• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Nederlander vreest ramp, maar bereidt zich niet voor

Nederlander vreest ramp, maar bereidt zich niet voor​

Onder Nederlanders leeft vrees voor een ramp die leidt tot het wegvallen van stroom, gas en water. Maar ons voorbereiden op een dergelijke crisis doen we niet, blijkt uit een enquête. Het publieksonderzoek is gedaan door I&O Research voor de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV). Die probeert al langer burgers te stimuleren zich voor te bereiden op een ramp.
https://www.ad.nl/binnenland/nederlander-vreest-ramp-maar-bereidt-zich-niet-voor~af3f2e47/

Dat houdt in dat nog lang niet iedereen ons forum kan vinden...
 
Return to: preppen algemeen
Ieder voor het eigen verbruik laten betalen, is wel zo eerlijk. Het moedigt het OV aan om te presteren, en geeft alternatieven een eerlijke kans.

Daar gaat het idee van een collectieve aanpak.
Voor sommige zaken is dat prima, voor OV is dat in mijn ogen onhaalbaar.
OV hadden ze nooit commercieel moeten uitrollen maar had een Nuts voorziening moeten blijven.

In Zeeuws Vlaanderen is er geen trein en er is eigenlijk ook geen busverbinding waar je iets mee kan.
En dan kun je wel zeggen dat het wel zo eerlijk is dat iedereen voor het eigen verbruik moet betalen maar is dat wel zo eerlijk?

Wat men doet is een busverbinding zo aanpassen dat het na verloop niet meer zal worden gebruikt door de bewoners. En dan komt men met de conclusie dat het niet rendabel is, en word de verbinding opgegeven. Gevolg is dat er nog minder mensen gebruik gaan maken van de voorzieningen die overblijven en die zijn dus ook niet meer rendabel. Geen brievenbussen meer in de dorpen want dat is niet rendabel, geen busverbindingen want niet rendabel, uiteraard is het zwembad 15 jaar geleden al dichtgegooid want ook niet rendabel. Huisartsenpost ? niet rendabel, huisarts in een dorp? onvoldoende patiënten dus ook niet rendabel.

En ja, je kiest er zelf voor om in een klein dorp te wonen maar toen we deze stap 20 jaar geleden hebben genomen was het wel een compleet andere wereld. (wel zwembad, wel busverbinding, wel diverse winkels, wel huisarts). Maar ondanks deze situatie ben ik blij dat ik in een dorp woon en niet in "de grote stad"

@phtvs
Prima samenvatting.
 
tijd een great reset? 15 minuten steden zo gek nog niet

'You'll own nothing and be happy" :fluit: :lol:
 
Maar de auto, in wat voor verschijningsvorm dan ook, als symbool van vrijheid, daar heb ik zo ook mijn twijfels bij. Het hele concept is 1-dimensionaal. Je kunt op een weg alleen maar rechtuit de weg volgen, en is die geblokkeerd door een voorganger of obstakel dan zit je muurvast. Weg vrijheid. Denk liever in 3(4?) dimensies.

IMG_1493.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Daar gaat het idee van een collectieve aanpak.
Voor sommige zaken is dat prima, voor OV is dat in mijn ogen onhaalbaar.
Een collectieve aanpak is prima, maar verdeel de kosten over alle gebruikers. Abonnementen zijn dan voordelig, en dan kost een enkel kaartje maar wat meer.
OV hadden ze nooit commercieel moeten uitrollen maar had een Nuts voorziening moeten blijven.
Mee eens, voor alle essentiële voorzieningen.
In Zeeuws Vlaanderen is er geen trein en er is eigenlijk ook geen busverbinding waar je iets mee kan.
Hetzelfde zie ik ook wel in Duitsland, in kleinere plaatsjes in dunbevolkte gebieden. Tweemaal per dag een bus daar, maar wat wil je? Wie achteraf woont die kan met een burgerinitiatief voor extra vervoer zorgen en ik ken daar ook wel voorbeelden van, zoals minibusjes. Het probleem is misschien meer, dat men de kosten er niet voor over heeft?
En dan kun je wel zeggen dat het wel zo eerlijk is dat iedereen voor het eigen verbruik moet betalen maar is dat wel zo eerlijk?
Ik vind van wel. Waarom niet? Waarom moeten anderen dubbele lasten dragen, want daar komt het nu wel op neer?
Welke gebruiker van alleen het openbaar vervoer betaalt er immers mee aan mijn wegenbelasting en mijn brandstofaccijnzen? Van de opbrengsten daarvan, kan nog wel een tweede wegennet worden aangelegd denk ik, maar het gaat ergens anders heen.

