• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Moestuinieren

Erny

Last (wo)man standing
Ja, daar had ik ook al van gehoord en op MTF zijn er mensen die het hebben uitgeprobeerd maar die slakkenderrie (nematodenkwekerij) blijkt wel heel extreem te stinken dus is echt voor de mensen met een sterke maag.
Ik hoor en zie graag een verslag van eventuele testen hiermee. :cool:
 

Flos

SHTF Expert
Gisteren heb ik 9 tomaten plantenjes geplant in een emmertje. Vorig jaar heb ik daar een mooi resultaat van gehad.
Ook heb ik peterselie plantjes in de grond gestopt en witte selder. En bislook.
Mijn lavendel plant heb ik verplant. Alsook mijn laurier plantje in volle grond gezet.
De 25 eerste ajuin knollen zijn de grond in gegaan. Daarvan moeten er nog veel volgen.
Een paprika plant ( geen idee welke ) dat ik heb gekregen heb ik ook een plaatsje gegeven.
Vandaag ga ik een moestuin bak om spitten. En een waar plastic over is herstellen.
Dan heb ik nog mijn grote moestuin die moet ik nog laten ploegen maar het is nog steeds te nat.
 

HenkV

Survivor
Heeft iemand op dit forum ook ervaring met de Yakon? (appelwortel)
Vorig jaar één plant gekregen, en ze zijn heerlijk!

Ik heb ze een paar dagen geleden na overwintering in de kelder in een aantal bloempotten gezet.
(eerst de knollen doorgesneden omdat ik zoveel mogelijk nieuwe planten wil)
Heb geen idee hoe lang het duurt voor ze boven de grond zullen komen :)


yak1.jpg

yak2.jpg
 

Erny

Last (wo)man standing
Volgens mij niet @Flos
De Appelwortel/Yakon kan iig bovengronds totaal niet tegen vorst trouwens. Dus op tijd oogsten.

Na het oogsten moet je ze eigenlijk minstens 3 weken laten liggen zodat ze zoeter kunnen worden.
Dan kun je ze óf zo eten, afgelopen jaar proefde ik een heerlijk zoete sappige Yakon, of je kan ze in siroop leggen (inmaken) of je doet er iets anders mee. In dit topic staan wel wat mogelijkheden:

http://www.moestuinforum.nl/appelwortel-yakon-t419.html

Ik heb nu ook een paar knollen in emmer in de kas om voor te trekken. Na half mei kunnen ze dan de grond in.

En ondertussen heb ik ook de uien gepoot, Sturon en Rosanna.
Gisteren de tomaten gezaaid, evenals aubergines, ananaskers, Tomatillo's.
Bij mn huisje in de kas staan ook al wat voorgezaaide groentes. Palmkool, Bloemkool, Kailan, Bleekselderij. Evenals wat kruiden.
Aardappels liggen koel en licht te kiemen.

Overmorgen is dé MoestuinForumDag in Zelhem! Hoezee. Lekker ruilen en kletsen.
 

HenkV

Survivor
@Erny @Flos
De aardpeer en appelwortel behoren tot de zelfde familie.
Maar zoals Erny al schrijft is de aardpeer superwinterhard en de appelwortel/yakon kan totaal niet tegen de winter.
De aardpeer hebben wij ook, makkelijke plant waar je bijna geen omkijken naar hebt. Moet je zelfs wat in toom houden :)

De Yukon is veel lekkerder! (vinden wij)
De grote hebben we tijdens de winter rauw opgegeten (alleen geschild), ze bleven heel sappig en zoet.
De kleine (broedknollen?) hebben de hele winter in de kelder onder een laagje grond gelegen.
Twee daarvan waren in februari al iets uitgelopen, waarschijnlijk omdat de knol aan het rotten was gegaan.

Ik hoop vooral dat jij of iemand anders iets kan zeggen over de kiemtijd?
(ze staan bij ons in een kweekbak in de vensterbank en een aantal potten staan op een warme plek op het terras)
 

AWOL

Prepper goeroe
Vandaag de extra aarbeiplantjes die ik had overgezet naar de "hoofdbak" waardoor ik nu weer een pot over had. Ik dacht laat ik eens "the martian" gaan dus heb er een al uitgelopen aardappel in gedaan, eens kijken wat dat levert.

Grappig om te zien dat mijn mini tuintje toch allerlei diertjes aantrekt. Ik zag hier een daar een inimini torretje, af en toe komt een bij langs die dan zeer teleurgesteld is dat mijn bloemetjes geen nectar te bieden hebben en ik zag denk ik een boktor rondlopen. Eerder had ik dat soort leven niet op dat balkon :) Heb ik nog iets te vrezen van die boktor?
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Vandaag de extra aarbeiplantjes die ik had overgezet naar de "hoofdbak" waardoor ik nu weer een pot over had. Ik dacht laat ik eens "the martian" gaan dus heb er een al uitgelopen aardappel in gedaan, eens kijken wat dat levert.

Grappig om te zien dat mijn mini tuintje toch allerlei diertjes aantrekt. Ik zag hier een daar een inimini torretje, af en toe komt een bij langs die dan zeer teleurgesteld is dat mijn bloemetjes geen nectar te bieden hebben en ik zag denk ik een boktor rondlopen. Eerder had ik dat soort leven niet op dat balkon :) Heb ik nog iets te vrezen van die boktor?

Hang van het type boktor af. Meeste soorten heb je geen last van, alleen de drooghoutboorders (larven) van de huisboktor kunnen erg vervelend zijn. Info over boktorren, types, etc: http://www.houtwormboktor.com/houtwormen/boktor-herkennen/
 
  • Leuk
Waarderingen: AWOL

AWOL

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:

Ray

SHTF Expert
Achterhaalt artikel uit 2013

Inmiddels is er beter nieuws, dat klassieke veredeling niet meer onder het patentrecht valt en daarmee zijn ook dergelijke gekkigheden zoals gevreesd werden in 2013 van de baan.
Kruisingen en andere klassieke manieren om planten te veredelen vallen niet onder het patentrecht. Anderen mogen zulke nieuwe plantenrassen vrij gebruiken om verder te veredelen, vinden de lidstaten van de Europese Unie.
Bron: http://www.nu.nl/economie/4482432/k...lt-volgens-eu-lidstaten-niet-patentrecht.html
 

Preppertt

Senior Prepper
Ah, weer een reminder dat ik artikelen toch wat beter moet checken. Kreeg het doorgestuurd van iemand en ik was helemaal ondersteboven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Roel

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Moestuin...eh...moesvijver..
We hebben een hele hoop lisdodde uit de vijver getrokken.
De sigaren voor tondel, de bladeren voor mandjes, matten e.d. En de wortelstokken om te peuzelen.
Verder hebben we enkele stengels te drogen gelegd om te kijken of we daar misschien pijlschachten van kunnen maken.
DSCF2238.JPG
doedhoamers.jpg
 

Ray

SHTF Expert
@Roel, benieuwd naar de smaak van die wortels en hoe te bereiden, ik heb ze nog nooit gehad.
De wortels van de Lisdodde zijn het enige natuur bulkvoedsel wat er zo'n beetje te vinden is, 's winter in NL.
 

Roel

Mankinds only hope
Tja, verschillende. Je kunt de jonge knoppen eten, de gepelde jonge stengel, jong blad koken als spinazie en de wortelstok schillen en dan als asperges koken.
Ik zei de smaak doet denken aan asperge, maar wellicht nog meer aan een milde vorm van suikermais.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Bovenaan