• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Minder gebruikelijke items in de BOB

Lai

Prepper goeroe
@AWOL ik snap hem.

Tegenwoordig gebruiken ze (artsen) bij zowel mensen als dieren steeds vaker nietjes. Zo'n niettang is veel makkelijker dan netjes hechten en volgens artsen geeft het minder littekenweefsel. Zeker bij lange snijwonden word dit veel gebruikt aldus de arts die mijn vader een hele mooie ritssluiting gegeven heeft aan zijn been.

Op youtube zijn ook filmpjes over hechten.
 

Nomad

Diehard Prepper
Deze kende ik nog niet, bedankt voor de tip. Die ga ik zelf ook maar even uitprinten. Misschien dat ik mijn BOL route wat aan ga passen.

een multisleutel
Eigenlijk onmisbaar, zorg dat deze niet onder in je tas zit als je on-the-go bent.

Nu ben ik een quote van iemand anders vergeten over lockpicks. Deze passen in hetzelfde straatje als de multisleutel.
Het is een vaardigheid, dus je moet het oefenen. Picks zijn echter voor redelijke bedragen al te bestellen en het is super leuk om te doen.
Aansluitend hier op, verdiep je ook eens in het openen van voertuigen zonder sleutel. Daar zijn ook nog wel eens nuttige voorwerpen te vinden (in mijn geval een keer: mijn autosleutel, in het contact, met lopende motor. :lol:)

Ervaring met hechten?
Een handige vaardigheid om te hebben zeker. Voor degenen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen oefenen: hechtsetjes zijn in China zeer goedkoop te bestellen.
kan je de echte in je Medkit laten zitten.

Dan mijn eigen toevoeging: een verrekijker. Binoculair of monoculair. Ik prefereer beide, de monoculair in de jaszak en de binoculair in de tas.
Weegt er wel een beetje in maar mocht je je tijdens een SHTF over grote afstanden moeten verplaatsen dan kan je wel vooruit kijken zodat je niet in ongewenste situaties (choke-points en dergelijke) terecht komt.
 
F

Floesh

Gast
KNIPEX TwinKey
0011014k.jpg


KNIPEX CoBolt 7112200
7112200-02-1.jpg
 

salbie1988

Elementary prepper
Wat ik nu echt ga toevoegen zijn medicijnen tegen een allergische reactie. Ik heb nooit een allergische reactie gehad maar werd pas wakker met een enorm opgezetten hand. Dit werdt met de dag erger tot ik hem helemaal niet meer kon gebruiken en hij heel gespannen en rood was.

Uiteindelijk bij de dokter iets gekregen omdat ze dachten dat het een allergische reactie was toch. Na de 1e dag van het gebruiken van de medicijnen was het al weer bijna normaal en na de 2e dag weer volledig normaal.

Volgens mij kan je het zonder recept krijgen dus ik ga het toevoegen.
 

Ray

SHTF Expert
Wat ik nu echt ga toevoegen zijn medicijnen tegen een allergische reactie. Ik heb nooit een allergische reactie gehad maar werd pas wakker met een enorm opgezetten hand. Dit werdt met de dag erger tot ik hem helemaal niet meer kon gebruiken en hij heel gespannen en rood was.

Uiteindelijk bij de dokter iets gekregen omdat ze dachten dat het een allergische reactie was toch. Na de 1e dag van het gebruiken van de medicijnen was het al weer bijna normaal en na de 2e dag weer volledig normaal.

Volgens mij kan je het zonder recept krijgen dus ik ga het toevoegen.

Zeer terecht en vaak zwaar onderschat, het gevaar van allergische reacties.
De kans daarop neemt enorm toe al je op jezelf bent aangewezen, andere producten nuttigt dan normaal en/of andere activiteiten ontplooit.

Zelfs simpele insecten steken kunnen slecht aflopen. Ook al kreeg iemand geen allergische reactie op een bijen-, of wespensteek in het verleden, dat sluit een anafylactische shock in de toekomst nooit uit. Eczeem kan vrij snel uitlopen in heftige ontstekingen omdat de huid kapot gaat en net als bij ernstige hooikoorts iemands inzetbaarheid/daadkracht tot bijna nul reduceren.

Milde anti-histamine tabletten zijn zonder recept verkrijgbaar als anti-hooikoorts middelen in de supermarkt/drogist. Helemaal mooi zou het zijn als je bij je huisarts een doosje Tavegil weet los te praten (voor op vakantie, gehoord van tips, etc). Kost weinig en kan in noodgevallen het verschil tussen leven en dood betekenen. 't Is een vrij ouderwetse, krachtige anti-histamine zonder gevaren in te nemen, je wordt er alleen behoorlijk duf van.
 

petroman

SHTF Expert
Ik zou het bij de dokter op recept vragen. Blijkbaar ben je ergens allegisch voor en dan is het handig iets achter de hand te hebben.
 

janvanloon

Senior Prepper
Dat niet pistool voor wonden. Er staat bij dat na gebruik de zooi moet weg gegooid worden. Is dit puur uit hygienische redenen of is dit gewoon een 1maal gebruik ding?
 

Arie

Diehard Prepper
Dat niet pistool voor wonden. Er staat bij dat na gebruik de zooi moet weg gegooid worden. Is dit puur uit hygienische redenen of is dit gewoon een 1maal gebruik ding?

Ik denk voor hygienische redenen. Ik heb er 2 besteld zal eens kijken wat er op de verpakking staat als ze binnen zijn.
 

