• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Mijn (prep-) identiteit

Alberto

Senior Prepper
Ik denk dat een 'homesteader' meer vanuit een financieel standpunt en onafhankelijkheid werkt (in het normale leven) en een 'prepper' meer vanuit een voorbereiding en onafhankelijkheid bij een (ramp)scenario.
Uiteraard is het voor velen een combinatie van de twee, zo ook bij mezelf.
Toch denk ik dat een dat de stap prepper --> homesteader sneller gezet wordt dan de stap homesteader --> prepper. Eveneens zo ook bij mezelf.

Het is en blijft natuurlijk gewoon een naam die men er op plakt, het maakt me niet uit hoe ze mij (willen) noemen.
MAAR, wat mij wel opvalt in mijn ervaring is dat 'men' anders kijkt naar een 'homesteader' in vergelijking met een 'prepper'.
Het lijkt wel alsof prepper een vies woord is en homestead romantischer klinkt :)
 

Loreen

Last (wo)man standing
Oke waarschijnlijk ga ik hier nu veel dieper op in dan de bedoeling/nodig is, maar here goes nothing.

Het mooie aan identiteit is dat het een het ander niet hoeft uit te sluiten. Je kan prima een preppende homesteader zijn, of een homesteadende prepper. Dat klinkt waarschijnlijk heel voor de hand liggend, maar ik denk niet dat het dat ook is. We zijn gauw geneigd in hokjes te denken waarbij het ene hokje het andere uitsluit.

Zo ging ik zelf nogal door een "identiteitscrisis". Ik ging van overspannenheid naar een zware burnout en depressie, kwam daardoor langere tijd helemaal zonder inkomen te zitten, en logischerwijs kwamen daardoor grote financiële problemen wat weer niet erg bevorderlijk was voor de burnout en de depressie. Allemaal niet zo boeiend, maar ik ben 10 jaar geleden al eerder zwaar depressief geweest, en haalde er veel eigenwaarde uit dat ik daar "sterker en beter" uitgeklommen was. Ook had ik langere tijd rond moeten komen met zeer beperkt inkomen, en ik was er trots op dat ik me met die beperkte middelen goed wist te redden. Daar ontleende in dus een groot deel van mijn identiteit en eigenwaarde aan, dat was wie ik was, hoe ik me voelde, hoe ik me profileerde. En nu was ik dus weer depressief en daarmee "terug bij af", en zat ik diep in de financiële shit dus op dat gebied was ik ook al een faalhaas. Dus kort door de bocht was ik helemaal mezelf kwijt en had ik bijgod geen idee wie of wat ik dan wel was.

Nu gaat het weer goed, en begin ik pas in te zien dat het een het ander niet uitsluit. Ik ben nog steeds Loreen, en dat was ik toen ook. Iedere verandering breekt niets af maar voegt iets toe, ook toen het kut ging was ik nog steeds diezelfde Loreen die uit die eerdere depressie was gekomen en zich jarenlang had weten te redden met een klein inkomen, ik zat alleen in een nieuwe situatie. En nu ben ik nog steeds diezelfde Loreen, alleen ben ik nu ook druk bezig die burnout te overkomen, en de financiële problemen die ontstaan zijn. Ergens zou ik willen zeggen "I'm back bitches", maar ik was niet weg, ik was alleen even op een ander spoor om te kunnen komen waar ik nu ben.

Nou ja, wat ik dus zeggen wou, probeer jezelf niet te beperken met hokjes, naampjes, en de uitsluiting die daarbij komt kijken. Het enige dat je bent is precies dat: Je bent. Je bent alles dat je eerder was, alles dat je nu bent, en in feite ook alles dat je in potentie bent.
 

Flos

SHTF Expert
Mijn moeder zij altijd. ( daar ben ik weer met dat oude mens ) om een boerderij onafhankelijk leefbaar te zijn moet men min. 11ha bezitten en dit voor een in de eerste helft van de vorige eeuw levende gezinnen.
Op die 11ha kon je landbouw doen en vee teelt. Stond er een boomgaard en was er een moestijn.
Er stonden hout kanten met wilg en elzenhout. Was er een vijver en een beek die min of meer in verbinding stond met een rivier of een kanaal.
Al het gereedschap en de werkplaaten waren aanwezig van timmerrij tot smidse.

Ik zie dat nu in 2017 in de lage landen niet hou meer . Ja in een heem museum.
 

Loreen

Last (wo)man standing
Deze handige Harry vergat helemaal toe te voegen wáárom ze bovenstaande verhaal neergooide :oops:
De reden is dat ik denk dat je in een SHTF, of dat nou micro-niveau of macro-niveau is, je vaak in een situatie terecht kan komen waarin je gaat twijfelen aan je eigen identiteit. Ik denk dat het goed/fijn is om je te beseffen dat, zoals ik hierboven schreef, het een het ander niet uitsluit, en je eerder gevormde identiteit niet afgebroken wordt door veranderde situaties.

Mijn moeder zij altijd. ( daar ben ik weer met dat oude mens ) om een boerderij onafhankelijk leefbaar te zijn moet men min. 11ha bezitten en dit voor een in de eerste helft van de vorige eeuw levende gezinnen.
Op die 11ha kon je landbouw doen en vee teelt. Stond er een boomgaard en was er een moestijn.
Er stonden hout kanten met wilg en elzenhout. Was er een vijver en een beek die min of meer in verbinding stond met een rivier of een kanaal.
Al het gereedschap en de werkplaaten waren aanwezig van timmerrij tot smidse.

