• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Minder gebruikelijke items in de BOB

Kenneth

Elementary prepper
Beste preppers,

Er zijn best wat lijstjes van de meest noodzakelijke / meest gebruikelijke items in de BOB, ik ben nieuwsgierig naar de minder gebruikelijke zaken die jullie meenemen.


Mijn lijstje:

o Klein pakje met 10 vochtige reinigingsdoekjes en een klein pakje met 10 vochtige desinfectie doekjes. Voor persoonlijke hygiëne, makkelijk te gebruiken zonder water.

o Een hechtsetje en een scalpel. Hechten zonder verdoving zal niet fijn zijn, maar ik heb begrepen dat het wel kan. Wat ik met de scalpel moet weet ik nog niet, hij is zo licht dat ik hem er maar bij heb gestopt. Het is een kunststof wegwerp scalpel, alleen het mesje is van metaal.

o Een printje van de evacuatie routes en andere info over rampenbestrijding van de rijksoverheid. Handig om te weten wat men in zo’n geval van plan is, kan ik daar rekening mee houden. Nog wel de vraag wat er in de realiteit gaat gebeuren natuurlijk.
 

Tux

Prepper
Waar haal ik dat printje met evacuatieroutes en de andere info over rampenbestrijding van de rijke overheid?

Verstuurd vanaf mijn HTC One max met Tapatalk
 

Lai

Prepper goeroe
Ik heb een wegwerp scheermesje bij mijn ehbo setjes. Het kan verwondingen in harige omgeving (ook bij dieren) beter zichtbaar maken als het haar eromheen kort is.
Hecht setje staat nog op mijn "wil ik hebben" lijstje.
 

dubbel0

Diehard Prepper
een multisleutel

9415_bgs_tools2go.jpg
 

Niels

Mankinds only hope
Ongebruikelijke dingen:

Kladblokje met pen (omdat ik gewoon veel vergeet).
Een grote klapzaag (zaagblad 36 cm.).
Sinds kort een GPS (Magellan 110) met detailkaarten en handige punten er in.
Ziplock's een paar, en een paar dunne afvalzakken (voor diverse doeleinden).

Eigenlijk niet eens zo veel "minder gebruikelijke" dingen eigenlijk.

Bedoel een waterfilter, zuiveringstabletten, slaapzak, batterijen, enz, is natuurlijk vrij gebruikelijk.

Op mijn verlanglijstje staat nog wel een lockpick setje, maar ook de daarbij behorende oefening, dus lange baan projectje.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Ongebruikelijke dingen... Hmmm, voor preppers is er niet veel ongebruikelijk lijkt me...:rolleyes:.
Dingen die misschien niet iedereen in z'n BOB heeft, dan... En dan het beste even de situatie in vredestijd ...;)

