• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Lijst met nuttige locaties

Preppertt

Senior Prepper
Ik ben pas sinds kort in het prepwereldje beland en na een grondige analyse van mijn eigen woonsituatie ben ik tot de conclusie gekomen dat ik zeker niet alle ruimte van de wereld (ik woon in een appartement) heb om prepspullen op te slaan. Ik heb zeker genoeg ruimte om een voorraad eten en water in te slaan, plus wat kleine dingen zoals wat cashgeld, zilverstukken, zaklamp, zakmes, waterfilter dat soort dingen. Nu zie ik ook dat materiaal om op te koken, zonnepanelen, gereedschap en dat soort dingen handig is om in huis te hebben (ik noem dit na eten, drinken, wat medicatie en een zaklam/-mes en wat kleine "survivalgear" de minder essentiële dingen) Helaas heb ik daar geen ruimte voor. Ik heb wel een ruime berging, maar die bevindt zich beneden NAP en mijn woning ligt vlak naast een dijk, dus dat lijkt me niet de beste ruimte om belangrijke spullen op te slaan.

Nu had ik bedacht een lijst te maken, of locaties op de plattegrond van mijn regio te omcirkelen, waar ik dit soort spullen kan halen, met routes en alternatieve routes daarheen. Bouwmarkten, sportwinkels, kampeerwinkels, outdoorwinkels noem maar op. Zodat ik deze locaties altijd weet te bereiken en "op het laatste" moment spullen kan halen die voor de specifieke aankomende situatie belangrijk zijn.

Hoe denken jullie hier over, handig of niet? Toch maar op de een of andere manier ruimte zien te vinden waar ik de wat grotere, minder essentiële dingen kan opslaan?

Graag hoor ik jullie mening.
 

Arie

Diehard Prepper
Je berging licht onder NAP dan zal de bouwmarkt en de route naar een andere locatie ook wel onder water staan lijkt mij.

Voor andere situaties is je berging dus prima geschikt.
En een zonnepaneel kan je ook aan een balkon hekje hangen bijvoorbeeld.
En een tragia kook setje durf ik wel in huis te gebruiken mits er goed geventileerd word.

Zo iets kwa panelen. En anders een mobiel setje.

image.png
 

Niels

Mankinds only hope
Als je op het laatste moment alles moet regelen lijkt mij niet handig.
He hebt dan spullen die je niet kent, nooit getest hebt, enz.
Nu zal dat voor een hamer wat minder belangerijk zijn dan een rugzak, brander, slaapmatje, enz.
Maar ik merk zelf nu gewoon dat er wel wat meer bij komt kijken als je bijvoorbeeld in de winter weg moet.
Is het een idee om waterdichte tonnen te gebruiken om in je berging te zetten?
 

Preppertt

Senior Prepper
Je berging licht onder NAP dan zal de bouwmarkt en de route naar een andere locatie ook wel onder water staan lijkt mij.

Voor andere situaties is je berging dus prima geschikt.
En een zonnepaneel kan je ook aan een balkon hekje hangen bijvoorbeeld.
En een tragia kook setje durf ik wel in huis te gebruiken mits er goed geventileerd word.

Zo iets kwa panelen. En anders een mobiel setje.

Bekijk bijlage 3019

Een dijk doorbraak of overstroming kan meestal wel aardig voorspelt worden, het lijkt me niet dat ik 's ochtends ineens wakker wordt met natte voeten. Het gaat mij er meer om dat ik niet de ruimte heb om maar alles "voor het geval dat" in te slaan, want daar heb ik de ruimte niet voor. In een normale woning met zolder kan je gewoon al je spullen op zolder mikken en heb je er geen omkijken meer naar. Ik heb geen zin dat ik een deur in mijn huis open doe en dat er dan een opblaasboot uit komt vallen:D

Als je op het laatste moment alles moet regelen lijkt mij niet handig.
He hebt dan spullen die je niet kent, nooit getest hebt, enz.
Nu zal dat voor een hamer wat minder belangerijk zijn dan een rugzak, brander, slaapmatje, enz.
Maar ik merk zelf nu gewoon dat er wel wat meer bij komt kijken als je bijvoorbeeld in de winter weg moet.
Is het een idee om waterdichte tonnen te gebruiken om in je berging te zetten?

Rugzak heb ik gewoon in de kast liggen. Het gaat mij meer om de spullen die je eigenlijk niet echt nodig hebt om in leven te blijven zoals bijvoorbeeld een schep, houten balken om deuren of ramen mee te barricaderen. Ik zie het voor me dat ik mijn overlevingspakket qua eten en drinken klaar heb staan, zodat wanneer iedereen in de rij staat bij de supermarkt in rustig mijn gang kan gaan voor de wat minder essentiële spullen waar op dat moment niemand aan denkt.

