• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Mijn eerste moestuin

Green

Prepper
Hoera! Sinds gisteren ben ik de eigenaar van mijn eerste echte moestuin. Bij mij om de hoek is een compleet nieuw complex aangelegd verdeeld in verschillende vakken en ik ben de gelukkige eerste eigenaar van een compleet nieuwe moestuin (voorheen was dit stuk land gewoon grasland). Ik heb 20 m2 tot mijn beschikking gekregen om eens te kijken wat ik er dit seizoen van ga maken:cool:

Nu dus de grote vraag: hoe begin ik eigenlijk? Gooi ik gelijk een hoop zaden neer (uiteraard nadat ik een indeling gemaakt heb). Ik ben van plan om de 20 m2 op te delen in een aantal stukken met een pad van oude stenen er tussen zodat ik gemakkelijk bij de planten kan komen. Maar dan? Kweek ik eerst alles voor, stop ik de zaden direct in de grond, waar begin ik mee (ik denk wat gemakkelijke groentes als sla, courgette, tomaat, misschien aardbei, maar daar vul ik uiteraard niet alles mee) moet ik nu al rekening houden met zomer en wintergroentes of zaai ik gewoon alles door elkaar?

Vragen, vragen, vragen. Wel heel leuk en ik zal jullie dan ook op de hoogte houden van mijn avonturen op mijn eigen stukje grond.

Maak je paadjes. An worteldoek en vethoogde bedden... dat scheelt je zooooooveel wied werk!
 

Preppertt

Senior Prepper
@ Erny, bedankt voor al je reacties. Ik waardeer je kennis!

Inmiddels heb ik goed gebruik gemaakt van het goede weer en ben ik aardig opgeschoten met de tuin. De indeling is klaar en ik ben begonnen met wat paden. Een intensief te gebruiken pad, ook voor de achter gelegen tuintjes van andere mensen, van tegels en wat paden van houtsnippers. Mijn tuintje loopt van voor op de foto, tot aan het amateuristisch in elkaar gezette houten hekje:D

20180414_130650.jpg 20180414_130655.jpg 20180414_130705.jpg

Inmiddels heb ik mijn aardbeien die ik gestekt heb van vorig jaar uitgeplant aan de rand van mijn tuin, heb ik de frambozen verplaatst naar het midden van de tuin zodat ik een natuurlijk afscheiding heb van mijn "voorjaar en zomer" en "najaar winter" vakken. In de voorste smalle vakken heb ik een wilde bloemenmengsel gezaaid, rechts van het pad leeuwenbek bloemen en aan de linkerkant delphinium bloemen. Wat ik wel lastig vind is het onderscheiden van de kiemen van bloemen en onkruid. Het bloemenmengsel heb ik ongeveer anderhalve week geleden gezaaid en sindsdien zijn er wat kiemen opgekomen. Kan ook onkruid zijn, maar ik ga nu nog niks weghalen want misschien zijn het wel bloemen.

Daarachter met het pad van houtsnippers ertussen heb ik twee vakken. In de een komt mais, courgette en komkommers en in het andere komen doperwtjes, broccoli en misschien wat kruiden. De doperwtjes heb ik inmiddels ter plaatse gezaaid en de overige groentes heb ik hier op het balkon in een kasje voorgezaaid. De zijkanten van de tuin ga ik gebruiken voor gewassen die wat kleiner blijven/minder ruimte nodig hebben: sla soorten, spinazie, snijbiet, wortels, uien, wat kruiden, zonnebloemen e.d.

In mij kasje heb ik al prei, zaaiuien, bosuitjes, broccoli, mais, verschillende soorten sla, basilicum, munt, courgette, tomaat en paprika voorgezaaid. De preien zijn al aardig aan het kiemen (oude foto, inmiddels tel ik 13 kiemen van de 20 zaadjes die gezaaid zijn), maar de andere groentes moeten nog opkomen.

