• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Mag iemand je gezicht zomaar identificeren met een slimme bril?

Mayo

Last (wo)man standing

Mag iemand je gezicht zomaar identificeren met een slimme bril?​

Een groep studenten demonstreerde recent hoe Facebooks slimme Ray Ban-bril gebruikt kan worden om wildvreemden op straat te herkennen met behulp van gezichtsherkenning. Mag dat zomaar?

https://www.nu.nl/slimmer-leven/633...-identificeren-met-een-slimme-bril.html#nujij

Misschien worden een soort van gezichtsmaskers, die je 'onherkenbaar' maken voor AI gezichtsherkenning op n gegeven moment wel de mode ;):)

Mag iemand je gezicht zomaar identificeren met een slimme bril?​

Een groep studenten demonstreerde recent hoe Facebooks slimme Ray Ban-bril gebruikt kan worden om wildvreemden op straat te herkennen met behulp van gezichtsherkenning. Mag dat zomaar?

https://www.nu.nl/slimmer-leven/633...-identificeren-met-een-slimme-bril.html#nujij

Misschien worden een soort van gezichtsmaskers, die je 'onherkenbaar' maken voor AI gezichtsherkenning op n gegeven moment wel de mode ;):)
@Mayo , in Europa is het kennelijk aan banden gelegd, maar ik vind de mogelijkheid toch een verontrustende ontwikkeling in combinatie met al het andere (social media, kentekenscanning, bewakingscamera's, pintransacties etc.).

Hoe we het ook wenden of keren, de anonimiteit en privacy verdwijnt grotendeels. En ondanks de positieve weerslag die het kan hebben op bijvoorbeeld misdaadbestrijding, vind ik het niet opwegen tegen het belang van de doorsnee burger. En zeker niet in een land waarin je niet crimineel, extreem of van de wereld losgezongen hoeft te zijn om als zodanig weggezet te worden...

Tja, waar de gekken het gesticht hebben overgenomen, wordt het precair voor de "normalo's"😉

Uit het artikel...
De Nederlandse politie experimenteert ook al langere tijd met algemene gezichtsherkenning.
https://www.nu.nl/slimmer-leven/633...zomaar-identificeren-met-een-slimme-bril.html

Mogelijk ook foto's politie gehackt

Bij de recente hack bij de politie
zijn zeer waarschijnlijk ook foto's
buitgemaakt.Het gaat om "foto's of
afbeeldingen" die in visitekaartjes
werden gebruikt,schrijft de politie in
een update over de datahack.
https://nos.nl/teletekst/106

Dus we kunnen straks de undercover agenten gewoon binnen enkele seconden identificeren.. 😂

In Europa denk ik niet, Facebook heeft het daar (afgezien van de bril, op facebook zelf zeg maar) ook uitgezet. Al doet Google Photos het wel, maar die linkt het niet automatiisch aan namen (dat doe je zelf als gebruiker). Het is wel handig als je wilt zoeken op gezichten en werkt ook heel goed, zelfs kinderfoto's worden herkend.

Het kan allemaal vrij gemakkelijk, de camera's die Belgie heeft voor kentekens te scannen kunnen ook gezichten scannen. Het staat alleen niet altijd aan (volgens mij stond het even aan in 2015 met de terroristische aanslagen toen een van de daders ondergedoken zat in brussel). In China doen ze het volgens mij altijd op straat.

"De Nederlandse politie experimenteert ook al langere tijd met algemene gezichtsherkenning"

Ik heb er een dubbel gevoel over.

Een collega op ons werk heeft als stagiaire gewerkt aan software om via Google glass politie (recherche) gelijk een soort van feedback te geven indien een gezicht in een database aanwezig was. (dus niet via internet, maar in een interne database). Dit project is alsnog afgeschoten omdat het teveel inbreuk zou maken op de privacy. Het had in mijn ogen wel het leven kunnen redden van een politieagent waar ik uit respect van die privacy maar even geen link naar ga maken.

Dus ik neig ernaar dat het onder gecontroleerde voorwaarden prima is om gezichtsherkenning toe te passen.

En ja, ik snap het "offer" van privacy, maar het blijft altijd een balans zoeken tussen de pro/cons voor/nadelen van het toepassen van dit soort zaken.

EDIT:
hier een link naar een filmpje waar de techniek prima word uitgelegd.
(het zijn dus verschillende zaken die naast elkaar worden toegepast)

Laatst bewerkt:
Dus ik neig ernaar dat het onder gecontroleerde voorwaarden prima is om gezichtsherkenning toe te passen.
@martin , als het gaat om misdaadbestrijding dan zou ik ook (bijna) zo oordelen. Tenminste, ik heb er eigenlijk altijd zo in gestaan. "Wat is er mis met veel camera's op straat als er alleen raddraaiers en criminelen mee worden gepakt?".

