• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Meshtastic en Meshcore tekst-noodcommunicatie

Je hebt mij toen een richt antenne aangepraat :D Ik heb het vertikaal gezet. Is dat ok? En waar moet ik nog meer rekening mee houden?
maupspan, de antenne heeft twee ogen en die moeten t.o.v. elkaar verticaal liggen. Die antenne werpt zo nauwelijks naar achteren (de aansluiting), normaal zijwaarts maar veel verder naar voren. Tja, wat verder? Hoog plaatsen en op repeaters richten... Mocht je het draaibaar op een paal/pole kunnen uitproberen, dan zou je alle windrichtingen kunnen proberen. Wel telkens zelf "Advert" uitzenden, en dan zien of er contacten gevonden worden en berichten binnen komen op het publieke kanaal.

maupspan, de antenne heeft twee ogen en die moeten t.o.v. elkaar verticaal liggen. Die antenne werpt zo nauwelijks naar achteren (de aansluiting), normaal zijwaarts maar veel verder naar voren. Tja, wat verder? Hoog plaatsen en op repeaters richten... Mocht je het draaibaar op een paal/pole kunnen uitproberen, dan zou je alle windrichtingen kunnen proberen. Wel telkens zelf "Advert" uitzenden, en dan zien of er contacten gevonden worden en berichten binnen komen op het publieke kanaal.

Tnx!

Het werkt voor mij nog verre van perfect. Ik moet soms wel 20 keer disconnecten/connecten voordat ik via BT een verbinding kan maken. Zowel op mijn iphone als ipad als samsung gaat dit zeer moeizaam. Het is me ook niet duidelijk hoe ik met wifi zou kunnen verbinden, dus ik moet er nog verder in gaan duiken.
Jammer om te horen @martin .
Bij mij werkt het BT verbinden zowel met de T1000-E als met de T-Echo zonder problemen. Wel heb een paar malen een "disconnect" gehad, maar ben toen waarschijnlijk buiten BT bereik geweest. Misschien is een van die twee als companion op zak een idee, en verder via 868 probleemloos contact met jouw TTGO T3's als repeaters?
Met contact via Wifi heb ik nog geen ervaring.

Nou geweldig....

Ik kwam op het lumineuze idee om meshcore op mijn LiliGo (LilyGO TTGO T3 LoRa32 868MHz V1.6.1 ESP32) te zetten. Was ik daar maar nooit aan begonnen want nu doet het ding dus niets meer. Beide ledjes (rood en blauw) branden als ik hem aanzet, maar het scherm blijf zwart en geen verbinding met bluetooth mogelijk. Geen foutmeldingen bij het flashen, niks nada nopes.

Voor ik ging flashen stond meshtastic erop en werkte het prima (getest). Dus ik dacht, terug naar meshtastic, maar Nope het ding doet niets meer.

Nou geweldig....

Ik kwam op het lumineuze idee om meshcore op mijn LiliGo (LilyGO TTGO T3 LoRa32 868MHz V1.6.1 ESP32) te zetten. Was ik daar maar nooit aan begonnen want nu doet het ding dus niets meer. Beide ledjes (rood en blauw) branden als ik hem aanzet, maar het scherm blijf zwart en geen verbinding met bluetooth mogelijk. Geen foutmeldingen bij het flashen, niks nada nopes.

Voor ik ging flashen stond meshtastic erop en werkte het prima (getest). Dus ik dacht, terug naar meshtastic, maar Nope het ding doet niets meer.

Het is een esp32 basis. Probeer het eens te clearen met de arduino-ide. Flas wat onzin er op en dan weer terug naar meshtastik. En let even op de schuif schakelaar. Dat zet het flashen aan of met de hand via de rst knop. Of/of dus.

Nou geweldig....

@phtvs...
If your TTGO T3 LoRa32 V1.6.1 seems "bricked," it's likely a software/firmware issue, fixable by putting it in bootloader mode (hold BOOT, press RST, release RST, release BOOT) and re-flashing with correct firmware (Arduino IDE/PlatformIO) or trying a factory test sketch for Mesh (check LilyGO GitHub issues https://github.com/Xinyuan-LilyGO/LilyGo-LoRa-Series/issues/121,), often caused by corrupt flash or power glitches, but flashing usually revives it.

