• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

kurkdroge bonen door een zuurstofvretend spulletje - vocht en zuurstofvanger ineen?

Passen jullie ook iets soortgelijks toe, als vochtvreter en/ of zuurstofabsorber?

  • jawel, maar ik gebruik iets geheel anders, namelijk... (wat?)

    Stemmen: 1 20.0%
  • nee, ik eet altijd alles direct op en ben mijn eigen ton

    Stemmen: 0 0.0%
  • ja, ik gebruik vochtvreter-korrels al om vocht te onttrekken

    Stemmen: 0 0.0%
  • ja, maar ik gebruik commerciele zuurstofabsorbers om zuurstof te onttrekken

    Stemmen: 0 0.0%
  • ik heb deze combinatie CaCl2 en staalwol nog niet toegepast maar ga dat zeker proberen

    Stemmen: 2 40.0%
  • ik heb de calorieen uitgerekend en stop mijn partner erbij, voor zolang die voeding reikt...

    Stemmen: 1 20.0%
  • mij interesseert dit geen fluit! Ik eet alles, of nu beschimmeld of muf, wat maakt het uit?

    Stemmen: 0 0.0%
  • nee, ik heb alles en iedereen om mij heen al gevriesdroogd en begin nu juist aan mijzelf...

    Stemmen: 0 0.0%
  • ik heb een grrrrondige hekel aan polls en protesteer, ook al kost dit aanvinken overwinning...

    Stemmen: 1 20.0%
  • ik vind polls leuk, en het aanklikken geeft mij telkens een kick! Ik word gehoord, dus leef ik!

    Stemmen: 1 20.0%

  • Totaal aantal stemmers
    5
V

Verwijderd lid 423

Gast
Om het geheel een "voorlopig happy end" te geven: ik heb de beide tonnetjes nu gevuld en afgesloten. Wie er dan over 20 of 30 jaar of zo eens bonen mee komt eten die weet dan of dat conserveren gelukt is. Even geduld, dus...

Ik heb in elk 50 liter tonnetje dus een dikke doorzichtige polyetheen "puinzak" gestopt met daarin telkens 10 kg bruine bonen, 5 kg kievitsbonen, 5 kg zwarte bonen, 5 kg rode bonen, 5 kg spliterwten, 5 kg linzen en nog 5 kg macaroni om de laatste gaatjes op te vullen. In iedere ton 40 kg geconcentreerd krachtvoer ;)
Andere soorten bonen hadden natuurlijk ook gekund, maar een keuze moest ik maken. Wil ik dan eens witte bonen eten dan bestrooi ik de bruine wel met witte suiker. Genoeg variatie denkbaar...:rolleyes:

Bovenin, naast de puinzak, een jampot zoals hierboven op de foto, maar dan zonder geel doekje. Ik heb de jampot gevuld met circa 2 cm CaCl2 granulaat, en daar bovenop het (eerst met wasbenzine ontvette) staalwol dat ik direct daarvoor heb gedrenkt in een CaCl2+water slurrie. Het staalwol was dus "uitgedropen-nat", met een relatief geconcentreerde zoutoplossing daarin volgezogen. En als "kers op de taart" nog eens een halve cm CaCl2 korrels bovenop het staalwol. Deksel erop, veel gaatjes daarin geprikt met een scherpe schaar, en klaar.

Waarom CaCl2 bovenop het staalwol? Het CaCl2 op de bodem van de jampot droogt de lucht. Ik kan mij dus voorstellen dat het ook het daarboven gelegen staalwol zal drogen. Dat is dan wel door zout omgeven, maar kort na het nat-toevoegen misschien droger, terwijl het alleen vochtig zal roesten. Het bovenliggende CaCl2 granulaat zorgt dan (zolang er water in de ton zit of door de wand diffundeert) voor een continue toevoer van neerdruipend zout water (brine) en roesten zal het dan vast wel. Ook is de onderzijde van de staalwol dan in contact met al vochtig CaCl2 granulaat, en als het alleen daar roesten wil en in-de-tijd naar beneden zakt en zo verder roest, dan vind ik het ook best.