Wellicht dat die tonnen wel een optie zijn, als de boel dan wel een beetje functioneel blijft.
 

Flos

SHTF Expert
Als je het moet halen als het water aan jou enkels staat ben je telaat. En een opvouw schepje zou ik alvast maar kopen. Eentje met meer functies bv.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Nog ergens heen tijdens SHTF...mjah, dat is niet echt handig. Meute, van mensen die dat ook denken, evt verkeersopstoppingen, problemen met pinbetalingen(en daardoor mensen over de zeik) Niet echt plek waar ik zou willen zijn.

Je kan heel veel ook integreren in je huishouden.
Mijn petroleumstelletje staat gewoon op het aanrecht...olielampen in de huiskamer...voorraadje olie kan prima in een berging. Gereedschap(zonder elektra bedoel ik) kan ook in een berging, zal wellicht nat worden, maar is weer te drogen...schep en houten balken kunnen prima in de berging toch? Ik woon zelf ook klein, zonder zolder én zonder berging. Mijn schep en bezem staan in de meterkast.
Je zou je bed kunnen verhogen voor wat opbergruimte...of een platformbed maken.
Heb je een kledingkast, zet die vijf of tien cm naar voren, gebruik evt die balken die je op voorraad wilt hebben om het gat te dichten...en je kan er heel wat spullen achter kwijt.
Je zou een oude dekenkist kunnen gebruiken als salontafel...veel bergruimte.
full32494778.jpg


Ruimte achter de kast creëren.

4e6b059eedc301cc62874be86662f891.jpg
 

Arie

Diehard Prepper
Ik begrijp uit je eerste post dat je schuur ruim is maar onder NAP ligt.
Als je er dan vanuitgaat dat een overstroming iets van te voren gemeld gaat worden kan je toch je schuur vullen en zo nodig alles naar boven sjouwen.
En wat denk je nodig te hebben in welke situatie.
Als je in huis blijft heb je al mazzel dat je huis boven NAP ligt.
Ga je weg dan zou ik het bij mijn gezin houden met rugtassen.
 

homerun

Diehard Prepper
Ik vind het idee wel oke. Om een lijst met locaties in je buurt te maken, met eventuele nuttige locaties.
Maar bij de scenario waar jij voor kiest (overstroming) zal ik niet 1,2,3 naar buiten gaan.
Ik zou dit trouwens bij geen 1 scenario doen. Totdat het echt niet anders kan.

Maar als je de spullen nog moet halen als je ze nodig hebt. Ben je in mijn ogen al te laat.

Zelf heb ik 1 kamer van ik gok hooguit 3,5m bij 2 meter als het niet kleiner is.
In die kamer slaap ik, en hou ik al mijn spullen in.
Dus ik heb ook niet ontzettend veel ruimte.
Maar als je klein woont moet je simpel weg kijken naar de opties die je hebt.
Ik heb bijv: mijn blik voor in mijn onderbroeken/sokken la.
BOven op mijn kleding kast heb ik het volgebouwd met dozen met daarin wat klein spul (zakjes suiker enz).
Onder mijn bed heb ik een ruimte van niet eens 50cm. Daar heb ik: water, gevechtsrantsoenen, brandel en nog meer spul opgeslagen.
Overal in mijn kamer ligt prepspul. En mijn kamer is een "shit hole".
Maar ik heb wel AL mijn prep spul op mijn kamer liggen.
Maar misschien moet ik maar eens wat gaan opruimen/weg doen/ een big ass karma houden.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Loop eens door een Ikea. Daar zijn ze ook heel creatief met het benutten van ruimte. Bv boven een deur een plank waar dozen op kunnen staan. Op het moment dat SHTF blijf ik liever thuis.
 

Preppertt

Senior Prepper
Ik vind het idee wel oke. Om een lijst met locaties in je buurt te maken, met eventuele nuttige locaties.
Maar bij de scenario waar jij voor kiest (overstroming) zal ik niet 1,2,3 naar buiten gaan.

Ik prep niet voor een overstroming perse, maar dat is een van de scenarios die kunnen gebeuren en dan lijkt het me niet echt handig om al mijn spullen in een kelder onder NAP te hebben liggen. Ik prep niet voor iets specifieks ook, daarom wil ik niet voor elk denkbaar scenario spullen in huis halen want vaak ligt dat dan alleen maar in de weg.
 

Preppertt

Senior Prepper
Nog ergens heen tijdens SHTF...mjah, dat is niet echt handig. Meute, van mensen die dat ook denken, evt verkeersopstoppingen, problemen met pinbetalingen(en daardoor mensen over de zeik) Niet echt plek waar ik zou willen zijn.

