Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ok, het volgende probleem...
Ik heb op de LilyGo en de RAK meshcore gezet. Ze zijn beide lid van preppers-shelter en public maar ze zien elkaar niet. liggen naast elkaar en heb ook geprobeerd om ze wat verder uit elkaar te zetten, maar ze zien elkaar niet.
Heb ook geprobeerd om de qr code te scannen en ze als contact toegevoegd, maar ze zien elkaar niet en een bericht verzenden geeft fail als resultaat. wat doe ik fout....
@PBear , ik kreeg mijn drie nodes (1x repeater, 2x companion) binnen twee uren geprogrammeerd en zover dat ze met elkaar praatten. Verder was het gewoon een vertrouwd raken met alle opties, en dat lukte binnen enkele dagen. Kijk eens naar ieder die hiermee is gestart en hier post: allemaal staan ze nu "gesteld", en dat binnen een tijdsbestek van (opgeteld) enkele uren vermoed ik.Als ik zie waar jullie allemaal tegen aan lopen met meshtastic/meshcore om simpelweg wat berichtjes uit te kunnen wisselen, heb ik toch ernstige twijfels aan de praktische bruikbaarheid van de hardware en vooral de software van die systemen.
Het aantal benodigde instellingen tot aan het kunnen teksten op het publieke kanaal is uiterst klein. De juiste frequentie kiezen (UK/EU narrow) dat is eigenlijk alles en de rest staat al ingesteld. Dat er veel meer mee mogelijk is, dat is een extra bonus, en het wennen daaraan gaat spelenderwijs. Tenminste, ik ervaar het zo, en ben ook geen rakettechnoloog.De veelheid van instellingen, de vele firmware updates en de gebrekkige documentatie, waarmee de gebruiker van de meest elementaire functies een doolhof ingestuurd wordt, maakt het voor de meesten volkomen onbruikbaar.
Tja, het "flashen" van de software gaat via de online flasher wel het gemakkelijkst maar ook offline is dat niet moeilijk, zolang men maar over het juiste softwarebestandje beschikt, en dat is met een SD kaartje of USB-stick wel uitwisselbaar. Ik spreek nu even over de RAKwireless nRF type modules (RAK4631, T-Echo, T1000-E etc.). Aansluiten via USB op de laptop en tweemaal op de resetknop drukken is al voldoende om de module in de bootloader stand te zetten. De module verschijnt dan in de verkenner als aparte drive. Zet daar eenvoudigweg het softwarebestandje d.m.v. copy-paste in, en het installeert zich automatisch. Ontdek vervolgens de module in de BT manager als nieuw apparaat en koppel deze, voer de koppel code (meestal 123456) in in de Meshcore app, en ... Klaar.Dat geldt al helemaal als je het spul aan de gang wil krijgen zonder over een internetverbinding te beschikken.
Over kortegolf ontvangers zullen er niet veel mensen beschikken (het domein van zendamateurs). Dat is de HF band (3-30 MHz) voor wereldwijde communicatie, die het vooral van propagatie (reflectie van die frequenties in de ionisfeer) moet hebben.Ik denk dat dan een kortegolf zend/ontvanger een geschikter medium is voor communicatie op afstand tijdens SHTF.
Mijn 5 Meshtastic units blijven vooralsnog in de mottenballen...
@PBear , ik kreeg mijn drie nodes (1x repeater, 2x companion) binnen twee uren geprogrammeerd en zover dat ze met elkaar praatten. Verder was het gewoon een vertrouwd raken met alle opties, en dat lukte binnen enkele dagen. Kijk eens naar ieder die hiermee is gestart en hier post: allemaal staan ze nu "gesteld", en dat binnen een tijdsbestek van (opgeteld) enkele uren vermoed ik.
Het aantal benodigde instellingen tot aan het kunnen teksten op het publieke kanaal is uiterst klein. De juiste frequentie kiezen (UK/EU narrow) dat is eigenlijk alles en de rest staat al ingesteld. Dat er veel meer mee mogelijk is, dat is een extra bonus, en het wennen daaraan gaat spelenderwijs. Tenminste, ik ervaar het zo, en ben ook geen rakettechnoloog.
