• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Nederland bereidt zich voor op reële rampscenario’s

Laatst bewerkt:
Voor 150euro halen we hier voor een hele week eten/drinken etc. in huis.
Maar daar zit dan geen wereldontvanger van ome Ali in. Heeft iemand overigens al berichten gezien dat die uitgezet kunnen worden vanuit China?

Is dat Belgische noodpakket voor 1 persoon of meerdere?

@petroman wat voedsel en water betreft is het voor één persoon. Maar de nood radio waterfilter enz. kan door meerdere personen gebruikt worden.
Ik was vanplan er mij een te bestellen maar heb mij toch bedacht.
Nu hebben al mijn rugzakken en BOBs een naam. En of een specifieke functie.
Ik zou weer een een gepaste naam moeten gaan verzinnen. Bv de rodekruis bob.

@petroman wat voedsel en water betreft is het voor één persoon. Maar de nood radio waterfilter enz. kan door meerdere personen gebruikt worden.
Ik was vanplan er mij een te bestellen maar heb mij toch bedacht.
Nu hebben al mijn rugzakken en BOBs een naam. En of een specifieke functie.
Ik zou weer een een gepaste naam moeten gaan verzinnen. Bv de rodekruis bob.

Ik kan me niet voorstellen @Flos , dat jij als doorknede prepper, nog een aanvulling zou zien in een noodpakket van het Rode Kruis, dat moet dienen om slechts 48 uur te overleven. :lol:

Inderdaad die opslag containers zijn een zeer goed idee.
De meesten zullen 6 x 1 liter flesjes hebben staan? 6l totaal?
Nu regent het nog af en toe en zo meteen is het droog, dan heb je ook niets meer aan je filtertje.
De sloten hier in de omgeving zijn allemaal "agrarisch" vervuild, ik riskeer dat niet met een filter.

Een 20l jerrycan hoeft niet veel te kosten.
Ik heb er een paar gratis bij de Agrifirm vandaan, zat wel bestrijding middel in en de vaten zijn van HDPE.
Het middel was met water te verdunnen.
Goed spoelen, laten weken, zeep oplossing, weken, goed spoelen en laten drogen in de zon.
We hebben er tien, we moeten ongeveer 1 can hebben per week met zijn tweeen.
Wekelijks gooi ik een vat leeg en zet die weer onder de regen uitloop.
Of als dat vat weer vol is, dan pak ik de volgende, zo houd ik het "vers".
Iets wat we nog nooit in huis hebben gehad: 2 liter dunne bleek niet geparfumeerd.
Met 4 milliliter per vat komen we een heel eind denk ik zo.

Mijn Sawyer water filter? geen spoor van te bekennen.
Maandag maar weer eens een rondje bellen....zucht.

Mvg Igor

2 10-liter containers en een goed waterfilter lijkt me voldoende voor 72 dagen. Scheelt een berg opbergruimte.

Hoi beste @PBear

Als het 2x 10-liter containers zijn is dat echt niet genoeg voor 72 dagen met twee personen, huisdieren, en gewassen die je moet bevloeien.
Als je 210 liter container(s) hebben, met uitstekend drinkwater dan zijn jullie goed voorzien.
------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ja als echte preppers willen we uitsteken zijn voorzien tegen de elementen voor een lange periode.
Met een redelijk grote thuis ik het ook heel handig om aardig wat water dragers te verbouwen, daar bij ook denkend aan watermeloenen en vol op fruit.
Waarbij honingbijen welkom zijn, voor de honing productie, en bestuiving.
Ja dan ben je wel meer aan huis gekluisterd, dat kan dan een nadeel zijn.

