• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Leren handschoenen - Nederlands leger

AWOL

Prepper goeroe
Eigenlijk een beetje voor @frans81 omdat hij er altijd zo mee bezig is :)

In mijn schier onuitputtelijke opruimwoede van de laatste tijd liep ik tegen de leren handschoenen aan die ik kreeg uitgereikt toen ik mijn militaire dienstplicht vervulde ('88/'89).

Reden om er iets over te vertellen is de indrukwekkende kwaliteit. Na mijn diensttijd heb ik deze handschoenen vele jaren (letterlijk decennia) gedragen tijdens de herfst/winter. Het waren mijn bromfiets handschoenen en later droeg ik ze ook op de motor. Ook droeg ik ze tijdens allerhande klussen, alhoewel ik toch enigszins voorzichtig was.

Als je weet hoeveel slijtage een (schakel-)brommer toebrengt aan handschoenen (koppeling, rem, gas handvat) dan is het eigenlijk ongelofelijk dat het leer nergens is doorgesleten en er nergens stiksel heeft losgelaten. Dan heb ik er ook nog eens regelmatig een gloeiendhete brommer uitlaat mee vastgepakt omdat die er soms tijdens het rijden onderuit sodemieterde.

Daarbij opgemerkt dat ik de handschoenen altijd goed heb onderhouden. Twee keer per jaar zette ik ze altijd dik in het zadelvet om het leer soepel te houden, te voeden en de handschoenen waterdicht te houden. De voering doet niet veel meer na al die jaren maar dat zijn de handschoenen vergeven. Mocht je eens tegen een paar aanlopen dan zijn ze zeer de moeite waard, voor de prijs hoef je het niet te laten.

http://www.marktplaats.nl/a/verzame...ce270f44503df9f8598c624&previousPage=lr&pos=9

http://www.marktplaats.nl/a/verzame...ce270f44503df9f8598c624&previousPage=lr&pos=4

De mijne (glimmen omdat ik ze net weer ingevet heb :) )

IMG_0122.JPG

IMG_0123.JPG

IMG_0127.JPG
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Eigenlijk een beetje voor @frans81 omdat hij er altijd zo mee bezig is :)

In mijn schier onuitputtelijke opruimwoede van de laatste tijd liep ik tegen de leren handschoenen aan die ik kreeg uitgereikt toen ik mijn militaire dienstplicht vervulde ('88/'89).

Reden om er iets over te vertellen is de indrukwekkende kwaliteit. Na mijn diensttijd heb ik deze handschoenen vele jaren (letterlijk decennia) gedragen tijdens de herfst/winter. Het waren mijn bromfiets handschoenen en later droeg ik ze ook op de motor. Ook droeg ik ze tijdens allerhande klussen, alhoewel ik toch enigszins voorzichtig was.

Als je weet hoeveel slijtage een (schakel-)brommer toebrengt aan handschoenen (koppeling, rem, gas handvat) dan is het eigenlijk ongelofelijk dat het leer nergens is doorgesleten en er nergens stiksel heeft losgelaten. Dan heb ik er ook nog eens regelmatig een gloeiendhete brommer uitlaat mee vastgepakt omdat die er soms tijdens het rijden onderuit sodemieterde.

Daarbij opgemerkt dat ik de handschoenen altijd goed heb onderhouden. Twee keer per jaar zette ik ze altijd dik in het zadelvet om het leer soepel te houden, te voeden en de handschoenen waterdicht te houden. De voering doet niet veel meer na al die jaren maar dat zijn de handschoenen vergeven. Mocht je eens tegen een paar aanlopen dan zijn ze zeer de moeite waard, voor de prijs hoef je het niet te laten.

http://www.marktplaats.nl/a/verzame...ce270f44503df9f8598c624&previousPage=lr&pos=9

http://www.marktplaats.nl/a/verzame...ce270f44503df9f8598c624&previousPage=lr&pos=4

De mijne (glimmen omdat ik ze net weer ingevet heb :) )

Bekijk bijlage 5168

Bekijk bijlage 5169

Bekijk bijlage 5170


Haha dat is een terecht mooi Winter gerelateerd topic .
Ik heb nog drie paar van deze .
En ja hoor nog zo goed als nieuw !
Ondanks veelvuldig gebruik .
 
  • Leuk
Waarderingen: AWOL
F

frans81

Gast
Ik betaal dus ook maar echt 5 euro voor 1 paar .
En als ik ze zie gaan ze mee !
 

Scratch

Senior Prepper
Bekent verhaal, '90/5. Heb de handschoenen ook jaren gedragen na diensttijd, tot de vingers met ducttape aan elkaar zaten. Echt heel warm vind ik ze niet echt, maar prima voor de herfst en zachte winter. Ik heb ze weggegooid, maar de wanten met wijsvinger heb ik nog... ongedragen :)
 

AWOL

Prepper goeroe
Bekent verhaal, '90/5. Heb de handschoenen ook jaren gedragen na diensttijd, tot de vingers met ducttape aan elkaar zaten. Echt heel warm vind ik ze niet echt, maar prima voor de herfst en zachte winter. Ik heb ze weggegooid, maar de wanten met wijsvinger heb ik nog... ongedragen :)

Ja die wanten heb ik ook nog, althans die dunne schiet variant zonder voering maar met leer aan de binnenzijde. Ook ongebruikt.
De leren handschoenen zijn inderdaad niet super warm maar toch reed ik ook met temperaturen onder 0 met die dingen aan. Na 30 km had je dan wel koude vingers...
Wat later kocht ik voor de echt winterse temperaturen echte motorhandschoenen.
 
R

Ronin K.

Gast
Mooie handschoenen, 1 keer per aantal jaar koop ik bij de action oid van die zwarte stretch handschoentjes, en die gooi ik in iedere jas zak, auto , rugtas die ik heb. En is echt heel prettig als het kouder wordt om altijd even iets aan te kunnen trekken.. Weegt niets en neemt amper ruimte in.
Ik vond defensie handschoenen niet prettig, Ik zoek nog wel fijne leren handschoenen, maar echt warm zijn ze volgens mij niet.
Terug on Topic,, mooie post! En gaaf hoe lang kwaliteit mee kan gaan. Kwaliteit is de kurk die altijd boven komt drijven.
 
F

frans81

Gast
Dit paar al jaaaaaaren iedere winter in gebruik en nog perfect!!
Deze zitten mij ook goed strak zodat ik tenminste nog iets kan met die dingen aan .
Wanneer te groot dan kun je er niet mee werken of kleine dingen vastpakken .
Voor op de Motor of snelle brommer / Scooter zijn ze niet geschikt bij vorst .

1483370270947-1360549518.jpg 1483370312909-134826828.jpg 14833703320541263440616.jpg 1483370373896479423741.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: AWOL

AWOL

Prepper goeroe
Deze zitten mij ook goed strak zodat ik tenminste nog iets kan met die dingen aan .

Die van mij zijn net een slag te groot, althans de lengte van de vingers. Dat is bij klusjes inderdaad vervelend, bij het besturen van motor/bromfiets maakt het niet veel uit.
 
Bovenaan