• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Maatregelen tegen emp events?

Ray

SHTF Expert
Bij een EMP zal men qua communicatie snel terug vallen op oudere technieken.
Met weinig middelen bouw je een radiozender en ook zal lang niet alles kapot zijn bij een EMP, hangt van veel factoren af.

Het verschijnsel EMP is al vrij zeldzaam op z'n best gezegd, nucleair of door onze zon veroorzaakt. Ook zal lang niet de hele wereld plat liggen, zelfs in het getroffen gebied zal een deel van de elektronica het overleefd hebben.

Je prept en denkt uiteraard in termen van de meest heftige, hollywood scenario mega EMP, maar de kans op die variant is ontzettend klein.

Altijd handig om wat zaken in blikken (geïsoleerde) dozen te hebben liggen, zelfs niet geaard en perfect sluitend. Communicatie, een wereldontvanger, en als het even kan een portootje/27MC/HAM dus. Daarnaast is het vooral licht wat je ontzettend graag wilt hebben, dus oplaadbare batterijen, zonnepaneeltje en zaklampjes. Ook handig, E-reader met extra sd kaartjes met informatie (boeken, gedownloade websites) en amusement. Als je er wat mee kan, technisch vaardig bent, daarna meteen de multimeter.

Over preppen tegen een EMP is ontzettend veel geschreven en iedereen wil het nog beter doen dan de ander. Ja, het beste is om je kooi van Farady te aarden, maar die aarde moet dan wel zeer goed zijn en niet als antenne voor die EMP werken. Ondergronds keldertje met apart geslagen aardpen gaat mij even te ver. ;)

Mijns inziens volstaan twee in elkaar geplaatste geïsoleerde blikken, zelfs goedkope IKEAof kringloop variant. Zelden heb je ergens een ruimte van meer dan 1 mm. Door die twee blikken in elkaar neemt zelfs de doordringende frequentie qua intensiteit een factor 10 miljoen af. Dat scheelt enorm bij zelfs een hele heftige EMP. Afzonderlijke apparaten/gadgets in zilverfolie is de laatste stap bescherming en dan ben ik er wel klaar mee. :)
 

petroman

SHTF Expert
Dan zal je toch echt moeten zorgen dat je aluminium folie geen contact heeft met de inhoud.
Als jouw metalen doos zich opgeladen heeft al is het alleen al statisch opgeladen dan is een aarde echt wel praktisch. Als de spanning door de aarde zo hoog is dat de pieren de grond uit komen dan heb je een groter probleem. Al is het alleen al waar jij je bevind tov dat potentiaal.
 

Ray

SHTF Expert
Als jij je kooi van Faraday gaat aarden met de aarde die je thuis uit je stopcontact krijgt, dan loop je het risico dat andere daarop aangesloten bronnen, bv. je zonnepanelen, CV, radiatoren, de bron worden waarmee juist je kooi van Faraday een grote antenne wordt.

Theoretisch perfect geaard, zoals bij de kooi van Faraday het geval zou moeten zijn, is zo simpel nog niet. Via de bodem zelf verspreid die EMP zich niet en een aparte aardpen voor je kooi is een redelijk veilige optie. De aardpen van je huis niet, omdat je daar al nogal wat op aangesloten hebt.

Uiteraard zorg je dat er geen contact is tussen de twee blikken en de apparaten, al dan niet in alufolie omwikkeld. Daarom schreef ik geïsoleerd.
 

Wolfje

Senior Prepper
C246DB11-0C3D-487D-90CF-E74E53B8AAF2.jpeg 3E94050A-A845-4CAF-9D0C-163551AEB8C7.jpeg De stalen kist is grotendeels bekleed aan de binnenkant met 3mm dik rubber. Alleen de randen nog maar de lijm is op :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Marcov

Prepper goeroe
@Wolfje had je onderstaand topic al gevonden?
https://www.preppers-shelter.nl/for...mee-te-houden-ik-vrees-van-wel-prep-tip.1469/

In onderstaand artikel geven ze aan dat er een eenvoudige oplossing is : de magnetron. Ik heb er helemaal geen verstand van
maar ben wel benieuwd of dit klopt?
https://www.visionair.nl/wetenschap/hoe-bescherm-je-jezelf-tegen-emp/
Ik zou niet op je magnetron vertrouwen, mijn telefoon gaat gewoon over in de magnetron.

