• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Nederlander vreest ramp, maar bereidt zich niet voor

Nederlander vreest ramp, maar bereidt zich niet voor​

Onder Nederlanders leeft vrees voor een ramp die leidt tot het wegvallen van stroom, gas en water. Maar ons voorbereiden op een dergelijke crisis doen we niet, blijkt uit een enquête. Het publieksonderzoek is gedaan door I&O Research voor de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV). Die probeert al langer burgers te stimuleren zich voor te bereiden op een ramp.
https://www.ad.nl/binnenland/nederlander-vreest-ramp-maar-bereidt-zich-niet-voor~af3f2e47/

Dat houdt in dat nog lang niet iedereen ons forum kan vinden...
 
Return to: preppen algemeen
Vandaag in het journaal, waren mensen al in paniek omdat de trein uit Amsterdam niet vertrok. Ik denk dat die mensen zo beperkt zelfredzaam zijn, dat een noodpakketje daar niet gaat helpen.
 
Vandaag in het journaal, waren mensen al in paniek omdat de trein uit Amsterdam niet vertrok.

Ik kan me dat wel voorstellen. Wij in zeeland weten dat het OV extreem onbetrouwbaar is waardoor we altijd een alternatief hebben (oftewel, we mijden het OV maximaal). Als je in Amsterdam je auto bent uit gepest en omdat je hem toch niet meer kan gebruiken/parkeren dan ben je wel aangewezen op het OV. En wat is dan het alternatief?
 
Ik kan me dat wel voorstellen. Wij in zeeland weten dat het OV extreem onbetrouwbaar is waardoor we altijd een alternatief hebben (oftewel, we mijden het OV maximaal). Als je in Amsterdam je auto bent uit gepest en omdat je hem toch niet meer kan gebruiken/parkeren dan ben je wel aangewezen op het OV. En wat is dan het alternatief?

Dan zou ik zeggen cancel amsterdam... als je niet welkom bent omdat je een auto als vervoermiddel gebruikt omdat er geen (betrouwbaar) alternatief is...

Mompelt iets over 10 minute cities... werkt prima als je er midden in woont en de fiets kan pakken, maar als je extern woont zeg niet op fiets afstand dan heb je slechts de keus tussen de auto of de onbetrouwbaarheid van het ov.
 
Ik kan me dat wel voorstellen. Wij in zeeland weten dat het OV extreem onbetrouwbaar is waardoor we altijd een alternatief hebben (oftewel, we mijden het OV maximaal). Als je in Amsterdam je auto bent uit gepest en omdat je hem toch niet meer kan gebruiken/parkeren dan ben je wel aangewezen op het OV. En wat is dan het alternatief?

Ik heet Wildemossel, waar denk je dat ik vandaan kom?
 
Dan zou ik zeggen cancel amsterdam... als je niet welkom bent omdat je een auto als vervoermiddel gebruikt omdat er geen (betrouwbaar) alternatief is...

Mompelt iets over 10 minute cities... werkt prima als je er midden in woont en de fiets kan pakken, maar als je extern woont zeg niet op fiets afstand dan heb je slechts de keus tussen de auto of de onbetrouwbaarheid van het ov.

Hier is Amsterdam afgeschreven (al heel lang) Trein is te duur, auto maken ze onmogelijk. Crimineel, vies, en met de Nederlandse taal kan je nauwelijks meer terecht. Amsterdam hier A'dam daar en dan Amstelveen :lol: :fluit:
 
Vandaag in het journaal, waren mensen al in paniek omdat de trein uit Amsterdam niet vertrok.
Tsja, tis maar net hoe je het ziet.
In mijn trein van 6:30 barste een meisje in tranen uit omdat ze de aansluiting ging missen. Slecht voorbereid? Als ze om 5uur opstaat en je echt ergens moet zijn dan is je bijdrage wel erg zuur. Niet alles is met een prepper rugzak op te lossen.
 
