• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Multi vitaminen

Arisaka

Elementary prepper
Hoewel ik geen voorstander ben van vitamines uit een potje denk ik toch dat het verstandig is hiervan wat op voorraad te hebben. Zelf heb ik voor vier maanden aan Multivitamines op voorraad voor een gezin van vier.
Zijn er nog meer die dit een goede aanvulling vinden?
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
In de winter lijkt me het een aanvulling. Bij multivitamines moet je altijd even kijken naar de hoeveelheden van de verschillende soorten vitamine die er in zitten. Je moet opletten dat je niet te veel in vet oplosbare vitamines binnen krijgt. Dat is een belasting voor je lichaam.

Ik heb een pot multivitamines op voorraad. En meerdere verpakkingen vitamine c.
 

Dreutel

Prepper goeroe
Ja, ik heb ook multi-vitamine en vitamine C op voorraad. Vanwege de houdbaarheidsdatum niet meer dan één pot van elk. Weet iemand hoelang die vitamines goed blijven na de tht datum?
 

Ray

SHTF Expert
Naast wat potjes met pillen, heb ik vooral geleerd om vitaminen uit de natuur te halen.
Voorbeeldje is bv. het gebruik van dennennaalden voor een thee rijk aan vit C.

Ook vroeger ging men in het voorjaar op pad voor bv. pinksterbloemen e.d. voor wat vitaminen en mineralen. Vogelmuur groeit al als de sneeuw nog niet is weggesmolten en zo zijn er meer voorbeelden van vitamines uit de natuur in barre periodes. Vaak hangen er nog rozebottels aan de struiken, etc. Beste plan is natuurlijk in de herfst te oogsten en te conserveren. Fruit, vlierbessen, etc.

Gelukkig kan een mens een periode van een paar maanden zonder volledige dosis van vitaminen en mineralen prima overleven.
 

Arisaka

Elementary prepper
Ja, ik heb ook multi-vitamine en vitamine C op voorraad. Vanwege de houdbaarheidsdatum niet meer dan één pot van elk. Weet iemand hoelang die vitamines goed blijven na de tht datum?

Goede vraag.
Weet van normale medicijnen dat hun werking langszaam af neemt en dat je daarom de dosis moet verhogen.
(Zo doen ze dat ook met overschotten aan medicijnen die naar o.a. Afrika gestuurd worden).
 

Highway

Last (wo)man standing
Ja, ik neem ook extra supplementen, vooral met mineralen zoals Selenium.

Het voedsel wat momenteel op arme grond groeit, en vaak ook nog bestraald is geweest, of kort verhit zoals verpakte zuurkool, missen veel oorspronkelijke voedingswaarde. Een hele makkelijke, natuurlijke en goedkope vitamine bron is: biergist tabletten. Deze zitten wel vol met B vitamines en enkele mineralen.

Het innemen van yoghurt zorgt zelfs voor aanmaak van B vitamines in het lichaam. Lust je geen yoghurt dan neem je een lekker biertje van een goede brouwer, bier heeft nog steeds B vitamines en mineralen :thumbsup: ... en ik zei 1 biertje! ... meer heeft geen zin vanwege de alcohol :D

De houdbaarheid van vitamine supplementen houd verband met de reactie op zuurstof. Zuurstof degenereert de vitamines en maakt de vetzuren ranzig.

e1ca29c833160f8013483160311a677f_1.jpg
 

Highway

Last (wo)man standing
Is dat dan hetzelfde als met gewone medicatie?
Je doelt op medicatie uit de big pharma? dat is een geheel andere orde van materie, daar heb ik geen antwoord op. Ik heb een achtergrond in de voedingsleer, niet in medicatie vanuit de industrie.

Vit. C gaat snel achteruit door zuurstof, en een vetzuur reageert ook snel op zuurstof en raakt dan bedorven.
 

Highway

Last (wo)man standing
@Highway: Wat zijn dat voor vetzuren in vitaminepillen? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wat doen die?
Vitamine E (tocopherol) is een vetzuur. De synthetische vitamine E variant is dl-alpha-tocoferol.
Er kan ook knoflookolie in zitten, of sojaolie, lijnzaadolie, koolzaadolie, het is maar net wat de fabrikant en producent belangrijker vinden: een goed werkend product of een best seller!

