• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

NAVO-landen werken aan een collectieve verdediging: ‘De dreiging bepaalt, niet wij’

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Ik zit ondertussen een boek te lezen (bijna halverwege) wat een beeld schetst van waarom een amerika nodig is. O.a. zodat de oceanen veilig te bevaren zijn voor onze grote, trage! containerschepen. Voor zo 1945 was er nogal wat piraterij van zowel particulieren als landen, dat maakt het vervoeren van goederen in massa hoeveelheden onaantrekkelijk, want veel te duur en riskant. Dan blijven de toen gewone kleine, snelle en goed bewapende schepen over. Simpelweg : als transport duur is, transporteer je enkel waardevolle goederen (edelmetalen, specerijen, enz.), dat maakt dan ook elk vrachtschip interessant voor piraterij.
Veilig en goedkoop massatransport maakt het mogelijk voor landen/gebieden om hun geografische beperkingen te omzeilen en hun sterke kanten juist maximaal in te zetten (olie, arbeidskrachten, andere grondstoffen, ... ). En zonder al dat geen globalisering (alle bijkomende problemen daar gelaten).
De marine van in dit geval Amerika maakt het mogelijk om goederen betrouwbaar van hot naar haar te slepen. Dat zelfde overwicht houdt ook de al eeuwen oude sluimerende conflicten slapende. Wie denkt dat zonder een opperbullebak de wereld lief samen blijft handelen heeft het mis. Niet alleen Azie heeft dan onrust, ook binnen Europa zit een boel oud zeer als het er op aan komt, gooi daar nog eens de grote gebieden met vergrijzing/te laag geboortecijfer bovenop en je hebt een recept voor veel ellende.

En nee ik ben het niet eens met veel van wat Amerika doet of de schade die deze afgedwongen handelsvrede toebrengt aan het milieu, etc. maar en ik ben liever met wat chocolade en zie erg de voordelen van vrede, zeker voor mijn veiligheid en welzijn.

(Boek : The end of the world is just the beginning, mapping the collapse of globalisation, peter zeihan).

Dat er andere landen het er niet mee eens zijn dat Amerika de dienst uit maakt en willen dat er meerdere landen een stuk van de taart onder controle hebben zal de situatie niet verbeteren, wat ze werkelijk willen zal dan onmogelijk worden, juist de door hen gehate status quo maakt welvaart ook voor hen mogelijk, maar dan zullen ze die status quo wel moeten ondersteunen.
@drent, dat we voor onze bescherming afhankelijk zouden zijn van Amerika, is wat uncle Sam ons waarschijnlijk wil laten geloven (en dat lukt kennelijk...), maar ook het aanpakken van piraterij is natuurlijk een zaak van vele landen. Onder auspiciën van de VN, zoals dat m.i. hoort. Via de UNODC.
https://www.unodc.org/unodc/en/frontpage/what-to-do-about-piracy-.html
Rusland, China en India kom je daar ook tegen, en zeker niet alleen de USA ;)

Ik sluit niet uit dat je onversneden propaganda zit te lezen, want uit welk subjectief vaatje die Peter Zeihan tapt, wordt hier wel duidelijk...


"Now that's my boy, my dear Marc!"
ASML, beleend, belogen en verkocht?
Screenshot_20230123-185841.png
 

Henk88

Diehard Prepper
@Henk88 , ga rustig zitten, neem eens diep adem, en zie eens wat je nu zelf aan lappen tekst hebt neergepend zonder enige bronvermelding. Ik heb @phtvs ook niet gevraagd om daar iets over te zeggen, want die topper heeft wel betere en andere dingen aan z'n hoofd, en ik ga sowieso niet in het geniep aan de gang.
Begrijp je nu niet dat het verschil is dat ik 1x een lap tekst typ terwijl jij in verschillende topics tientallen keren min of meer dezelfde subjectieve tekst typt? En dat als iemand daar dan op reageert er gelijk weer een lap tekst volgt? Dat verschil zorgt ervoor dat mijn bijdrage niet discussie verstorend is en jouw bijdragen wel. Daarbij ga ik ook zeker niet in het geniep aan de gang, daarom heb ik gewoon netjes in een openbare post in een topic een paar weken geleden aangegeven dat jouw manier van discussiëren als onprettig ervaar en dat ik daarin niet de enige lijk te zijn.

@phtvs heeft jou toen verzocht om een beetje rekening te houden met het feit dat niet iedereen in elk topic de hele tijd jouw mening wil lezen. Gezien de 8 reacties van je enkel al in dit topic heb je dat verzoek geloof ik niet zo goed gelezen. Lees het nog eens een keertje zou ik zeggen. https://www.preppers-shelter.nl/thr...-within-security-and-defense.5616/post-129810
 

Mayo

Last (wo)man standing
Beste mede-forumleden

Kunnen we het een beetje ON-TOPIC houden alsjeblieft?
Het onderwerp is

NAVO-landen werken aan een collectieve verdediging​


Ik hoef niet onder elk bericht dat ik post wéér een pagina-lange discussie te hebben over wie de schuld heeft aan de oorlog.
Als het zo doorgaat dan plaats ik niks meer 😡

Maak desnoods een eigen onderwerp aan waar je je uit kunnen leven, maar 'kaap' niet continu berichten!
 