Ja, mestastic was erg onderbezet in Hilversum. Maar ik zit inmiddels in heel nederland, Duitsland en ik denk in Engeland.
Dit klinkt wel als iets uit The Matrix @maupspam ! 🤣

Je zult Meshcore contacten bedoelen...
Vanuit het Westland had ik dit en nog geen Engeland of Duitsland...
1000152122.png
Plaats ook eens een screenprint, want bluf, daar trappen wij niet in?😉

Het is een esp32 basis. Probeer het eens te clearen met de arduino-ide. Flas wat onzin er op en dan weer terug naar meshtastik. En let even op de schuif schakelaar. Dat zet het flashen aan of met de hand via de rst knop. Of/of dus.

Geprobeerd, blinky erop gezet maar hij doet niets. Het gekke is dat ik met flashen geen foutmelding krijg. Alleen in de serial monitor wel foutmeldingen...

rst:0x10 (RTCWDT_RTC_RESET),boot:0x13 (SPI_FAST_FLASH_BOOT)
flash read err, 1000
ets_main.c 371
ets Jun 8 2016 00:22:57

Dat is een ander bordje. ik heb geen boot knopje
Pfff, sommigen zijn ook altijd alles kwijt...

Method 2: Using IO0 & GND (If buttons are tricky)

1. Disconnect USB: Unplug the USB cable.
  2. Short Pins: Use a small wire or jumper to connect the GND pin to the IO0 (BOOT) pin.
  3. Connect USB: Plug the USB cable in.
  4. Program: The board should now be in bootloader mode and ready for flashing.
  5. Disconnect/Unwire: After flashing, disconnect USB, remove the jumper wire, then reconnect USB to run your program.

➡️ Je “luistert” op een smalle, ongebruikelijke tunnel waar niemand praat.

------------------------------------------

Klopt dit?

Nee, daar klopt echt helemaal niks van.
Mijn advies is om Chatgpt nooit te gebruiken voor zaken die nieuw/actueel zijn. Het vervelende van Chatgpt is dat hij "overtuigend" overkomt terwijl er enorm voor onzin uit komt.

Voor Nederland is dit de standaard:

1766950044943.png

Ik zou starten zonder richtantenne, maar starten met je standaard antenne. Als je eenmaal weet waar bepaalde nodes zitten, kun je altijd nog proberen te werken met een richtantenne.
Ik kwam op het lumineuze idee om meshcore op mijn LiliGo (LilyGO TTGO T3 LoRa32 868MHz V1.6.1 ESP32) te zetten. Was ik daar maar nooit aan begonnen want nu doet het ding dus niets meer.

Kan eigenlijk niet echt kapot zijn. Wat is het effect als je via chrome/edge de webflasher opstart en de keuze maakt voor:
LilyGo LoRa32 V2.1_1.6

Krijg je nog je seriële poort te zien?
Krijg je nog het punt van erase te zien?

Pfff, sommigen zijn ook altijd alles kwijt...

Method 2: Using IO0 & GND (If buttons are tricky)

1. Disconnect USB: Unplug the USB cable.
  2. Short Pins: Use a small wire or jumper to connect the GND pin to the IO0 (BOOT) pin.
  3. Connect USB: Plug the USB cable in.
  4. Program: The board should now be in bootloader mode and ready for flashing.
  5. Disconnect/Unwire: After flashing, disconnect USB, remove the jumper wire, then reconnect USB to run your program.

Het flashen lijkt niet het probleem. Maar na het opstarten doet het niets meer. Lijkt toch echt op een verkeerde binary. @phtvs, welke probeer je te flashen? En doe je het via de browser?

Laatst bewerkt:
Ik heb deze:
LilyGO TTGO T3 LoRa32 868MHz V1.6.1 ESP32
https://www.tinytronics.nl/nl/devel...ora/lilygo-ttgo-t3-lora32-868mhz-v1.6.1-esp32

via de webflasher van meshcore heb ik geprobeerd te flashen met frimware versie: LilyGo T3 S3 (sx127x)

LilyGo T3 S3 (SX127x)
Companion
Flashing complete!
esptool.js
Serial port WebSerial VendorID 0x1a86 ProductID 0x55d4
Connecting...