Tja, het "flashen" van de software gaat via de online flasher wel het gemakkelijkst maar ook offline is dat niet moeilijk, zolang men maar over het juiste softwarebestandje beschikt, en dat is met een SD kaartje of USB-stick wel uitwisselbaar. Ik spreek nu even over de RAKwireless nRF type modules (RAK4631, T-Echo, T1000-E etc.). Aansluiten via USB op de laptop en tweemaal op de resetknop drukken is al voldoende om de module in de bootloader stand te zetten. De module verschijnt dan in de verkenner als aparte drive. Zet daar eenvoudigweg het softwarebestandje d.m.v. copy-paste in, en het installeert zich automatisch. Ontdek vervolgens de module in de BT manager als nieuw apparaat en koppel deze, voer de koppel code (meestal 123456) in in de Meshcore app, en ... Klaar.
Het is dan meer een goede uitleg (dat is er wel, zie o.a. https://meshcore.co.uk/) en het installatiebestand zelf, waarvoor men doorgaans op internettoegang aangewezen is. Maar dat is dus te overkomen, en zeker met wat wederzijdse hulp in o.a. dit draadje.
Nu kan ik mij goed voorstellen dat die handelingen voor "relatieve digibeten" een opgave vormt. Maar, laat een "al in de fijne kneepjes ingevoerde kanjer" dan even helpen, dat is geen schande. En eenmaal aan de gang, werkt het vrij eenvoudig.
Tenminste, dat is mijn ervaring tot nu. Het is dan meer het (nog) ontbreken van een dekkende mesh zo hier en daar, dat het verzenden en ontvangen van berichten in de weg staat. Start met twee "companions" (en eventueel ook een router), kan ik die mensen aanraden. Tussen die "companions" kan men dan alvast naar hartelust het berichten uitwisselen oefenen. En niet alleen dat, maar je hebt er meteen een werkende verbinding aan die al kilometers ver reikt!
En zodra de mesh zich verder heeft ontwikkeld, worden plotsklaps verre verbindingen mogelijk. Voor zover zich dat laat aanzien, gaat die ontwikkeling nu in vliegende vaart.
Over kortegolf ontvangers zullen er niet veel mensen beschikken (het domein van zendamateurs). Dat is de HF band (3-30 MHz) voor wereldwijde communicatie, die het vooral van propagatie (reflectie van die frequenties in de ionisfeer) moet hebben.
Je bedoelde waarschijnlijk de UHF en VHF frequenties van portofoons. Ik denk dat dergelijk radiocontact zeker een belangrijke rol zal vervullen, op de (relatief) korte afstand. Van meerdere kilometers tot honderd of meer via repeaters is denkbaar, maar ook daar is een juist instellen van belang. En of er over honderd+ kilometers nog iets verstaanbaars door komt, tussen alle ruis en stemmen door, dat blijft toch ook afwachten.
Wat radio verkeer dan mist, dat is het een-op-een een ander bereiken op ongelijke tijdstippen. Luistert de ander niet uit zodra je berichten wilt uitwisselen, dan heeft men pech. Meshcore heeft de potentie om een-op-een of aan groepen (in kanalen) berichten achter te laten, als ware het tante Pos en de brievenbus.
Geef Meshcore de kans die het meer dan verdient, zou ik zeggen![]()
Je schrijft over een aantal zeer specifieke types van hardware. Heb je een ander type, dan gaat het al niet werken. Vervolgens moet er in een zeer bepaalde volgorde op knoppen gedrukt worden om het boeltje op te starten en moet de juiste versie van het installatiebestand aanwezig zijn om de boel op gang te brengen. Ook daarbij kan het maar op 1 manier goed gaan en op vele manieren fout.
Je stelt het jezelf veel ingewikkelder voor dan het in werkelijkheid is.
Er worden op dit moment 36 verschillende hardware apparaten ondersteund, dat is eigenlijk alle vrij verkrijgbare hardware op dit moment, en daarnaast kun je als je beschikt over wat kennis van programmeren zelf je eigen custom firmware in elkaar zetten.
De firmware installeren is een kwestie van de juiste hardware selecteren in een lijst en met 1 klik is je apparaat voorzien van de juiste firmware. Daarna de juiste frequentie kiezen (UK/EU narrow) en je bent klaar. Dit alles hoeft in principe maar 1 keer. Er komen regelmatig firmware-updates uit maar die zou je in principe gewoon kunnen negeren want als je hardware goed werkt, hoef je die updates niet te installeren.