Wat ik als extra nog heb gedaan, is iedere ton langzaam vanaf de bodem met CO2 gevuld. Ik had hier van een bier-tapje toch al een cilindertje CO2 staan, en plaatste een slangetje tot onderin. Na het vullen met CO2, het slangetje eruit getrokken en de ton gesloten. Zo is er vanaf het begin al weinig zuurstof aanwezig omdat de zuurstof zo grotendeels verdrongen moet zijn. Het is duidelijk te ruiken zodra de CO2 de bovenkant van de ton bereikt, dus dat kan niet mis. CO2 is 1,5 maal zo zwaar als lucht, dus verdringt prima de lucht en dus ook de zuurstof die daarin zit.

Wat zou ik in de toekomst anders doen? Ik zou dan geen 000 staalwol nemen maar 0000 (een nog fijner) staalwol.

Ook goed om te weten: op internet zie ik mensen ook wel gewone keukenzout (NaCl) goed verdeeld in staalwol strooien, en hen dat in dicht-geniete linnen zakjes toevoegen, direct tussen het te drogen spul. Dat zal dan de lucht niet noemenswaardig drogen, maar wel de zuurstof binden. De zuurstofabsorbers die commercieel verkrijgbaar zijn, zijn ook niet anders, alleen zit er dan vaak nog wat luchtdoorlatend koolstofpoeder of ifusorieenaarde o.i.d. bij om de luchtdoorlatendheid te bevorderen. Voor dat gemak, betaal je dan wel $$$ als je relatief veel lucht (zoals in een tonnetje) moet ontdoen van zuurstof. Als zakjes zou je ook theebuidels kunnen nemen (zie onderaan).

PETP-flessen
Het volgende komt wel een beetje laat/als mosterd na de maaltijd...
De tip van @Ray om PET-flessen te vullen is inderdaad een mooie. Die flessen zijn prima voorhanden, zijn goedkoop en gemakkelijk op te slaan. Bovendien heb je direct zicht op de toestand van wat er in zit. Grijnzen :hug: je dan "vanachter het PET-raam" aan, dan weet je dat het is voor-verteerd. Maar dat zal niet snel gebeuren want zo'n fles is goed dicht en PET is behoorlijk permeatie-dicht.

Drie dingen:
1. nu ik toch al met CO2 goochelen kan (met dat flesje): ik heb ook een rvs-flessendop met een slangetje (tot onderin een fles), waarop weer een snelkoppeling past voor de CO2 fles. Daarmee kan ik eenvoudig van gewoon water spuitwater maken, in een gewone 2 l limonadefles, zonder daarvoor een "SodaStream" apparaat nodig te hebben. Ik noem dit alleen even, voor wie de aanschaf van een koolzuurflesje overweegt. reken eens uit hoeveel de aankoop van een 40 kg fles CO2 kost, en weet dan dat nadien het navullen daarvan slechts zo'n 35 Euro kost en je uit die fles weer heel veel SodaStream-CO2-flesjes kunt vullen voor een fractie van wat je in de winkel betaalt. Je moet dan wel een andere kop op die SodaStream-CO2-flesjes draaien en een verloopnippel kopen, maar die heeft de Chinees voor relatief weinig voor je klaar liggen.
Voorzie je dan eens iets vloeibaars met alcohol van bubbels, dan ben je snel en chique "in de bonen" als een noodsituatie dat eens om vraagt (en, pffff, ik ben weer on-topic;)). De CO2 heb je dan tegelijk paraat om uit tonnetjes of flessen de lucht te verdringen;
2. Het is een kleine kunst om een dun slangetje aan zo'n CO2 gasflesje te koppelen, en steek je die onderin een PET-fles voordat je die met bonen o.i.d vult, dan is het verdrijven van de lucht een "eitje". na het lucht-verdrijven trek je de slang uit de fles, en klaar;
3. Eerder berekende ik in dit draadje al eens (grof) dat er door een Mylar (PETP) zakwand zo'n 1,4 x minder zuurstof permeert dan door een doorsnee PE-HD voertonnetje-wand. Dat is dan 1:0 voor een Mylar zak, zou je zeggen. Maarrrrr, hoe zit het dan met het totaaloppervlak waardoor zuurstof wil diffunderen....?

