• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Navigatie : oziexplorer > kabouterkaarten

petroman

SHTF Expert
1e vraag waarom is er eigenlijk geen subtopic Navigatie ?

Ik ben ooit nogal fanatiek met oziexplorer versus pda bezig geweest (windows CE).
Daardoor heb ik ook nogal wat kabouterkaarten.

Vraag: wie gebruikt er actueel oziexplorer nog en welke versie ? (windows/android/linux)
en aangehaakte vraag: wie gebruikt er dus kabouterkaarten ? Misschien kunnen we dan kaarten uitwisselen.

Uitleg:
kabouterkaarten: digitale topokaarten in een speciaal format.
 

Dreutel

Prepper goeroe
Vermoedelijk pas ik met mijn redelijk forse gestalte niet op een kabouterpaadje, dus wat moet ik met kabouterkaarten? :)
 

Ray

SHTF Expert
Ik kan me wel wat posts herinneren over navigatie apparaten en navigatie apps op dit forum.
Zelf gebruik ik Offline Maps. Alleen apparaat nodig met gps, geen dataverbinding en Open Street Maps kaarten van heel de wereld.
Ik heb 8 Gb aan kaarten op de telefoon en dat is heel Europa tot voorbij Moskou, tot en met geheel Turkijke.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Jasje

Prepper goeroe
Ik gebruik mijn GPS al lang en vaak. Net als @Ray met OSM kaarten. Toch is een backup van andere kaarten (stroom-onafhankelijk) ook wel belangrijk. Kabouter kaarten zegt me niets en je hebt het over een speciale format. Kun je dat iets specifieker toelichten? Bestandsextensie oid?
 

prepass

Elementary prepper
@petroman kabouterkaarten heb ik destijds ook gebruikt. Inmiddels niet meer, gebruikte ze voornamelijk voor geocaching en daar heb ik simpelweg geen tijd meer voor...:(
Ik heb alleen nog offline maps en echte papieren kaarten. Ik ga zo even een link zoeken waar je topokaarten online kan downloaden en wanneer nodig kan printen op A1/A0 formaat. Misschien ook wel handig?
 

petroman

SHTF Expert
Topografische kaarten van NL kan je gratis downloaden bij/via kadaster. daar kan je ook van heel NL de "kabouter" kaarten krijgen.
Deze topografische kaarten zijn alleen (?) geschikt voor de software Oziexplorer.
Overigens zijn al deze kaarten off line.

Er zijn meer on line diensten die topografish materiaal on line aanbieden: IGN, Mappy, etc. Maar dan heb je internet nodig.

Een set topografische kaarten 1:25000 van franrijk, duitsland, belgie is natuurlijk handiger.
 

Ray

SHTF Expert
Klopt, maar ze staan niet bij elkaar onder één noemer.

En navigatie kan ook gaan over gebruik, aanschaf kompas.

Momenteel zijn er maar een handvol topics over kaarten, navigatie, kompas e.d. We zullen zeker een apart subforum overwegen als dit veel meer wordt.
 

Marcov

Prepper goeroe
Oziexplorer gebruik ik eigenlijk weinig meer. Heb het al jaren, incl kabouterkaarten. Die kabouterkaarten kan ik jammer genoeg niet meer vinden.
Ze waren dan ook behoorlijk verouderd. Ik heb er nog een behoorlijk stuk voor moeten rijden, de cache waar ze lagen lag niet naast de deur.
Geocachen doe ik sinds 2001, toen kon je nog niet zoveel kaarten online vinden.

Wat ik wel vaak deed, was gewone kaarten inscannen. Die in ozi importeren, en dan 3 calibratiepunten invoeren. Werkte als een speer.

Ik heb nu versie 3.95.6f op PC (windows) draaien.
 

Duinkonijn

Prepper
Mocht er belangstelling voor bestaan, heb zojuist de kalibratie bestanden gemaakt voor zowel GarTrip als Oziexplorer voor zowel PC als Android voor de topografische kaarten (800 pixels/km) 1:25.000 zoals die te vinden zijn op open topo. De kaarten worden meermaals ververst. De huidige kaarten zijn van nov 2017.
Naast bijv. GPX Viewer pro is dit een uitstekende combinatie voor in het veld.
 

Larik

Diehard Prepper
In Nederland staan 682miljard verkeersborden, paaltjes, paddestoeltjes.
Navigatie is gelukkig voor een groot gedeelte al gedaan. Kaart is handig voor klein gebiedje, met 8 cijfer coordinaten zeg maar. Maarja, welk stukje heb ik dat voor nodig denk ik dan, verken je gebied zou ik zeggen.
 

petroman

SHTF Expert
Beste @Larik,

De meeste preppers houden rekening met de mogelijkheid dat de hemel naar beneden komt.
De gebaande wegen (daar waar al die borden staan) als je daar gebruik van wilt maken, zitten dan snel verstopt met medereizigers.

Voor de ongebaande wegen dwz je moet te voet, is het toch verrekte handig om iets digitaals bij je te hebben.
Daar zit natuurlijk ook weer een grens aan.
Je gebied verkennen betekend dat je je niet verplaatst. Immers met een beetje beweging ben je zo van je kaartje af vrees ik. (tenzij je in een kringetje loopt)
 

Larik

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Ja dan maar vertrouwen op elektronica. :fluit:
Train as you fight en als je denkt dat dat met luxe artikelen is, helemaal goed.
Zelf denk ik dat dat op een gegeven moment kapot gaat oid en je dan heel nieuwe dingen moet aanleren. Volgens mij kan je dat beter metewn mee beginnen.

En mijn sergeanten verbindingen zeiden altijd tegen degene met luxe ‘burger’ gps’en leuk speelgoed hadden, alleen in tijd van oorlog of shtf dus, gaan die satelieten op uit en Moet je je dus iets anders aanleren, waar het misschien de tijd van leren en aanklooien geweest is.
 

petroman

SHTF Expert
Daarom schijf ik ook:
Daar zit natuurlijk ook weer een grens aan.

Maar ook jouw stapel stafkaarten kan nat worden en dan doen ze het ook niet meer.
Maar je hebt gelijk hoor, als je je weg kan vinden met behulp van zon, maan en sterren is dat veul beter.
Maar zo lang het kan, kan je ook gebruik maken van moderne techniek (die inderdaad ook weer kapot kan gaan)
 

Larik

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Nou moet ik zeggen dat ik vanmiddag wel even heb staan watertanden bij die peperdure gps horloges bij de bever.
Kaarten zijn ook niet ideaal, paden kunnen veranderen door de mens of door de hemel die naar beneden kan vallen. Beetje best of both worlds om het maar even hip te zeggen lijkt mij wel het best. Naast een firesteel heb ik immers ook nog een aansteker.

Ps, ik kan de kleding afdeling niet vinden op dit forum, iemand een hint?
 
Bovenaan