• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Linux Mint 19.2 Tina probleempjes

Ray

SHTF Expert
@martin Secure boot eens aangezet, moest er de platformkeys ook weer voor aanzetten (factory default) anders weigerde hij.
Hij heeft nog een rode regel over die UEFI secure boot:
Code:
[wo okt 30 12:54:53 2019] Loaded X.509 cert 'Build time autogenerated kernel key: 01a66adcc10ca4ce7676a3458c33483b0e2b806e'
[wo okt 30 12:54:53 2019] Loaded UEFI:db cert 'Microsoft Corporation UEFI CA 2011: 13adbf4309bd82709c8cd54f316ed522988a1bd4' linked to secondary sys keyring
[wo okt 30 12:54:53 2019] Loaded UEFI:db cert 'Microsoft Windows Production PCA 2011: a92902398e16c49778cd90f99e4f9ae17c55af53' linked to secondary sys keyring
[wo okt 30 12:54:53 2019] Loaded UEFI:db cert 'MSI SHIP OWN CA: c2608d7de57ee78642366ec645b7381c' linked to secondary sys keyring
[wo okt 30 12:54:53 2019] Couldn't get size: 0x800000000000000e
[wo okt 30 12:54:53 2019] MODSIGN: Couldn't get UEFI MokListRT

M'n home partitie niet mounten bij het opstarten lijkt me geen optie, dus dat laten we maar zo. :)

Komen we weer terug op de originele vraag, waarom blijft hij alsnog 32 seconden hangen bij het opstarten:
Code:
[wo okt 30 12:54:55 2019] raid6: using algorithm avx2x4 gen() 39672 MB/s
[wo okt 30 12:54:55 2019] raid6: .... xor() 24150 MB/s, rmw enabled
[wo okt 30 12:54:55 2019] raid6: using avx2x2 recovery algorithm
[wo okt 30 12:54:55 2019] xor: automatically using best checksumming function   avx      
[wo okt 30 12:54:55 2019] Btrfs loaded, crc32c=crc32c-intel
[wo okt 30 12:54:55 2019] [drm] RC6 on
[wo okt 30 12:55:27 2019] random: crng init done
[wo okt 30 12:55:27 2019] random: 7 urandom warning(s) missed due to ratelimiting

Ik kom niet verder dan dat het een bekende bug is, maar de oplossing ontgaat me vanwege gebrek aan kennis om deze thread te lezen: https://unix.stackexchange.com/questions/442698/when-i-log-in-it-hangs-until-crng-init-done
 

martin

Mankinds only hope
Komen we weer terug op de originele vraag, waarom blijft hij alsnog 32 seconden hangen bij het opstarten:

Omdat het 32 seconden duurt voordat jouw Btrfs filesysteem wat je encrypted heb gemount is?
Probeer eens met een normaal filesysteem te werken (als test) bijvoorbeeld Ext4.
 

Ray

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
@martin Ik heb geen btrfs filesystem draaien, nooit gehad ook, alleen ext4.

Zie link, schijnt een bekende bug te zijn. Mijn root is niet encrypted, alleen m'n home partitie.

Maar we gaan pas over een tijdje verder, want net wilde m'n PC niet meer opstarten. Niks nakkes nada deed hij meer. Bak open geschroefd, knippert er een diagnostic ledje van de onboard GPU. 't Ding is in januari net nieuw gekocht, alles nieuw en nieuwste van 't nieuwste ik moet hem nu opsturen. :(

Tot overmaat van ramp heb ik ook problemen met m'n simpele telefoontje, uiteraard de micro USB aansluiting, de uitvinder daarvan moeten ze post nataal aborteren en op dit moment staat de Panda ook bij de garage, want die is opeens erg dorstig geworden. Waarschijnlijk lambda sensor die raar doet, computer uitlezen gaf geen conclusie, pas als hij warm is begint ineens de CO op te lopen.

Alles dondert hier plots in elkaar, oude krenglaptopje werkt nog wel, een kwartier lang en dan moet 'ie een half uurtje afkoelen ... :mad:

Lekker dagje vandaag, spaarpotje is leeg dus, 'k ga maar eens een tijdje met m'n kop tegen de muur aanbonken... :fluit:
 

martin

Mankinds only hope
Lekker dagje vandaag, spaarpotje is leeg dus,

Soms zit alles tegen.
Ik zou trouwens eens overwegen om een raspberry Pi aan te schaffen.
Het kost geen drol en je kan er nooit veel aan mispeuteren. In het ergste geval formatteer je de SD kaart en begin je opnieuw
Als ik die link lees dan zijn er nogal wat mogelijke oorzaken maar een kernelbug van 1 jaar oud lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

Als je computer weer werkt zou ik gaan voor:

apt install rng-tools
apt install haveged

En kijken of dat verschil maakt.
rng staat overigens voor "random number generator" en is onderdeel van file-encryptie
Ik zou alsnog eens proberen om (tijdelijk) met een normaal filesysteem te werken en dan pas over te schakelen op encryptie.
Dan weet je in ieder geval zeker of er een relatie is tussen die vertraging en wel of geen encryptie.
 

Ray

SHTF Expert
Gaan we doen.

Crng init is iig de veroorzaker en het internet staat vol met klachten daarover, recente en ook op de Raspberry pie. 'k Kan zo er een andere installatie naast zetten, ruimte genoeg, staan er nu ook vier op, dat is mijn manier van 'versiebeheer'. M'n PC heeft een m.2 SSD met afgrijselijke snelheden van 512 Gb. Zonder kloten meteen terugvallen op een oudere versie via grub bootmenu. Daarnaast staan er nog een stuk of tig Gparted partitie images op een oud ssd'tje. Aan fallback opties of speelruimte(mocht ik daar trek in krijgen) geen gebrek.

Zou zo'n Pi snel genoeg zijn om mee te werken in de praktijk? Alleen voor 't hobbyen raak ik het ding toch niet aan en koop ik liever eerst weer eens een draadloos toetsenbord en muis, want die zijn paar maand terug overleden en ik wordt dat geslinger met kabels door de kamer ook wel zat. 'k Zit veel op m'n TV te werken vanuit de luie stoel ipv achter het bureau, dat is lekker ivm met de RSI die acuut opspeelt als ik langer dan een uurtje aan de desk zit.

PC gaat op de post, terug naar zijn maker, als 't goed is valt dit onder de garantie dus ik hoop dat ze effe opschieten.

Autootje lijkt een stotterende lambda sonde te hebben, dat dure kreng wordt vandaag vervangen en de simkaart zit in een tien jaar oud mobieltje wat hier al drie jaar in de kast ligt en alsnog 80% acculading had. Waarom we ooit van die dingen zijn afgestapt.....
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny
Bovenaan