Maar de meute gaat toch juist eten en drinken inslaan bij de supermarkt en dan hoop ik tegen die tijd al goed geregeld te hebben. Juist het grove spul waar niemand aan denkt het nodig te hebben in de aankomende situatie had ik bedacht dat goed te kunnen halen aangezien iedereen dan bezig is met het vechten over de laatste paar blikken soep in de supermarkt. Maar misschien denk ik daar wel te makkelijk over.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Maar de meute gaat toch juist eten en drinken inslaan bij de supermarkt
Stel dat ze allemaal naar de supermarkt gaan...ook de mensen uit jouw flat, uit jouw wijk, uit jouw deelgemeente...allemaal, of de helft, of nee, zeg maar een tiende...ze gaan met de auto, de wegen staan vol..ow, en de stoplichten werken niet...mensen botsen op elkaar want willen elkaar niet voor laten gaan, ze hebben haast tenslotte, ze stappen boos uit de auto, vliegen elkaar aan. Auto's vliegen in de fik. Politie en brandweer komt er niet. 112 bellen heeft geen zin, die zijn onbereikbaar.

Stel dat je daar dan aan voorbij kan komen...kom je bij de houthandel/Gamma/buitensportwinkel...en die is dicht, want stroom is eraf dus de automatische deuren doen het niet, en de kassa ook niet....
En dan blijkt ook nog eens dat heel veel mensen naar de Gamma enzo gingen, want die willen ook geen eten, maar lekker gratis plunderen...die slaan de deuren kapot en stormen naar binnen...slaan elkaar binnen de hersens in voor de duurste decoupeerzagen, de mid-deals en zelfs de goedkope merken...

Kijk deze film eens...om een beeld te krijgen. Zitten informatieve stukjes in.


Wat inlezen over rellen hier en daar helpt ook om een beeld te krijgen.
London riots 2011

330px-Tottenham_Riot-shops.jpg


Maar ook project X in Haren

 

Arie

Diehard Prepper
Zou een bouw markt nog open zijn als iedereen oorlog aan het voeren is om een blikkie soep.
Dan kom je al gauw uit op stelen en als je daar aan gaat beginnen kun je overal terecht.
Ook bij de buren die op dat moment vertrokken zijn.
 

petroman

SHTF Expert
Als je platen hout wilt preppen voor je ramen: zaag ze op maat en zet ze als muur of plafond in je schuur. Dan nemen ze het minste ruimte in.

Als je zonnepanelen wilt hangen aan je balkon: doe dat dan niet zolas op het getoonde plaatje maar hang ze an de buitenzijde.
De schaduw van de spijlen is genoeg om je opbrengst te kelderen. Op zich lijkt mij dit idee haaks op je barricaderen van ramen testaan. Je verwacht een meute aan de deur en je raam maar wilt tegelijk zonnepanelen ophangen ?

Waterdichte tonnen en/of kisten kan je gewoon in je schuur zetten. Zelf niet waterdichte want zoals al aangegeven zal de dijk niet ineens bezwijken. Mocht dat wel gebeuren"blijft het huis/flat wel staan ? qua onderspoeling dan. Misschien moet je wel weg, verplicht dus.
 

Battletanker

Senior Prepper
Gewoon Preppen in je schuur zoals al werd gezegd de winkels kan je niet van op aan.
Ik vind juist een appartement weer op bepaalde manieren een voordeel bij bv overstromingen of het verdedigen van je huis;)
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
De gedachte op zich is niet slecht, je moet ( is mijn mening) alleen groter denken. Een stuk ijzer om een mes te maken vindt je sneller bij een groothandel of fabriek dan in een bouwmarkt. Zo ook alternatiev vervoer, denk eens aan een jachthaven, autodealer, als het niet te hoog gegrepen is een vliegveldje. Ik wil niemand aanzetten tot stelen maar als het land onderloopt zit je toch lekkerder in een boot, ookal is die niet van jou.
 

Nomad

Diehard Prepper
Op het moment zit ik nog in een flat en ik deel de problematiek.
Berging onder NAP is per definitie niet geschikt voor prep gerelateerde opslag. Bij een overstroming wil je niet door het water waden.
Glas, puin, en andere scherpe voorwerpen kunnen verborgen liggen onder het wateroppervlak. Daar komt de kans op infectie nog bij. Op het moment dat de straat onder staat, staat het riool ook onder. Die staat dan in open verbinding met het oppervlakte water. Riolering werkt niet meer, dus het water buiten wordt ook gebruikt als urinoir. De kans op letsel is dan groot, dat kan je tijdens een SHTF niet gebruiken.

