• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Motie houtstook in woningen uitfaseren

Mayo

Prepper goeroe
"
MOTIE VAN HET LID VAN ESCH
Voorgesteld 26 januari 2023
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat houtstook veel milieuvervuiling en gezondheidsschade
veroorzaakt;
overwegende dat maatregelen tegen houtstook in woningen volgens het
PBL verreweg het meest effectief zijn om de blootstelling van Neder-
landers aan fijnstof en roet te verminderen;
verzoekt de regering om houtstook in woningen uit te faseren en hiertoe
vóór het meireces een tijdpad te presenteren
,"

VERWORPEN! :thumbup:

In het tweeminuten debat van vandaag
( https://www.tweedekamer.nl/debat_en...ergaderingen/details/activiteit?id=2023A00524 )
 

joepmeloen

Prepper goeroe
"
MOTIE VAN HET LID VAN ESCH
Voorgesteld 26 januari 2023
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat houtstook veel milieuvervuiling en gezondheidsschade
veroorzaakt;
overwegende dat maatregelen tegen houtstook in woningen volgens het
PBL verreweg het meest effectief zijn om de blootstelling van Neder-
landers aan fijnstof en roet te verminderen;
verzoekt de regering om houtstook in woningen uit te faseren en hiertoe
vóór het meireces een tijdpad te presenteren
,"

VERWORPEN! :thumbup:

In het tweeminuten debat van vandaag
( https://www.tweedekamer.nl/debat_en...ergaderingen/details/activiteit?id=2023A00524 )

Pdvd, ook maar meteen op m'n zwarte lijstje, net als d66, pvda, vvd, bij1, volt, cu, gl, Denk, de andere partijen heb ik nog geen idee van of ze op mn zwarte lijstje komen, uitiendelijk blijft er 1 partij over die het minst slecht is.
Hoe haalt ze het in der hoofd om mensen in de kou te willen zetten (simpel gezegt)
 

Mayo

Prepper goeroe
Uit t oogpunt van milieu, roet en fijnstof is het op zich wel te begrijpen natuurlijk.
Je zult maar astma hebben en naast mij wonen... 😁

(Al probeer ook ik niet/weinig te stoken als t windstil is. Het schiet ten slotte niet op iedereen tegen je in t harnas te jagen.
Maar: er heeft nog nooit iemand geklaagt!👍)
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Wereldvreemde figuren onze volksvertegenwoordigers.
De afstand kan eigenlijk niet groter denk ik wel eens. Het "wie zijn die mensen" van één van onze ministers zou ook prima in de kamer passen.
 

petroman

SHTF Expert
Groot gelijk kappen met die onzin. We leven niet meer in de middeleeuwen maar in drukke steden waar geen plek meer is voor romantische kachelstook.

Jammer dat ze ook niet meteen die terraskachels privé en beroepsmatig verbieden. Als je 's winters buiten wilt zitten krijg je het gewoon koud.

Dan nog die sfeer gel kachels: ongezond en ook weg ermee.
Moet je eens kijken hoe onze gezondheid en de natuur opknapt. Als was het al vanwege het niet meer rond de wereld verplaatsen van die dingen danwel fabriceren.
 
  • Leuk
Waarderingen: will

joepmeloen

Prepper goeroe
Groot gelijk kappen met die onzin. We leven niet meer in de middeleeuwen maar in drukke steden waar geen plek meer is voor romantische kachelstook.

Jammer dat ze ook niet meteen die terraskachels privé en beroepsmatig verbieden. Als je 's winters buiten wilt zitten krijg je het gewoon koud.

Dan nog die sfeer gel kachels: ongezond en ook weg ermee.
Moet je eens kijken hoe onze gezondheid en de natuur opknapt. Als was het al vanwege het niet meer rond de wereld verplaatsen van die dingen danwel fabriceren.

Hart en vaatziektes, diabetes, kanker, obesitas... 90% van dede ziektes ennaandoeningen zal door het voedsel komen, bewerkt met suikers en misschien wel vetten en "bijzondere goedgekeurde bestandsdelen".
Verbod dus op snoep, drop, alcohol, broodje bal, pasta, ketchup, mcdonald, hagelslag en zo kan de lijst door gaan :) gaan we niet doen want m'n bitterballen zijn klaar en m'n blikkie bier is net opengetrokken.
 