Tsja, tis maar net hoe je het ziet.
In mijn trein van 6:30 barste een meisje in tranen uit omdat ze de aansluiting ging missen. Slecht voorbereid? Als ze om 5uur opstaat en je echt ergens moet zijn dan is je bijdrage wel erg zuur. Niet alles is met een prepper rugzak op te lossen.

Dat is erg vervelend voor dat meisje. Maar een béétje mentale weerbaarheid moet je ook kunnen opbrengen ;)
 
Laatst bewerkt:
Maar een béétje mentale weerbaarheid

Mijn dochter studeert in Maastricht.
Die is dus 5 uur onderweg met het OV en dan mag er niks tegen zitten en kan ik ze soms alsnog met de auto ophalen ergens in Goes, of in België in Sint Niklaas. Het OV is in mijn ogen een grote schande.

Zonder te overdrijven is het meer regel dan uitzondering dat er een vertraging is. En ik kan het me echt wel voorstellen dat de moed je in de schoenen zakt. Ze komt tegenwoordig niet meer naar huis in het weekend als er een toets is op maandag. De kans dat er iets mis gaat met het OV is te groot.
(jaja, maak maar een slechte grap dat er wel een andere reden voor zal zijn dat ze in het weekend niet zo vaak meer thuiskomt)

Het is toch echt bespottelijk dat ze 2 weken geleden naar Spanje is gekomen voor een lang weekend en dat deze trip niet alleen sneller maar ook nog een stuk goedkoper was. Ik haat het OV.
 
Je hebt helemaal gelijk, het is ook een grote schande, maar de oorzaak is Den Haag. En dan maken ze ook nog meneer Koolmees directeur, op een plaats waar hij geen moer van weet. (maar dat zie je veel vaker) Als die oud-politici zo zouden functioneren in de markt, werden ze binnen een paar maanden ontslagen.
 
V
Vandaag in het journaal, waren mensen al in paniek omdat de trein uit Amsterdam niet vertrok.

Terecht. Ik zou ook in paniek raken als ik daar langer moeten blijven dan ik van plan was.

En als rasechte provinciaal zie ik de bui hangen met dat rekeningrijden. Om naar mijn werk te kunnen gaan rijd ik een half uur in de auto, met het OV zou dat ruim 2,5 uur zijn.
En dan bedenken de grachtgordel idioten, die helaas de dienst uitmaken, dat het voor het milieu beter is om het autorijden flink duurder te maken.
 
Laatst bewerkt:
Jullie waren wel weer heerlijk OT aan het mopperkonten hier, dames, onder aanvoering van Zeeuwse meisjes natuurlijk.😆 En nu ben ik wel een fan van OT af en toe, dus daarom gaat het even niet.

Maar, net als alle aardige mensen die mopperen dat men zich moet voorbereiden, maar het zelf niet doen... Mopperen jullie OT op het OV zonder er prepper-style een oplossing voor te vinden. En wie er moppert op het OV, die houdt zich er immers van afhankelijk, kennelijk.😁

Is het dan een SM-mopperkransje hier?😝
Of is het gewoon typisch, dat fatalisme?😆
Toch pseudo-surrogaatpreppers hier?🤪

Ik ben eigenlijk wel voor een no-nonsense aanpak. Even een of twee weken lang het gehele OV plat, van overheidswege. En de vraatwinkels en afhaal-Chinezen gesloten houden, of de stroom afschakelen. Plotseling...

Jullie zouden hier dan zo heerlijk te keer kunnen gaan, dat het draadje ervan rookt. Maar tegelijk, zou er wel eindelijk iets in beweging komen...

Nu er dus een schip gekeerd moet worden, is het wel ellendig en deels verklarend dat ons land telkens de wal is geweest door de eeuwen heen. Er het schip van maken, de boel loskoppelen en zien waar het gekeerd wordt, zou ook wel interessant zijn.😉

Kortom: volgens mij is er eigenlijk een mini-SHTF nodig om de mensen eindelijk eens zover te krijgen dat men verstandig handelt. Daarna, kan een echte SHTF minder kwaad. Komt de echte morgen, dan kunnen we onze lol wel op.