Zo'n 63% van de totale kosten van het stads- en streekvervoer wordt "door de overheid" betaald.

En aanleg van de basis-infrastructuur gezamelijk, daar kan ik inkomen. Dat zal echter bij lange na geen 63% zijn, en anders er subiet mee stoppen😁
Wat men doet is een busverbinding zo aanpassen dat het na verloop niet meer zal worden gebruikt door de bewoners. En dan komt men met de conclusie dat het niet rendabel is, en word de verbinding opgegeven. Gevolg is dat er nog minder mensen gebruik gaan maken van de voorzieningen die overblijven en die zijn dus ook niet meer rendabel.
Richt het busvervoer en de frequentie in samenspraak met de bewoners van landelijke gebieden in, en koppel het wat mij betreft aan abonnementen. Wil men extra ritten, dan kan dat, tegen betaling.
Geen brievenbussen meer in de dorpen want dat is niet rendabel,
Die zijn er toch zeker nog? Minder vast, maar wandelen is gezond😉
geen busverbindingen want niet rendabel,
Als ik een taxi bel, dan hoor ik dat argument niet. En zo is het met busondernemingen vast ook. Zorg er dan gezamelijk voor dat de kosten ervoor worden opgebracht, en dan rijdt er best een bus voor. Ik bedoel, stel dat meerdere mensen op een bepaald tijdstip extra busvervoer willen, dan committeert men zich er het beste aan. De lusten, maar dan ook de lasten. Iets van een basis zou er los daarvan toch wel overal moeten zijn, bijvoorbeeld 07:00 en 18:00 of daaromtrent, maar waar ontbreekt zoiets?
uiteraard is het zwembad 15 jaar geleden al dichtgegooid want ook niet rendabel.
In een dorp van 2000 of zo inwoners wordt dat wel lastig. Hier, mis ik dan in vergelijk ook nog wel zo'n 15 zwembaden, naast het ene dat we hebben, over de koppen berekend. Hebben of niet hebben telt natuurlijk, ik begrijp het. Maar ook daar zou burgerinitiatief wellicht helpen?
Huisartsenpost ? niet rendabel, huisarts in een dorp? onvoldoende patiënten dus ook niet rendabel.
De gemiddelde huisartsendichtheid is 4,4 fte huisarts per 10.000 inwoners. Dat is 2273 per fulltime huisarts. Wat is er aan de hand, dat de huisarts er wegrent? Maar, in een belendend dorp zit er vast eentje, niet te ver weg?
En ja, je kiest er zelf voor om in een klein dorp te wonen maar toen we deze stap 20 jaar geleden hebben genomen was het wel een compleet andere wereld. (wel zwembad, wel busverbinding, wel diverse winkels, wel huisarts).
20 jaar geleden hadden we ook een heleboel nog niet. 1.400.000 mensen meer sindsdien. Net voor de oorlog waren het er 8,8 miljoen en nu ruim het dubbele. En die extra 1,4 miljoen kosten plaatselijk kennelijk net even een zwembad, busverbinding e.d. meer dan voorheen😆
Maar ondanks deze situatie ben ik blij dat ik in een dorp woon en niet in "de grote stad.
Laat de overheid het maar niet horen, dat er kennelijk extra €€ te halen valt, in die dorpen😉
 
Maar de auto, in wat voor verschijningsvorm dan ook, als symbool van vrijheid, daar heb ik zo ook mijn twijfels bij. Het hele concept is 1-dimensionaal. Je kunt op een weg alleen maar rechtuit de weg volgen, en is die geblokkeerd door een voorganger of obstakel dan zit je muurvast. Weg vrijheid. Denk liever in 3(4?) dimensies.

Bekijk bijlage 24556

Ik ga in het VK de Tardis bestellen :lol:
 
Maar de auto, in wat voor verschijningsvorm dan ook, als symbool van vrijheid, daar heb ik zo ook mijn twijfels bij. Het hele concept is 1-dimensionaal. Je kunt op een weg alleen maar rechtuit de weg volgen, en is die geblokkeerd door een voorganger of obstakel dan zit je muurvast. Weg vrijheid. Denk liever in 3(4?) dimensies.