Inderdaad die opslag containers zijn een zeer goed idee.
De meesten zullen 6 x 1 liter flesjes hebben staan? 6l totaal?
Nu regent het nog af en toe en zo meteen is het droog, dan heb je ook niets meer aan je filtertje.
De sloten hier in de omgeving zijn allemaal "agrarisch" vervuild, ik riskeer dat niet met een filter.
Ik denk 5 liter flessen? Die hebben wij een paar boven staan. Jerrycans heb ik ook zat, maar daar heeft petroleum in gezeten dus die ga ik niet voor water gebruiken ;)

Hoi beste @PBear

Als het 2x 10-liter containers zijn is dat echt niet genoeg voor 72 dagen met twee personen, huisdieren, en gewassen die je moet bevloeien.
Als je 210 liter container(s) hebben, met uitstekend drinkwater dan zijn jullie goed voorzien.
------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ja als echte preppers willen we uitsteken zijn voorzien tegen de elementen voor een lange periode.
Met een redelijk grote thuis ik het ook heel handig om aardig wat water dragers te verbouwen, daar bij ook denkend aan watermeloenen en vol op fruit.
Waarbij honingbijen welkom zijn, voor de honing productie, en bestuiving.
Ja dan ben je wel meer aan huis gekluisterd, dat kan dan een nadeel zijn.

Ik ga er van uit dat je alleen drinkwater filtert. Dan lijkt me 10 liter per dag voor 2 personen en wat huisdieren genoeg om te drinken, voedselbereiding en schoon spoelwater voor je filter. De 2e container is dan om 10 liter reserve aan te houden of als de 1e container defect raakt.
Gewassen bevloeien met drinkwater, lijkt me verkwistend. Gewoonlijk zorgt regen daar voor. Eventueel kan je regenwater ongezuiverd opvangen. Dat is ook uitstekend te gebruiken om te filteren tot drinkwater, zoals wij ook in de Filipijnen deden, voor dat we een waterpomp geïnstalleerd hadden.

Ik ga er tevens van uit, dat bij gebrek aan regenwater, in Nederland althans, er ergens in de buurt wel een sloot, plas, kanaal, gracht, vijver of zwembad te vinden is, waar bruikbaar water uit te betrekken is om te filteren.
In polders is een ondiep gat graven meestal voldoende om grondwater tegen te komen. Niet het gezondst, vanwege opgeloste chemicaliën, maar ook niet onmiddelijk dodelijk. Hé, we praten hier immers over een noodsituatie...

Voor langere termijn zou regenwater opvang mijn voorkeur hebben.
Dat is in principe gedestilleerd water, al is het beter het eerste water van een regenbui te vermijden, tot het meeste stof neergeregend is.

k ga er tevens van uit, dat bij gebrek aan regenwater, in Nederland althans, er ergens in de buurt wel een sloot, plas, kanaal, gracht, vijver of zwembad te vinden is, waar bruikbaar water uit te betrekken is om te filteren.

Kijk wel goed uit hiermee, in agrarische gebieden en steden zijn er wat dingetjes (oa mest, pesticiden en bestrijding) in opgelost die er niet uit te filteren zijn.
Deze zullen echt eerst goed doorgekookt moeten worden.
De chemicaliën haal je er hier niet mee uit.
De meeste zwembaden bevatten ook chemicaliën.

In de stad is helemaal uit den boze, zelfs in een shtf scenario.
In zo een situatie met deze opgenoemde bronnen is destilleren met kool zeer noodzakelijk.

Een vijver met zoet water erin! zal de verstandigste keuze zijn.
In mijn vijvers had ik altijd 5 gram zout per liter water met zoet watervis.
De meeste koi houders zullen ca 3 tot 5 gram zout per liter toevoegen.

Ik heb mn geld op regenwater gebruik en opslag ingezet, safe and simple.
We zitten niet te wachten op diarree en buikkrampen wat nog meer vocht kost.

Onze katten en honden drinken liever uit de sloot of uit een plas regenwater in de tuin, de katten helemaal.

Een put graven/boren naar een meter of 8 tot 10 kan ook, echter dit water is ijzer rijk en kan gaan vlokken.
Dit vlokken haal je eruit dmv een eiwit afschuimer.
Waar ik zit hebben we de eerste harde afsluitende laag op 3 meter, dan een meter of 4 klei.
Dit water zal ziltig zijn onder de kleilaag, zo niet zelfs zout en andere narige troep erin.

