• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Meest commerciële antibiotica voor een prepper?

V

Verwijderd lid 423

Gast
Ik ken iemand die Amoxicilline voor de behandeling van (aquarium)vissen op voorraad heeft voor eigen gebruik. Geen idee of het kwaad kan maar in noodgevallen als de keuze is wel of geen behandeling, dan lijkt het mij het risico wel waard. Het schijnt dat je vrij eenvoudig legaal aan Amoxicilline voor vissen kunt komen
Daar heb ik ook weleens van gehoord; een goede tip.
Alleen wordt het zo wel een geklieder, in het bad, net zo lang happend naar die drijvende tabletjes tot onze vinnen weer strak gaan staan...;)
De dosering wordt dan misschien wel ... spannend...? Tenzij de dosis betrouwbaar is vermeld en af te meten is...
 

wildemossel

Diehard Prepper
https://www.antigifcentrum.be/medis...nals/therapeutische-vergissingen-ervaring-van

Blootstelling na de vervaldatum van een product komt in 2 tot 3 % van de gevallen voor bij volwassenen en kinderen. Inname van producten na de vervaldatum verontrust heel wat mensen maar stelt eigenlijk nooit een probleem.

Een geneesmiddel dat vervallen is heeft een actief bestanddeel dat niet meer stabiel is of waarvan de vorm (zetpil, tablet, crème) niet meer stabiel is. De stabiliteit wordt bepaald door de manier waarop een geneesmiddel bewaard wordt. Dit betekent echter niet dat de kwaliteit van een geneesmiddel noodzakelijk slecht of is na deze datum. Men mag aannemen dat de meeste geneesmiddelen onder vaste vorm (b.v. comprimés of capsules) 70 % tot 80 % van hun werking behouden gedurende tenminste 1 à 2 jaar na de vervaldatum, op voorwaarde dat zij in adequate omstandigheden bewaard werden.

Bij tabletten is er dus weinig aan de hand. vloeibaar is een heel andere sport, en dan heb je nog verschikkelijk veel contra indicaties.
Heel voorzichtig zijn dus, een apotheker heeft niet voor niets 8 jaar gestudeerd.....;)
 

phtvs

Sysop
Admin
Maar ik zou zelf behoorlijk huiverig zijn om spul dat voor dieren bedoeld is in te nemen.
Ik ook maar als de keuze is geen behandeling van de infectie of dit spul nemen, dan lijkt mij de keuze niet moeilijk. Ik kan me zo voorstellen dat in situaties waar veel gewonden vallen, er snel te weinig van dat spul verkrijgbaar is. Uiteraard is het in alle andere situaties niet aan te raden zelf te gaan dokteren.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Gember, knoflook, uien, honing, kaneel, cocunot olie, kurkuma, cyenne peper, mieriks wortel, geel wortel, en vast nog wel meer anti-bacteriele producten waar je een theetje of iets van kan trekken, of gewoon puur eten :)

Geloof dat antibioticun handverkoop is in Oostenrijk? Kan het alleen niet verrifieren want mn duits is niet al te best.
 

Ray

SHTF Expert
Antibiotica zijn niet te vervangen door de paar bekende antibacteriële middelen uit de natuur. De werkzaamheid van natuurlijke producten (honing, vlierbessen e.d.) is er wel, maar vele malen zwakker dan de farmaceutische. Het blijft lastig dat het alleen op recept verkrijgbaar is, enkele vindt je wel in de aquarium en vijverhandel waarbij soms stoffen zijn toegevoegd die voor ons minder geschikt zijn. Bijzonder lastig dus allemaal.

Kan je er wel aankomen, dan zit je met de houdbaarheid en de gevolgen van de tijd:

- Bekend is bijvoorbeeld dat doxycycline bij lang bewaren omgezet wordt in een giftige stof. Bij sommige andere antibiotica neemt slechts de werkzaamheid af en ontstaan geen giftige stoffen.

- Om te bepalen hoe goed een stof houdbaar is, kun je het smeltpunt van de werkzame stof opzoeken. Des te hoger het smeltpunt des te stabieler de verbinding en dus de houdbaarheid na de vervaldatum.

Ik ken helaas niemand die een lijstje heeft gemaakt van de bekende antibiotica en bovenstaande criteria. Waarschijnlijk omdat er weinig mensen zijn die vrij aan antibiotica kunnen komen om te preppen.
 

