Bekijk bijlage 29816
Deze meneer heeft getest hoe effectief een LifeStraw waterfilter is. Ik neem aan dat hetzelfde geldt voor al dit soort filters zoals ook de Sawyer bijvoorbeeld. Belangrijk om te weten dat het filter NIET geschikt is om pesticiden, virussen, chemische verontreiniging en zware metalen te filteren.
Maar wel mooi om te zien dat het filter doet wat het beloofd. Prima geschikt dus om bijvoorbeeld regenwater of niet al te verontreinigd water te filteren.
Mooi om zo'n praktijktest te zien
@phtvs . Ik meende dat er veel grotere vergrotingen nodig zijn zijn dan 1000 x om het kleine spul te zien rondzwemmen, maar dat blijkt dus alles mee te vallen. Een bacterie van 0,5 micron is dan 1000 maal vergroot zichtbaar als een dingetje van 0,5 mm. Ik heb ergens nog een microscoop en ga dit toch ook eens proberen.
Dit plaatje geeft een aardig beeld...

De Livestraw filtert tot 0,2 micron, dus bacteriën filtert het uit maar virussen inderdaad niet.
De Sawyer Mini SP128 filtert tot 0,1 micron, en dus iets beter, maar filtert virussen ook niet uit.
Nu heb ik al eens gelezen dat virusbesmetting van oppervlaktewater in onze regio's nauwelijks een rol speelt. Alleen waar veel dieren in contact komen met het water (watervogels, veeteelt gebieden) zou dat een zorg kunnen zijn. In warmere klimaten zijn virussen eerder een probleem.
De Sawyer SP191 "zero Point zero two" filtert tot 0,02 micron uit en verwijdert zo te zien ook de virussen. Ik heb ooit eens zo'n "bucket filter" gekocht, maar of die nog in de handel zijn? Die filtert ook virussen uit, maar geen chemicaliën.
Ik heb een omgekeerde osmose installatie'tje op voorraad die nagenoeg alles uit filtert. Voor de prijs waarvoor ik de SP191 het laatst te koop zag, koop je elders met gemak een systeempje op omgekeerde osmose.
Deze heb ik zelf gekocht, en heeft een drukopvoerpomp. Normaliter staat het op leidingwaterdruk, maar de drukopvoerpomp is volgens mij ook in staat om zelfstandig de benodigde druk te leveren waardoor water uit de regenton of uit een drukloos vat ook kan worden gezuiverd. Mocht netspanning ontbreken: de pomp werkt op 24V DC (en normaliter met een adapter op 240V) dus twee auto accu's in serie zouden het kunnen voeden.
https://www.naturewater.eu/nl/natur...e-drukindicator-en-stofdichte-behuizing/51085
Koop er dan het beste nog een filterhouder met voorfilter bij om alvast het grofste vuil af te vangen.
Maar, omgekeerde osmose is niet de enige keuze, en zuivering die alleen werkt op lage druk/zwaartekracht (net als Sawyer) kan natuurlijk ook, en is dan ook onderweg bruikbaar.
Kijk bij naturewater of wiltec eens rond. Filterhouders en filters heeft men in veel soorten en veel goedkoper dan bijvoorbeeld een SP191 en zeer waarschijnlijk ook met een groter debiet. Zelf, kan je zo tegen sympathieke prijzen een prima holle-vezel (gravitatie) filtersysteem samenstellen (net als Sawyer) en een vuilfilter en koolstoffilter hang je er eventueel gemakkelijk aan.