Henk88

Diehard Prepper
Pdvd, ook maar meteen op m'n zwarte lijstje, net als d66, pvda, vvd, bij1, volt, cu, gl, Denk, de andere partijen heb ik nog geen idee van of ze op mn zwarte lijstje komen, uitiendelijk blijft er 1 partij over die het minst slecht is.
Hoe haalt ze het in der hoofd om mensen in de kou te willen zetten (simpel gezegt)
Die motie verbied jou toch niet om een trui aan te trekken of een elektrische kachel aan te zetten? Je hoeft dus helemaal niet in de kou te zitten als deze motie wordt goedgekeurd. Daarnaast is het een beetje flauw om een partij vanwege 1 motie op een zwarte lijst te zetten. Vooral omdat het een van de weinige partijen is die enigszins serieus omgaat met de ernstige milieuproblemen die we hebben. Je kunt het ook omdraaien en zeggen hoe halen andere partijen het in hun hoofd om onze toekomst op het spel te zetten door bewust door te gaan met het klimaat verpesten (simpel gezegd).
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Die motie verbied jou toch niet om een trui aan te trekken of een elektrische kachel aan te zetten? Je hoeft dus helemaal niet in de kou te zitten als deze motie wordt goedgekeurd. Daarnaast is het een beetje flauw om een partij vanwege 1 motie op een zwarte lijst te zetten. Vooral omdat het een van de weinige partijen is die enigszins serieus omgaat met de ernstige milieuproblemen die we hebben. Je kunt het ook omdraaien en zeggen hoe halen andere partijen het in hun hoofd om onze toekomst op het spel te zetten door bewust door te gaan met het klimaat verpesten (simpel gezegd).

Probleem van deze partijen is dat ze tever gaan in hen droom visie zonder enige logische onderbouwing of realiteits zin.

Matigen is wat mij betreft het toverwoord.
 

phtvs

Sysop
Admin
Het grootste probleem is nog steeds dat de dames en heren politici denken dat iedereen in de grote stad woont. En ja, inderdaad in de stad met honderdduizenden mensen op een vierkante kilometer is het geen goed idee om houtkachels te stoken. Maar buiten de steden zijn er plekken genoeg waar dat wel kan zonder dat mensen daar hinder van hebben.

Verbod dus op snoep, drop, alcohol, broodje bal, pasta, ketchup, mcdonald, hagelslag en zo kan de lijst door gaan

Het gaat ook idd die kant op. Ongezond eten wordt verboden of zo duur gemaakt dat je het vanzelf wel laat staan. Ondertussen mogen bedrijven zwaar kankerverwekkende rotzooi uitstoten of in het oppervlaktewater lozen. En als ze dat hier niet doen, komt die rommel ons land wel binnen van over de grens.
 

Henk88

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Probleem van deze partijen is dat ze tever gaan in hen droom visie zonder enige logische onderbouwing of realiteits zin.

Matigen is wat mij betreft het toverwoord.
De standpunten van Partij van de Dieren zijn anders best aardig onderbouwd, heb je ze wel eens doorgenomen? https://www.partijvoordedieren.nl/standpunten

Daarbij heb je zeker gelijk dat consuminderen essentieel is, Partij van de Dieren is ook een van de weinige partijen die dit duidelijk benoemt. https://www.partijvoordedieren.nl/standpunten/economie

Ook dit houtstookverbod is goed onderbouwd op basis van cijfers van het PBL. Het is waar dat het huidige kabinet een dergelijk verbod vermoedelijk niet goed zou handhaven omdat ze incompetent zijn en dat het jammer is als er een verbod komt als je graag hout stookt maar dat maakt het nog geen slecht idee.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Groot gelijk kappen met die onzin. We leven niet meer in de middeleeuwen maar in drukke steden waar geen plek meer is voor romantische kachelstook.