Ik realiseer mij dat een voertonnetje een veel kleiner oppervlak (relatief aan de opgeslagen inhoud) heeft dan alle PETP-flessen samen die je anders nodig hebt. Uitgaand van een 50 liter tonnetje met pakweg nog 6 liter vrije ruimte, heb je ongeveer 29 flessen van 1,5 liter nodig om daarin dezelfde hoeveelheid bonen in te stoppen. Oppervlak van een 50 liter tonnetje is grofweg (circa 39 cm diameter en 49 cm hoog) = 8392 cm2. Oppervlak van een 1,5 liter fles (circa 8,4 cm diameter en 29 cm hoog) is grofweg = 875 cm2. Alle 29 flessen hebben dan een wandoppervlak van 25375 cm2, en dat is driemaal zo groot.

Nu is de wand van een PETP-fles wel zo'n 0,21 mm dik, en dus 2,1 x zo dik als van de 0,1 mm Mylar zak die eerder als verpakking en vergelijk werd genomen. Door een PETP-fles-wand permeeert dan zo'n 1,4 x 2,1 = 2,94 x minder zuurstof dan door een gelijk oppervlak aan voertonnen-wand.
De 29 PETP flessen hebben samen een 3 x zo groot totaaloppervlak als een 50 l tonnetje met dezelfde inhoud.
Conclusie, grofweg: PETP-flessen en voertonnetjes gaan gelijk op! Zo te zien, maakt het qua permeatie van zuurstof niets uit of je nu een 50 l voerton neemt of de relatief dikwandige PETP-flessen.

Kanttekening t.a.v. Mylar zakken: Neem je echter relatief dunwandige Mylar-zakken van 0,1 mm dik en 1,5 liter inhoud, en gaat (even grofweg) dezelfde oppervlakte-verhouding op als bij flessen v.s. ton, dan treedt er in Mylar zakken 1,4 x 1/3=0,46 x "minder zuurstoftoetreding op" dan in een voerton, oftewel: je hebt dan in Mylar zakken ongeveer 2 x meer zuurstoftoetreding-in-de-tijd per gelijk volume aan opgeslagen spul, dan in een tonnetje. In dat geval een duidelijk 1:0 voor de voerton. Bij grotere en bol-gevulde Mylar zakken zal het wel ietsje beter zijn, maar de grotere verpakking (de voerton) wint het hier wel overtuigend van de kleinere (Mylar) zak-verpakkingen, vanwege het veel kleinere totale wandoppervlak voor een gelijk volume aan opgeslagen spul.

Voor kleinere verpakkingen wint de PETP fles het dus overduidelijk van de Mylar zak, qua zuurstofpermeatie.
Zou ik voor PETP flessen kiezen, dan zou ik de relatief dikke nemen waarin prik-limonade heeft gezeten, en het liefst flessen die gekleurd zijn (b.v. groen) als extra bescherming tegen zonlicht. En bovenin een piepklein zakje met gelijke delen keukenzout+type 0000-staalwol). In China zijn kleine theebuideltjes te koop die m.i. daarvoor prima te gebruiken zijn en nauwelijks iets kosten. upload_2021-2-10_2-18-6.png
 

Hooiwagen

Senior Prepper
@RockyFlats Als je nog wat zout (met jodium) erbij prept kom ik wel bij je eten. Zonder zout een keer geprobeerd, maar dat is niet smakelijk.
Met 300 gram rijst en 300 gram bonen zit je op 2000 kCal. Ik rouleer zonder zuurstofvangers.
Je krijgt wel iets te weinig vitaminen binnen, als je voor meer dan 6 maanden aan voedsel op gaat slaan is het aan te raden om je te verdiepen in vitamine tekorten.
Ik heb momenteel 1 maandvoorraad voor 2 personen totaal ook ongeveer 10 kg rijst, 10 kg pasta, 10 kg peulvruchten en dat rouleert binnen 2 jaar, dus dat gaat prima.
 
