• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Mijn eerste moestuin

Preppertt

Senior Prepper
Wat een top net! Waar heb je deze gekocht ? Wij hebben vijgen maar zodra er iets eetbaars aan zit gaan de vogels er mee aan de haal. Zo'n net zou uitkomst bieden!

Ik heb het net gekregen, komt hier vandaan: https://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/1597/pop-up-kas-insectengaas. Je kunt ook "pop-up moestuin net" zoeken en dan vind je adresjes in Nederland die allerlei soorten netten verkopen.

@Erny
Zaden winnen is ook experiment met een andere deelnemer op de tuin. We willen langzaamaan een soort zadenbank gaan oprichten door zaden te winnen uit onze eigen tuin en dan de methode in de reageerbuisjes van @FiatCurrency te gebruiken om ze te bewaren. Het zal met vallen en opstaan gaan en uiteraard zullen sommige zaden niet werken, maar als we binnen een paar jaar volledig zelfvoorzienend kunnen zijn qua zaden is dat een dikke winst!

Ik heb al 1 courgette plant uit de grond gehaald, deze gaf echt heel weinig aangezien ik hem denk ik te laat verplaatst heb. De andere plant begint nu ook af te nemen in productie, heb er nu 1 in een week kunnen oogsten en ik zie nog geen nieuwe courgettes ontstaan, dus ik denk dat het nu bijna afgelopen is. Ik heb inderdaad soep gemaakt laatst met basilicum, gepofte paprika, kippenbouillon en parmezaanse kaas. Zeker aan te raden.

Ik heb nog winterspinazie die ik vanaf volgende maand kan zaaien en nog prei die ik uit moet planten, dus heb nog genoeg werk dit jaar. Qua bemesting van de spuiten, is dat koemest of voldoet gewone compost ook?

Slakken inderdaad geen enkele last van gehad. Wel wat kleine rupsen op de broccoli bladeren gehad in het begin, maar dat was te overzien. Ik heb geloof ik sowieso geluk dit jaar want ik hoor links en rechts van verschillende mensen dat ze tomaat hebben moeten weggooien door schimmels, aardappels met ziektes, broccoli's die niet groeien, mollen die de tuin verwoesten, rottende courgettes en pompoenen. Ik heb echt nergens last van.
 

Ray

SHTF Expert
Hai Preppert, sorry ik heb weer even wat pc problemen en kom moeilijk op het forum.

De broccoli: inderdaad vind ik dat ook vervelend... begint die grote stronk eindelijk bijna oogstbaar te zijn en dan gaat het regenen en gaat die rotten.
Dus kwestie van op tijd oogsten en je zou er wat bladeren overheen kunnen vouwen, wat ze ook met de bloemkool doen om 'm wit te houden.
Leuk die broccoli sprouts. Die hebben tegenwoordig mijn voorkeur, zoals de Sprouting Broccoli en de Kailans.
Zaad kun je winnen maar.... planten uit de koolfamilie kruisen zich snel, ook met koolzaad e.d. Dus geen garantie dat je het volgend jaar dezelfde planten krijgt. Voor de bijen is het wel erg leuk.

Spruiten: die planten lekker bijmesten, kolen lusten wel wat.

Courgette: probeer, gezien je toch genoeg hebt, ze zo klein mogelijk te oogsten. Dan zijn ze echt het lekkerst. Van drie kleine courgettejes maak ik 1 flinke kom soep (stukjes bakken in olijfolie met zout en peper, knoflook en ui. Dan in de blender met een beetje bouillon, niet te dun maken, moet lekker dik zijn. Opeten met harde bolletjes en bv wat stukjes geroookte zalm op de soep. Beetje room erdoor ook lekker.)
De planten zullen doorproduceren totdat de meeldauw te erg toeslaat of tot de eerste nachtvorst ze vernietigd.
En probeer de grotere exemplaren eens in het zuur te zetten. Echt heerlijk. @Ray heeft volgens mij hier wel een recept geplaatst, toch?

Insecten/vogelgaas: Je hoeft je geld niet te besteden aan zulkse dure concepten. Bij de Ikea koop je heel goedkoop de Lill vitrage. Deze gaat een paar jaar mee en kun je over wat pvcbuizen of wilgetakken draperen.