Nu begrijp ik ook eindelijk het voortdurend streven van politici om er hier een beheerste chaos van te maken.🤪
 
Die OV toestanden zijn al heel lang in Belgen land.
Daarom heb ik het OV gebannen in mijn leven. En dit na mijn dienst tijd.
Met uit zonderling van een bus rit van de rand van Amsterdam naar de binnenstad en een tramrit.
Urbanus zie het al 50j geleden ,, de trein die er moest zijn die was er niet,,
 
Mopperen jullie OT op het OV zonder er prepper-style een oplossing voor te vinden. En wie er moppert op het OV, die houdt zich er immers van afhankelijk, kennelijk.

Dus??

Er zit nogal een verschil tussen je afhankelijk opstellen en een overheid die op het zoveelste punt een faalbeleid heeft.

Iedereen maar gewoon zelfstandig een auto besturen?
Niet meer studeren en mijn dochter die kan best wel gaan werken op het land?
Of gewoon verhuizen?
Of 1 keer per maand dan maar op de fiets?

Waarom werkt het OV in (sommige) andere landen wel prima?

Het is echt niet zo, dat er niet wordt nagedacht over een plan B of plan C als je gebruik "moet" maken van het OV. Het is wel frustrerend dat je op voorhand al een uur extra speling zal moeten inplannen omdat het altijd wel ergens op een traject mis zal lopen.

Het is in mijn ogen het OV die moet nadenken over een plan B of plan C als er aan hun kant iets mis gaat. (dagelijks)
Maar de eindconclusie is dat het niet werkt dus zal het toch een extra auto worden voor mijn dochter. Ook weer goed voor het milieu.
 
Nog wat olie op het OV-vuur gooien:
In Luxemburg, een soeverein staatje ter grootte van een provincie, werkt het OV niet alleen, maar is het gebruik zelfs gratis.
Is dat niet een prachtig doel om naar te streven in Ruttanië?

Misschien moeten we de provincies maar verzelfstandigen. Die schaalvergroting tot een land, lijkt een management met korte lijntjes om snel en adequaat te besturen behoorlijk dwars te zitten.
Zo is ook te begrijpen dat het Europees OV maar niet van de grond wil komen.
Overigens denk ik niet dat de EU ooit een Unie zal worden, zolang we niet tenminste één taal delen: b.v. Esperanto, dat op alle talen binnen de unie gebaseerd is.
En zo gaan we nog wat verder off-topic. :lol:
 
V
Waarom werkt het OV in (sommige) andere landen wel prima?
In die landen kennen overheden nog steeds éen van de primaire taken namelijk het op orde en leefbaar houden van de openbare ruimte.

Goed OV is daar een onderdeel van. Op veel plaatsen is dat hier al zo ver uitgekleed dat niemand er wat aan heeft. Vrij logisch dat de laatste bussen uit de dienstregeling dan geschrapt worden vanwege te weinig belangstelling. Zodra je ambtenaren hoort spreken over "business case" weet je al hoe laat het is.

Ik ben recent door Denemarken gereden en een aantal grotere dorpen c.q. kleinere steden zien er uit om door een ringetje te halen. Goed onderhouden, schoon, goed straatmeubilair en openbaar groen waar aandacht aan besteed is. Als je dat vergelijkt met de ongelofelijke teringbende die je in ons land regelmatig tegenkomt !

En het trieste is dat we er best geld voor zouden hebben maar dat we dat besteden aan onzinnige zaken zoals hele kuddes ambtenaren en overbetaalde consultants die dikke rapporten schrijven die slechts dienen als ladevulling of het onderbouwen van besluiteloosheid.

Of een rijksoverheid die miljarden uittrekt voor in de linkse hoek verzonnen milieuproblemen en ondertussen de burgers laat verrekken op gebied van zorg en veiligheid. En hoe verder je vanaf het randstedelijke machtscentrum af zit hoe meer je genegeerd wordt en hoe dikker de vinger is die naar je opgestoken wordt.

