• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

multitool card en Het mysterie van het gat met de streepjes op een multitool card

W-O-L-F

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
multitool card en Het mysterie van het gat met de streepjes op een multitool card

Nr 9 op dit plaatje, de zgn Direction Ancillary Indication en of Water Compass

upload_2016-3-15_11-47-5.png
  1. Blik opener
  2. Mes
  3. Schroevendraaier
  4. Maat verdeling
  5. Fles opener
  6. 4 maten moer/bout sleutel
  7. Vleugelmoer gleuf
  8. Zaag deel
  9. Direction Ancillary Indication – Water Compass*
  10. 2 maten moer/bout sleutel
  11. Lanyard gat

Als je op het internet gaat zoeken, vindt je een zondvloed aan mensen die dezelfde vraag hebben, maar eigenlijk nooit een goed antwoord krijgen.
En ook een golf van onzinnige of uitermate riskante of onpraktische oplossingen

En meestal zeggen ze snel, het is een soort kompas en gaan dan zo snel mogelijk over op een ander onderwerp J. Als je een beetje anderen wil plagen, is het ook een leuke voor de zondag middag bij een winkel
als je het een beetje goed speelt, heb je de verkopen binnen 5 minuten een rood hoofd bezorgt.

Eerlijk gezegd, vond ik de volgende uitspraak erg passend :)
“Around here we just stick our fingers through it and spin it around..”

Ik heb wel een idee hoe je het zonder Compass of magnetische haar ( wow ) kan gebruiken.
maar leuker vindt ik het om eerst wat ikzelf vindt, de onzinnige en onpraktische op een rij te zetten
en wel in willekeurige volgorde van mate van bull shit :)

* het hele ding aan de lanyard hole (nr 11) hangen en dan zou die naar noorden moeten wijzen,
Persoonlijk zou ik het niet vertrouwen en wijs ik dit naar het land der fabelen of op zijn minst hoogst onbetrouwbaar en onpraktisch en hoe is deze dan gepoold,
maar wie ben ik ( nee dat was geen vraag :) )

* De hele kaart op een drijvend stuk “iets”…. leggen en dan zou die uiteindelijk na vele minuten, naar het noorden moeten wijzen
upload_2016-3-15_11-56-13.png als het al werkt wat ik ten zeerste betwijfel, is de “kaart “ veel te zwaar en dus onpraktisch en wederom hoogst onbetrouwbaar. Al was het maar dat je niet weet hoe de kaart gepoold is, dus wat zou dan waarheen moeten wijzen ?????

* Laat je niet foppen door deze oplossing die als waar word aangeprezen door veel mensen.
als je leven er van afhangt zou ik het volgende niet doen
Leg de kaart op een vlakke ondergrond
drapeer enkele druppels water in het “gat “
Maak een speld of paperclip of een splinter metaal, magnetisch door deze bv door je haar te wrijven, je maakt dan een kompas naald
( en ja dat klopt als een bus , vreemde uitspraak overigens, toch eens met de ROT of HTM over bellen beter is “klopt als een zwerende vinger” degene die dat wel eens hebben gehad zullen kunnen bevestigen dat dat klopt en klopt ….)
Leg je gemaakte kompasnaald op de druppels water in het gat.
na enkele ….. minuten zou de naald dan naar noord / zuid moeten wijzen
Nou ehhhhh fijn als het je lukt en als je een toolkaart hebt die NIET magnetisch is
anders kun je er van uit gaan dat het niet klopt
en dus onpraktisch en wederom hoogst onbetrouwbaar

Overigens ben je dan beter uit als je de net gemaakte kompasnaald, gewoon zonder het blok magnetisch staal van je toolkaart, op een klein blaadje of papiertje, op een beetje water laat drijven. In elk geval zal je dan een noord zuid lijn krijgen ( waar noord of zuid is, laat ik aan de lezer :) )

* Het is een gat voor een zogenaamd “button Compass “
in de loop van de jaren heb ik er maar 1 gevonden die er een beetje in paste
maar die wees alles aan, behalve, de goede richting
want …. Jawel … de kaart zelf is meestal magnetisch
en een kompas met een magneet in de buurt, heeft menig V.O.C schip doen verdwalen of op de klippen lopen
en dus onpraktisch en wederom hoogst onbetrouwbaar


Wat kan je er dan wel mee ………buiten je vinger door steken

Zo te zien hebben de Chinezen een oplossing / gebruiksmogelijkheid gevonden
upload_2016-3-15_11-57-16.pngupload_2016-3-15_11-57-47.png
De rest van de mogelijkheden laat ik aan jullie fantasie over ;-)

EN NU … echt aan het werk
en hoe een kompas werkt en hoe je die gebruikt ga ik hier niet op in.
dat is een heel ander epistel

Voorbeeld :
Je kan dit gat met verdeling gebruiken om op je kaart een goede graden verdeling te zien en dus middels een lijn, vast te stellen waar heen enzovoort
Je legt bv het holletje naar het aangegeven noorden op je kaart ( staat er altijd op )
upload_2016-3-15_11-58-30.png
en je kan door de snijlijn makkelijk en redelijk nauwkeurig bepalen of iets zuid west oost of er tussen in zit
neem dit over en gebruik je kompas om de richting te bepalen, en je zal redelijk in de goede richting gaan