En verder breng ik de snijbiet nog even onder de aandacht. Geweldige groente, super gemakkelijk, na afsnijden groeit het weer door.
Verschillende soorten en multi inzetbaar. Als Paksoi (de groene Witribbige), als spinazie (Lucullus) etc etc. In verschillende kleuren (het oog wil ook wat).
Dus absolute aanrader voor volgend jaar.

Verder lijk je een erg goede lokatie te hebben gezien je geen of weinig last van slakken schijnt te hebben. Dat scheelt duidelijk een heleboel frustratie. :)

Het inmaken van courgettes in 't zuur: http://preppers.nl/forum/threads/6626-Wat-te-doen-met-al-die-courgette-s
 
L

LadyPrepper

Gast
Wat doe je tegen slakken ? Die hebben we dus wel in onze moestuin helaas...
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Mijn vrouw had een methode, doorknippen! Je kunt ook een barrière aanleggen met een soort slakken schrikdraad, ergens gelezen. Momenteel geen moestuin, maar die komt er straks wel in het nieuwe huis.
 

logan1202

Prepper goeroe
tegen slakken helpt eigenlijk alleen een indische loopeend. Met slakkenkorrels, bier vallen, koperdraad, waspoeder, en ander huismiddeltjes los je het niet op.
Na een jaar of 2 zijn alle slakken en eitjes weg, alleen 2 kleine probleemen, de eendjes. ( ze zijn niet graag alleen, dus minimaal 2 of met een andere vogel)
 

Preppertt

Senior Prepper
Superleuk toch van die eenden in de tuin! Gaan die niet aan de gewassen eten dan? Eventueel zou je ze dus nog kunnen slachten als het echt moet.
 

Preppertt

Senior Prepper
Helaas een grote tegenslag in de tuin. Door een schimmel alle tomaten moeten ruimen. Iedereen op het complex is zijn tomaten kwijt aan dezelfde schimmel. Waarschijnlijk door het natte weer en de relatief lage temperaturen is bij iemand in de tuin de schimmel begonnen, die heeft niet direct actie ondernomen en daardoor is het hele complex geïnfecteerd geraakt. Erg jammer, ze waren bijna goed om te oogsten!

Ik heb alweer een stuk grond vrijgemaakt, nog een bloeiende broccoli die ik binnenkort ga weghalen en dan kan ik mijn prei uitplanten, wat winter spinazie en veldsla zaaien. Op de plek van de prei denk ik eerst even wat mest onderscheppen zodat ze genoeg voeding hebben en dan zit het zaai en plant seizoen er alweer bijna op.
 

Ray

SHTF Expert
Helaas een grote tegenslag in de tuin. Door een schimmel alle tomaten moeten ruimen. Iedereen op het complex is zijn tomaten kwijt aan dezelfde schimmel. Waarschijnlijk door het natte weer en de relatief lage temperaturen is bij iemand in de tuin de schimmel begonnen, die heeft niet direct actie ondernomen en daardoor is het hele complex geïnfecteerd geraakt. Erg jammer, ze waren bijna goed om te oogsten!

Ik heb alweer een stuk grond vrijgemaakt, nog een bloeiende broccoli die ik binnenkort ga weghalen en dan kan ik mijn prei uitplanten, wat winter spinazie en veldsla zaaien. Op de plek van de prei denk ik eerst even wat mest onderscheppen zodat ze genoeg voeding hebben en dan zit het zaai en plant seizoen er alweer bijna op.

He jammer, dat gebeurt helaas vaker bij tomaten, de phytophthora schimmel is berucht bij planten van de nachtschade familie (aardappelen, tomaten e.d.). Ons land is vaak net te nat zo aan het einde seizoen waardoor deze zeer snel de kop op steekt. Verspreiding gaat supersnel en meestal valt er niets meer te redden.

Als je elk jaar tomaten kweekt ga je dit helaas ongetwijfeld vaker mee maken.
 

Alberto

Senior Prepper
Helaas een grote tegenslag in de tuin. Door een schimmel alle tomaten moeten ruimen. Iedereen op het complex is zijn tomaten kwijt aan dezelfde schimmel. Waarschijnlijk door het natte weer en de relatief lage temperaturen is bij iemand in de tuin de schimmel begonnen, die heeft niet direct actie ondernomen en daardoor is het hele complex geïnfecteerd geraakt. Erg jammer, ze waren bijna goed om te oogsten!