20180411_095104.jpg 20180411_095111.jpg
 

Preppertt

Senior Prepper
Vandaag weer gebruik gemaakt van het heerlijke weer. Inmiddels zijn direct op locatie 2 rijen wortels, 2 rijen snijbiet en 2 rijen spinazie de grond in gegaan. Vandaag ook gezien dat in mijn kasje de eerste broccoli en kropsla ontkiemt zijn!

Ik heb mijn tuin nu opgedeeld in verschillende vakken voor verschillende gewassoorten. Zo heb ik een vak voor vruchtgewassen , bladgewassen, wortelgewassen, koolsoorten en aardbeien, frambozen en blauwe bes op een eigen plek. Voor de ervaren tuinders: gebruiken jullie voor iedere gewassoort een andere soort bemesting/compost? Hier mogen we bij de gemeente elk jaar gratis 2 zakken algemene compost ophalen p.p. en die heb ik nu verdeelt over de hele tuin eigenlijk. Op internet zegt de een dat compost voldoende is, maar weer andere zeggen dat je voor ieder vak verschillende bemesting moet gebruiken.
 

Erny

Last (wo)man standing
Goed bezig zeg, je bent verder met zaaien dan ik. ;)

Doordat je nu voor de verschillende gewassen verschillende bakken hebt kun je aan vruchtwisseling gaan doen. Daar zijn verschillende varianten van. Ook aangepast op de verschillende bemestingsbehoeftes van de diverse gewasgroepen.
Want de diverse groeivormen van de groenten hebben inderdaad verschillende behoeftes op verschillende tijden. Als je aardappels bijvoorbeeld teveel bemest krijg je heel veel groen en weinig aardappel door het stikstofoverschot.
Van de gemeentecompost weet je de samenstelling niet dus het kan al snel te veel zijn voor sommige groentes. Anderen zullen er van smullen. Gemeentecompost is wel totaal een ander product dan zelfgemaakte compost (dit is als goud voor je tuin). Zou eigenlijk een andere naam moeten hebben. Is door middel van een totaal ander proces ontstaan waardoor er ook erg veel goede dingen zijn verdwenen. Het zou dus behoorlijk eenzijdige bemesting kunnen zijn.
Een goede test voor de compost is als je er wat tuinkers of iets anders snel kiemends in zaait en kijkt wat dat doet. Welke kleur heeft het etc.

Vruchtwisseling:
Bijvoorbeeld een schema waar je alleen vruchtgewassen, bladgewassen, wortelgewassen, koolgewassen meeneemt en de aardbeien (want die mogen 3 jaar blijven staan) en de frambozen daarbuiten houdt.
De aardappels kun je wel meenemen in de vruchtwisseling, dan heb je dus vijf gewassoorten.
Je begint zoals nu en dan schuiven elk jaar de gewassen een bak op. Over vijf jaar ben je dan rond geweest.
De truc is dan dat doordat ze elkaar opvolgen ze profiteren van elkaars voedingstoffen gebruiken en/of de laatste restjes opmaken. Verder voorkom je ziektes en plagen etc doordat het een aantal jaren duurt voordat je eenzelfde gewas op hetzelfde stuk zet.

Diana legt het hier uitgebreidt uit:
https://www.mooiemoestuin.nl/moestuin/vruchtwisseling/

En als je dat gelezen hebt dan duizelt het je weer helemaal van alle mogelijkheden. :fluit:
Dus hou het eerst lekker simpel.
Bijvoorbeeld deze opvolging:
Eerste jaar:
1. Kool
2. Blad
3. Vrucht
4. Wortel
5. Peul/Erwt

