt.
 
Bovenaan