• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Morse, alles over Morse code

phtvs

Sysop
Admin
Laatst bewerkt:
Dit topic is voor het verzamelen van alles wat te maken heeft met Morse code.

Zelf gebruik ik hiervoor de android app "Morse Tools" die licht, geluid en streepjes en puntjes vertaald, of omgekeerd. Nu is het seinen naar elkaar met je flitslampje van de telefoon echt wel beperkt, maar klop geluidjes vertaald hij prima.

Zie ook nog deze link, met een hele verzameling Morse tools: http://www.ac6v.com/morseprograms.htm

Mooi topic Ray, met heel veel bruikbare links! ;) Ik zou hem zelf alleen onder Communicatie geplaatst hebben i.p.v. onder Survival Algemeen?

Ik heb nog wel enkele leuke toevoegingen aan dit lijstje. Zo heb ik mijn zoontje van 8 in no time morse geleerd via deze "Morse Code Machine", een soort game.. . Werkt alleen met Flash, dus niet op mobiles:

http://boyslife.org/games/online-games/575/morse-code-machine/

En voor de muzikalen onder onder ons een geinig liedje waarbij het hele morse alfabet aan bod komt.
The Rythm Of The Code: https://www.youtube.com/watch?v=2_qQZ92onhU

Morse is een beetje een ondergeschoven kindje op het moment. Ik ken maar weinig mensen die het nut er van in zien, nog minder (geen) die de moeite nemen het te leren.
Een goed half jaar geleden ben ik begonnen met Morse leren en moet zeggen dat het goed te doen is. Helaas heb ik het door omstandigheden niet afgemaakt.
Onlangs heb ik het weer opgepakt, met de mobiel is met behulp van apps gemakkelijk te leren.

Ik heb het ooit moeten leren, heel lang geleden. Nog in de vorige eeuw, 1980. Was een onderdeel van mijn opleiding tot radio-officier. (Helaas niet afgemaakt)
Daarna heb ik het niet meer gebruikt. Achteraf gezien heel jammer, ik denk dat ik het binnenkort toch maar weer eens ga oppikken.
Een heel groot voordeel van morse is: je hebt eigenlijk alleen een (ongemoduleerde) draaggolf nodig. Dat is een voordeel bij slechte verbindingen.

@Vempain visueel handig, alleen lastig als je de volgorde niet precies weet. Dus van boven naar beneden vs links beginnen etc. Een beginner kan zo snel de fout in gaan bij bijvoorbeeld de F of de J.

Altijd al interesse gehad in morse. En sinds de laatste maand ook meer in verdiept. Dit oude topic is wel een topic wat over een manier van contact houden gaat waarbij je met heel weinig Watt, 3 a 4 a 5 heel ver (honderden km) kan seinen. Ook de benodigde spullen kunnen zeer klein meegenomen worden (stel bugg out). Helaas zelf nu wat te weinig tijd om mij te gaan vastbijten in het hoe of wat en natuurlijk de bijbehorende regels qua zenden in NL)
Hier een youtube filmpje van een kleine morse kit:

Laatst bewerkt:
Vandaag vond ik een mooie rvs sleutelhanger met daarop de morse code.
De ene zijde maakt het ontcijferen van morsecode eenvoudig ...
1000153039.png
en de andere het omzetten naar morsecode.

1000153037.png
https://share.temu.com/iTR38rzqB6B

Ik vermoed dat @Ray hierboven dergelijke plaatjes plaatste (helaas weggevallen) want het ontwerp zal al langer bestaan.

Voor dat bescheiden bedrag hangt ik er graag eentje aan mijn portofoon of sleutelbos. Je weet maar nooit, of dat niet eens van pas komt, in crisistijden.

Nu zal morsecode leren en zenden niet eenvoudig zijn, maar met bijvoorbeeld een zaklamp kan het ook langzaam. Het is dan wel te hopen dat de ander ook zo'n plaatje bij zich heeft😉

Laatst bewerkt:
Ik begrijp dit stukje niet:

Bekijk bijlage 30089

Ondertussen wel, maar leg het eens uit :)
Een Zeeuw die zegt iets wel te snappen, maar het uitgelegd wil horen om te zien of de ander het snapt?
Ach @martin , daar trapt toch al eeuwenlang niemand in?😉
1000153039.png
Vooruit dan maar...