Hopelijk zijn de juiste maatregelen voor de opruiming genomen?
Best de geïnfecteerde tomatenplanten verbranden of op z'n minst wegdoen van de percelen. Zeker niet op de composthoop gooien!
Mogelijks is het een schimmel die kan overleven in de grond. Dan ben je gezien als deze zich gaat verspreiden voor, zoals @Ray zegt, alle planten van de familie nachtschade.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Preppertt

Senior Prepper
@Ray ik had begrepen dat als je de tomaat afdekt, bijvoorbeeld een zijl spannen boven de tomaten zodat de regen er niet direct opvalt, dat de plant dan veel minder vatbaar is voor de schimmel. Uiteraard heb je dan nog te maken met rondvliegende sporen van planten die wel besmet zijn.

@Alberto De mensen die het als eerst opgemerkt hebben, hadden de planten wel op de composthoop gegooid. Jammer maar helaas wordt nu de volledige composthoop afgevoerd en vernietigd.
 

Alberto

Senior Prepper
@Alberto De mensen die het als eerst opgemerkt hebben, hadden de planten wel op de composthoop gegooid. Jammer maar helaas wordt nu de volledige composthoop afgevoerd en vernietigd.

Jammer, maar idd een noodzakelijke maatregel.
Een dergelijke schimmel kan jaren overleven in de grond. Die gaat rustig in slaapmodus tot er een nieuwe gastheer komt waar die zich kan op zetten.

Eigenlijk spijtig dat de mede-moestuiniers niet de juiste maatregelen hebben genomen om onmiddellijk juist te reageren.

Probleem is vaak ruimtegebrek. Mensen gaan de planten te dicht op elkaar zetten, de wind kan er niet voldoende tussen en is een broedhaard van schimmels
 

Ray

SHTF Expert
@Ray ik had begrepen dat als je de tomaat afdekt, bijvoorbeeld een zijl spannen boven de tomaten zodat de regen er niet direct opvalt, dat de plant dan veel minder vatbaar is voor de schimmel. Uiteraard heb je dan nog te maken met rondvliegende sporen van planten die wel besmet zijn.

Een afdakje zorgt ervoor dat je planten droog blijven en dat is er minder kans op die schimmel. Met zo'n uitbraak als nu op het hele moestuincomplex maakt dat waarschijnlijk ook niet veel meer uit.
 

Erny

Last (wo)man standing
Jammer dat de Phytophthora heeft toegeslagen maar bij de open lucht teelt van tomaten is dit bijna niet te voorkomen.
De schimmel zit in de lucht en dus is je medetuinder niet zoveel te verwijten. Hij had de verdere besmetting niet tegen kunnen gaan ook al had hij zijn planten gelijk geruimd.
Meestal zie je je op tuincomplexen wel waar de schimmel het eerst komt aanwaaien.

Voor volgend jaar zou ik je aanraden om voor, helaas wel wat duurdere, resistente soorten te kiezen (bijvoorbeeld Mountain Magic) of om onder een afdak te gaan telen.
Phytophthora slaat alleen toe op natte planten.
Vorig jaar deed ik mee met een resistentie test van Fruitlent en heb toen een mooie buitenoogst gehad tot grote verwondering van alle voorbijgangers.
Van die tomaten heb ik zaad genomen en heb deze dit jaar, samen met een paar overgebleven zaadjes van vorig jaar, gezaaid. Er is geen garantie dat de resistentie hetzelfde is als de F1 maar vond het het proberen waard.
Tot nog toe wel enige aantasting op sommige bladeren van sommige planten en wat aangetaste vruchten maar zo te zien zet de besmetting niet al te snel door. Denk dat er straks wel wat te oogsten valt.

Onrijpe groene tomaten kun je verwerken tot bv groene tomatenjam of chutney (onrijpe tomaten moeten verwarmd worden).

Oh... en zou met jullie vereniging afspraken maken over het gebruiken van resistente aardappelsoorten om de Phytophthora zoveel mogelijk tegen te gaan.
Vooral voor de latere soorten aardappel is het risico groot en wordt de schimmel snel overgedragen op de tomatenplanten.
 

