• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Moestuin van Tanfana

December 2021 heb ik me aangesloten bij een groepje mensen die een gezamenlijke moestuin wilde beginnen.
Dit draadje wil ik gebruiken om ervaringen te delen.

Het idee was om op een No-dig manier te werken. De groep was toen ik aansloot 2 maanden bezig om van alles te organiseren. Er was bijvoorbeeld al een perceel grond beschikbaar van bijna 1,4 hectare.

Na wat denkwerk zijn we eind februari 2022 begonnen met karton leggen en compost opbrengen. De moestuin is 70× 70 meter. Er zijn 60 bedden van 1,2 breed en 30 meter lang. En nog 3 bedden van 60×1 meter. Daarbij hebben we een tunnelkas geplaatst van 30×6 meter.

Ik ben van origine een traditionele tuinder. Maar de no-dig methode vind ik een grote verbetering.
De onkruiddruk is veel lager dan bij de traditionele manier van werken. Het enige onkruid wat je kwijt moet zijn voor je aan de no-dig methode begint is kweek. En dat staat dus bijna nergens beschreven......
En bij ons was het dus een en al kweek. Desondanks is het een fantastisch moestuinjaar geweest.

Wat ons veel tijd koste was het planten van groenten die we zelf zaaien. We hadden plastic trays gekregen. En ieder potje moest met een stokje uit de tray geduwd worden.
Als verbetering wilde ik graag een paperpot planten hebben.
Bij dit systeem heb je een honingraat van papier. Daar doe je de potgrond in. En zaai je in. Om te planten trek je een kant los en plant je op een simpele manier meters plantjes.

Hieronder een link naar een filmpje over de paperpotplanter.

 
Return to: Tuinieren
Wauw, wat een mooi systeem. Kende ik niet. Mis in je link wel hoe er gezaaid wordt, hoe werkt het dan? Nu weet ik het naar aanleiding van dit filmpje:
 
Klopt! We zaaien op deze manier. Het enige minpunt is dat zaaien met gepild zaad is veel makkelijker dan met naturel zaad.

En we laten nu een plexiglas plaat maken zodat we de helft van de potjes kunnen zaaien.
 
Laatst bewerkt:
Mooi bezig @Tanfana

Wat hebben jullie of gaan jullie doen om de grond optimaal te krijgen, want planten die op haast dode verarmde grond op groeien lijd tot gebrekziekten bij die het eten, dat is zorgwekkend, daar door werk de zelf genezende en weerstand tegen ziekten nog maar voor een deel, en hebben mensen minder energie en levenslust.

Bos grond bevat veel leven, is uitstekend om natuurlijk op gezet compost te verreiken, en voor dat de grond uitdroogt te vermengen met de akker grond.
Daar bij is het wel belangrijk wat voor bosgrond je nodig bent.

Gaan jullie ook vergeten groenten verbouwen???
 
Het stuk land waar we de moestuin hebben is een "kamp" met daaronder zand en een keileemlaag. Een kamp is een stuk grond waar honderden jaren de plaggen met mest van een boerderij zijn opgebracht. Daardoor is er een verhoging in het landschap. De vruchtbare zwarte laag aarde is ongeveer 50 tot 100 cm dik. Dat is voor zandgrond heel veel. Doordat de vruchtbare lag zo dik is, kan de grond veel water vasthouden en is de capillaire werking goed.
De keileemlaag heeft als nadeel dat we geen grondwater kunnen gebruiken. Het water onder de keileemlaag is zout.

De kamp die we hebben is jarenlang als feestlocatie gebruikt voor de plaatselijke dorpsfeesten. Het nadeel is dat de grond aardig vastgelopen is. En dat er kweek zit. Veel kweek. Kweek heeft de eigenschap dat die vastgedrukte grond weer los wil maken. Op zich een goed idee. Het nadeel is dat kweek zo snel groeid dat de groenteplantjes geen licht krijgen.

Het voordeel dat het een feestlocatie is geweest is dat het perceel een eigen drinkwater aansluiting heeft. Hierdoor kunnen we de plantjes water geven.
En er hangt een hele positieve energie 🥳

Bij de no-dig methode wordt er op het maaiveld een laag karton gelegd. Daarop komt een laag van 20 cm compost. Het voordeel is dat er geen onkruidzaden in de compost zitten. De compost bevat veel voeding voor de groenteplanten. Door de compost droogt de aarde veel minder uit dan in "naakte" zwarte aarde. Het is een mulch laag.
Ik heb het afgelopen jaar erg verbaasd gestaan dat de groente zo'n stuk sneller oogstbaar waren dan op de traditionele manier van telen.

Het nadeel is dat groente die weinig voeding nodig heeft (zoals tuinbonen) te veel voeding krijgt. En je moet jaarlijks ongeveer 5 cm compost opbrengen.
Een ander nadeel is dat kweek dus door de karton en compost heen gaat. Dus je tuin kan beter kweekvrij zijn voor je dit gaat doen.
 
In plaats van karton en compost zou je voor een aantal bedden kunnen gaan voor een covercrop (afdekplant?). Zoals bijvoorbeeld mostert. Dat overleeft de winter niet, maar groeit als kool in de herfst en dekt de grond af, wat onkruid voorkomt, en omdat het afsterft komen de voedingsstoffen weer in de grond. Ik heb dat in de herfst op 1 van mijn bedden gepland en heb daar nu weinig tot geen onkruid!

Daarnaast heb ik, ookal wil ik zo min mogelijk graven, mijn aardappelbed (dit jaar) wel met een spitvork losgemaakt. Wij hebben harde (aangestampte) klei grond daar komt anders geen aardappel door heen.
 
Wanneer kweek echt een probleem is dan is er één echt afdoende manier om er van af te komen.
Bedek een stuk tuin met een flinke laag mest, paard, koe of varken. géén kippenmest.
Aan het eind van het groeiseizoen zullen nagenoeg alle kweekwortels, de zogenaamde "veters", in de mest zijn gedrongen.
Je haalt de mest weg en je hebt een zo goed als schone grond.
Je hebt dan dat jaar even niets aan dat stuk grond, maar geloof me, het loont de moeite zéér, het jaar erop heb je er driedubbel plezier van...
 
Bedek een stuk tuin met een flinke laag mest, paard, koe of varken. géén kippenmest.

Dan moet je alleen mest van biologische boeren gebruiken anders heb je kans dat de grond met medicatie, groei hormonen en dergelijk word vergiftigt.
 
Beste @Tanfana
Gaan of hebben jullie ook rekening gehouden met extreme langdurige regenval of droogte.

Het voordeel dat het een feestlocatie is geweest is dat het perceel een eigen drinkwater aansluiting heeft. Hierdoor kunnen we de plantjes water geven

Ik zal nog stukjes schrijven over het watergeven, teeltplan, samenwerken, fruitbomen, natuur in en om de moestuin, hekwerken en beveiliging, structuur van de vereniging.
 
Nu bijna alles in de laag compost groeit is het een stuk simpeler om onkruid weg te halen. De wortels hebben minder houvast en je trekt het er zo uit. En nu ik iedere ochtend met een bak koffie in de hand de paar sprietjes die het wagen om hun kop op te steken gelijk eruit trek blijft het mooi onkruid vrij. Helaas Kan ik dat niet vol houden als ik weer naar het werk ga, maar ik hoop dat het meeste toch weg blijft. En na 2 weken zal het beetje wat er nog opkomt niet zo groot zijn, dus dan is de eerste dag wat extra werk en zijn we het (hopelijk) weer meester.
 
Bovenaan