Voorbeeld :
Je kan natuurlijk ook dit gebruiken om overdag het noorden te bepalen als je geen kompas hebt. Maar dan niet op de eerder genoemde manieren :)
Met behulp van een horloge kan je het noorden vinden als je de zon ….
Moet natuurlijk je horloge wel op de juiste tijd staan, anders gaat het helemaal fout.
dus let er op dat je wintertijd neemt. een uur verschil en je loopt behoorlijk verkeerd.
maar niet iedereen zal een horloge dragen of een horloge met analoge wijzers
dus dan weet je wel hoe laat het is van je telefoon of ipad of ander device.
Maar je kan dan niet de wijzers van het horloge gebruiken on noord zuid te bepalen
Dan zou je een klok kunnen tekenen met de wijzers op de juiste tijd,
maar je kan natuurlijk ook de verdeling in je tool card gebruiken als wijzerplaat, met hetzelfde resultaat
Eerst even je wijzer-vinger ;) )horloge op wintertijd zetten of denken.

=================================================
een goede uitleg van https://nl.scoutwiki.org/Koersbepaling#Kompas
Licentie onderstaande tekst: Creative Commons by-nc-sa Licentie
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.nl

Zon en horloge

( hier zou een plaatje moeten staan, maar helaas zit ik al aan het aantal toegestane )

Noord vinden met zon en horloge

Bij zonsopkomst en zonsondergang kan je snel één van de windstreken te bepalen. de zon komt namelijk op in het Oosten en gaat onder in het Westen. Er is nog een andere manier om met behulp van de zon een windstreek te bepalen: Op het noordelijk halfrond staat tussen 11:30 en 12:30 uur, plaatselijke "Wintertijd", de zon in het Zuiden. Met een wijzerhorloge kun je - mits het niet al te bewolkt is - bepalen waar het Zuiden is. Je wijst de kleine wijzer naar de zon en deelt de hoek tussen de kleine wijzer en de 12 doormidden. Deze denkbeeldige lijn wijst naar het zuiden. Tegenover het zuiden ligt het Noorden.

Samengevat:

  • Zorg dat je horloge op wintertijd staat.
  • Richt de kleine wijzer richting de zon.
  • Het midden van de "kleinste" hoek tussen de grote en kleine wijzer wijst nu richting het zuiden.
  • Het midden van de "grootste" hoek tussen de grote en kleine wijzer wijst nu richting het noorden.
LET OP!! ‘s ochtends rechtsom(A) ’s middags linksom(B). Als je geen horloge met wijzers hebt maar een digitaal dan kun je natuurlijk een klokje tekenen met de juiste tijd.
================================================

Natuurlijk zullen er meer mogelijkheden zijn die ik nog niet ken of heb genoemd

Dus ….. ga je gang en vul aan :)

Suc6 W-O-L-F
 

Nomad

Diehard Prepper
Leuk stukje! Het mysterie van het gat is opgelost!
Hrt heeft dus een beetje de functie van die recta transparanten om op een kaart richting te tekenen.

Mag ik nog een praktische vraag stellen?
Hoe vaak gebruik je zo'n tool card nou?
Ik kijk er al heel lang naar, maar heb nog nooit de stap kunnen zetten om er een in m'n zak te steken.
 

W-O-L-F

Senior Prepper
die recta transparanten om op een kaart richting te tekenen

ja dat klopt, ........ :)

Hoe vaak gebruik je zo'n tool card nou?
Ik kijk er al heel lang naar, maar heb nog nooit de stap kunnen zetten om er een in m'n zak te steken.

Gewoon doen, voor die paar euro zit hij lekker achter je pasjes :)
tenzij je een dure wil hebben, ja dan moet je het goed overwegen
en als het gaat vervelen zwiep je hem in je bob of anders dashboard kastje :)

Hoe vaak,,, mja niet echt vaak, als het 2 of 3x per jaar is, is het veel dat is waar
maar de keren dat ik em onderweg heb gebruikt ( en meestal ook gelijk gesloopt ) was ik echt blij dat ik em had
dat ene schroefje
die ene moer die vast of los moet
het open maken van een batterij vak
en nog een paar kleinigheden
de liniaal/meetlat (je )

en jawel ook dit heb ik een keer gedaan omdat anders mijn vingertjes het begaven
upload_2016-3-16_19-30-24.png gebruikt om het sleuteltje van een rottig blikje vis mee te draaien
( is van origine bedoeld voor vleugel moeren, maar ja dat zijn dan wel heeeel kleine :) )
 

Kanina

Diehard Prepper
Hoe vaak,,, mja niet echt vaak, als het 2 of 3x per jaar is, is het veel dat is waar
maar de keren dat ik em onderweg heb gebruikt ( en meestal ook gelijk gesloopt )
Is niet echt duurzaam, toch? ;)
Wat zijn de verschillen in prijzen en materiaal waarvan ze gemaakt zijn? Lijkt mij best een handig ding, kan zo in mijn agenda :)
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Wat zijn de verschillen in prijzen en materiaal waarvan ze gemaakt zijn?