Het tweede jaar schuift alles dan een vak op:
Dus de Peulen/Erwten schuiven naar het Wortel vak (en hoeven dus helemaal geen extra mest)
De wortels schuiven naar het vruchtvak (alwaar nog voeding over is van de bemesting van het vorig jaar van de vruchtgewassen die wel wat lusten) etc en de kool komt uiteindelijk op het vak van de Peul/Erwt terecht. Die peulen/erwten hebben de laatste restjes opgemaakt en het vak is dan weer klaar voor nieuwe bemesting voor de kolen.
Dus tweede jaar:
1. Blad
2. Vrucht
3. Wortel
4. Peul/Erwt
5. Kool

Maar je kan ook de aardappels opnemen in dit schema. Deze mogen dan tussen de wortel en de peulen gezet worden. Dan heb je dus 6 vakken.
Als je nou bijvoorbeeld heel veel aardappels eet kun je ook twee vakken met aardappels laten meedraaien.
Dus zoals je merkt is het allemaal weer geheel aan te passen aan je eigen behoeften.
Denk dat je wel genoeg voorbeelden kunt vinden.;)

Heb zelf her en der wat genoteerd over bemestingsbehoefte van de diverse groepen (aangepast naar wat ik voorhanden heb, dus voor mijn situatie). (Dit is ook het wisselschema wat ik zo mogelijk probeer aan te houden).
Koolgewas: veel compost/stikstof + kalium / kalk / handje houtas
Aardappels: matig compost / + kali (niet na peulgewas)
Bladgewas: veel compost + (bitterzout = magnesiumsulfaat)
Vruchtgewas: veel compost + kali + bitterzout
Wortelgewas: geen verse mest / beetje compost / houtas / kali
Aardbeien: veel compost + kali
Peulgewas: geen mest / + bitterzout + kalk
Uien/knoflook: knoflook oude mest, uien matig compost / + kalk + bitterzout + kali

De diverse mestingen kun je er dan ook weer niet allemaal tegelijk erbij gooien.
Bemesting en bekalking moet toch wel 2 weken tussen zitten.
Kali voeg je toe voor de bolvorming bij knoflook e.d. dus daar zijn ook bepaalde tijden voor.
Etc etc.

Je zou ook "Het Handboek Ecologisch Tuinieren van Velt" kunnen aanschaffen. Er is een nieuwe editie van deze bijbel dus de vorige zal wel wat goedkoper verkrijgbaar zijn.

Ik zal het nu niet langer ingewikkelder voor je maken. :D

Samenvatting: Het antwoord op je vraag is Ja: diverse gewassen behoeven verschillende bemesting. :fluit::lol:
 

Preppertt

Senior Prepper
Wederom een prima bijdage @Erny. Die pagina van Diana's mooie moestuin had ik ook al door gelezen, maar omdat ik elders op internet en ook van verschillende tuinders hoor dat ze eigenlijk nooit iets bemesten en altijd naar tevredenheid oogsten vroeg ik me af of het daadwerkelijk nodig was.

Nu heb ik hier ook een klein "probleempje". Op mijn balkon staat een kasje waarin ik voor aan het zaaien ben. Nu wil het zo zijn dat ik heel veel heb voorgezaaid van vel verschillende soorten gewassen: sla, courgette, broccoli, ui, rode peper, tomaat, paprika, mais, prei en verschillende kruiden. Ik vind het heel raar dat alleen mijn prei en 1 ui van de 20 zaadjes is ontkiemt. Verder gebeurd er helemaal niks. Laatst zag ik in een bakje met broccoli een kleine kiem naar boven komen, maar die lag twee dagen later plat en is nu verdwenen. Niks komt omhoog, geen kruiden, geen sla, niks. Ik zaai altijd meerdere zaadjes bij elkaar in een bakje van wc-rolletjes, geen iedere dag water met een plantenspuit totdat er een klein laagje op de aarde ligt en laat dat dan intrekken. Op warme dagen zelfs twee keer water. Nu heb ik verschillende dingen 1 - 5 weken geleden gezaaid, maar er gebeurd helemaal niks. Zaden die ik vorig jaar heb gekocht en zaden die ik een aantal weken geleden heb gekocht, niks. Heel raar, want alles wat ik direct op locatie in dezelfde grond heb gestopt (ik heb en tijdje terug een aantal emmers aarde uit de tuin geschept om in voor te zaaien) komt allemaal wel omhoog. Spinazie, snijbiet, wortels, bloemen, doperwten, de aardbeien krijgen al bloemen, evenals de blauwe bes en mijn frambozen beginnen ook al flink blad te krijgen.