Logibroek

Elementary prepper
Misschien kan iemand het zich hier nog herinneren, tijdje geleden is er in Amerika een onderzoek gedaan naar de houdbaarheid van medicijnen in het Amerikaanse leger, daar zijn toen ook bevindingen van opgesomd in een PDF, ik kan hem niet meer vinden maar misschien weet iemand hier waar te zoeken.

dit stukje gaat er ook over:
https://www.fda.gov/emergency-prepa...cy-framework/expiration-dating-extension#slep
 
D

Deleted member 2825

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
References in Extending Shelf Life Just Makes Sense - Mayo Clinic Proceedings

Maar deze test is wel gedaan bij voorraad dat met de juiste condities is opgeslagen. Ik stuitte ook op een artikel die naar deze lijst verwees dat medicijnen in een badkamerkastje opslaan geen goed idee is. Vochtig en te warm, dus opslaan op een droge plek tussen 2 en 8 graden celcius.

Edit: @Logibroek a.d.h.v. die opmerking zelf gaan Googlen. Dus hier wat erkenning voor het in de goede richting sturen. :thumbsup:
 

martin

Mankinds only hope
Ik vind dat er nogal wat ruis ontstaat m.b.t. de oorspronkelijke vraag.

Het punt wat sommigen uit het oog verliezen is dat SOMMIGE zaken domweg niet lang houdbaar zijn.
En andere zaken zijn extreem lang houdbaar.

Je kunt dus niet stellen dat als iemand een lijstje vind over houdbaarheid van medicijnen dat het enig nut heeft.
Want dat is net zo onzinnig als een lijstje met houdbaarheid etenswaren.
Een verse boterham ga je na 1 maand echt niet meer kunnen eten.
Een pak verse melk ga je ook na 1 maand niet kunnen eten.
Leg een stuk gehakt 4 maanden in de koelkast en ik gok dat je niet eens meer een poging zal nemen om het te proeven.

Het probleem met antibiotica is dat het kan BEDERVEN, afhankelijk van de samenstelling.
Ik ben onbekend met amoxicilline dus ik kan niet stellen of dit een stabiele stof is. Stel dat er iemand een recent doosje heeft (vandaar mijn vraag) en er staat dat het 3 tot 5 jaar houdbaar is dan durf ik wel te stellen dat het stabiel zal zijn en je het makkelijk 10 jaar zal kunnen bewaren.

Of het is binnen 3 maanden om zeep, of het is "onbeperkt" houdbaar (uiteraard droog bewaren)

upload_2022-4-14_22-8-19.png

Is er een chemicus in de zaal?
@vheeswijk
 
D

Deleted member 2825

Gast
Ik vind dat er nogal wat ruis ontstaat m.b.t. de oorspronkelijke vraag.

Het punt wat sommigen uit het oog verliezen is dat SOMMIGE zaken domweg niet lang houdbaar zijn.
En andere zaken zijn extreem lang houdbaar.

Bekijk bijlage 22086

Is er een chemicus in de zaal?
@vheeswijk

Mijn link verwijst naar een opsomming van antibiotica met verschillende maanden aan extensies. Dit is voort gekomen uit een verzoek voor onderzoek US leger omdat zij het een dure grap vonden om iedere 12-24 maanden de gehele voorraad antibiotica weg te moeten gooien. Ergens beantwoord het mijn vraag nu wel aangezien ik nu een beter beeld heb over welke antibiotica lang houdbaar is mits correct opgeslagen.

Er is nu in ieder geval concrete informatie. Het punt blijft wel dan of het inslaan en gebruik zonder een geneeskundige diagnose aanvaardbaar is.
 

martin

Mankinds only hope
Mijn link verwijst naar een opsomming van antibiotica met verschillende maanden aan extensies.

Volgens mij is het een opsomming van diverse geneesmiddelen maar zeker geen opsomming van antibiotica. (er staan er wel een stuk of 3 tussen)

Als je de onderste 2 er bij pakt zie je:


Sodium thiosulfate Injection solution 131 maanden
Potassium iodide Granules 254 maanden
Dus die laatste zou dan iets van 21 jaar moeten zijn maar dat is toch echt geen antibiotica of zie ik iets over het hoofd?

Die eerste is:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumthiosulfaat
En die 2e is:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kaliumjodide
Dat een zout ruim 20 jaar houdbaar is dat is algemeen bekend.

Maar volgens mij ging het toch om antibiotica en de houdbaarheid ?

Die regel:
Penicillin G benzathine Suspension 70
Geeft me dan wel weer wat hoop want dat zou dan uitkomen op bijna 6 jaar en dat is dan nog wel te preppen.
 
D

Deleted member 2825

Gast
Volgens mij is het een opsomming van diverse geneesmiddelen maar zeker geen opsomming van antibiotica. (er staan er wel een stuk of 3 tussen)

En daarom mijn laatste zin. Maar wij kunnen wel voor dit topic de beschikbare lijst afwerken voor antibiotica.

Er is nu in ieder geval concrete informatie. Het punt blijft wel dan of het inslaan en gebruik zonder een geneeskundige diagnose aanvaardbaar is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Bovenaan