Onze eerste zandlaag zit op 9 meter, dit zou drinkbaar gemaakt kunnen worden.

Echter in de zomer bind ik liever wat zakken om wat takken heen.
Of prik een gaatje in een berk.
of een doek over een grasveldje.

Dat liever dan water uit de sloot halen, in onze situatie.
Toch die grondboor met verleng stukken op temu maar eens bestellen?

Kijk wel goed uit hiermee, in agrarische gebieden en steden zijn er wat dingetjes (oa mest, pesticiden en bestrijding) in opgelost die er niet uit te filteren zijn.
Deze zullen echt eerst goed doorgekookt moeten worden.
De chemicaliën haal je er hier niet mee uit.
De meeste zwembaden bevatten ook chemicaliën.

In de stad is helemaal uit den boze, zelfs in een shtf scenario.
In zo een situatie met deze opgenoemde bronnen is destilleren met kool zeer noodzakelijk.

Een vijver met zoet water erin! zal de verstandigste keuze zijn.
In mijn vijvers had ik altijd 5 gram zout per liter water met zoet watervis.
De meeste koi houders zullen ca 3 tot 5 gram zout per liter toevoegen.

Ik heb mn geld op regenwater gebruik en opslag ingezet, safe and simple.
We zitten niet te wachten op diarree en buikkrampen wat nog meer vocht kost.

Onze katten en honden drinken liever uit de sloot of uit een plas regenwater in de tuin, de katten helemaal.

Een put graven/boren naar een meter of 8 tot 10 kan ook, echter dit water is ijzer rijk en kan gaan vlokken.
Dit vlokken haal je eruit dmv een eiwit afschuimer.
Waar ik zit hebben we de eerste harde afsluitende laag op 3 meter, dan een meter of 4 klei.
Dit water zal ziltig zijn onder de kleilaag, zo niet zelfs zout en andere narige troep erin.

Onze eerste zandlaag zit op 9 meter, dit zou drinkbaar gemaakt kunnen worden.

Echter in de zomer bind ik liever wat zakken om wat takken heen.
Of prik een gaatje in een berk.
of een doek over een grasveldje.

Dat liever dan water uit de sloot halen, in onze situatie.
Toch die grondboor met verleng stukken op temu maar eens bestellen?

Of een flinke kuil graven, vijverfolie erin en regenwater opvangen, als de dakgoot niet genoeg oplevert?

Of een flinke kuil graven, vijverfolie erin en regenwater opvangen, als de dakgoot niet genoeg oplevert?
BINGO.

Een vijver voor drinkwater hoeft niet groot te zijn.
Een bak van 2 × 1 meter en 0,8 tot 1 meter diep, voorzien van een filter voor 2 kuub, is al voldoende.
Met een pomp van 500 liter per uur blijft het water gezond en in beweging.
De goede bacteriën in het filter zorgen voor de biologische zuivering.
Extra voordeel: je kunt er ook levende have in houden.
Voor karpers is een grotere vijver nodig: minimaal 6 × 3 meter en 1 meter diep om ze goed te kunnen laten voortplanten.
Daarbij hoort een pomp van 5 kuub per uur en extra zuurstofvoorziening.
Regenwater hoef je voor deze niet vooraf te filteren.
Bezinking en bacteriën nemen het werk op zich en zorgen voor helder, gezond water.

Of wat eigenlijk ideaal is na/tijdens een shtf scenario ivm stroom.
Een planten filter oftewel een meer natuurlijke vijver.
Riet en zuurstof planten erin met wat voorentjes oid.
Je moet wel je stikstof kringloop in ere houden.

De meest eenvoudige opzet in klein formaat kan bestaan uit een bak van 2 × 1 meter en 1 meter diep, eventueel gecombineerd met een planten- of rietfilter van circa 1 × 1 meter en 0,5 meter diep.
Een zonnepaneelpompje van Intratuin kan het water rondpompen en via een venturi effect voor zuurstof zorgen.
Eventueel kun je dit aanvullen met zuurstofplanten in de vijver zelf.
Hoewel ik zelf geen ervaring heb met pompen onder de 10 kuub, vermoed ik dat een pomp van 500 liter per uur voldoende is om dit effect te bereiken, mits de opvoerhoogte beperkt blijft.