Waar zou dit aan kunnen liggen? Kasje niet geschikt? Ik probeer de temperatuur altijd constant te houden door te luchten of juist dicht te laten. Het kasje staat vrijwel de hele dag in de zon (als er zon is).

Bloemen aan de aardbei:
20180426_175853.jpg

Spinazie komt omhoog!
20180426_175928.jpg

Links of rechts snijbiet? (rechts is ook groen, foto verkleurd, maar de bladen zijn iets korter en ronder)
20180426_175947.jpg

Deze week direct in de grond en aantal rijen uien, bosuien, nog wat rijen spinazie, peterselie, tijm en delphinium gezaaid. Hopen dat dit wel wat wordt. Na de warme periode vorige week was de bovenste laag van de aarde flink uitgedroogd, uiteraard wel water blijven geven, maar toch zijn er hier en daar wat kluiten ontstaan, ook op plekken waar ik gezaaid had. Voorzicht proberen te breken met mijn handen en aangeharkt met een kleine drietand. Gelukkig ziet het er weer een beetje toonbaar uit en was de onder laag nog niet opgedroogd.
 

Erny

Last (wo)man standing
Denk dat je het beste die dingen overnieuw kunt zaaien die zijn mislukt en dan eerst binnen laat totdat er zaailingen boven staan.
In het kasje heb je op dit moment erg uiteenlopende temperaturen en dat is niet echt handig voor de kieming. Met die hitte van laatst is het vast wel bloedheet geweest terwijl het 's nachts behoorlijk afkoelt.
In de glazen kas waren de dunne plastic kapjes (die Lidl dingen) zelfs gesmolten!

Peper (en dus ook paprika) en tomaat: binnen zaaien, kieming bij ongeveer 25 graden, daarna licht en rond de 20 graden zetten tot half mei. Dan afharden (zo af en toe ff naar buiten, voorzichtig wat zon meepikken). Maar denk dat het nu wel echt te laat is voor deze beiden. Dan maar beter een plantje in het tuincentrum oid meenemen en volgend jaar opnieuw proberen.

Prei en ui: kun je ook het best eerst binnen laten kiemen en dan afharden en koel zetten. Deze vinden het na kieming niet fijn in het hete kasje.

Broccoli en andere kolen: eerst binnen laten kiemen, rond de 20 gr., daarna afharden en koel en licht buiten laten verder groeien. Dus ook niet in het kasje, is al snel te warm voor ze en dan gaan ze doorschieten of dood. Kasje in de schaduw zou wel helpen.
Denk dat je voor dit jaar dan ook het best wat koolplantjes koopt omdat je anders ook wat laat bent.

Courgette en aanverwanten: Kiemen snel en groeien snel, denk dat die wel in het kasje kunnen kiemen, doe het zelf dit jaar ook in de grote glazen kas, maar bij zon en warm weer goed in de gaten houden dat het niet te warm wordt. Als ze hun eerste echte blaadjes hebben kun je ze buiten de kas zetten, maar denk aan de koude nachten... kunnen ook geen vorst hebben. Komende week zijn er nog behoorlijk koude nachten met zelfs kans op vorst aan de grond.

Mais: Heb ik zelf net vorige week voorgezaaid en de boel in 't Lidl kasje gezet. Deze tocht lekker door vanwege dat ie al zn 4e jaar ingaat en er dus allemaal gaten vallen. Het was niet te warm en ook niet te koud en de mais is massaal opgekomen.
Dus denk dat deze het in jouw kastkasje wel moet kunnen doen, mits er weer niet een hittegolf komt.
Regelmatig verpotten totdat er geen kans meer is op vorst, dan kunnen ze de grond in.