Ik zie echter dat de opvatting over "goed" en "fout" in de huidige maatschappij een wel heel aparte is. "Wie er opkomt voor de rechten van Palestijnen en bombarderen van onschuldigen raar vindt dat is een antisemiet en raddraaier en wie een einde wil aan het bloedvergieten in de Oekraïne dat is een vriendje van Putin."
Dat er toenemend door die onzin heen wordt geprikt, neemt niet weg dat het landsbestuur er in hoofdzaak zo over denkt, en m.i. toch wel diametraal van het moreel juiste pad af is. Ik zie daar een motief om op iedereen toenemend een vergrootglas te leggen. Meer dan een motief en de technische mogelijkheid is er dan niet nodig. Ga er dan maar van uit dat het ook gebeurt, en niet alleen voor een loffelijk doel. "Drempels en commissieoordelen" zijn m.i. al gauw een zoethoudertje en schijnvertoning.
En ja, ik snap het "offer" van privacy, maar het blijft altijd een balans zoeken tussen de pro/cons voor/nadelen van het toepassen van dit soort zaken.
Als de gebruiker zelf niet zuiver op de graat is en aan een leiband loopt, wat valt er dan nog aan balans te zoeken? Een dronken kerel neem ik zo nodig de autosleutels wel af en een gevaarlijke gek een scheermes. En wat dan te doen met politici en gezichtsherkenning?😉

Wat ik helemaal flut vind zijn die deurbellen. En dan de overburen mij fijn wisten uit te leggen hoeveel pakketjes ik krijg, hoelaat ik van huis stuif endergelijke. Onbeschaamd, dat ze zijn. Waarop ik zei dat het nogal een privacy-schending was en tamelijj ongewenst, heb ik dan wat te verbergen, vroegen ze zich af.... Oeps! Melding gemaakt bij de wijkagent, die zegt hoort bij deze tijd, melding gemaakt bij apg, vanwege drukte geen tijd...
BInnenkort zelf maar eens wat regelen, ik heb wel tijd mijn privé te beschermen.

Laatst bewerkt:
BInnenkort zelf maar eens wat regelen

Ik zou eigenlijk niet echt een oplossing kunnen bedenken om dit probleem op te lossen.
Het "gevaar" zit meer in de software, dan in de hardware. Ik heb ooit "voor de grap" software geschreven die alle bluetooth gegevens en ook de wifi signalen monitoren. Als je dan met die data aan de slag gaat dan is het kinderlijk eenvoudig om patronen vast te leggen. Je kunt dan snel zien welk MAC adres van (ik noem maar iets) de postbode is, want hier is een patroon. En ook mensen die bijvoorbeeld een hond uitlaten hebben een patroon. Binnen no time heb je tot in detail de tijdstippen wanneer iemand met de auto langs rijd. (meeste auto's sturen een BT signaal of Wifi signaal uit).

Die deurbel lijkt een risico omdat je denk dat hij "kijkt"
Het echt gevaar zit in de "bijvangst" van wifi en BT signalen.
Het is voor mij echt wel 99% duidelijk dat die goedkope rommel van ali/temu zo goedkoop zijn door het vergaren van deze "bijvangst" En dan kun je denken van "ik heb niks te verbergen" maar je weet vandaag niet wie er morgen met die gegevens aan de slag gaat.

Wat ik helemaal flut vind zijn die deurbellen

Die deurbellen nemen alleen op als er beweging wordt gedetecteerd. Dat is gewoon netjes af te stellen zodat die camera niet aanspringt als er aan de overkant van de straat iemand loopt. Wij hebben ook zo'n deurbel en die zo ingesteld dat hij aanspringt zodra iemand het pad oploopt naar de voordeur. Lopen ze op de stoep langs ons huis, dan blijft de camera uit.

Het zou mij trouwens kunnen jeuken wat de buren zien op de camera. Ik heb jarenlang een overbuurvrouw gehad die zo'n beetje 24/7 voor het raam zat te kijken wat er allemaal in de straat gebeurde. Toen ze er net woonde vertelde ze ook steeds dingen als "nou, die en die is bij jullie aan de deur geweest maar jullie waren er niet" en meer van dat soort opmerkingen. Ik heb toen een keer duidelijk gemaakt dat ik er niet van gediend was dat ze zulke verhalen vertelde. Daarna geen last meer van gehad. Ik zou me er niet druk om maken als ik jouw was. Privacy op straat is er sowieso al niet.

Ik zou eigenlijk niet echt een oplossing kunnen bedenken om dit probleem op te lossen.
Het "gevaar" zit meer in de software, dan in de hardware. Ik heb ooit "voor de grap" software geschreven die alle bluetooth gegevens en ook de wifi signalen monitoren. Als je dan met die data aan de slag gaat dan is het kinderlijk eenvoudig om patronen vast te leggen. Je kunt dan snel zien welk MAC adres van (ik noem maar iets) de postbode is, want hier is een patroon. En ook mensen die bijvoorbeeld een hond uitlaten hebben een patroon. Binnen no time heb je tot in detail de tijdstippen wanneer iemand met de auto langs rijd. (meeste auto's sturen een BT signaal of Wifi signaal uit).