Ik denk met een gezin van 4 dat je met 2000l wel een droge zomer kan overleven?
Echter je buren of bendes zullen dit water ook heel erg snel ruiken!

De meeste ongedierte beschikken niet over de kennis om water te ontzilten.
Daarom kan het ook nuttig zijn om zout toe te voegen en een geïsoleerde bak te maken, afgedekt met een licht gebolde plaat van acryl of plexiglas, die je in de zon plaatst.
Het voordeel van zout is dat je vissen en andere levende have zich er beter bij voelen, terwijl veel ziekmakende virussen en bacteriën zich onder die omstandigheden niet eens kunnen ontwikkelen.
Voor het behoud van je goede bacteriën in het filter is het belangrijk niet meer dan 5 gram zout per liter toe te voegen. Zo blijft de biologische kringloop intact, blijven algen weg, tenzij het nitrietgehalte extreem hoog wordt.
Veevoederzout van de agrifirm (ca. 6,50 per 25 kilo) is hiervoor uitstekend geschikt, mede vanwege de aanwezige mineralen.
Let wel: dit zout is niet geschikt voor directe consumptie.

Onderhoudstips:
Voeg wat waterslakken toe en zet levende tubifex uit in je plantenfilter.
Overweeg een zonnebaars om torretjes en ander klein ongedierte onder controle te houden.
Ik heb zelf ruim 50 jaar ervaring met het gezond houden van water in diverse aquaria en vijvers.
Mijn belangrijkste advies: hou het simpel.
Reken erop dat je pas na ongeveer zes maanden een stabiele balans in je filter bereikt.
Ga vooral niet experimenteren met allerlei toevoegingen; laat moeder natuur haar werk doen, daar is ze het beste in.

Voor direct drinkwater hebben wij binnen een 150 liter bak met zoet water staan, voorzien van een 100 liter pu pompje en enkele Amerikaanse rivierkreeftjes.
Met behulp van bakstenen wordt een trickle filtratie gerealiseerd, wat zorgt voor een stabiele bacteriehuishouding en extra zuurstof, het water wordt als het ware "gebroken".
De nieuwe vijver die in aanleg is, zal een inhoud krijgen van ongeveer 200 - 250 kuub en wordt voorzien met licht gezout water.
Voor het ontzilten voor drinkwater gebruik met behulp van de zon zal ik nog verder moeten experimenteren.
Theorie is leuk.....
Wat betreft de huisdieren: helaas komt er schrikdraad omheen. Ik heb geen zin om telkens opnieuw die beesten te moeten corrigeren.

Een kleine opgezette vijver zoals eerder beschreven kost in totaal nog geen €300.
Met een speciekuip van 80 liter en een zonnepaneel pompje van ca. 50 liter per uur kun je hetzelfde principe eenvoudig toepassen.
Zelfs een klein acryl aquarium van 30 liter bij Pets Palace volstaat.
Maak er een overloop naar een tweede bakje van 30 liter bij, en je hebt samen 60 liter direct beschikbaar, voor slechts €35 totaal.

Wat betreft een drinkwaterinstallatie voor een SHTF‑situatie: er zijn ook 3V pompjes te koop. Op een enkele LiFePO4‑cel van 280Ah draaien die rustig twee weken onafgebroken door.
Paneeltje erop of twee losse pc cellen een 4015 module.

Met vriendelijke groet Igor

Dat is een lang en instructief verhaal.
Maar ingevsl vsn noid xou het op zonne energie of zonder stroom moeten kunne werken.

Misschien tijd voor een apart waterplan topic?

Ik lees veel theorie. Laten we daar vanaf stappen en richten op praktijk, wat werkt er bewezen?
Theorieën kan iedereen wel vinden met AI of google.