En dan... wat nog meer...
Oja de Sla: Sla is een lichtkiemer, hetgeen betekend dat je de zaadjes gewoon op de aarde kunt strooien zonder deze af te dekken. En dus ergens licht neerzetten, liefst ook binnen in de vensterbank of misschien toch in het kasje (mits er geen hittegolf komt).
Na opkomst als ze hun eerste echte slablaadjes hebben kun je ze verspenen (schrik niet, ze gaan eerst slap hangen maar komen wel weer bij) en dan eerst even vooral niet gelijk in de zon zetten zodat ze eerst kunnen bijkomen. Je kunt ook de kleine slaplantjes gelijk in de volle grond zetten (met een plens water) als je geen hordes slakken hebt die ze gelijk opeten.
Je zou ook een zaaibed kunnen maken en ze daar dicht opeen zaaien. Je pakt dan later steeds wat plantjes daarvan om elders op afstand uit te planten zodat het kroppen kunnen worden. Hetzelfde geldt voor Andijvieplantjes.

Kruiden: Peterselie etc willen het na kieming (weer graag rond de 20 gr) dan wel weer wat koeler hebben en geen volle zon (in potjes dan dus). In volle grond is het anders. Als ze wat groter en sterker zijn dan kunnen ze wel gewoon zonnig staan.
Basilicum: die houdt nou wel weer van warmte. Denk dat die, na kieming binnen (25 gr) helemaal blij wordt in je kasje. Niet te nat houden, Basilicum houdt niet van natte voeten. Maar ook oppassen voor verwelking door te grote hitte en dorst.

Spinazie, snijbiet, wortels, doperwten: Die kun je inderdaad het best gelijk ter plekke in de volle grond zaaien.
Spinazie mag lekker dik in rijen, dat snijdt lekker, dus mag wat dichter als wat je nu hebt.
Wortels zou je na opkomst wat kunnen uitdunnen indien nodig.
Doperwten: Zelf zaai ik de peulen en erwten altijd eerst voor wegens de slakken maar als je daar geen last van hebt is buiten zaaien de beste oplossing. Sterke planten, goede opkomst.
Bloemen: dat zijn lastige dingen zeg, elk bloempje ook weer zn eigen zaaiwensen. :lol: Gelukkig zijn er ook gemakkelijke zaaiers zoals de Goudsbloem en de Oost Indische Kers bijvoorbeeld.
 

Preppertt

Senior Prepper
Laat ik beginnen met zeggen dat ik heel veel van je leer @Erny. Super!

Als ik het vergelijk met verleden jaar, toen ik inderdaad meer binnen heb gezaaid, zie ik wel veel verschil. Vorig jaar had ik al redelijk snel wat broccoliplantjes en courgetten vanuit de vensterbank gekweekt. Ben nu opnieuw begonnen met zaaien en heb een aantal broccoli gezaaid, courgette, rode kool, mais (eerst voorgeweekt een aantal uur op aanraden van een mede tuinder), wat slazaadjes, krol en ijsberg, op vochtige aarde gestrooid en licht afgedekt en de prei kiemen heb ik naar binnen verplaatst. Hoop dat dit een goede beslissing is.

Verleden jaar heb ik ook nog wat later in het jaar, geloof ergens begin juni, direct in de volle grond gezaaid. Daar heb ik toen nog wat lekkere kroppen van kunnen eten.

Nog even over die pepers. Ik heb een aantal maanden geleden gewoon een rode peper uit de supermarkt laten verdrogen en toen de zaden eruit gehaald en nog wat verder laten drogen. Denk je dat ik daar überhaupt pepers van kan kweken?

Qua bloemen heb ik een mix gezaaid in een vak. Was een bijenmengsel, een zakje uit het tuincentrum. In dat vak zie ik al heel veel kleine plantjes staan, maar dat loopt allemaal zo uiteen dat ik het eerst nog een stuk verder laat groeien om te weten wat bloem is en wat niet.
 