Bovenstaande mag dan OT zijn of lijken maar naar mijn idee is de kloof tussen overheid en burger debet aan het probleem aan het in de OP gesignaleerde fenomeen. Regering en parlement verkopen zo veel onzin dat niemand ze nog serieus neemt. De ene na de andere subsidiespons-organisatie wordt in het leven geroepen om de burger te bereiken maar het helpt blijkbaar niets.
Trek gewoon je eigen plan bij de voorbereidingen.
 
Laatst bewerkt:
Dus??

Er zit nogal een verschil tussen je afhankelijk opstellen en een overheid die op het zoveelste punt een faalbeleid heeft.
Ik deel jouw frustratie. Het is eigenlijk meer, dat ik mij besef dat het openbaar vervoer hooguit voor "hoofdverbindingen" goed en zonder absurde kosten kan fuctioneren. Zoals het nu gaat is het en kostbaar en gebrekkig en tijdrovend. Ik zou weleens willen weten wat dat enkele treinritje mij kost dat ik zelden maak. Een paar honderd Euro waarschijnlijk. Stap ik in de Metro voor een ritje van 20 km dan kost dat wellicht 3 Euro plus de andere 300 Euros die via de belastingen al zijn geïnd.
Iedereen maar gewoon zelfstandig een auto besturen?
Niet meer studeren en mijn dochter die kan best wel gaan werken op het land?
Of gewoon verhuizen?
Of 1 keer per maand dan maar op de fiets?
Anders dan dat gerotzooi aanzien, ben ik er dan eerder voor om er eindelijk eens korte metten mee te maken. En om structureel te kijken naar andere en meer-persoonlijke middelen van vervoer. Maak dat maar leading. Kleine elektrische wagentjes op de weg. Waarom geen kleine zuinige tweezitters die 80 km/h kunnen, als motoren naast elkaar. Die Messerschmitt was zo'n gek idee nog niet (op de 109 na😆). Kleinere wendbare vervoersmiddelen, en de weg wordt efficiënter gebruikt.
https://www.autoreview.nl/nieuws/au...e-nieuwe-elektrische-messerschmitt-kr-van-jou
2-dc9348.jpg
Waarom werkt het OV in (sommige) andere landen wel prima?
Minder vertakt en beter geleid in minder dichtbevolkte landen, misschien? In steden en dunbevolkte landen zal het wellicht beter functioneren, en wij zitten er ergens tussenin? Hoe het ook zij, het is hier niet de ideale oplossing, en dat zal het ook niet worden. Het geduld is op, en om dat roer!
Het is echt niet zo, dat er niet wordt nagedacht over een plan B of plan C als je gebruik "moet" maken van het OV. Het is wel frustrerend dat je op voorhand al een uur extra speling zal moeten inplannen omdat het altijd wel ergens op een traject mis zal lopen.
Nog afgezien van de doorgaans al enorme reistijd. Reken eens uit wat de gemiddelde snelheid is. Mijn zoon reist 1,25 uur om hemelsbreed 25 km ver te komen. Dat is 20 km/h. Met een elektrisch ding zou het in een halfuur kunnen, als er ook voorzieningen voor zouden zijn.
Het is in mijn ogen het OV die moet nadenken over een plan B of plan C als er aan hun kant iets mis gaat. (dagelijks)
Moeten we ze de kans nog wel gunnen, vraag ik mij af...? Om over 10 jaar hetzelfde te kunnen schrijven?
Maar de eindconclusie is dat het niet werkt dus zal het toch een extra auto worden voor mijn dochter. Ook weer goed voor het milieu.
Rocky's briljante plan, helpt!

Niets doen en de zaak op z'n beloop laten, is een al bestaande ramp aanzien, en nalaten om een redding voor te bereiden. Fatalisme en onnozelheid, is de oorzaak voor het verschijnen van dit draadje😁
 
Laatst bewerkt:
Nog wat olie op het OV-vuur gooien:
In Luxemburg, een soeverein staatje ter grootte van een provincie, werkt het OV niet alleen, maar is het gebruik zelfs gratis.
Is dat niet een prachtig doel om naar te streven in Ruttanië?
In Ruttanië zeker @PBear , maar in een Nederland wat mij betreft niet. Ik voel immers wel aan, wie dat feest dan gaat betalen... Ieder voor het eigen verbruik laten betalen, is wel zo eerlijk. Het moedigt het OV aan om te presteren, en geeft alternatieven een eerlijke kans.
 
