• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Morse, alles over Morse code

Laatst bewerkt:
Het is ondanks een partijtje Google zoeken en verschillende morse-vertaal applicaties uitproberen niet gelukt er een te vinden, die van je morse-code in je post, iets leesbaars kon maken.
Wel kon de CW-get app je code opnieuw in morse audio omzetten, zodat het op die manier met een audio zender opnieuw verzonden kan worden.
@PBear , ik gebruikte de app "Morse Code - Learn & Translate" die je in de Google Play Store vindt.

Geinig is die, en je plakt de bovenstaande morsecode daar niet alleen in een handomdraai in, maar je kunt het ook over de smartphone luidspreker hoorbaar uitzenden en ook met de flash-led van de smartphone.
Dat laatste zou m.i. in het donker zomaar een echte levensredder kunnen zijn. Prep waardig is die app!
De mogelijkheid om via morse een lange afstands tekst-verbinding te maken vind ik zeker interessant, maar ik heb nog geen korte golf zend apparatuur of licensie daarvoor.
Ontvangen moet wèl kunnen met mijn noodradio waar ook een 5-tal korte golf bereiken op zitten.
Een app die morse code op kan nemen en vertalen, dat zou wel iets zijn en dat zal best bestaan. Die noodradio van jou zal het dan wel ontvangen. Wellicht wordt het hier ook al ergens genoemd; ik moet mij er ook verder in verdiepen.

Ik het verre verleden voltooide ik al eens een vrij simpel bouwpakketje dat in een Commodore 64 paste en vlekkeloos werkte. Veel meer dan een kleine module was het niet, en het kreeg zijn input via de oortelefoon uitgang van een wereldontvanger. Ik ruilde dat ooit voor iets anders.

Interessante materie!

Ik oefen nu met een snelheid van 20/15. 20 is de snelheid van de „piepjes“ en 15 het aantal tekens per minuut.
Dat opnemen (ik ben nog aan het leren op te nemen, morse zenden „geven“ heb ik nog niet gedaan) is een ramp.
Op de snelheid 20/5 gaat het opnemen redelijk.

Wat je in het filmpje ziet is misschien wel 60/60??

Eenvoudig te leren vind ikzelf het niet, misschien ook geen aanleg en geduld voor. Belangrijkste is dat je probeerd iedere dag even ermee bezig te zijn. Het is heel bevredigend om na een rits ditjes en datjes een (min of meer) leesbare tekst te hebben ontvangen.

Terug
Bovenaan