Preppertt

Senior Prepper
De frambozen beginnen goed te groeien, ik heb flinke frambozen hangen van het ras Himbo Top. Elke voorbijganger verbaast zich over de grootte van de framboos "in de winkel zijn ze veel kleiner". Dit is nog een kleine van de grootste aan de struik.

20170828_203734.jpg 20170828_203721.jpg

De basilicum begint nu echt goed te groeien. Mooie grote bladeren, ik heb ook twee bosjes op mijn balkon staan, die staat meer beschut tegen het weer en daarvan zijn de bladeren een stuk kleiner.

20170828_203431.jpg

De Little Gem, rode romaine sla, kan bijna geoogst worden. Inmiddels zijn we al wat verder na deze foto en beginnen de bladeren al in te klappen en vormt de kern van de sla al een mooie krop.

20170828_203508.jpg

Ook beginnen er al kleine spruiten aan de planten te komen. Ik heb van de week nog een aantal handen koemestkorrels rond de planten gestrooid.

20170828_203447.jpg
 

Preppertt

Senior Prepper
Ik denk dat het al te laat is om nog paprika's te kunnen oogsten, wel blijven er zich nog steeds bloemen vormen aan de plant.

20170828_203404.jpg

Is deze komkommer door schimmel aangetast of gewoon aan het eind van zijn leven? Hij groeit verder ook niet meer door en er komen geen nieuwe komkommers aan. Er hangen nog wat komkommertjes, maar deze hebben wat bruine strepen en wat kleine vruchten die aan het verdrogen zijn.

20170902_145437.jpg

Verder heb ik een zonnebloem geoogst, ik geloof dat hij nog niet helemaal goed wat, maar hij hangt nu thuis te drogen. Wanneer is de ideale tijd om ze te oogsten, de een zegt namelijk pas afsnijden als de pitten donker worden/zwarte strepen krijgen en de ander zegt juist weer daarvoor. Helaas kan ik niet al te lang meer wachten aangezien de vogels de zonnebloemen ook hebben ontdekt en steeds meer pitten verdwijnen in de maagjes van Halsbandparkieten die hier rondvliegen.

@Erny ik heb begrepen dat de komende jaren geen tomaten en aardappels op dezelfde plekken geplant mogen worden omdat de schimmel tot een paar jaar in de grond levensvatbaar kan zijn. Kan ik wel andere dingen zaaien en planten op de plek waar dit jaar de tomaten hebben gestaan en hoe ver moeten ze volgend jaar van de besmette plek af staan want dan wordt het nog puzzelen.

Ik ga nu ook al langzaam nadenken over het volgende jaar en hoe ik mijn tuin dit jaar door de winter ga helpen. Moet ik de grond afdekken met een laag houtsnipper bijvoorbeeld, moet ik voor de winter de grond bemesten of doe ik dat pas begin volgend jaar? Ik weet dat ik mijn herfstframbozen na de bloei gewoon tot de grond kan afknippen, maar wat doe ik met mijn blauwe bes en aardbeien (als ik ze volgend jaar misschien op een andere plek wil zetten, doe ik dat nu al of volgend jaar als ze weer omhoog komen?) Goed, eerst nog genieten van de prei die nog aan het groeien is en de winterspinazie en veldsla, dan is het echt voorbij.
 

Erny

Last (wo)man standing
Komkommer heeft last van Meeldauw. Heel normaal na zo'n natte periode.
Zonnebloem: kun je een soort netje/zakje omheen binden/hangen zodat de vogels er niet bij kunnen en de zaden kunnen rijpen.

Qua tomaten en aardappels, nachtschadefamilie, zou ik de wisselteelt aanhouden. Jaar of vier overslaan en daar ander families zaaien en planten.
Lees je maar eens in over wisselteelt.

Je grond afdekken voor de winter is wel aan te raden. Er groeit dan bijvoorbeeld geen onkruid en je bodemleven heeft het fijn onder die bedekking. In het voorjaar is het dan aan te raden deze bedekking te verwijderen zodat de grond kan opwarmen.
Geen houtsnippers gebruiken, deze zijn te zuur en ontnemen bij afbraak de stikstof uit de aarde.
Gebruik liever oud blad (geen eiken) en gemaaid gras etc. Mooie gemengde laag maken en zo af en toe wat omwoelen. Mulchen heet dat.
Je zou ook op zoek kunnen gaan naar (paarde)mest en daar een paar vakken mee bedekken (vooral diegene waar je vruchtgewassen gaat telen bijvoorbeeld). Vooral niet de wortelgroentevakken (en dus ook alliums) met mest bedekken.