Waar ik tegenaan liep was dat mijn hardware te oud was voor de nieuwste firmware. Daarmee krijg je wss ook te maken als je je spullen nu in de kast laat liggen, omdat tegen de tijd dat je wel firmware erop wilt zetten, de hardware wss ook verouderd is. Mijn advies is dan ook om er nu firmware op te zetten en het spul daarna eventueel in de kast leggen.
Dat de hardware binnen een paar jaar kan "verouderen" via "planned obsolescence" vind ik een serieuze kwetsbaarheid van het systeem.
Mijn hardware komt uit 2019. Ik kocht het dit jaar maar wist niet dat het al zo oud was. Een mobiele telefoon is na 4 jaar al zover verouderd dat er geen updates meer voor komen en je geen bankzaken erop kunt doen. Een super snelle pc gekocht in 2018 was in 2023 al niet meer in staat om de nieuwste games te spelen.
Hmmm @PBear dan werkt het alleen iets anders denk ik. Maar, ik weet het goed gemaakt... Binnen enkele dagen ga ik mijn LilyGO TTGO T3 LoRa32 868MHz V1.6.1 ESP32 programmeren. En dan zing ik wellicht een toontje lager. Maar, reken daar maar niet opJe reactie vind ik illustratief voor het problematisch nut van Meshtastic:
Je schrijft over een aantal zeer specifieke types van hardware. Heb je een ander type, dan gaat het al niet werken.
Ik voel wat je bedoelt. Zeker als een module geen display heeft, maar ook voor wie het programmeren van Meshtastic en Meshcore geheel nieuw is, voelt het een beetje als een "black box". Maar goed inlezen en instructies opvolgen maakt wel verschil. Steek ik de contactsleutel in een luchtrooster of in de CD-gleuf dan komt mijn tuut ook niet op gang.Vervolgens moet er in een zeer bepaalde volgorde op knoppen gedrukt worden om het boeltje op te starten en moet de juiste versie van het installatiebestand aanwezig zijn om de boel op gang te brengen. Ook daarbij kan het maar op 1 manier goed gaan en op vele manieren fout.
Nee, nee, niet bij volle maan natuurlijk!Het mankeert er nog maar aan dat op de juiste toon een toverspreuk uitgesproken moet worden, onderwijl bij volle maan linksom roerend in de pruttelende toverdrank, waarin een 13-tal druppels bloed van een 70-jarige maagd deel uitmaakt van de ingrediëntenlijst.
Voor zover ik zie, gebeurt dat ook. Sterker nog, voor nagenoeg iedere module soort en versie zie ik in de lijst op maat gesneden software staan. Die zal men dan toch wel compatibel met het nieuwste functioneren van Meshcore houden?Wat is er mis met het bewaren van opwaartse compatibiliteit, zoals dat bij PC's gebruikelijk was, tot Microsoft voor nieuwe OS-versies nieuwe hardware vereiste?
Wie pas in een SHTF aan zoiets begint die komt al snel te laat denk ik @PBear .De werking afhankelijk laten zijn van een niet aanwezige "goed ingevoerde kanjer", lijkt me ook een recept voor problemen. Zeker in een situatie waar de communicatie toch al verstoord is - precies het toepassingsgebied waar Meshtastic voor bedoeld is.
Je zult daar dan wel relatief dure apparatuur voor moeten aanschaffen lijkt mij. Een goede HF zender/ontvanger is wel even iets anders dan een bami-porto, maar je doelde wellicht op die laatste?Wel zie ik een groot voordeel in dat het uitwisselen van berichten niet gelijktijdig hoeft te lopen tussen zender en ontvanger. Dat is een practisch manco van een op audio gebaseerde radioverbinding.
Mijn voorkeur gaat dan toch uit naar de korte golf, die zowel op korte als op zeer lange afstand werkt, ook al is het niet vlekkeloos. Dat het zonder licentie niet gebruikt mag worden, is iets waar tijdens een situatie waarbij de poep in het rond vliegt en regels en wetten niet gehandhaafd kunnen worden, van verwaarloosbaar belang.
Dan blijft de portofoon en 27MC over als het eens mis loopt. En daar is ook niets mis mee. Wat er ook gebeurt, we halen vast alles eruit wat erin zit zodra de nood aan de man is. Apparatuur hebben, is een eerste vereiste, en dat zit wel goed.Voorlopig zal ik het met internet, directe Wifi verbinding, een portofoontje en een 27 MHz "bakkie" moeten stellen, hoe kwetsbaar het huidige internet ook mag zijn. Misscien wat postduiven gaan houden?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.