Om het helemaal uit te gaan leggen gaat me te ver.

Maar elke golflengte heeft een andere mesh ( zie dat als gaas) om af te schermen. Een auto is een kooi van Farraday, maar niet voor de meeste radiosgnalen.
Net als bliksemafleiders, die gaan ook langs alle hoeken van een huis de aardpennen in. Ook een kooi van Farraday.
Een kippenhok, rondom met metaal kippengaas, is een kooi van Farraday. Maar voor bepaalde golflengtes en kippen.
En dan komen we bij de magnetron. De frequentie is meestal 2,45 GHz en de golflengte ongeveer 12 cm (in de UHF-band).
Die afscherming is ontworpen om die golflengte te blokkeren.

Een EMP heeft niet 1 vaste golflengte.

Dit even kort door de bocht
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Doen de gemalen het nog na een EMP?
Zoniet ook even waterdicht maken denk ik dan.

Ik heb een usb schijfje liggen in een koektrommel tussen noppen schuim en kartonmet de foto's, scans van "belangrijke" papieren.., met een zakje vochtvreter en de deksel dichtgeplakt met plakband. Hoop dat het goed gaat.

Wat misschien leuk is om te doen kijken of je alternatieven kan vinden die na een emp nog werken.

Zaklamp --> Kaars
Vaatwasser --> teiltje met borstel / spons
Decoupeerzaag --> Handzaag / figuurzaag.
E-reader --> geprinte info
Cv --> Hout kachel
Co2 meter --> parkietje

Etc etc..
 

Marcov

Prepper goeroe
We hebben hier 1 gemaal wat op zeker nog werkt. Een analoog gemaal, lees: een gerestaureerde windmolen van een paar eeuwen oud.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Mensen, nu Putin vast meer gemotiveerd zal zijn om z'n HEMP wapens eens uit te proberen (dan 2,5 jaar geleden), maakt dat dit draadje toch wel weer actueel. Alsof er niet al genoeg zonnevlammen zijn die ook een EMP kunnen veroorzaken...

Vandaag komt er nog elektriciteit uit het stopcontact en werkt al het electronische nog. Morgen niet meer!

OK, ok, een beetje overtrokken is dat statement wel, en het zal best nog wel even duren, maar het trekt in ieder geval de aandacht in dit gereanimeerde draadje:rolleyes:.
Aan u is hiermee dus een (virtuele) ADHD electroshock uitgedeeld:D, en als dat niet prima wakker maakt dan weet ik het ook niet meer;).


Ik ben zelf niet al te benauwd over een EMP op korte termijn, maar toch nog wel zoveel dat ik heb besloten om een paar stalen munitiekistjes om te vormen tot EMP-geisoleerde kistjes om wat essentiele electronica in op te slaan. Zoals bijvoorbeeld een wereldontvanger, portofoons, zonnepaneel-controllers, inverter, smartphone, e-reader, batterijoplader, LED-zaklamp, camera etc.

Nu kreeg ik gisteren eindelijk de RVS-gevlochten beschermingskous binnen die ik maanden geleden in China bestelde. Enfin, het was het wachten zeker waard want die 12 mm brede kous blijkt uitstekend geschikt om voor dit doel te gebruiken.
Het was even een gecalculeerde gok, maar die afmeting en ook dit type kous is werkelijk ideaal.
De standaard stalen munitiekistjes vorm je daarmee eenvoudig om tot EMP-geisoleerde kistjes.
https://nl.aliexpress.com/item/3299....0.0.41a63c00UEDkUY&mp=1&gatewayAdapt=glo2nld
upload_2022-5-19_16-43-13.png