Lai

Prepper goeroe
Heb de overstromingskaart en vluchtkaart even bekeken voor mijn regio, dat gaat een flink probleem worden. De vlucht route van heel friesland gaat over de A 32, maar met hoog water ligt dat voor het merendeel onder water (50 cm tot 1 m) :eek: Ze hadden het beter via de N381 kunnen laten gaan. Da's droog.
Maar handige kaarten. Weet nu al waar ik niet langs ga. :rolleyes:
 

QuickFix

Diehard Prepper
Niet alleen een overstroming is een probleem (sterker: door het goede watermanagement dat we hier kennen is een echt grootschalige ramp vrijwel uitgesloten).

Wat als we te maken krijgen met een "Bezettingsmacht", die alle bruggen over de Waal (het zijn er maar een stuk of 6) opblazen of bezetten?
Iedereen vanaf de Randstad naar rechts zit als een rat in de val.

Dat was de reden dat we hier de hongerwinter hadden (1944-1945) en aan die situatie is tot op heden niets veranderd.
 

Lai

Prepper goeroe
In deze gemeente laat het watermanagement nogal wat te wensen over. In de winter van 1916 heeft het hier nog blank gestaan als gevolg van hevige regenval tijdens erge storm en het water niet snel genoeg kunnen afvoeren. Zomerdijken liepen over/braken door. Oké, 100 jaar geleden, maar toch. Niks is onmogelijk. Weer is zo veranderlijk als wat.

Bruggen opblazen/bezetten is zeker een probleem voor het westen. Iedereen op boten/schepen evacueren zal ook de nodige problemen geven. Vreemd eigenlijk dat daar nog niks aan gedaan is.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Kenneth

Elementary prepper
Heb de overstromingskaart en vluchtkaart even bekeken voor mijn regio, dat gaat een flink probleem worden. De vlucht route van heel friesland gaat over de A 32, maar met hoog water ligt dat voor het merendeel onder water (50 cm tot 1 m) :eek: Ze hadden het beter via de N381 kunnen laten gaan. Da's droog.
Maar handige kaarten. Weet nu al waar ik niet langs ga. :rolleyes:

Voor de grote steden gaat het ook een probleem worden. Eigenlijk is een grote stad niet te evacueren als er een noodsituatie is (of dreigt)
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
J

J.J

Gast
Een hecht stelletje dus.:thumbsup:;)
Je zou trouwens op speklapjes kunnen gaan oefenen hechten, het er weer uithalen, en als beloning mag je het bakken en lekker op eten :thumbsup::thumbsup::D;)
Mond op mond beademing ben je nu zeker ook goed bedreven in:D:p
 

Papillon

Diehard Prepper
Oordopjes tegen earblast. Als je zwaar onder vuur ligt, vind ik persoonlijk wassen bolletjes ideaal, praten lukt dan toch niet. In iets rustiger vaarwater de standaard earplugs die het overschot aan kabaal tegenhouden, maar praten wel mogelijk maakt.
 

petroman

SHTF Expert
Oordopjes tegen earblast. Als je zwaar onder vuur ligt, vind ik persoonlijk wassen bolletjes ideaal, praten lukt dan toch niet. In iets rustiger vaarwater de standaard earplugs die het overschot aan kabaal tegenhouden, maar praten wel mogelijk maakt.

Dat is inderdaad minder gebruikelijk spul, (zal een reden hebben).
Als je vaker onder vuur ligt dan moet je iets aan je navigatie skills gaan doen of aan je sociale contacten. Ik denk niet dat een prepper al dan niet op de vlucht, 123 onder (zwaar) artillerie vuur komt te liggen.
 

Marcov

Prepper goeroe
Je kan er ook iets tegen snurken instoppen. Of het helpt? Dat is de vraag. Sleepzz, werkt bij mij niet echt. Breathe Right strips, wel wat.
(Geluid- en licht discipline in acht nemen en dan zodra je je ogen dicht doet, het bos omzagen :p )
 

Papillon

Diehard Prepper
Dat is inderdaad minder gebruikelijk spul, (zal een reden hebben).
Als je vaker onder vuur ligt dan moet je iets aan je navigatie skills gaan doen of aan je sociale contacten. Ik denk niet dat een prepper al dan niet op de vlucht, 123 onder (zwaar) artillerie vuur komt te liggen.

Mwa een ak in een overdekt winkelcentrum geeft ook al genoeg herrie hoor. Niet ondenkbaar in 2017. En wat mijn sociale contacten betreft, de meeste trainen ook voor shtf. Als je gepinned wordt door aanhoudend vuur, kan je verlammen door het lawaai en gedesorienteerd raken. Was maar een mini tip en voor anderen misschien ongebruikelijk voor in de bob.
 

Ray

SHTF Expert
Mwa een ak in een overdekt winkelcentrum geeft ook al genoeg herrie hoor. Niet ondenkbaar in 2017. En wat mijn sociale contacten betreft, de meeste trainen ook voor shtf. Als je gepinned wordt door aanhoudend vuur, kan je verlammen door het lawaai en gedesorienteerd raken. Was maar een mini tip en voor anderen misschien ongebruikelijk voor in de bob.

Wanneer ga je tijdens je bug-out met je BOB met gasmaskers en filterbussen (?) je route naar je BOL door een winkelcentrum plannen? (zie topic titel)
 

Richard434

Prepper goeroe
De situatie zoals @Papillon hem omschrijft, het onder vuur liggen, zie ik ook niet zo.
Maar oordopjes/gehoorbescherming vind ik dan wel weer een nuttige toevoeging voor veel BOB's.
Je even kunnen afsluiten van de geluiden om je heen, waardoor je misschien beter slaapt.
Of afhankelijk van de situatie er inderdaad erg veel omgevingsgeluid is, dan zijn oordopjes heel erg prettig.
 
Bovenaan