Laatst bewerkt:
Dat is een lang en instructief verhaal.
Maar ingevsl vsn noid xou het op zonne energie of zonder stroom moeten kunne werken.

goed lezen...er staat namelijk wat in, zelfs 3 methodes!

Misschien tijd voor een apart waterplan topic?

Ik lees veel theorie. Laten we daar vanaf stappen en richten op praktijk, wat werkt er bewezen?
Theorieën kan iedereen wel vinden met AI of google.

Alles wat ik heb geschreven werkt in de praktijk, en dat is voor mij het belangrijkste.
Ik heb er zelfs een aantal eenvoudige en goedkope experimenten aan toegevoegd die bewezen effectief zijn.
Wat mij persoonlijk stoort, is de afhankelijkheid van AI of Google.
In een echte SHTF‑situatie heb je die middelen niet, en wie zich alleen daarop baseert, komt bedrogen uit.
Theorie kan nuttig zijn, maar vaak blijft het beperkt tot wat men wil weten en hoe men daar komt.
Zodra er iets misgaat, ontbreekt de praktische kennis om het op te lossen. Daarom leg ik de nadruk op wat écht werkt en wat je zelf kunt toepassen.

Alles wat ik heb geschreven werkt in de praktijk, en dat geldt niet alleen voor dit topic.
Ik ben inderdaad een boekenwurm, nerd, leerbeer: noem het maar.
Maar tegelijk ook een praktijkman met een heel praktische instelling en doener....
Als ik iets opschrijf, zul je merken dat het uiteindelijk klopt, ook al ben je het er in eerste instantie misschien niet helemaal mee eens.
Natuurlijk sluipen er soms wat grammatica of spelfoutjes in (V of v… kWh of Kwh of KwH… what ever), maar de kennis in mijn boodschap blijft overeind.
Het zijn ook handvaten voor verdere studie....leer zelf....
Ik heb de wijsheid niet in pacht!

En ja ik zal mijn energie topic eens afmaken...er staat wat klaar in word, moet dit alleen nog goed nakijken ivm eenheden, voordat ik weer eens afgeschoten wordt.....
Dan zal ik me aan de water win topic wijden.

De reden dat ik zo uitgebreid reageerde, was omdat er naar mijn idee wat gevaarlijk advies voorbij kwam over water winnen in een SHTF‑situatie.
Dat wilde ik graag nuanceren, omdat ik het zelf anders zie en er behoorlijke risico’s aan verbonden zijn.
Er werd bijvoorbeeld geadviseerd om water te halen uit iets waar mijn honden nog niet eens zelf uit willen drinken.
Dat lijkt me in zo’n situatie echt onverstandig.
Begrijp me alsjeblieft niet verkeerd: die persoon bedoelde het goed, maar de info was naar mijn smaak niet helemaal juist.
En ik wil benadrukken dat we hier op het forum zijn om elkaar te helpen.
Even sparren en ervaringen delen kan vaak meer opleveren dan twee korte regels, en dat is precies waarom ik dit verhaal heb gedeeld.

Misschien heb ik het verkeerd opgevat, en dat is zeker niet mijn bedoeling.
Ik wil benadrukken dat ik niet in de aanvallende hoek zit : zo ben ik niet.
Wel merk ik dat ik het gevoel heb gehad (vt) mezelf te moeten verdedigen, en dat komt misschien ook door eerdere discussies met verschillende forumleden.
Het is niet bedoeld als aanval, maar meer als uitleg van hoe ik het ervaar. Ik hoop dat dit zo wat duidelijker overkomt.

Ik ben al jaren bezig met preppen onbewust, en nu bewust serieus aan de gang, ik heb best wel wat opgestoken op dit forum!
Waarvoor mijn dank uiteraard.
Laat mij mijn dank dan ook uiten dmv what ever you want to call it: leerschool uit de praktijk met als bonus direct te kunnen beginnen en zelf studie...
Dus wat je las was geen theorie! maar praktijk ervaring zonder google of AI....

Cura ut valeas, cum respectu, Igor

Terug
Bovenaan