• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Mentaal gezond blijven in crisistijd

Harry Nack

Last (wo)man standing
Hier is de boel al een tijdje op slot in NL kun je nog naar buiten zonder reden. 5 personen hier en 6 in NL waar ik voor heb geprept.

Contact met NL is goed, ongeveer 3x per dag. Ochtend ff klusjes, boodschappen doen of apotheek en 's middags lekker koken, filmpje kijken of tv of spelletje spelen. Verder wandelen met de honden en sociale contacten onderhouden.

Je mag hier alleen de weg op met reden en formulier waarop staat vanwaar je komt en waar naartoe je gaat. Overal controles.

Eten en drinken genoeg, niet ziek, zwak of misselijk en goed weer. Toch ga je op gegeven moment vervelen in de zin van dat je niet vrij bent om te gaan en staan waar je maar wilt.

Aangezien ik 101 projecten heb en steeds als er 1 af is er weer nieuwe bijkomen, pak ik weer wat oudere ideetjes op. Ik kan er zoveel tijd in stoppen als ik zelf wil. Zo dood ik de tijd, want het is nu eenmaal nodig om in lockdown te blijven. In ieder geval tot na 12 april hier.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Je blijft mentaal wanneer de kinderen het naar hun zin hebben. Bij mini met 1.5 jaar is het makkelijk, autos, zandbak en klaar. Maar soms kan je ook even niet naar buiten en dan moet je ook wat leuks te doen hebben, vooral met wat oudere kinderen kan het lastig zijn. Wij gingen nooit op vakantie dus onze ouders moesten creatief zijn met ons te entertainen.

Zintuig spellen:
Emmer of bak vullen met rijst/zand, daarin speeltjes verstoppen.

Schoenendoos en daar in allerdaagse dingen lijmen zoals sponsjes, papier, rommeltjes, met de ogen dicht laten raden wat ze voelen.

Verven en in de verf zand toevoegen, macaroni, kiezels enzo.


Kijkdoos maken, eventueel met wat oudere kinderen combineren met het drie zinnenspel (vertel ik zo meer over) kom je meteen van je folders af!

Aankleedpoppen maken. Eerst wat tekenen, een hoofd ofzo en dan kleding of andere dingen knippen en plakken. Ook leuk met stukjes stof.

Tent bouwen in de kamer, eventueel daar met zn allen in slapen.

Drie zinnenspel, ieder schrijft drie zinnen. Handig als de ouder/verzorger begint en regels opsteld, bv niet schelden, figuren die geslagen worden of dood gaan. Dit om ruzie te voorkomen.

Mini playbackshow met vuilniszakken of oude kledingmodeshow.

Zwembad van lego voor de legopoppetjes. Vierkante bak maken van steentjesn vuilniszak of plasticzakje er in en dan vastzetten met een rijtje steentjes.

Puzzels maken en dan een of meerdere stukjes achter houden om het extra moeilijk te maken, of er juist een bij leggen die er niet bij hoort.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Mijn mentale gesteldheid wordt op dit moment vrijwel uitsluitend bepaald door hoe het lichamelijk met mij af zal lopen. Sinds een paar weken zit ik in een medische molen en het wachten is op uitslagen van onderzoeken en scans. Als deze "verkeerd" zijn is er dan nog gelegenheid voor behandeling en/of operatie, of ligt alles vol met corona patienten? ik probeer het van me af te zetten want als ik daar te lang op door ga denken word ik bang en gedeprimeerd.

Kort na deze post kwam mijn sombere voorgevoel uit. Onderzoeken en scans gaven helaas aanleiding tot een vervolgtraject maar deze mededeling ging gepaard met de boodschap "voorlopig doen we niks vanwege corona".
Qua mentale gezondheid volgden er een paar vervelende dagen om het maar even zacht uit te drukken.
Ik zag mezelf al zitten in september of later met de op dat moment kersverse wetenschap dat het toch de ziekte met de k (van klotevirus ;)) was en dat er wel heel veel kostbare tijd verloren was gegaan.
Gelukkig heb ik het na een paar dagen ver genoeg van me af weten te zetten en ben gewoon door gegaan met de dagelijkse beslommeringen.

De recente berichten over onderbezetting van de reguliere zorg omdat mensen de ziekenhuizen mijden heb ik uiteraard met bovengemiddelde belangstelling gevolgd. En ja hoor, deze week bericht dat de voor mij noodzakelijke medische molen weer gaat draaien. Ik mag deze maand nog opstappen. Als ik het probeer uit te rekenen is er nauwelijks vertraging opgetreden t.o.v. een tijdpad zonder corona.

Ondanks deze meevaller duurt het nog wel even voordat de onzekerheid weg is maar voorlopig leid ik met 1-0 omdat ik het mentaal droog heb kunnen houden.
 

Ray

SHTF Expert
Goed om te horen dat je ondanks deze crisis geen vertraging oploopt. :) De kwestie zelf (?) is kut natuurlijk, de onzekerheid, eerst nog al dat onderzoek en dan pas meer weten, sterkte man, komt tijd, komt raad.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Ik heb inmiddels weer een aantal rondjes mee gedraaid in de medische molen met uiteindelijk goed bericht.
De finale mri in een umc heeft uitgewezen dat er toch niks aan 't handje is.
Dus uiteindelijk veel sneller dan verwacht kan dit afgesloten worden met gelukkig een goede afloop.
Dank aan degenen die een opbeurend bericht o.i.d. gegeven hebben.
 
Bovenaan