Terecht. Ik zou ook in paniek raken als ik daar langer moeten blijven dan ik van plan was.

En als rasechte provinciaal zie ik de bui hangen met dat rekeningrijden. Om naar mijn werk te kunnen gaan rijd ik een half uur in de auto, met het OV zou dat ruim 2,5 uur zijn.
En dan bedenken de grachtgordel idioten, die helaas de dienst uitmaken, dat het voor het milieu beter is om het autorijden flink duurder te maken.

Ik ben ook zon provinciaal (god zij dank), een boer zoals randstedelingen dat noemen. Maarrr daarom ben ik ook uitgerust met "boerenverstand".
Als je nou vastzit op A'dam centraal en je hebt daar geen zin in (erg logisch), dan ga je toch een uitweg zoeken met ander vervoer (desnoods vraag je iemand je op te halen). Of je zoekt een verblijfplaats? Opties zat, en paniek helpt daar niet bij. Als aller aller laatste optie zoek je een bankje. Ik zie me niet op dat station blijven, opties zat.. 🙃
 
Waarom werkt het OV in (sommige) andere landen wel prima?

Daar zijn verschillende redenen voor.

Na de oorlog is ons wegen en treinen netwerk aangelegd en daar is in de daarop volgende jaren op verder gebouwd. Steeds als de capaciteit te kort schoot werd er onder druk van allerlei regeltjes en linkse hobby's het netwerk uitgebreid waarbij tegen de tijd dat het werk gedaan was, het alweer te krap was. Vervolgens moest er eerst weer jaren onderzocht worden hoe het probleem opgelost kon worden en gingen politieke partijen en milieu en natuur clubjes zich ermee bemoeien. Wat ertoe leidde dat er of geen oplossing kwam of een halfbakken oplossing om iedereen zo goedkoop mogelijk tevreden te houden.

De enige juiste oplossing had geweest een complete herziening van ons trein en wegen netwerk. Maar nee. Er werden steden bij en uitgebouwd, dorpen werden steden en gehuchten werden dorpen. Er werd gebouwd en uitgebreid zonder rekening te houden met de bereikbaarheid en dat mensen naar werk en school moesten kunnen. Daarnaast willen bedrijven zoveel als mogelijk in de randstad zitten. De randstad, de persoon die dat verzonnen heeft, moeten ze met pek en veren het land uit jagen.

Met als gevolg complete twee keer per dag volksverhuizingen naar en van de randstad richting de provincie. Niet zo gek dat dat vastloopt. Met een betere planning en spreiding had dit grotendeels voorkomen kunnen worden. Bouw industrie en bedrijventerreinen daar waar de mensen wonen en niet alleen in die randstad. Vroeger werkte iedereen waar hij woonde en werkte zijn hele leven bij dezelfde baas. Nu wonen mensen in Friesland en moeten voor hun werk naar Amsterdam, Rotterdam of Utrecht.

Tot zover een deel van het probleem.

Oorzaak nummer 2 zijn de kosten van openbaar vervoer. Iemand heeft ooit verzonnen dat het openbaar vervoer in handen moet zijn van commerciële partijen waarbij marktwerking het magische woord was. Met als gevolg dat er naast de toch al flinke kosten er ook winst gemaakt diende te worden. Routes worden geveild door de overheid waardoor er gigantische bedragen binnengehaald moeten worden om niet verliesgevend te werken. Dus worden onrendabele lijnen opgeheven waardoor de bereikbaarheid van de provincie een ramp is.

En oorzaak nummer 3 zijn de mensen zelf. Iedereen wil graag leuk wonen en velen kiezen ervoor om honderden kilometers van het werk of opleiding te gaan wonen. Begrijpelijk, maar het maakt het probleem alleen maar complexer en groter.
 
Bovenaan