Stel je hoort - - . -
Start dan bij de * met lezen. Via T dan M en dan naar beneden want een . en dan naar rechts want een streep. De letter Q.
Start een letter met een . dan links bij de *

Bedankt nog voor jouw uitvergroting, die is beter dan de mijne was👍

Grappig maar de snelheid waarmee morse de ether in geslingerd wordt, dat ga jij niet redden met je sleutelhanger om dat bij te houden.

Download een morse app en ga het leren. Echt moeilijk is het niet.

Grappig maar de snelheid waarmee morse de ether in geslingerd wordt, dat ga jij niet redden met je sleutelhanger om dat bij te houden.

Dat vereist vast oefening, dat wil ik geloven @phtvs . Opnemen en vertraagd afspelen zou dan tussentijds nog een "poor man solution" redding kunnen zijn voor het uitlezen van berichten vanuit de ether.

Nu bedenk ik mij, dat het geweldige Retekess wereldontvangertje dat ik heb, ook op micro-SD kan opnemen...en afspelen.

Heb jij enig idee, hoe er het beste op een (bijvoorbeeld 27MC) portofoon zou kunnen worden geseind? Iets van een simpel morse-sleuteltje dat een toon de microfoon-jack in smijt, zoiets zou toch moeten kunnen?

De app "Morse Code - Learn & Translate" he ik zojuist genstalleerd en lijkt mij vooralsnog mooi om met morse code te experimenteren.

1000153046.png

Met wat knippen en plakken kan je zo alles en iedereen laten oplichten en piepen! 😁

1000153048.png
Zelfs is het mogelijk om een bericht m.b.v. de telefoon-(flits)lamp te verzenden.

Ik zie nog meer morse apps in de appstore staan, en er nu eentje installeren is misschien niet slecht zolang het internet nog net even in de lucht is
?😉 Hebben is hebben maar krijgen is...

Het is in ieder geval een kwestie van doorzetten.
Ik ben nu ruim een jaar bezig en probeer iedere dag te oefenen. Nu oefen ik niet veel. Ca 3x5 minuten. Dat is net te weinig eigenlijk.

Maar het is te doen.
Online is een goede site LCWO
Learn CW Online

Laatst bewerkt:

Dat gaan mijn bejaarde hersentjes echt niet redden. Bestaat er niet een leuke smartphone app voor, die de morse signalen live can decoderen en/of een stuke tekst in morse signalen kan omzetten?

Na wat zoeken op google play kwam ik het appje "CwGet" tegen.
Doet wat het moet doen: morse audio vertalen naar tekst en omgekeerd.
Werkt vanaf Android 4.0.

Ik gebruik Morse CT. Dat is een app voor android om het te leren.
Iedere dag even oefenen en blijven oefenen, ook als je het al kent.
https://morse-ct.en.uptodown.com/android/download

Het nadeel van een app die morse voor je codeert/decodeert is dat je het zelf dus niet onder de knie hebt. Al weet ik dat veel zend amateurs ook dat soort apps gebruiken ook al kennen ze zelf wel morse. Het kan een handige toevoeging zijn.

bijvoorbeeld 27MC) portofoon zou kunnen worden geseind?

Hebben de bami porto's niet een CW functie? Ligt me iets van bij. Op 27mc is het overigens niet toegestaan om morse of op andere wijze gecodeerde berichten uit te zenden.

Laatst bewerkt:
Hebben de bami porto's niet een CW functie? Ligt me iets van bij. Op 27mc is het overigens niet toegestaan om morse of op andere wijze gecodeerde berichten uit te zenden.
@phtvs , die hebben volgens mij geen CW functie. Ik vond de onderstaande informatie die m.i. de situatie prima beschrijft, en ik daarom even overneem.

"While you could send a 1000Hz tone over FM, CW is not done using Frequency Modulation (FM). FM modulates the frequency, CW simply turns the carrier on/off. So yes, it can be done. It won't work as well."