Hoe? Haal het rubber uit het deksel en snijd een lange zijde van die rubberen afdichting middendoor. Je hebt dan een lang stuk rubber met vier bochten, dat je eenvoudig door de RVS-kous kunt voeren. Steek het eind erin en stroop de kous een beetje op, pak het eind van het rubber in de kous vast en trek de kous weer wat uit: het rubber glijdt naar binnen. Herhaal dat telkens en voordat je het weet heb je het erin, zoals op de volgende foto:
upload_2022-5-19_16-47-42.png
Zorg er dus voor dat je de kous een paar centimeter langer laat dan het rubber zelf. Op de foto hierboven heb ik de kous net op lengte afgeknipt, en je kunt wel ongeveer zien dat het rubber in het linker eind van de kous een stuk terug ligt. Na het in elkaar schuiven overlapt de kous zo'n 2 cm.
Nu is de kous uit fijn roestvast staaldraad gemaakt, en zou je proberen om het geheel zondermeer in elkaar te schuiven dan haken de stekelige einden in elkaar en lukt dat niet.
Door het eind van de kous even met een stukje papier te omwikkelen, voorkom je dt probleem en kan je het eenvoudig in elkaar schuiven totdat de rubberen einden weer tegen elkaar aan liggen.
upload_2022-5-19_23-34-47.png

Frapperend is ook, dat het daarna nauwelijks meer uiteen te trekken is: de kouseinden fixeren elkaar.

Het mooie is, dat je zo een onafgebroken elektrisch isolerende afdichting hebt zonder kieren, dat sterk is (taai RVS-weefsel) en tegelijk verend blijft door het oorspronkelijke rubber.
(Zoiets met aluminiumfolie proberen levert eerder beschadigingen op, en zonder verend rubber is de afdichting dan niet zo betrouwbaar na een paar maal openen en sluiten, vermoed ik).

Hier heb ik het deksel aan de binnenzijde deels blank gemaakt, want een goed metaal-op-metaal contact is belangrijk. Ook heb ik de lippen op het deksel die het rubber vasthouden volkomen haaks omhoog gebogen. Dat is meer dan voldoende om het geheel op z'n plaats te houden, en vergemakkelijkt het plaatsen van het nu omwikkelde rubber. Het uiteinde van de kous staat nog wat gespreid, maar dat verdwijnt zodra de resulterende afdichting weer op z'n plek zit.
upload_2022-5-19_16-56-57.png
Hier het resultaat na terugplaatsen van de afdichting. Dit was nog voorafgaand aan plaatsing op de kist, en het is er nadien nog beter uit gaan zien. Het zit prima op z'n plek en de kist laat zich nog gemakkelijk openen, maar heeft tegelijk een solide sluitkracht. Zo, zal het beslist vele malen openen en sluiten doorstaan voordat het ooit eens kapot zou gaan.
upload_2022-5-19_17-1-39.png
Vergeet niet om ook de rand van de kist zelf blank te maken, voor het metallisch contact met de kous. Een heel klein beetje vaseline tussen blank deksel en de kous is misschien ook niet slecht, tegen corrosie.

En zorg ervoor dat alles wat er in de kist gaat elektrisch geisoleerd is van de kistwand. Je kunt de kistwand bekleden, maar alle spullen in een dikke plastic zak (polyetheen/PE-LD/PE-HD) stoppen werkt ook al prima. Of misschien nog mooier: een flinke lap niet te dunne stof erin plooien en daarin (de spullen in) zakken van relatief dik plastic (zip-lock zakken bijvoorbeeld).

Ik heb mijn smartphone in de kist gestopt, en met een kiertje open was er nog wel bereik, maar eenmaal gesloten liet de telefoon geen kik meer horen. Het schermt het GSM-signaal dus prima af, en bij een EMP zal het dan ook wel werken vermoed ik. Ik heb er in ieder geval het mijne aan gedaan, en verder is het even "aan de goden".

Mocht je hetzelfde willen proberen, houd dan rekening met een kouslengte van circa 10% langer dan het rubber totaal lang is, plus nog eens zo'n 2-3 cm extra voor de overlap. Je komt dan in ieder geval niets te kort. Kies de 12 mm brede kous voor de rubbers van de standaard munitiekistjes.
 