F

forumlid 1447

Gast
@Hooiwagen, als je nu een grote bloempot pakt, en vol gooit met tuinkers,
dan heb je over een tijdje genoeg zaden om van te eten en reserve te hebben voor de volgende generatie.
En met 10 bloempotten, kan je tomaten paprika's knoflook, uit je koelkast opkweken.
Hier zijn als SHTF reserve, altijd verse tomaten, paprika's en knoflook, en ui aanwezig.
Waar heb je dan nog last van vitaminen en gezonde mineralen.
Ook eetbare planten zoals paardeblommen, klaver, zuring, wilde mosterd, etc, kan je helpen.
Gewoon een boek eetbare wilde planten aanschaffen. Onkruid wordt dan ineens een bord vol eten.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@RockyFlats Als je nog wat zout (met jodium) erbij prept kom ik wel bij je eten. Zonder zout een keer geprobeerd, maar dat is niet smakelijk.
Met 300 gram rijst en 300 gram bonen zit je op 2000 kCal. Ik rouleer zonder zuurstofvangers.
Je krijgt wel iets te weinig vitaminen binnen, als je voor meer dan 6 maanden aan voedsel op gaat slaan is het aan te raden om je te verdiepen in vitamine tekorten.
Ik heb momenteel 1 maandvoorraad voor 2 personen totaal ook ongeveer 10 kg rijst, 10 kg pasta, 10 kg peulvruchten en dat rouleert binnen 2 jaar, dus dat gaat prima.
@Hooiwagen Zout is inderdaad belangrijk. Omdat ik een echte Hollander ben, heb ik daar wel voldoende van. Het is immers "dirt cheap". Afgesproken, tegen die tijd, na zo'n maand in een crisis, heb ik vast ook wel het e.e.a. "op pekel staan", en bewaar ik de grootste gezouten kikker of rat voor een feestmaal als je langs komt.;)
Wie er nu het nodige aan vlees in een vriezer heeft, die zal ook zout nodig hebben om het te pekelen veronderstel ik. Valt de stroom eens uit dan wordt dat vast een van de eerste karweitjes....

Wij zijn hier met meer dan twee, en ik kom hier wel verder dan een maand met de voorraad. Ik ga er wel van uit dat ik er deels ook anderen mee help want verrekken laat ik iemand anders ook niet snel. Nu is het allemaal maar koffiedik kijken en kan een voedselvoorraad achteraf net zo nutteloos en een sta in de weg blijken als een brandblusser (als alles goed blijft gaan), maar als preppers kiezen we voor dat stukje extra veiligheid en back-up.
Vanuit ons gezond verstand, denk ik dan maar.
Mooi vind ik dan, dat een voorraad die je noemt zeker niet de kop kost en dus voor iedereen betaalbaar is en aan te houden moet zijn. Gevoelsmatig, prep ik niet voor het luxe maar voor het essentiele, en dat is ook nog eens het meest betaalbare: zout, pasta, rijst en bonen. Hee, ik mis nog wel meel (en iets van olie of vet, en smaakjes)...