Ik zie dat nu in 2017 in de lage landen niet hou meer . Ja in een heem museum.

Ja, dat gaat je niet lukken met een tuin van 200m ;) Om wat jij hierboven schrijft denk ik nog steeds dat samenvoorzienend leven een betere optie is dan zelfvoorzienend leven. Dan heeft de een de timmerij, de ander de smidse, is er een gezamenlijke moestuin, etc.
 

petroman

SHTF Expert
Zelfvoorzienend.
Misschien niet alles wat @Flos opnoemt maar hier in de straat in toch een aanzienlijk dorp heeft menigeen nog een moestuin achter het huis.
Houd kippen met &^%$haan. En heeft een fruitboom staan.
Dus kan wel op wat kleinere schaal.
 

Flos

SHTF Expert
Dat samend voorzienend leven is hier al dikwijls aangekaart maar geraakt maar niet van de grond.
Dat komt omdat de voorstanders er van nu niet in de zelfde straat wonen zelfs niet in het zelfde dorp of stad.
Er zijn er zelfs die in een ander land wonen.
 

Alberto

Senior Prepper
Ja, wat @Flos aanhaalt is realiteit. In de huidige tijd is het bijna onmogelijk om volledig onafhankelijkheid te zijn. Ook financieel, grond alleen al is onbetaalbaar geworden.
Het feit is dat wij een beetje onafhankelijk zijn, het probleem is dat beetje: een beetje groenten, een beetje water, een beetje kaas, ...
van alles een beetje, maar te weinig voor volledige onafhankelijkheid.

Onze huidige moestuin is ongeveer 100m2 wat niet slecht is voor een doorsnee stadstuin natuurlijk.
MAAR waar het mij persoonlijk het meeste aan ontbreekt is tijd. 50j geleden kwam men van het werk in ging aan de slag in de 'lochting' (groententuin) tot de zon onder ging.

Dat samend voorzienend leven is hier al dikwijls aangekaart maar geraakt maar niet van de grond.
Dat komt omdat de voorstanders er van nu niet in de zelfde straat wonen zelfs niet in het zelfde dorp of stad.
Er zijn er zelfs die in een ander land wonen.
Voor bepaalde dingen hoeft dat eigenlijk geen probleem te zijn. Toch niet voor producten die goed bewaren
 

Ray

SHTF Expert
Overal op de wereld blijf je toch een paar centen nodig hebben, ook al verbouw je al je eten zelf. Toch is het wel mogelijk om grotendeels zelfvoorzienend te leven, alleen niet in Nederland.

@Piroska doet het in Hongarije. Veel dieren en grote moestuin, zelf drank stoken, zeepjes maken, beetje verkopen, maaien van tuintjes van andere buitenlanders die een vakantiehuisje in het dorp hebben en vooral de hele dag hard werken. Dit is haar blog: http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ (als ze tijd heeft deze te updaten).

Met relatief weinig maandelijks inkomen, zeg maar vanaf 250 euro in de maand is dat mogelijk. Heb je nog gewoon stroom en internet ook. Huizen en grond zijn daar spotgoedkoop, maar vaak opknappertjes.

Zelf ben ik aan het kijken naar Roemenië en daar geldt ongeveer hetzelfde, goedkope huizen en grond. Ook wonen daar nog een miljoen mensen op de oude manier, maar ook die moeten af en toe een nieuwe bijl kopen of een pak suiker. Deze mensen hebben niet veel keus in werk als ze die 250 per maand binnen moeten slepen, als buitenlander met talenkennis zijn er betere mogelijkheden via het internet.

Duitse docu waarin een traditionele Roemeense herder wordt gevolgd en sfeerimpressie van hoe het er op de dag van vandaag nog aan toe gaat in sommige gebieden in dat land:
 

petroman

SHTF Expert
Dat "we" samen kunnen wonen is een fabeltje. Sorry.
We kunnen het hier juist met elkaar vinden omdat we juist niet samenwonen 24/7. Want dan ga je je toch ergeren aan het roken, drinken, boeren etc van die ander. Nog afgezien van de tibetaanse muziek en of wietgebruik of geloofsovertuiging.

Klinkt leuk en idilisch maar werkt hooguit als iedereen een eigen stekkie heeft. Dus een soort prepper dorp.

Genoemde voorbeelden zijn volledig random gekozen en slaan niet op een werkelijk bestaat persoon of personen.
 

Ray

SHTF Expert
Mooie docu. hoog romantiek gehalte.
Maar er zijn meer van dit soor jaargetijden docu's. En heel vaak in het duits.
Deze docu is in 't Engels, van Charlie Ottley. Naast wat er mooi is in Roemenië kaart die ook de problemen aan. Deel 1 van 4 in totaal:

Roemenië is het land waar naast nog uitgestrekte oerbossen, ook nog mensen leven zoals ze dat duizend jaar geleden deden. Uiteraard staat die levensstijl onder druk, maar het is al verbazingwekkend dat het nog bestaat en dat eens niet aan de andere kant van de wereld maar gewoon twee dagen rijden hier vandaan.

Ze zeggen altijd Follow the Money, nu dat heb ik eens omgedraaid en zo kwam in dat land terecht. Eerst volgend jaar maar eens een leuke trip daarheen plannen.
 
Bovenaan