F

frans81

Gast
En dan te beseffen hoe makkelijk het nu is om contact te leggen met elkander via oa de slimmephones en slimmetablets enz .
Kun je al gaan beseffen wat voor paniekgolf dat teweeg brengt als dat wegvalt . Dichterbij dan ooit wordt plots verder weg dan ooit .
En vooral als er daardoor een keer wereldwijd een probleem ontstaat .
Wordt dan toch zelfs ook geen postduif pff .
Tis een lastige
 

phtvs

Sysop
Admin
THE IMPACTS HAVE BEGUN: A minor CME hit Earth's magnetic field on Aug. 17th (0303 UT). It could be the first of several CME strikes in the days ahead. NOAA forecasters say their cumulative effect could cause strong G3-class geomagnetic storms, especially on Aug. 18-19.
https://spaceweather.com/

Het komt vaker voor alleen is er dan geen aandacht voor in de media. Op bovenstaande website kun je meer info vinden over CME's en de risico's

Ook leuk om bij te houden is of er poollicht in Nederland te zien is zoals in februari het geval was.
https://www.poollicht.be/
 

marzman

Diehard Prepper
Mensen, nu Putin vast meer gemotiveerd zal zijn om z'n HEMP wapens eens uit te proberen (dan 2,5 jaar geleden), maakt dat dit draadje toch wel weer actueel. Alsof er niet al genoeg zonnevlammen zijn die ook een EMP kunnen veroorzaken...
Als Putin het doet maak ik me niet al te veel zorgen, aangezien alles mislukt bij de Russen ;) Als de Chinezen het zouden doen zou ik me meer zorgen maken. Is het eigenlijk ooit ingezet of grootschalig getest?

Je kan ook gewoon zorgen dat je kan leven zonder electronica. Een oude auto, een voordeur met een normale sleutel, een oude petroleumkachel, koud water. Dat moet allemaal wel lukken.
 

phtvs

Sysop
Admin
Als de Chinezen het zouden doen zou ik me meer zorgen maken
De kans dat zo'n aliexpress EMP werkt acht ik klein. Zal wel een goedkoop zijn wss gekocht met inlevering van coupons 🤣

Maar nee, ik denk dat de wereld voor hele grote uitdagingen staat. Maar een land wat een dusdanig grote EMP zal lanceren zal dat doen als inleiding voor een nog grotere aanval. Ik denk niet dat het zover zal komen. Maar goed, ik dacht ook dat de Russen Oekraïne verder met rust zouden laten, dus hecht niet te veel waarde aan mijn voorspellend vermogen. 😹
 

phtvs

Sysop
Admin
Zeldzaam noorderlicht in Nederland levert prachtige beelden op
Afgelopen nacht was in Nederland noorderlicht waarneembaar. Het natuurfenomeen is normaal enkel te zien tijdens donkere perioden rond de poolcirkel, maar ditmaal werd ook het noorden van Nederland getrakteerd op de dansende lichten aan de nachthemel.
https://www.ad.nl/binnenland/zeldza...derland-levert-prachtige-beelden-op~a3eabcdc/

Is het noorderlicht een keer te zien in NL, zit ik bijna 1000 km verderop... 😥
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Grootste probleem is dat je hele elektrische infrastructuur het niet meer doet, je gsm en tv zijn echt bijzaak.
En dan waarschijnlijk ook van je buurlanden. In geval van een extreme zon activiteit.

@petroman, zonder elektriek inderdaad ook geen portofoon. Ik vraag me wel af in hoeverre een solar-systeem kwetsbaar is, en vermoed alleen de elektronica. De mini-noodstroomvoorziening waarvoor die geweldige V423 een draadje opende (wat een genie die man) https://www.preppers-shelter.nl/thr...-thuis-voor-alleen-het-meest-essentiële.5340/
is niet veel meer dan een paneeltje, een regelunit en een accu. En die regelunit moet dan natuurlijk wel in de kooi van Faraday. Ik vraag me dan wel (waarschijnlijk met jou) af hoevelen die voorzorgsmaatregels nemen. Niet veel denk ik.... Ik, jij en @Wolfje en andrere diehards vast wel. Het wordt dan heerlijk rustig in de ether, maar wij kwaken dan vrolijk door!
 
Bovenaan