Het is voor mij echt wel 99% duidelijk dat die goedkope rommel van ali/temu zo goedkoop zijn door het vergaren van deze "bijvangst" En dan kun je denken van "ik heb niks te verbergen" maar je weet vandaag niet wie er morgen met die gegevens aan de slag gaat.

Oplossing: gewoon er af meppen. Hoort ook bij deze tijd :).

Die deurbellen nemen alleen op als er beweging wordt gedetecteerd. Dat is gewoon netjes af te stellen zodat die camera niet aanspringt als er aan de overkant van de straat iemand loopt. Wij hebben ook zo'n deurbel en die zo ingesteld dat hij aanspringt zodra iemand het pad oploopt naar de voordeur. Lopen ze op de stoep langs ons huis, dan blijft de camera uit.

Het zou mij trouwens kunnen jeuken wat de buren zien op de camera. Ik heb jarenlang een overbuurvrouw gehad die zo'n beetje 24/7 voor het raam zat te kijken wat er allemaal in de straat gebeurde. Toen ze er net woonde vertelde ze ook steeds dingen als "nou, die en die is bij jullie aan de deur geweest maar jullie waren er niet" en meer van dat soort opmerkingen. Ik heb toen een keer duidelijk gemaakt dat ik er niet van gediend was dat ze zulke verhalen vertelde. Daarna geen last meer van gehad. Ik zou me er niet druk om maken als ik jouw was. Privacy op straat is er sowieso al niet.

Ding kan ook gewoon je woonkamer filmen natuurlijk. Hier hebben we geen voortuin alleem een achtertuin.

• Verdrietig
Waarderingen: Mayo

En volgens mij past het volgende NOS bericht dan wel weer bij dit draadje.

"Terrorismebestrijder: Rusland en China voeren cyberaanvallen op
Staten als Rusland en China hebben hun aanvallen op Nederland opgevoerd en geïntensiveerd. Dat zegt de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV), Pieter-Jaap Aalbersberg"

https://nos.nl/artikel/2542401-terrorismebestrijder-rusland-en-china-voeren-cyberaanvallen-op

Ik vraag aan dit soort mensen "Heb je gordijnen/luxaflex?"
Meestal snappen ze het dan wel.
En zo niet, dan gaan ze het nooit snappen.

Ik ga niet eens een discussie met zulke mensen, zonde van m'n tijd.
Als ze vragen 'heb je wat te verberegen' zeg ik gewoon ja.
En als ze dan vragen wat ik te verbergen heb dan vraag ik wat ze niet snappen aan het woordje 'verbergen'

Wat ik helemaal flut vind zijn die deurbellen. En dan de overburen mij fijn wisten uit te leggen hoeveel pakketjes ik krijg, hoelaat ik van huis stuif endergelijke. Onbeschaamd, dat ze zijn. Waarop ik zei dat het nogal een privacy-schending was en tamelijj ongewenst, heb ik dan wat te verbergen, vroegen ze zich af.... Oeps! Melding gemaakt bij de wijkagent, die zegt hoort bij deze tijd, melding gemaakt bij apg, vanwege drukte geen tijd...
BInnenkort zelf maar eens wat regelen, ik heb wel tijd mijn privé te beschermen.
@joepmeloen , valt er niet met de buren te praten? Vrienden van ons hebben ook zo'n Ring-ding maar hebben het bewust zo gemonteerd dat alleen hun eigen pad en tuin in beeld komt, en zo hoort het m.i. ook.
Als die buren een greintje fatsoen hebben, dan zijn ze er wellicht toch toe te bewegen om zich minder asociaal te gedragen?
Zelf de handen aan die camera leggen, dat lijkt mij geen geweldige oplossing. Te meer, omdat het beelden vastlegt...

Of je moet zo vanaf de straat aankomen wiebelen met wat vrienden en het ding een rotklap verkopen voordat ze van de schrik bekomen zijn, idee?😁
Bekijk bijlage VID-20241027-WA0000.mp4
Zie dat maar eens te identificeren😂

Ik heb ook zo'n deurbel. De vorige filmde ook vaak de overburen wat ik vervelend vond. Ik heb het toen helemaal uitgezet. Ik heb nu een nieuwe die je in kan stellen, hij filmt alleen nog maar van 1,5 meter afstand (zo groot is mijn stoepje, dus de postbode nog wel maar niet meer de buren of overburen.)

Het hoort wel bij deze tijd vrees ik, ga eens in het donker wandelen dan kun je zien welke bellen je filmen. Als je ogen het niet zien kun je ze terug filmen :p want je camera ziet infrarood licht gewoon als lampje).

Terug
Bovenaan