"Two of the appeals of the CW mode are bandwidth efficiency (not generally an issue on 2m or 70cm) and ability to be understood on weak, interference prone long range propagating HF frequencies.
In answer to your question, I'm not aware of any baofeng that can really do true CW (toggling a narrow carrier on and off). You could toggle the FM carrier on and off (basically ptt with no input to the mic) to approximate this but your signal will be very wide, unnecessarily wasting bandwidth and tx power. The other option is to use Morse over FM using a tone generator, you just play beeps over standard FM - this is not CW. Either way, i don't really recommend it as you're unlikely to find anyone who wants to talk to you in this way."

Op een "bami-porto" zal CW dus kennelijk niet zo goed werken. Lees ik echter het volgende....

"To do proper Morse code on the 70cm and 2m bands you'll need an all-mode radio that supports these bands. The Baofeng only supports FM."

Dan vraag ik mij wel af of dan mijn 27MC Jopix CB 514 portofoons wellicht geschikt zouden zijn???
Die kunnen zowel de 11 m band aan als ook de 10 m en 12 m banden (HAM), en zowel AM als FM.

Op de 10 m HAM band zullen toch vast wel verre stations te vinden zijn in crisistijden, en met AM een efficiënter frequentie-bandbreedte (smaller)??? Zou dat kunnen?
Ik heb er overigens een extra antenne voor, die 29 MHz aan kan.

Terzijde, ik ben mij ervan bewust dat de HAM banden zijn voorbehouden aan gelicenceerde radioamateurs, maar... dat is ook geen onoverkomelijke horde om te nemen.

Ter info, vond ik nog:

De 11 meter band (CB-radio) ligt rond de 27 MHz (26,965-27,405 MHz), de 12 meter band is een amateurradio-band van 24,890-24,990 MHz, en de 10 meter band is ook een amateurradio-band (28,000-29,700 MHz), wat resulteert in een continu frequentiegebied van ongeveer 24,89 MHz tot 29,7 MHz met verschillende toewijzingen voor CB-radio en amateurradio.

Overzicht Frequenties:
  • 11 meter band (CB-radio): 26,965 MHz - 27,405 MHz.
  • 12 meter band (Amateurradio): 24,890 MHz - 24,990 MHz.
  • 10 meter band (Amateurradio): 28,000 MHz - 29,700 MHz.
Relatie tussen de banden:
  • De 11 meter (CB) band, 12 meter band en 10 meter band liggen dicht bij elkaar in de HF-frequenties.
  • Ze vormen een breed spectrum (ongeveer 24,89 MHz tot 29,7 MHz) waar amateurradio- en CB-gebruikers actief zijn.
  • De 10-meterband wordt veel gebruikt voor wereldwijde communicatie (DX).

Laatst bewerkt:
Ik vond nog het volgende via AI, voor wat het waard is...

27MC AM en Morse
  • AM & Morse: Vroeger werd veel AM gebruikt, wat ideaal is voor Morse code (CW) vanwege de zuivere toon, in tegenstelling tot de ruis op FM.
  • Huidige status: Hoewel FM de standaard is voor spraak, is het zeker mogelijk om Morse op AM te versturen op 27MC, maar dit is een niche-activiteit.
  • Apparatuur: Veel 'bakkies' (CB-radio's) hebben AM, FM en SSB, wat Morse op de AM-instelling mogelijk maakt.
Dan is de Jopix CB 514 misschien toch bruikbaar voor morse, en dan ook op HAM banden die verre verbindingen mogelijk maken, door propagatie bij gunstige atmosferische omstandigheden?