Prijs kan heel erg verschillen maar ikzelf ben dik tevreden met de China made 1.50 RVS Tool

zoiets als dit vind ik zelf al weer genoeg https://www.megagadgets.nl/pinpas-m...r=11111-6497&gclid=CICY0vb_xcsCFVEo0wodL8EKfQ

of zo iets voor 2.-- :) http://www.checkdiedeal.nl/11-in-1-multi-tool-creditcard.html

omdat je het niet zo vaak gebruikt ben ik meer voor redelijk en goedkoop
( bij dit soort dingen dan, andere zaken die je weinig gebruikt, moet je soms beslist niet op bezuinigen )

Maar ja ehhh :) ik ben een zogenaamde Budget Prepper, niet omdat het moet maar .....................

maar ze zijn er ook van zeer hoogwaardig vliegtuig aluminium, het zelfde materiaal waar de motoren van een vliegtuig mee vast zitten
Ik heb daar hier een model van, weegt niets maar sterk wow

Of titanium, licht en zeer sterk

of heel andere modellen die mogelijk meer voor jou zijn, het is natuurlijk ook net wat je zelf verwacht

zo maar wat voorbeelden
http://www.thisiswhyimbroke.com/credit-card-sized-toolkit
en om je gelijk een idee tegeven dat je eerst goed moet zoeken want prijs kan heel erg varieren
zelfde kaart, veel duurder http://want-that.com/credit-card-sized-toolkit/

Minder als gereedschap maar meer een tool kit, de victorinox http://www.e-messen.nl/victorinox-s...-10-functies?gclid=CKGNp9L_xcsCFUieGwodpxUGSw

Zoek op google bv naar creditcard multietool of creditcard tool kit :)
 

Kanina

Diehard Prepper
De ing. zag deze net langskomen. Handig?

survival-reflective-bracelet-black-256928


http://www.dx.com/p/survival-reflective-bracelet-black-256928#.Vu02rPDtSrV
 

W-O-L-F

Senior Prepper
De ing. zag deze net langskomen. Handig?
onder het motto, iets is beter dan niets, mja
maar mijn mening ??? nee

de plastic sluiting is nergens anders goed voor ( behalve als je riem of tas sluiting onderweg de geest geeft )
De sluiting heeft nog geen eens een fluitje :)

http://www.dx.com/p/stainless-steel...kle-for-paracord-bracelet-silver-6-pcs-283970
(ik heb ze zelf hier)
en een flink stuk paracord ( let op niet bij dx kopen, dat is geen 550 koord ) en zelf knopen. De sluiting is wel rvs maar helaas zit er wel een chroom laag overheen en daaronder een koper laag
maar goed, de prijs is laag ( voor 6 stuks ) en het doorslijten van de chroom laag, ach kan je ook als rustiek zien :)
De sluiting is al voor meer te gebruiken dan de plastic sluiting

ben je wat lui, http://www.dx.com/p/outdoor-nylon-emergency-survival-rope-black-white-257501
( ja ja die heb ik ook hahaha )
het koord is goed maar ook geen 550. is wel goed geknoopt
en uitwassen met beetje zeep met de hand heeft hij ook goed doorstaan
( die dingen worden met dragen natuurlijk ook vies en de meeste mensen wassen het niet blehhhh )
de sluiting heeft hetzelfde euvel als de andere

Maar denk ook even na waar je het voor zou willen gebruiken
als nood binder, als scheerlijn , als tourniquet enzz
en als je hem zelf knoopt dan kan je ook kijken hoe het uit elkaar halen gaat
er zij zelfs knoop methoden die zeer snel uit elkaar halen mogelijk maken :)
en als je eenmaal weet hoe je dit maakt, dan zijn zelfs riemen en zo mogelijk en wordt het leuk zo bij de tv :)

lees voer voor das koninchen und hubby :)
een ton aan goede en duidelijke info ( afmeten, knopen, soorten enzovoort ) : http://paracord550milspec.com/projects/
de simpelste http://paracord550milspec.com/make-a-1-color-cobra-paracord-survival-bracelet/
heb nog wel tientallen linkjes, maar teveel info is ook een dood doener, dus begin hier eens
 

Kanina

Diehard Prepper
Tja als je aan survival denkt kom je de gekste dingen tegen.
Die armband was meer het idee van én handig én het is ook nog leuk om te zien én dat neemt dan, net als een riem waar wij ook aan dachten, geen ruimte in een tas in. Win-win-win!
Mijn hubby :D zat zelfs te denken aan het verwerken van zilveren ringen hierin. We draven door... :cool:
We hebben ook die met die "harpjes" gezien. Leek ons een sneller en steviger alternatief die ook nog hergebruikt kunnen worden.
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Mijn hubby :D zat zelfs te denken aan het verwerken van zilveren ringen hierin
munten in een dubbele band
of enkele in de draagband van je tas
;)
maar ik blijf het zeggen, zelf maken is best grappig
en dan kom je ook vanzelf aan het maken van lanyards :)
 
Bovenaan