Ik ben er direct voor om een lijst te maken van nuttige locaties. Zelf heb ik een kaart van de omgeving met belangrijke locaties, hooggelegen gebieden, eetbare planten en dergelijke.
Maar dit zijn geen locaties waar ik na een SHTF 'even wat spullen kom halen'. Tijdens een SHTF wil je overleven. Dat doe je niet door onnodig risico te nemen.
Dus ook niet om je spullen na een SHTF bij elkaar te roven. Je brengt jezelf dan onnodig in gevaar.

In een flat is voldoende ruimte te vinden, je moet alleen weten waar je moet kijken. Onder de keukenkastjes zit veelal een plint die er af kan, daar kan je met een beetje mazzel blikjes opbergen. Als je inbouwkasten hebt kijk dan eens naar het plafond in de kasten, meestal is die lager dan het plafond van de kamer.
Door dit plafond los te maken creëer je weer wat extra bergruimte.
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Ik ken het probleem van klein wonen, maar je kunt idd meer dan je denkt.

Qua locaties, op zich is het idee niet verkeerd - maar dan denk ik meer waar valt wat te roven WSHTF en er na.... Maar goed, veilig is dat niet en inderdaad kan je dat soort situaties het beste vermijden. Tijdens SHTF wil je niet spullen gaan halen. Totale paniek. Daarna, anarchie. Nee, dan kan je beter even rustig je kopje koffie drinken en het nieuws kijken als dat nog kan. En even focussen op de volgende stap.

Wat je ook zou kunnen doen, bij ouders bv wat neerleggen of anderen die je vertrouwd. Of dat in een afgesloten bak, weekendtas o.i.d. doen. In het kader van "zonde om weg te gooien, je weet dat ik klein woon, het is maar tijdelijk". Die locaties ook markeren natuurlijk.

Eerst zou ik ook kijken, wat kan ik in mijn eigen huis kwijt. Zoals anderen ook zeggen, integreer ruimte in je dagelijkse meubilair zoals de kist. Ik heb zelf planken boven de deuren in het halletje, een blind paneel eruit gerost naast de meterkast enz enz. Niet voor de prepspullen An zich, maar om ruimte vrij te maken voor prep spullen. Dus, Ikea is een goed idee. Ga wel doordeweeks in de avond, dan heb je meer rust :) Gratis koffie als je een klanten card hebt.

Misschien drijf ik nu wat door, maar je zou ook een systeemvloer kunnen monteren. Esthetisch niet het eerste waar je aan zou denken, maar dit soort vloeren kwam ik geregeld tegen bij serverruimten. Altijd gedacht van goh. Daar kan je aardig wat in kwijt. Vergeet niet een zuignap bij te bestellen om die tegels te lichten. Of zelf wat gaan prutsen met een verhoogde vloer.

verhoogde_vloer_06_paneel_en_omgeving_www_pbsholland_com.jpg


Onder het mom van "geluidsisolatie voor de onderburen" krijg je dat nog wel verkocht aan de mensen in de flat. Een systeemplafond kan misschien ook nog wel, maar zal je iets moeten bedenken om het draagvermogen van de platen te verhogen of te verdelen.

In de schuur zou je met waterdichte tonnen kunnen werken, maar die zou je dan ook moeten verankeren tegen wegdrijven... Maar ja, tijdens een overstroming heb je daar niks aan.

Wij hebben een kleine voorraadkast, maar door de op maat gemaakte Ikea rack (kost bijna niks) redelijk wat opslag. Rolbakken onder het bed, kan je ook wat mee. Misschien een kast op het balkon, zo'n gereedschap kast voor grotere zaken.

Verder kan je ook inspiratie putten uit de Tiny house beweging. Daar zie je zoveel handige ideeën...

Succes!
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Zo'n vloer wordt een beetje lastig met je deuren, lijkt me. Zou ik eerder voor het plafond gaan.

Een jaar of 10 geleden heb ik een boot gebouwd met mijn schoonvader. Daarin gebruik je elke ruimte zo optimaal mogelijk. Wij hadden 55 kastjes in de boot om dingen in op te bergen. Onder het bed, de dinette, de banken, gangboorden, noem maar op. Met dat in gedachten kun je je appartement inrichten.

Neem ook standaard maat opbergkratten en dergelijke, die je kunt stapelen. Kies voor Bedden met opbergruimte, daar zit een hoop winst. Ga voor hoge kasten tot aan je plafondhoogte. Maak planken in je meterkast. ect. etc. Je zult verbaasd zijn hoeveel je kwijt kunt.:thumbsup:
 
Bovenaan