Jammer dat ze ook niet meteen die terraskachels privé en beroepsmatig verbieden. Als je 's winters buiten wilt zitten krijg je het gewoon koud.

Dan nog die sfeer gel kachels: ongezond en ook weg ermee.
Moet je eens kijken hoe onze gezondheid en de natuur opknapt. Als was het al vanwege het niet meer rond de wereld verplaatsen van die dingen danwel fabriceren.
@petroman , dingen verbranden en verbrande dingen vinden veel mensen al eeuwen leuk, en nu het vuurwerk en de pijlen de nekken om wordt gedraaid, ontaardt het weer in explosies en raketten. Koud, worden velen daar ook van, en ongezond is dat ook.

Dan, heb ik liever de langzame gecontroleerde verbranding van een houtvuurtje.

Als "preppert", houd ik er graag rekening mee dat we ons niet alleen mentaal als oerbewoner kunnen gaan gedragen (QED), met nog meer stenen en knotsen dus, maar er ook eens fysiek toe gedwongen zouden kunnen worden. Zodra de stinkende en roetende olie op is (ook verbieden?;)), in een rampscenario, dan is het toch wel fijn om een houthaardje te hebben. Wordt die verboden en door een morbide deugbrigade uit ons huis gesleept (net als indertijd de radio's) dan zit ik wel met koude prepbillen op een koude prepbank in een koud prephuis.

Nog meer knevelen en verbieden vinden sommigen misschien een goed idee, maar dat is niet mijn definitie van het wegnemen van de kern van een groter probleem.

Ik denk dat het meer gelegen is in het feit, dat velen hier op een hoop zijn gekropen. Onnatuurlijk dicht op elkaar, en wellicht bovenop die ene arme met een houthaardje. Laat dan de wal het schip maar keren. Vol die houthaard, met desnoods de oude gympen en het kunstbeen van wijlen tante Agaath erop, en stook je vrij! ;)

In 1960 hadden we zo'n 11.000.000 inwoners en nu zo'n 18.000.000 en straks 20.000.000
https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-bevolking/bevolkingsteller
In 1960 werd er kolen gestookt en was dat eigenlijk geen probleem. Welnu, gooi tante Emma dan maar weer open😝
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Staatsmijn_Emma

Kortom: we zijn hier met veel teveel. We moeten m.i. echt stoppen met het zoeken naar snelle oplossingen met fallout en zo. Maar wat zou er mis zijn met "de handrem er solide op", en weer terug naar een verdraagzamer niveau door natuurlijk verloop?
Een beetje meer vrijheid en ruimte voor iedere nog verstandige, en een natuurlijker en zelfstandiger leven... En (helemaal mee eens) veel meer natuur!

Dat zou geen symptoombestrijding zijn, maar de oorzaak aanpakken. We hebben onszelf in de huidige risicovolle situatie gemanouvreerd, en "deal with it" zou ik zeggen, zonder de laatste restjes zelfredzaamheid ook nog te verwijderen en ons volledig aan het infuus te hangen.

Er hoeft dan maar iets te gebeuren, en de gehele verzorging die nu op allerlei vlakken "op haren en snaren staat", spat uiteen.
En geen verbod ... dat dat voorkomt.

Ik schreef dit natuurlijk met een ;) maar in de kern wel gemeend...

"De laatste jaren groeide de bevolking vooral door buitenlandse migratie. In 2022 immigreerden iets meer dan 400 duizend mensen naar Nederland, waarvan ruim een kwart uit Oekraïne. Naar verwachting zal de bevolking ook in de toekomst vooral groeien door buitenlandse migratie."
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/50/prognose-meer-inwoners-door-migratie

Doe daar eens iets aan, uzelf politici noemenden, zou ik zo zeggen... ;)
 

joepmeloen

Prepper goeroe
De standpunten van Partij van de Dieren zijn anders best aardig onderbouwd, heb je ze wel eens doorgenomen? https://www.partijvoordedieren.nl/standpunten

Daarbij heb je zeker gelijk dat consuminderen essentieel is, Partij van de Dieren is ook een van de weinige partijen die dit duidelijk benoemt. https://www.partijvoordedieren.nl/standpunten/economie

Ook dit houtstookverbod is goed onderbouwd op basis van cijfers van het PBL. Het is waar dat het huidige kabinet een dergelijk verbod vermoedelijk niet goed zou handhaven omdat ze incompetent zijn en dat het jammer is als er een verbod komt als je graag hout stookt maar dat maakt het nog geen slecht idee.