@PBear , dan kunnen wij nog met elkaar piepen als al het andere niet meer mocht lukken!😉

···/·−/−−//·/−·//−−/−−−/−−−/···//−·−/−−−/−−/·/−·//−−−/·−−·//···/−/·−·/·−/·−/−//·/·/−·//−−·/·−·/−−−/−/·//−−·/·−·/−−−/·/·−−·//···/−/−−−/·/·−·/·//−−/−−−/−/−−−/·−·/·−·/··/·−−−/−··/·/·−·/···//−/·/−−·/·/−·/·−·−·−//·−−·/·−··/−−−/−/···/·/·−··/··/−·/−−·//−−··/··/·/−//···/·−/−−//−··/·−/−//−−/−−−/−−−/···//−···/··/·−−−/−·/·−//−/·/−−·/·/−·//·/·/−·//−−/−−−/−/−−−/·−·//·−/·−/−·//·−··/−−−/−−−/·−−·/−/·−·−·−//·/−·//····/··/·−−−//·−·/−−−/·/·−−·/−//−−··/−−−//····/·−/·−·/−··//····/··/·−−−//−·−/·−/−·/−−−···//·−··−·/····/−−−//−−/−−−/−−−/···//−·−·−−/·−··−·😂

Ik vond nog het volgende via AI, voor wat het waard is...

27MC AM en Morse
  • AM & Morse: Vroeger werd veel AM gebruikt, wat ideaal is voor Morse code (CW) vanwege de zuivere toon, in tegenstelling tot de ruis op FM.
  • Huidige status: Hoewel FM de standaard is voor spraak, is het zeker mogelijk om Morse op AM te versturen op 27MC, maar dit is een niche-activiteit.
  • Apparatuur: Veel 'bakkies' (CB-radio's) hebben AM, FM en SSB, wat Morse op de AM-instelling mogelijk maakt.
Dan is de Jopix CB 514 misschien toch bruikbaar voor morse, en dan ook op HAM banden die verre verbindingen mogelijk maken, door propagatie bij gunstige atmosferische omstandigheden?

@PBear , dan kunnen wij nog met elkaar piepen als al het andere niet meer mocht lukken!😉

···/·−/−−//·/−·//−−/−−−/−−−/···//−·−/−−−/−−/·/−·//−−−/·−−·//···/−/·−·/·−/·−/−//·/·/−·//−−·/·−·/−−−/−/·//−−·/·−·/−−−/·/·−−·//···/−/−−−/·/·−·/·//−−/−−−/−/−−−/·−·/·−·/··/·−−−/−··/·/·−·/···//−/·/−−·/·/−·/·−·−·−//·−−·/·−··/−−−/−/···/·/·−··/··/−·/−−·//−−··/··/·/−//···/·−/−−//−··/·−/−//−−/−−−/−−−/···//−···/··/·−−−/−·/·−//−/·/−−·/·/−·//·/·/−·//−−/−−−/−/−−−/·−·//·−/·−/−·//·−··/−−−/−−−/·−−·/−/·−·−·−//·/−·//····/··/·−−−//·−·/−−−/·/·−−·/−//−−··/−−−//····/·−/·−·/−··//····/··/·−−−//−·−/·−/−·/−−−···//·−··−·/····/−−−//−−/−−−/−−−/···//−·−·−−/·−··−·😂

Het is ondanks een partijtje Google zoeken en verschillende morse-vertaal applicaties uitproberen niet gelukt er een te vinden, die van je morse-code in je post, iets leesbaars kon maken.
Wel kon de CW-get app je code opnieuw in morse audio omzetten, zodat het op die manier met een audio zender opnieuw verzonden kan worden.

De mogelijkheid om via morse een lange afstands tekst-verbinding te maken vind ik zeker interessant, maar ik heb nog geen korte golf zend apparatuur of licensie daarvoor.
Ontvangen moet wèl kunnen met mijn noodradio waar ook een 5-tal korte golf bereiken op zitten.

Het is ondanks een partijtje Google zoeken en verschillende morse-vertaal applicaties uitproberen niet gelukt er een te vinden, die van je morse-code in je post, iets leesbaars kon maken.

“SAM EN MOOS KOMEN OP STRAAT EEN GROTE GROEP STOERE MOTORRIJDERS TEGEN. PLOTSELING ZIET SAM DAT MOOS BIJNA TEGEN EEN MOTOR AAN LOOPT. EN HIJ ROEPT ZO HARD HIJ KAN: "HO MOOS !"”

Terug
Bovenaan