Detecting chip type... ESP32
Chip is ESP32-PICO-D4 (revision 1)
Features: Wi-Fi, BT, Dual Core, 240MHz, Embedded Flash, VRef calibration in efuse, Coding Scheme None
Crystal is 40MHz
MAC: 90:15:06:d8:a3:60
Uploading stub...
Running stub...
Stub running...
Manufacturer: c8
Device: 4016
Detected flash size: 4MB
Compressed 1172208 bytes to 723694...
Writing at 0x10000... (2%)
Writing at 0x15a79... (4%)
Writing at 0x19fb9... (6%)
Writing at 0x253e1... (8%)
Writing at 0x3266f... (11%)
Writing at 0x3f5e0... (13%)
Writing at 0x50b4c... (15%)
Writing at 0x5922f... (17%)
Writing at 0x5e7e9... (20%)
Writing at 0x64795... (22%)
Writing at 0x69d39... (24%)
Writing at 0x6f803... (26%)
Writing at 0x74d2c... (28%)
Writing at 0x7a52c... (31%)
Writing at 0x7fe85... (33%)
Writing at 0x85e9e... (35%)
Writing at 0x8bed1... (37%)
Writing at 0x9136b... (40%)
Writing at 0x96c5d... (42%)
Writing at 0x9c8bb... (44%)
Writing at 0xa2566... (46%)
Writing at 0xa79b4... (48%)
Writing at 0xacd4e... (51%)
Writing at 0xb1ffc... (53%)
Writing at 0xb7050... (55%)
Writing at 0xbd033... (57%)
Writing at 0xc25d2... (60%)
Writing at 0xc82ab... (62%)
Writing at 0xcd74a... (64%)
Writing at 0xd2fa8... (66%)
Writing at 0xd8c4b... (68%)
Writing at 0xdf4f4... (71%)
Writing at 0xe4e3d... (73%)
Writing at 0xea491... (75%)
Writing at 0xef56d... (77%)
Writing at 0xf4d21... (80%)
Writing at 0xfa4cb... (82%)
Writing at 0xffbab... (84%)
Writing at 0x105220... (86%)
Writing at 0x10ac74... (88%)
Writing at 0x110e38... (91%)
Writing at 0x118f73... (93%)
Writing at 0x121876... (95%)
Writing at 0x1273ed... (97%)
Writing at 0x12d037... (100%)
Wrote 1172208 bytes (723694 compressed) at 0x10000 in 64.21 seconds.
Leaving...
Hard resetting via RTS pin...

En vervolgens gebeurd er niets... ook niet na RST indrukken. USB los gekoppeld en weer geconnect. Doet echt niets meer. Alleen de blauwe en rode led blijven branden.

WhatsApp Image 2025-12-28 at 21.23.00.jpeg

In de serial console zie ik dit

rst:0x3 (SW_RESET),boot:0x13 (SPI_FAST_FLASH_BOOT)

configsip: 188777542, SPIWP:0xee

clk_drv:0x00,q_drv:0x00,d_drv:0x00,cs0_drv:0x00,hd_drv:0x00,wp_drv:0x00

mode: DIO, clock div:1

load:0x3fff0018,len:4

load:0x3fff001c,len:928

ho 0 tail 12 room 4

load:0x40078000,len:8740

load:0x40080400,len:5788

entry 0x4008069c

via de webflasher van meshcore heb ik geprobeerd te flashen met frimware versie: LilyGo T3 S3 (sx127x)

Maar kun je nu de flash nogmaals uitvoeren? of reageert het flashen niet meer?
En kun je ook eens een foto maken van de andere kant van die module?

Maar kun je nu de flash nogmaals uitvoeren? of reageert het flashen niet meer?
En kun je ook eens een foto maken van de andere kant van die module?

Ik kan de flash nogmaals uitvoeren. Inmiddels een keer of 10 gedaan met hetzelfde resultaat.

WhatsApp Image 2025-12-28 at 21.53.12.jpeg

Ik zie hem ook niet opduiken in de bluetooth op mn mobiel

Terug
Bovenaan