Erny

Last (wo)man standing
Ikzelf heb dan weer heel veel geleerd van het Moestuinforum, dus zo geven we de kennis weer door. :cool:

De prei naar binnen, kan... hoeft niet, misschien zelfs liever niet. Die wil wel lekker veel licht nu en kan wel tegen wat kou en regen. Te vaak verplaatsen (van buiten naar binnen en terug) kan voor een groeistop zorgen. Maar niet gelijk in de felle zon zetten in ieder geval. En pas op: voor het raam kan het behoorlijk heet worden met de veel krachtiger zon nu.

Die peperzaadjes zouden prima kunnen kiemen, alleen weet je nooit precies wat voor pepers eraan gaan groeien omdat de pepers waarschijnlijk van een F1 hybride zijn.
Omdat pepers zo'n lange kweektijd nodig hebben is dat dus een risico. Zelf zaai ik geen zaad van supermarkt pepers maar ken ook mensen die dat naar volle tevredenheid wel doen.

Misschien kan je in dat kastkasje straks eens een thermometer leggen, kijken hoe warm het wordt als de zon erop staat. Dan weet je ook een beetje wat je daarin wel en niet kunt plaatsen.

Je kunt mais trouwens ook als kiemgroente kweken. Is wel een leuk experiment als je toch een zak vol maiskorrels hebt. Die jonge kiemen smaken ook al intens zoet.. heel bijzonder.
 

Preppertt

Senior Prepper
Sinds de laatste post ben ik opnieuw begonnen met zaaien, maar nu binnen. Van alles wat gezaaid is zie ik nu 2 broccoli en een rode kool de grond uitkomen. De maïs, courgette en sla laten zich nog niet zien helaas. Vandaag ook alvast een komkommer en basilicum voorgezaaid.

Gisteren en vandaag ook weer flink wat meters gemaakt in de tuin. Mijn blauwe bes heb ik in een ruime pot met tuin turf gezet. De pot een beetje ingegraven zodat hij niet omwaait. De paden zijn klaar alle vakken zijn gespit en mijn zaaibed is geprepareerd. Dit weekend maar alvast wat dingen op een zaaibed zaaien. Ook heb ik maar pootuitjes gehaald, rode en witte. Kost niks. 50 cent voor ongeveer 35 uien.

20180503_164207.jpg

De spinazie blijft lekker doorgroeien. Ook vandaag weer een aantal nieuwe rijtjes spinale en snijbiet gezaaid. Ook de doperwtjes groeien lekker door.
 

Preppertt

Senior Prepper
Sinds ik opnieuw ben begonnen met zaaien, maar nu binnen, heb ik al een courgette, komkommer en wat maïs omhoog weten te krijgen. Wat ik wel raar vind is dat ik ook sla en weer broccoli heb gezaaid. Deze komen wel op, krijgen vervolgens een lange steel met daar bovenop pas de eerste blaadjes, ik blijf ze gewoon water geven maar na een paar dagen zakken ze ineen en gaan ze dood. Ook de courgette die ik binnen hadden gezaaid kreeg eerst een lange steel, zeker bijna 10 cm en op de top de eerste bladeren terwijl de eerste bladeren vorig jaar veel dichter bij de grond zaten.

In ieder geval heb ik maar wat planten gekocht hier in de buurt, courgette, twee sla soorten, broccoli, bloemkool en prei en een tomaten en paprikaplant voor op het balkon. Deze heb ik inmiddels uitgeplant.

20180520_143731.jpg
20180520_143603.jpg

De rijtjes spinazie en snijbiet groeien goed door!
20180520_143720.jpg

Net als de pootuitjes!
20180520_143612.jpg

En de doperwten, die heb ik zelfs al vast moeten zetten.20180520_143622.jpg
 
Bovenaan