In een klein EDC tasje, en behoort in feite ook tot de BOB:
  • Een 200 mW groen licht lasertje, werkt op een 18650 Li-Ion batterij. Goed voor lichtseinen over zo'n 60 km of meer:eek:;
  • Een lockpick-setje;
  • een scheidsrechters fluitje;
  • 6 x dagdosis Kaliumjodide;
  • 10 m (2 mm) aramidekoord (treksterkte 320 kg) met zo'n handige "survival gesp" (metalen plaatje met 3 gaten);
  • twee 16 kanaals portofoons WLN KD-C1 UHF. Voortreffelijke apparaatjes, en zo is er altijd contact te houden met een ander. Vraag wel iemand on ze te programmeren, met de PMR kanalen bijvoorbeeld. https://nl.aliexpress.com/item/2Pie...lgo_pvid=026a4ec0-5c2f-4b6f-81d3-7684ca6b2580
In totaal drie roto-tassen (zijn samen met het EDC-tasje m'n BOB), aan ietwat aparte zaken:
Een van deze drie roto-tassen bevat het meest essentiële, zodat het EDC-tasje + een roto-tas al een beknopte maar complete BOB is. Die ene heeft bijvoorbeeld de noodtent, terwijl de twee andere roto-tassen elk twee tenthelften bevatten (en meer).
  • 4 tenthelften (met stokken en haringen), en zijn tegelijk als cape te gebruiken;
  • een NATO-tarp;
  • een noodtent (een simpel ding van mylar folie);
  • 4 noodslaapzakken (ook van mylar folie);
  • 4 tot 8 eiwitrepen. Die vullen de maag prima, het lijkt qua effect wel of het ... gebakken spons is;)
  • 2 pakken van elk 500g spaghetti. Pure koolhydraten/brandstof, en is optimaal compact door de staafvorm (anders dan macaroni). Ik moet alleen nog kijken naar iets om het smaak te geven. Wat zakjes kipbouillon wellicht;
  • een infrarood-straler-opzetstuk voor het benzinebrandertje. Zo heb je naast een kookstelletje tegelijk een prima noodverwarming. Zoiets als deze, maar zijn goedkoper te vinden: https://nl.aliexpress.com/item/Port...go_pvid=f0eb1407-8091-4a27-8168-a6d168bb43ba;
  • een Baofeng GT-3TP portofoon met FM-radio ontvangst, en een WLN KD-C1 portofoon. Daarmee heb ik totaal 4 portofoons in de BOB, voor nog geen 100 Euro.
  • een opvouwbaar zonnepaneeltje. Ik heb deze, en die is werkelijk klasse! Bevat mono-kristallijn zonnecellen https://nl.aliexpress.com/store/pro...32339332196.html?spm=2114.12010612.0.0.MnuMfB. Ik heb er nu nog deze bij besteld https://nl.aliexpress.com/item/GGX-...2809060334.html?spm=2114.13010608.0.0.Y8rsOS;
  • 4 stuks simpele stofmaskers met daarin actieve kool, en twee snuitjes met koolfilters;
  • een E-reader met een tjokvolle 32Gb SD kaart, met allerlei prepper-naslagwerken. Digitale kaarten moeten er nog wel op, en daarnaar moet ik eens op zoek.
Nu stop ik het beste, voordat ik de echt rare zaken ga opnoemen;)
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Fietspomp en bandenplak setje.

Een Auto van een ander pakken is met de beveiliging vaak lastig. En een fietsslot... tja baksteen en de meeste sloten springen open en geen last van files natuurlijk alleen bedoelt voor shtf.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Ik las laatst in het AD van die "grandioos fantastische aanbiedingen" van "koopjedeal", waaronder
upload_2017-6-14_10-31-5.png
https://www.koopjedeal.nl/gps-tracker-aanbieding-itag.html

Nu is dat "koopjedeal" natuurlijk een oplichtersbende:eek:, want met GPS (plaatsbepaling via satelliet) heeft het ding echt helemaal niets te maken. En zijn deze bluetooth tags elders voor nog geen 1,50 Euro per stuk te koop;). Hoezo van 29,95 voor 6,95? https://nl.aliexpress.com/item/iTag...32776268873.html?spm=2114.13010608.0.0.TrdOcn

Ik noem het hier, omdat ik deze zeer waarschijnlijk ook in mijn BOB opneem, en het een minder vanzelfsprekend item is.

Deze tags zijn individueel via bluetooth met een smartphone te koppelen. Raakt de tag verder dan 25-30 meter van de smartphone af dan waarschuwt de smartphone. Ik ga er van uit dat het op gelijke wijze te zien is zodra de tag zich (weer) op 25-30 m afstand of minder bevindt. Kan handig zijn om een verborgen stash te vinden, om te voorkomen dat men iets vergeet mee te nemen, of als diefstal-waarschuwing. Zodra er contact met de smartphone is, kunnen deze tags ook worden getriggerd om zelf een piepsignaal af te geven. De batterij houdt het kennelijk zo'n 3 maanden vol, maar misschien is er een grotere batterij aan te hangen. Op de tag zelf zit een knop waarmee een bluetooth signaal kan worden afgegeven. Dat wordt genoemd als afstandsbediening van bijvoorbeeld een smartphone camera, maar zou wellicht ook als alarm kunnen dienen (zo'n tag dan bijvoorbeeld tegen een boom op 25 meter afstand, met een struikeldraadje aan de tag-knop). 25 meter is geen ideale waarschuwingsafstand lijkt me, maar beter dan niets.
Voor die 1,5 Euro is uitproberen de moeite waard leek me, dus heb ik er twee besteld, en ben benieuwd.

