• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Motie houtstook in woningen uitfaseren

marzman

Diehard Prepper
@Red , ik ben ook meer voor vrijheid blijheid. Maar toch even de hoorntjes opgezet: fijnstof zie je ook niet. In jouw "bijna volledige verbranding" zit hem dan misschien het venijn. Nu heb ik eerlijk gezegd geen idee hoe gezondheidsverslechterend een schepje fijnstof in de longen uitwerkt. Het kan meezitten en tegen, denk ik dan maar.

Het is een 80 procent betere verbranding die mogelijk is als ik het snel opzoek (ook met pellets, je moet geen pallets hebben ;) ), maar nog 30 keer zo veel fijnstof uitstoot als bij gas en 15 keer zo veel als bij stookolie.
 

Red

Senior Prepper
, ik ben ook meer voor vrijheid blijheid. Maar toch even de hoorntjes opgezet: fijnstof zie je ook niet. In jouw "bijna volledige verbranding" zit hem dan misschien het venijn. Nu heb ik eerlijk gezegd geen idee hoe gezondheidsverslechterend een schepje fijnstof in de longen uitwerkt. Het kan meezitten en tegen, denk ik dan maar.

Ik snap je helemaal. Maar hoe vollediger je verbranding deste minder fijnstof is er aanwezig in de rook. Want de fijnstof bestaat vooral uit houtstof, koolstof, teerdruppeltjes, as en circa 1% diverse chemische verbindingen. En hoe vollediger de verbanding (en schoner het hout) hoe minder hiervan in de "rook" zit.
Overigens ben ik binnen een paar jaar verplicht een houtkachel te plaatsen met een ingebouwd filter (Duitsland) Dus dan zal ook hier de uitstoot van fijnstof nog minder worden. Het probleem van NL is dat ze niet achter de voordeur kunnen/mogen controleren. Dat is in D anders, dus kunnen ze zoiets ook afdwingen (en ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar blij mee is/zou zijn )
 

RockyFlats

Ruttaan
Ik snap je helemaal. Maar hoe vollediger je verbranding deste minder fijnstof is er aanwezig in de rook. Want de fijnstof bestaat vooral uit houtstof, koolstof, teerdruppeltjes, as en circa 1% diverse chemische verbindingen. En hoe vollediger de verbanding (en schoner het hout) hoe minder hiervan in de "rook" zit.
Overigens ben ik binnen een paar jaar verplicht een houtkachel te plaatsen met een ingebouwd filter (Duitsland) Dus dan zal ook hier de uitstoot van fijnstof nog minder worden. Het probleem van NL is dat ze niet achter de voordeur kunnen/mogen controleren. Dat is in D anders, dus kunnen ze zoiets ook afdwingen (en ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar blij mee is/zou zijn )
@Red , blij zou ik in D zijn met de (in mijn ogen) uitdtekende informatievoorziening, en politici die niet de indruk wekken om uit het circus te zijn ontslagen.
Die controle achter de voordeur berust in ieder geval op zinvols, en is dan nog wel te verkroppen. Hier, kijken ze niet achter de voordeur, maar mekkeren ze enerzijds over wat CO2 en smeken anderzijds om een snelle dood (atoombom in de keuken).

Enfin, heet stoken en vollediger verbranden zal zeker schelen, dat geloof ik. Ik ben overigens geen tegenstander van houtstook, maar dat begreep je. De mate waarin er teeraanslag zal zijn in de schoorsteen zelf, is vast tell-tale. Veel rommel daarin is vast ook veel fijnstof, en moet je nauwelijks laten "vegen" dan is dat behoorlijk "clean". Haha, OK, in D laat de Schornsteinfegermeister niet met zich spotten natuurlijk... Regelmatig, of nu vies of schoon... https://www.schornsteinfeger.de/
 

Mayo

Prepper goeroe

Als de gemeente je laat stikken: Dieter won zaak om houtstook dankzij fijnstofmeter​


https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/ned...tstook-houtkachel-rook-overlast-fijnstofmeter

"Maken je buren te veel herrie? Dan bel je in het ergste geval de politie en keert de rust snel terug. Maar wie overlast ervaart door houtrook staat vaak machteloos. Alleen als je héle goede bewijzen verzamelt, komt de gemeente in beweging. Dieter Pientka ervoer het zelf. Hij moest er zelfs voor naar de Raad van State - en won. Dankzij zijn eigen meetapparatuur."

En daar sta je dan met je eco-houtkachel ... 😳
 

Red

Senior Prepper
@Red , blij zou ik in D zijn met de (in mijn ogen) uitdtekende informatievoorziening, en politici die niet de indruk wekken om uit het circus te zijn ontslagen.
Die controle achter de voordeur berust in ieder geval op zinvols, en is dan nog wel te verkroppen. Hier, kijken ze niet achter de voordeur, maar mekkeren ze enerzijds over wat CO2 en smeken anderzijds om een snelle dood (atoombom in de keuken).

Enfin, heet stoken en vollediger verbranden zal zeker schelen, dat geloof ik. Ik ben overigens geen tegenstander van houtstook, maar dat begreep je. De mate waarin er teeraanslag zal zijn in de schoorsteen zelf, is vast tell-tale. Veel rommel daarin is vast ook veel fijnstof, en moet je nauwelijks laten "vegen" dan is dat behoorlijk "clean". Haha, OK, in D laat de Schornsteinfegermeister niet met zich spotten natuurlijk... Regelmatig, of nu vies of schoon... https://www.schornsteinfeger.de/

Jaha, Die Schornsteinfeger is hier vaste klant aan huis. Hij komt 2x per jaar vegen (want dat moet, niet dat het perse nodig is) en komt 1x per jaar gassen uit mijn cv meten en dan heb je nog 1x in de 4 jaar om alles een keer te controleren (aansluiting houtkachel, type etc.)
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Hier is de schoorsteenveger ook verplicht. Maar als je dan brand krijgt, dan verbrand dat papier wat je voor de verzekering moet hebben ook. En maak dan maar eens hard of er wel of niet geveegd is. En dat geld voor beide partijen.
Want 1 keer die bol naar beneden gooien en een rekening schrijven heeft voor de veiligheid geen meerwaarde.
 
Bovenaan