Zelf geef ik de voorkeur aan het *kuch* amerikaanse *kots* Solgar omdat deze echt heel goed verhoudingen, procesen, en doelstelling aanhoud die er voor zorgen dat je zo goed mogelijk supplementen krijgt. Helaas is dat prijzig, maar heeft zeker z'n waarde. Solgar heeft ook een hele goede informatie lijn welke je kan bellen als je informatie wil van hun producten. Dan krijg je Pim aan de lijn. En Pim belt jou altijd terug als hij je niet direct antwoord kan geven. Zelfs als je wil weten of ze in de pillen zetmeel verwerken van mais die gmo geproduceerd is, dan krijg je een eerlijk 'ja, maar alleen in de US, niet hier in Europa' .. en dat moet je dan maar aannemen.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Een hele makkelijke, natuurlijke en goedkope vitamine bron is: biergist tabletten. Deze zitten wel vol met B vitamines en enkele mineralen.

mooie bijkomstigheid als dit waar is ( zelf nog niet getest)

Ik weet geen andere plaats maar heb wel een tip die we op ons heerlijke forum hebben opgedoken en bleek te werken.

Muggen, ze steken en bezorgen jeuk. Wij lazen - ik denk zo'n 2 jaar geleden - de tip van biergistpillen. Een gezond en bloedzuiverend middel waar de muggen niet van zouden houden.
Wij hebben het uitgeprobeerd en het werkte inderdaad. De muggen waren er wel en zoemden er ook lusitig op los maar gestoken werden we niet! Rita zat anders onder de bulten!
We beginnen een paar dagen voor vertrek kleine porties te nemen. De pillen kopen we bij een goedkope drogist.
Hiermee kan je mogelijk wel naar die met muggen overwoekerde maar mooie plaatsen aan het water.
 

Ray

SHTF Expert
mooie bijkomstigheid als dit waar is ( zelf nog niet getest)

Ik weet geen andere plaats maar heb wel een tip die we op ons heerlijke forum hebben opgedoken en bleek te werken.

Muggen, ze steken en bezorgen jeuk. Wij lazen - ik denk zo'n 2 jaar geleden - de tip van biergistpillen. Een gezond en bloedzuiverend middel waar de muggen niet van zouden houden.
Wij hebben het uitgeprobeerd en het werkte inderdaad. De muggen waren er wel en zoemden er ook lusitig op los maar gestoken werden we niet! Rita zat anders onder de bulten!
We beginnen een paar dagen voor vertrek kleine porties te nemen. De pillen kopen we bij een goedkope drogist.
Hiermee kan je mogelijk wel naar die met muggen overwoekerde maar mooie plaatsen aan het water.

Dat zou door de vitamine B komen en ik heb het ook uitgetest bij de laatste trip naar Hongarije. Paar dagen van te voren begonnen met slikken, maar helaas, de muggen wisten me net zo hard te vinden. Ook de wetenschap is er nog niet uit:

Het weinige onderzoek naar de relatie tussen vitamine B en muggenbeten heeft nog geen wetenschappelijk verband aangetoond.
http://www.vitamine-info.nl/nieuwsartikel/article/hebben-muggen-een-hekel-aan-b-vitamines-195/
 

idbg

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
DSCN1691.JPG

Ja ik ben voor supplementair aanvullen, kwaliteit verschilt echter nogal, en waarom je het gebruikt is ook een medebepalende factor. Ik neem het vooral tot me omdat ik me bewust ben van uitgeputte landbouwgrond, ook biologisch eten zegt niet perse iets volgens mij, onbespoten en biologisch opgekweekt zegt ook nog steeds niets over de kwaliteit van de modder waar de broccoli zijn jonge dagen in heeft doorgebracht, ik ben al een tijdje in aan het grasduinen, echt advies o.i.d. heb ik niet wat dat betreft ieders fysiologie is anders, voor tekorten of redenen om te supplementeren geldt hetzelfde, heb geen bezwaar tegen of moeite met dure pis.

Jezelf een keer goed doorspoelen met paardenmiddelen om je jezelf te ontdoen van schimmels en parasieten voordat je actief gaat supplementeren kan overigens geen kwaad, anders krijg je ongewenste beestjes met spierballen. ( chitine is wel leuk om een keer te googlen, verder hou ik hierover mijn bek stijf dicht). Deep fucking rabbithole.
 

Ray

SHTF Expert
Kwaliteit scheelt vaak veel idd. Bv. magnesium, meestal aangeboden als magnesiumoxide, maar daar neem je maar een paar procent van op, het menselijk lichaam kan er weinig mee. Magnesiumcitraat kan je wel goed opnemen en dat is meteen een stuk duurder.