Je kan zaken prima onderbouwen met cijfers. Zo is Tata-steel een enorme vervuiler, is er in verhouding meer longkanker in die regio, kolen loodsen in zee slecht voor de visjes, chemische rommel dat in de grond sijpelt slecht voor de wormpjes en grondwater. Vogeltjes eten die wornpjes en zeemeeuwen eten de visjes... Allemaal feitelijk heel erg waar en tot in detail onderbouwd met cijfers...

De partije van de dieren zou vanaf hen *bureaustoel zeggen; hop sluiten die tent, want slecht voor het milieu, dat zeggen de cijfers ook die dat onderbouwen.

Mag jij raden waar het glimmende gedeelte van die bureaustoel is gemaakt.

Een van de punten van deze partij: een onderkomen voor iedereen met genoeg groen (plaatje van een flat met struiken)... iedereen... iedereen... er komen jaarlijks 100.000 mensen bij in dit land.. hoe gaan ze dat doen? En dan willen ze ook nog groen behouden... man man man....

Mag jij raden waar dat materiaal voor die flat vandaan komt...

Hele milieu gezwans, ondanks de goede onderbouwde cijfers, je doet er niks aan. Sluiten we tata-steel dan geen flats en geen bureaustoel... sluiten we de grensen voor nieuwe bewoners dan is dat ook weer niet goed.

Het probleem zijn we toch echt gewoon zelf, als er geen enorne grote groepen mensen verdwijnen dan houden we gewoon deze problemen... Want ook grote groepen mensen laten verdwijnen willen we blijkbaar niet, jammer we hadden de laatste drie jaar de kans en de volgende kans dient zich alweer aan.

Weg met ons, behalve de eliten, en redt de planeet.

Vandaar dat ik zeg matigen is het toverwoord; matig de hoeveelheid nieuwe bewoners, matig je bureaustoel gebruik, verbieden kan niet en werkt niet.

*Amen*
 

RockyFlats

Ruttaan

Red

Senior Prepper
Hier is ook geen wind, toch stook ik en is er buiten geen last van rook of fijnstof. Gewoon goed leren stoken, dan heb je bijna volledige verbranding en heb je er weinig toch geen last van. Je kunt niet eens (nauwelijks) zien dat de houtkachel aan staat. Het is symptoom bestrijding en komt omdat men niet (meer) weet wat ze aan het doen zijn.
 

phtvs

Sysop
Admin
Het is symptoom bestrijding en komt omdat men niet (meer) weet wat ze aan het doen zijn.

Plus het feit dat mensen tegenwoordig overal over klagen om het klagen. Als ze maar denken dat jij een houtkachel hebt dan klagen ze al. Buurman installeerde een palletkachel en sindsdien klaagt iedereen. Zelf toen de buurman op vakantie was, klaagde een andere buurman dat hij last had van de houtrook.
 

RockyFlats

Ruttaan
Hier is ook geen wind, toch stook ik en is er buiten geen last van rook of fijnstof. Gewoon goed leren stoken, dan heb je bijna volledige verbranding en heb je er weinig toch geen last van. Je kunt niet eens (nauwelijks) zien dat de houtkachel aan staat. Het is symptoom bestrijding en komt omdat men niet (meer) weet wat ze aan het doen zijn.

@Red , ik ben ook meer voor vrijheid blijheid. Maar toch even de hoorntjes opgezet: fijnstof zie je ook niet. In jouw "bijna volledige verbranding" zit hem dan misschien het venijn. Nu heb ik eerlijk gezegd geen idee hoe gezondheidsverslechterend een schepje fijnstof in de longen uitwerkt. Het kan meezitten en tegen, denk ik dan maar.
 
Bovenaan