Als je mest gaat strooien (bv koemestkorrels) doe je dat ook in het voorjaar. Anders spoelt het in de winter allemaal weg. Let er wel op dat er twee weken tussen bekalking en bemesting moet zitten.

Je aardbeien kan je nu verplaatsen, die houden wel van wat mest aan de bips.
Zorg bij herplanten ervoor dat de groeikern boven de grond blijft!!
Blauwe bes zou je indien nodig wat kunnen bijsnoeien.
 
ik denk wat gemakkelijke groentes als sla, courgette, tomaat, misschien aardbei
heb dat ook geprobeerd bij mijn daktuin maar viel me erg tegen met name de tomaat courgette paprika kwam ik in de problemen door het gebrek aan bestuiving heb in de zomer een bijenvolk gekocht die wonen nu permanent op de dakkapel
 

Erny

Last (wo)man standing
Leuk dat je een bijenvolkje bij je hebt wonen @verzotte verzamelaar :cool: maar de tomaten zijn toch echt zelfbestuivend en hebben alleen wat wind (of een helpende hand die de planten even schudt) nodig om bestoven te worden. Dus daar was het gebrek aan bestuivers niet het probleem.
Paprika's kun je ook gemakkelijk zelf even bestuiven met bv je vingers of een wattenstaafje.
De courgettes zou je ook op die manier kunnen behandelen... daar heb je duidelijk mannelijke en vrouwelijke bloemen (de mannelijke op een stokje, de vrouwelijke met het vruchtbeginsel eraan). Soms is het zo dat er geen bloemen van beide sekse tegelijk bloeien en dan is het ook moeilijk bestuiven, helpen je bijen dus ook niet. ;)
 

Mayo

Last (wo)man standing
......
Vorig jaar deed ik mee met een resistentie test van Fruitlent en heb toen een mooie buitenoogst gehad tot grote verwondering van alle voorbijgangers. Van die tomaten heb ik zaad genomen en heb deze dit jaar, samen met een paar overgebleven zaadjes van vorig jaar, gezaaid. Er is geen garantie dat de resistentie hetzelfde is als de F1 maar vond het het proberen waard.
Tot nog toe wel enige aantasting op sommige bladeren van sommige planten en wat aangetaste vruchten maar zo te zien zet de besmetting niet al te snel door. Denk dat er straks wel wat te oogsten valt.
........

@Erny,

ik ben benieuwd hoe het met je tomaten-zaadjes van vorig jaar verlopen is.. Heb je er lekkere tomaten van kunnen plukken?
Toen je zei dat het een F1 hybride was had ik mn bedenkingen... maar je weet waarschijnlijk wel dat dat een probleem kan zijn :rolleyes:

Voor meer uitleg over F1-hybriden is op internet veel te vinden, bv Wikipedia:
https://nl.wikipedia.org/wiki/F1_hybride
Daar staat oa:
"F1 hybride is een term die in de landbouw wordt gebruikt. Het geeft aan dat een plant of dier via een bepaalde methode van veredeling is voortgebracht, door inteelt en kruising te combineren. Dit levert een gelijkmatig groeiend gewas of dier op met een hoge opbrengst en grote uniformiteit, dat zichzelf echter niet effectief kan voortplanten."
en

"Het alternatief voor een (F1-) hybride ras is een zaadvast ras: dat is een ras dat op de klassieke manier van veredeling is ontstaan, door kruisen en selecteren. Bij een zaadvast ras komen uit het zaad planten of dieren voort met (ongeveer) dezelfde eigenschappen als de ouders. De voorplantingscyclus kan dus eindeloos worden voortgezet, van generatie op generatie. Bij een hybride ras is dit niet het geval: de nakomelingen kunnen afwijkende eigenschappen hebben. Daarom is het zaad van een F1-hybride niet bruikbaar in de landbouwpraktijk. Met de F1-hybride wordt de voortplantingscyclus dus doorbroken."
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny
Bovenaan