Toch, eet gewoon gezond, zelfs met spul uit de supermarkt echt geen probleem hoor. Afwisselen, maar vooral flink in de groente afdeling shoppen. 500 gram groenten en fruit op een dag is hier geen uitzondering. Groente uit het seizoen scheelt ook een boel. Uien, koolsoorten, wortels en knollen, juist in de winter bevatten die wat je nodig bent en ze zijn dan nog de goedkoopste groenten ook.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Vitamines en mineralen...ik noemde al eerder Schindele's mineralen.
vHeeswijk noemde het een goede aanvulling in een SHTF. (wie gewoon gezond eet heeft het niet nodig)
schindeles_mineralen_blik_1_kilo.jpg

Samenstelling :
Kiezelzuur, aluminiumoxide, kaliumoxide, ijzeroxide, calciumoxide, magnesiumoxide, natrium, mangaan, koper, zink, kobalt, molybdeen, borium, chroom, nikkel, vanadium, fosfor, stikstof, ammoniakstikstof, stikstof organisch en overige sporenelementen....
 

Ray

SHTF Expert
Vitamines en mineralen...ik noemde al eerder Schindele's mineralen.
vHeeswijk noemde het een goede aanvulling in een SHTF. (wie gewoon gezond eet heeft het niet nodig)
schindeles_mineralen_blik_1_kilo.jpg

Samenstelling :
Kiezelzuur, aluminiumoxide, kaliumoxide, ijzeroxide, calciumoxide, magnesiumoxide, natrium, mangaan, koper, zink, kobalt, molybdeen, borium, chroom, nikkel, vanadium, fosfor, stikstof, ammoniakstikstof, stikstof organisch en overige sporenelementen....

Magnesiumoxide is goedkoop, maar je lichaam kan het nauwelijks opnemen. Magnesiumcitraat dat kan je lijf wel goed opnemen, maar die potjes zijn veeel duurder. Ook van de andere genoemde metaal zouten in dit middel, is het van belang dat de vorm eentje is die je lijf aankan. Helaas weet ik niet van ieder ingrediënt of die wel of niet goed opneembaar is, maar handig een keertje uit te zoeken want zaken als ijzeroxide (roest) zijn gewoon giftig. Hopelijk bedoelen ze een andere ijzer verbinding. Vheeswijk heeft hier op het oude forum ook veel over gepost en zelfs het zelf maken van mineraal suppleties, daarbij komt het aspect van opneembaarheid ook aan de orde.
 

AWOL

Prepper goeroe
Vitamine D is moeilijk om uit voedsel te halen en in Nederland niet gemakkelijk om voldoende van te krijgen uit zonlicht, met name uiteraard in de winter. Nodig voor sterke botten en tanden. Het wordt wel toegevoegd aan sommige voedingsmiddelen maar als die er niet meer zijn... Misschien is dit ook goed als supplement?
 

Ray

SHTF Expert
Vitamine D is moeilijk om uit voedsel te halen en in Nederland niet gemakkelijk om voldoende van te krijgen uit zonlicht, met name uiteraard in de winter. Nodig voor sterke botten en tanden. Het wordt wel toegevoegd aan sommige voedingsmiddelen maar als die er niet meer zijn... Misschien is dit ook goed als supplement?

Ook dat valt nog mee. In de herfst en lente is een kwartiertje buiten in de zon met alleen handen en gezicht onbedekt al voldoende. Die wintermaanden zijn niet funest voor je gezondheid als je buiten die maanden wel je lichaam kansen geeft om het gewoon zelf aan te maken. De mensheid heeft al een honderdduizenden jaren achter de rug zonder voedingssupplementen.

Tijdens WOII waren een hoop producten als vlees en zuivel schaars, toch at men gezonder dan nu met al die pilletjes die te koop zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: AWOL

Erny

Last (wo)man standing
Vitamine D is moeilijk om uit voedsel te halen en in Nederland niet gemakkelijk om voldoende van te krijgen uit zonlicht
Door champignons en andere paddestoelen eerst een half uur/uurtje buiten in het zonlicht te leggen maken deze vitamine D (D2) aan en geven dat bij consumptie dan weer door aan jou.

Je zou prepgericht dus ook paddestoelen in schijfjes in de zon kunnen drogen en deze droog bewaren. Of er poeder van maken.
 
Bovenaan