Hermanusb

Diehard Prepper
het is een uitstekende zaak dat de Navo landen gaan werken aan hun gezamenlijke belang.
misschien dat Israel dat lasers hield ook gebruikt kan worden ipv raketten.

een gezamenlijke defensie is met afstand het beste, zeker als je een bescherming tegen agressors wil opzetten die niet teveel kost.
dat laser shield is veel goedkoper.

geen idee wat het kost, en ook niet hoe goed het werkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

RockyFlats

Ruttaan
Begrijp je nu niet dat het verschil is dat ik 1x een lap tekst typ terwijl jij in verschillende topics tientallen keren min of meer dezelfde subjectieve tekst typt? En dat als iemand daar dan op reageert er gelijk weer een lap tekst volgt? Dat verschil zorgt ervoor dat mijn bijdrage niet discussie verstorend is en jouw bijdragen wel. Daarbij ga ik ook zeker niet in het geniep aan de gang, daarom heb ik gewoon netjes in een openbare post in een topic een paar weken geleden aangegeven dat jouw manier van discussiëren als onprettig ervaar en dat ik daarin niet de enige lijk te zijn.

@phtvs heeft jou toen verzocht om een beetje rekening te houden met het feit dat niet iedereen in elk topic de hele tijd jouw mening wil lezen. Gezien de 8 reacties van je enkel al in dit topic heb je dat verzoek geloof ik niet zo goed gelezen. Lees het nog eens een keertje zou ik zeggen. https://www.preppers-shelter.nl/thr...-within-security-and-defense.5616/post-129810
@Henk88 , ik zeg niet dat jij geniepig doet.

Is het hier niet een "de pot verwijt de ketel"? Mijn posts komen niet uit de lucht vallen, maar zijn een reactie op zaken die m.i. anders liggen, en om bijstelling of discussie vragen.
Het volgende ter overpeinzing, en dan houd ik mij wel even in: Welke "mopperaars" houden er eigenlijk op vergelijkbare wijze rekening met een ander...? Geen misschien? Discussie RIP, helaas.
 

RockyFlats

Ruttaan
Beste mede-forumleden

Kunnen we het een beetje ON-TOPIC houden alsjeblieft?
Het onderwerp is

NAVO-landen werken aan een collectieve verdediging​


Ik hoef niet onder elk bericht dat ik post wéér een pagina-lange discussie te hebben over wie de schuld heeft aan de oorlog.
Als het zo doorgaat dan plaats ik niks meer 😡

Maak desnoods een eigen onderwerp aan waar je je uit kunnen leven, maar 'kaap' niet continu berichten!

@Mayo , het spijt me dat je het zo ziet, maar jouw prima post lokte m.i terecht commentaar en discussie uit. Zoals het hoort, eigenlijk, naar mijn bescheiden mening. Mijn humor, was minder gepast denk ik, sorry. Maar discussie was er!
 

martin

Mankinds only hope
Pas toen Rusland grootschalig met uiterst grof en onnodig geweld een soeverein land binnenviel zijn de Europeanen en Amerikanen olie op het vuur gaan gooien. Daarbij is dat misschien niet de beste oplossing voor dit conflict en Europa en Amerika kijken ongetwijfeld berekenend hoe ze het conflict wat kunnen uitrekken om Rusland te verzwakken en wat geld te verdienen aan de wapenhandel.

Ik kan me prima vinden in je samenvatting.
En de visie van @RockyFlats daar kan ik me ook prima in vinden.

Het is voor mij wel herkenbaar dat hoe meer iemand je punt negeert hoe harder je gaat roepen.
Niemand hoeft het met elkaar eens te zijn in een discussie. Maar het is soms wel frustrerend dat men steeds je punt wat je wilt maken negeert.

Je kunt ook inhoudelijk reageren. Maar ik merk ook dat zodra je de vraag stelt "maar hoe zie jij het dan?" er geen reactie meer komt. En dat vind ik jammer.
Ik wil mezelf graag ontwikkelen en zo breed mogelijk mezelf informeren over niet alleen feiten maar ook over visie/zienswijze. En daarom ben ik ook blij met jouw reactie in dit draadje.

Het onderwerp "Collectieve verdediging" is in mijn ogen weer een stapje richting "een oorlog te worden in gemoffeld" En ik kan het uiteraard helemaal verkeerd zien.

Maar dan heb ik nog liever een "drammer" die zijn denkbeelden blijft herhalen (en keurig inhoudelijk reageert op een tegenvraag) dan iemand die de handdoek in de ring gooit.

Dat er een oorlog gaande is zal voor iedereen wel duidelijk zijn. De vraag is nu niet meer zo relevant wie zijn schuld het is. De vraag die we ons in mijn ogen moeten stellen is "hoe gaan we deze waanzin zo snel mogelijk kunnen beëindigen"
 
Bovenaan