Ik ga nog wel op zoek naar een eenvoudig blootooth ontvangertje, om niet van de smartphone afhankelijk te zijn.

Noot: Ik kwam op die tags, vanwege mijn zoon van 16. Voor hem staat er een prima bromscooter klaar die wij kortgeleden via marktplaats vonden. Weinig kilometers, nog met garantie en voor een sympathiek prijsje. En met een verbruik van 40 km/l is zo'n ding sowieso prima voor de prep:rolleyes:. Ik heb er een goed kettingslot voor gekocht, maar voorzie de scooter ook van een (echte) GPS-tracker. https://nl.aliexpress.com/item/GT06...32610702273.html?spm=2114.13010608.0.0.b0A9NJ
Wordt het ding ooit gestolen, dan is te zien waar die zich bevindt. Zelfs een noodknop zit er op, en luisteren op afstand is mogelijk via het simkaartje.
Maar stel dat de locatie van een gestolen scooter wordt aangegeven als een rij garageboxen... Zomaar alle deuren forceren is ietwat problematisch. Met aanvullend een of twee van deze tags op de scooter, is dat geen probleem. Binnen 30 m krijg je een seintje, en op commando piept de scooter zelf!
Vandaar mijn aanvankelijke interesse de tags;)
 

QuickFix

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
@RockyFlats:

Voor wat betreft die tags: het klopt inderdaad dat die dingen in China maar een appel en een ei kosten.
Let alleen wel op, want die Chinezen kopiëren ook weer van elkaar, waardoor (vooral bij de hele goedkope winkels) troeptags in omloop zijn die niet of nauwelijks werken.
Ook is het piep-signaal relatief zacht, dus die hoor je nooit door een garagedeur heen (denk aan het piepgeluidje van een jaren '80 digitaal horloge).
Als je deze tags wilt gebruiken moet je toestel minimaal BlueTooth 4.0 ondersteunen; met oudere versies werken ze niet.

De GT-06 is een prima tracker, gebruik hem zelf ook al een tijdje.
Let alleen wel op, want er zit een abonnement (voor de web-software) aan vast: het eerste jaar is gratis, daarna betaal je $5 per jaar.
Over SMS kun je de tracker (mbv Google-maps) wel gewoon blijven benaderen.
De GT-06 heeft ook een relaiscontact: hiermee kun je het startrelais onderbreken waardoor de auto niet meer gestart kan worden.
Je kunt aan dit contact natuurlijk ook een sirene hangen die je activeert als je wilt weten in welke garagebox de scooter verscholen is.
 

TACAMO

Prepper
o Een hechtsetje en een scalpel. Hechten zonder verdoving zal niet fijn zijn, maar ik heb begrepen dat het wel kan. Wat ik met de scalpel moet weet ik nog niet, hij is zo licht dat ik hem er maar bij heb gestopt. Het is een kunststof wegwerp scalpel, alleen het mesje is van metaal.
o Een printje van de evacuatie routes en andere info over rampenbestrijding van de rijksoverheid. Handig om te weten wat men in zo’n geval van plan is, kan ik daar rekening mee houden. Nog wel de vraag wat er in de realiteit gaat gebeuren natuurlijk.
Ervaring met hechten?

Hechten is geen trauma-oplossing en in mijn ogen iets te moeilijk voor een leek, helemaal in het veld met beperkte middelen om een hygiene omgeving te creëren. Ik heb mij zelf totaal afgehouden van dat soort dingen (net zoals decompressienaalden etc.) Ik draag wel de CAT Gen 7 en Celox Z-fold hemostatica, samen met verband, Israeli bandages en wat andere dingen in mijn GHB. Traumaschaar moet je niet vergeten. Dat is in ieder geval adequaat om het levenbedreigende weg te nemen, nazorg komt dan wel.

Voor mij ook een Bamiport0, de UV5R omdat deze goedkope extra batterijen heeft.

In de BOB heb ik 3 Bengaalse fakkels en 8 single shot mortiertje (Thunderkings, Shocks, hoe je ze wilt noemen. Legaal Nederlands vuurwerk in ieder geval.) Schakelkastsleutel is ook een must have.
 

Lai

Prepper goeroe
@TACAMO ik heb ervaring met hechten (van dieren), anders zou ik het niet willen hebben.