Ik betrap mij er nu op, als laatste nog wat tarwemeel te preppen. Geen volkoren want dat is minder lang houdbaar, maar gewone 1 kg zakken tarwebloem van de supermarkt. Ik heb daar twee kleinere tonnetjes voor en die vullen zich gestaag. Zodra ze vol zijn dan zet ik ze weg en "vergeet ik ze". Ik heb daarin al wel CaCl3 droogmiddel dus mocht er al "iets van leven" in het meel aanwezig zijn dan beleeft dat na het vullen in een tonnetje zijn eigen SHTF en mag in de survival-modus. En al helemaal als daar bij het definitief afsluiten van de ton nog eens een zuurstofabsorber (pluk staalwol) bij gaat. Ik vermoed dat het zonder vocht en zuurstof, koel opgeslagen lang houdbaar is.
Waarom tarwemeel? Ik kan mij voorstellen dat het fijn zou zijn om af en toe ook iets van brood te kunnen eten, en dat wordt dan mogelijk. Afgezien daarvan heb ik ook al eens gefantaseerd over het maken van brood van pasta, en dat moet m.i. ook mogelijk zijn, misschien na toevoegen van wat suiker en gist of (heb ik sowieso) gelijke delen natriumbicarbonaat en citroenzuur (=bakpoeder).

Ik vind zelf het aanhouden van zo'n extra "niet-rouleren maar vergeten" voorraad wel de moeite waard.
Jij kiest daar dan bewust niet voor?

(Terzijde: Ik noemde ook "iets van olie of vet, en smaakjes".
En vraag mij af welk olie of vet, dan mogelijk onder vergelijkbare vocht- en zuurstofvrije omstandigheden (om het on-topic te houden:rolleyes:), er dan lang houdbaar is. Wat "smaakjes" betreft, heb ik hier bijvoorbeeld een groot blik kipbouillon-poeder. Geen flauw idee wat daar straks allemaal mee kan worden gedaan, maar zodra we hier de spaghetti met paddenbillen gaan uitproberen dan smaakt het vast verrukkelijk!;))
 

Hooiwagen

Senior Prepper
@wiliam Ik dacht aan vitamine B12, maar RockyFlats lost dat al op met een gezouten kikker.... Mjammie.

Ik rouleer omdat ik op het moment geen koele en droge ruimte heb om voedsel ongebruikt weg te zetten. Dus het zit in de voorraadkast en die temperatuur en luchtvochtigheid schommelt mij te erg om het risico te nemen.
En Hooiwagin weet niet dat ik aan het preppen ben, door te rouleren valt dat minder op.

Naast rijst en bonen rouleer ik ook havermout en meel. Ik bak mijn eigen brood, meel staat dan wel weer in een koele droge ruimte en tegen muizen beschermt, en rouleert elk half jaar.
 
F

forumlid 1447

Gast
Om dit draadje niet te laten ontsporen, @RockyFlats heeft aangegeven binnenkort een draadje te openen,
waarin vele voedingstips in huis tuin en keukenideeën te bedenken zijn.
Bonen bewaren door ze steeds elk jaar te planten is een oplossing, en er zijn vele varianten mogelijk,
wat de mogelijkheid tot afwisselen vergroot.
Het beste overlevingsmiddel is dus ook ,volgens mijn bescheten (bescheiden) mening,
50 m² omheinde oppervlakte , die je in één seizoen kan ombouwen tot voedselproductie.
Door erwten en bonen in klimvorm te nemen, is een simpele muur al heel productief.

{latere aanvulling} probeer geen hybride zaden in te kopen, maar heb je geen keuze,
onderschat de natuur niet, heb ontdekt dat ,het meeste, van hybride zaad niet opnieuw is te gebruiken,
maar een kleine gedeelte dus wel.
 
D

Deleted member 4343

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit zuur kan opgelost worden met een EDI systeem. EDI is een proces dat semi-ondoordringbare membraantechnologie combineert met ionenuitwisseling om een zeer efficiënt demineralisatieproces te bieden. In tegenstelling tot de traditionele ionenwisselaars heeft een EDI-systeem geen chemicaliën nodig.

[mod]link verwijderd[/mod]
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Vandaag heb ik een paar tonnetjes gevuld met rijst en bonen. En dan natuurlijk ook een mega zuurstofvreter erbij. Het zijn tonnetjes van 60 liter dus mag er best wat ijzer in om continu de zuurstof te binden.

Hier maak ik ze klaar. Drie flinke appelmoespotten, tot de rand toe gevuld met staalwol (geen rvs!).
IMG_20230724_210621.jpg
Na het vullen laat ik er een minuutje een verzadigde calciumchloride oplossing in lopen en schud dat. Daarna giet ik het er weer uit en laat het afdruipen.

Hier zie je de korrels calciumchloride. Vul je korrels in het water tot je 1/4 korrels en 3/4 water hebt dan is dat voldoende. Goed roeren.
IMG_20230724_210815.jpg

Het mengsel ziet er licht melkachtig uit na het roeren, en de korrels zijn opgelost. Dit is een van de beste middelen om ijzer te laten roesten, dus laat geen vocht of korrels in de gereedschapkist vallen!

De calciumchloride is overigens een verder onschuldig zout, dus geen probleem als je het aan de handen krijgt. Het is ook niet giftig, en onverhoopt contact met levensmiddelen verpest die niet.


IMG_20230724_211412.jpg

Hier alvast een plaatje voor de volgende post. Ik kon het daar niet meer invoegen, vandaar.
Screenshot_20230725-094011.png
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Dat die calciumchloride enorm roestbevorderend werkt dat liet mijn FLIR camera prima zien.
flir_20230724T212507.jpg
Hier zie je rechts een pot met staalwol die ik drie minuten tevoren in de oplossing drenkte, het liet leeglopen en nu uitdruipt. Links een pot gevuld met staalwol maar nog zonder te zijn gedrenkt.

Binnen een halve minuut na de oplossing in te pot te hebben gegoten, voelt het al warm aan. Het roesten begint al, hoewel dat niet zichtbaar is. Roesten is een exotherm proces waarbij warmte vrijkomt. De zuurtof bindt zich aan het ijzer, zodat het tonnetje jarenlang nagenoeg zuurstofvrij blijft.

Hieronder de pot met staalwol, 10 seconden na er een kleiin beetje oplossing in te hebben gegoten. Waar het nat is daar start het roesten meteen en stijgt direct de temperatuur.
Screenshot_20230725-000013.pngScreenshot_20230724-235942.png
En hier dezelfde pot na er meer oplossing in te hebben gegoten. Daarna leeg gieten en uit laten druipen. Vervolgens een geperforeerd deksel erop, en het kan in het tonnetje.
flir_20230724T212633.jpg

Hier, een sodastream cilindertje waarmee ik onderin het tonnetje CO2 heb toegevoerd. De voorheen aanwezige lucht en zuurstof wordt zo prima verdreven. Nodig is het met een zuurstofvreter niet, maar het geeft zo een extra goede zuurstofarme start. Door de jaren heen zal er zuurstof door de wand van het vaatje diffunderen, maar dat wordt dan meteen door de staalwol gebonden. Een jarenlange zuurstofarme atmosfeer in het tonnetje is het resultaat, en gaat bederf prima tegen.
IMG_20230724_215442.jpg
Pas wel op met uitgesproken "natte" voedingsmiddelen. Is dat erg nat dan ontstaat er een gevaar voor groei van anaërobe bacteriën. Maar dan hebben we het meer over onvoldoende steriele boontjes in vocht e.d. zoals in weckpotten, en geen droog spul voor opslag in een tonnetje.
 

PlanDoPrep

Senior Prepper
Dat betekent dat die 'handwarmers' voor éénmalig gebruik hier ook voor te gebruiken zijn.
Die werken ook op het roesten van ijzer.
En zullen dus ook de beschikbare zuurstof opgebruiken.

Nadeel van deze doe-het-zelf is het vocht. Je wilt geen vocht bij je eten opslaan.

Ik heb trouwens een vacuummachine. Veel gemakkelijker en er zit natuurlijk ook bijna geen zuurstof bij. Droge dingen kunnen zo heel lang goedblijven.
 
Bovenaan