Ergens zit ik al een tijdje te denken aan een klein flesje sterke drank. Dit om te gebruiken bij ernstige kou om van binnen uit sneller op te warmen. Maar is dat wel verstandig?
Een oude buurman vertelde dat een huisarts hem (als tiener) dat gaf toen hij onderkoeld uit een wak gehaald was.
 

AWOL

Prepper goeroe
@TACAMO ik heb ervaring met hechten (van dieren), anders zou ik het niet willen hebben.

Ergens zit ik al een tijdje te denken aan een klein flesje sterke drank. Dit om te gebruiken bij ernstige kou om van binnen uit sneller op te warmen. Maar is dat wel verstandig?
Een oude buurman vertelde dat een huisarts hem (als tiener) dat gaf toen hij onderkoeld uit een wak gehaald was.

Zeer slecht idee, alcohol geeft je weliswaar het gevoel warmer te zijn maar doet je juist sneller afkoelen. Door de alcohol verwijden je bloedvaten waardoor er meer bloed gaat naar je handen, voeten enz. en je daardoor juist meer warmte verliest. Als het koud is zal je lichaam juist die bloedvaten vernauwen zodat je kern temperatuur (en daarmee je organen) warm genoeg blijven.

Als je direct bij een vuur of warm binnen kunt gaan zitten is het wellicht een ander verhaal. Bijvoorbeeld onderkoeld zijn en onder een warme douche gaan staan is ook levensgevaarlijk, je bloedvaten verwijden dan direct en koud bloed uit de ledematen kunnen dan bij het hart komen met mogelijk een hartstilstand tot gevolg.
 

Lai

Prepper goeroe
@AWOL vandaar mijn vraag of het wel verstandig is. Onderkoeld en warme douche is gevaarlijk weet ik. Ik weet dat alcohol ook uitdroogt.
Langzaam opwarmen is het beste, andere lichaam als warmtebron ook.
Geen flesje sterke drank dus.
 

AWOL

Prepper goeroe
@AWOL vandaar mijn vraag of het wel verstandig is. Onderkoeld en warme douche is gevaarlijk weet ik. Ik weet dat alcohol ook uitdroogt.
Langzaam opwarmen is het beste, andere lichaam als warmtebron ook.
Geen flesje sterke drank dus.

Flesje kan wel, voor ontspanning, voor ruilen, voor ontsmetting, als vuurstarter, als pijnstiller, alleen niet om een koud iemand warm te maken ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Lai

Prepper goeroe
@AWOL zelf gebruik ik alcohol niet om te drinken, wel om een vuurtje te maken :fluit:. Voor ontsmetten heb ik jodiumtinctuur en als pijnstiller cannabisolie. Andere pijnstillers werken niet bij mij.
 

AWOL

Prepper goeroe
@AWOL zelf gebruik ik alcohol niet om te drinken, wel om een vuurtje te maken :fluit:. Voor ontsmetten heb ik jodiumtinctuur en als pijnstiller cannabisolie. Andere pijnstillers werken niet bij mij.

Tja, je hoeft kan die alcohol ook gebruiken om bij een ander iets te ontsmetten of als pijnstiller, bespaar je mooi op de spullen die je voor jezelf nodig hebt. De meeste preppers omarmen het beginsel: één is geen, twee is één, ofwel je hebt alles wat belangrijk is minimaal dubbel want iets kan stuk gaan, worden verloren, gestolen.
 

Kenneth

Elementary prepper
Ervaring met hechten?

Mijn vriendin is arts en hecht vaak. Als het even kan zal ik het hechten aan haar overlaten. ;) Ik heb van haar begrepen dat mooi hechten echt een kunst is. Plastisch chirurgen zijn er heel goed in. Als er geen arts in de buurt is , je niet naar een ziekenhuis kan, in een noodsituatie zou een leek het ook kunnen. (dan is het niet zo mooi) In veel gevallen werkt ontsmetten en dichtdrukken met verband ook goed of zelfs beter. In sommige gevallen is hechten beter.

Een voordeel van een hechtsetje is dat het heel erg weinig massa heeft en heel erg weinig volume inneemt. Dat past altijd wel in je BOB.
 
Bovenaan