Bekijk bijlage 24556

Jouw visie vind ik wel een verfrissende @Capman , maar helaas hebben we hier in Ruttanië voornamelijk aardige mensen als verkeersdeelnemer met een Hollandse inborst en een Nederlands rijbewijs (waar het ook vandaan mag komen).🤪

Bereid je dan maar alvast voor, om niet alleen van links en rechts te worden gesneden, maar ook van boven en onder😉 En opgestoken vingers 3D rondom. En, dan hebben we het nog niet eens over de sidewinders en het boordgeschut, in het grootstedelijke😁
 
Jouw visie vind ik wel een verfrissende @Capman , maar helaas hebben we hier in Ruttanië voornamelijk aardige mensen als verkeersdeelnemer met een Hollandse inborst en een Nederlands rijbewijs (waar het ook vandaan mag komen).🤪

Bereid je dan maar alvast voor, om niet alleen van links en rechts te worden gesneden, maar ook van boven en onder😉 En opgestoken vingers 3D rondom. En, dan hebben we het nog niet eens over de sidewinders en het boordgeschut, in het grootstedelijke😁

Wie zei dat we de homo sapiens moeten toelaten als bestuurder? Technologie voor autonoom vliegen bestaat allang en is zelfs simpeler dan voor zelfrijdende auto's (niet zoveel obstakels in de lucht en als elke drone z'n eigen positie uitzendt (meshtastic anyone?) dan zijn midair collisions ook iets van het verleden. Problem solved.

Blijft het puntje van de energievoorziening, maar ach, details...
 
Wie zei dat we de homo sapiens moeten toelaten als bestuurder? Technologie voor autonoom vliegen bestaat allang en is zelfs simpeler dan voor zelfrijdende auto's (niet zoveel obstakels in de lucht en als elke drone z'n eigen positie uitzendt (meshtastic anyone?) dan zijn midair collisions ook iets van het verleden. Problem solved.

Blijft het puntje van de energievoorziening, maar ach, details...
@Capman , jouw pleit klinkt met ieder woord aantrekkelijker.

Tot je over AI begon. In Argentinië wisten ze indertijd wel waar ze passagiers lieten uitstappen (vraag het Julio Poch), en wat zal de AI piloot dan doen, als we onderweg in de neus peuteren, een scheet laten of gaan zingen?
Best mogelijk, dat er voor de onderste vliegbanen stevige daken en ruitenwissers nodig zijn; een dure grap...

Mid air colisions zullen wel te voorkomen zijn, inderdaad, zodra het emergency minimum distance shield is uitgevonden...

Maar energie, het uit de lucht vallen zonder- en de wachtstapels voor de Muskloaders, blijven toch wel even een probleem. Wel alleen, voor wie er dan nog in het vliegding zit, en dat scheelt.

Het zou wel erg leuk zijn, als vliegen zou kunnen, mee eens. Maar of het in ons leven en drukke landje mogelijk wordt voor de massa, ik moet het nog zien...
 
Wie zei dat we de homo sapiens moeten toelaten als bestuurder? Technologie voor autonoom vliegen bestaat allang en is zelfs simpeler dan voor zelfrijdende auto's (niet zoveel obstakels in de lucht en als elke drone z'n eigen positie uitzendt (meshtastic anyone?) dan zijn midair collisions ook iets van het verleden. Problem solved.

Blijft het puntje van de energievoorziening, maar ach, details...

Homo sapiens ? Dat is een redelijk intelligent beest wat toevallig Bach met z'n voorpoten kan spelen....
Energievoorziening? De overheid beweerd dat 40% van onze energie uit hernieuwbare bronnen bestaat;
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/202...elektriciteit-met-20-procent-gestegen-in-2022
Ik geloof daar geen snars van maar dan nog, voor die 40% is ons landschap verziekt dmv molens en zonneparken. Flikkeren ze complete bossen in de oven (ja dat heet hernieuwbaar), en snappen de basis hiervan niet.
Bomen nemen CO2 op, en die stoten ze hier weer uit, M.A.W. je importeerd CO2.
Het belachelijke hieraan is dat molens en panelen een levensduur heben, ze gaan dus op de schroothoop en dan beginnen we gewoon weer opnieuw...
Hoezo hernieuwbaar?
Zo dat ben ik weer kwijt :fluit:
 
Laatst bewerkt:
Homo sapiens ? Dat is een redelijk intelligent beest wat toevallig Bach met z'n voorpoten kan spelen....
Hmmmmm, intelligent? Van jou en nog een handjevol geloof ik dat wel, maar bij de rest is indertijd de nageboorte in de wieg gelegd, als je het mij vraagt😆
Bomen nemen CO2 op, en die stoten ze hier weer uit, M.A.W. je importeerd CO2.
Het belachelijke hieraan is dat molens en panelen een levensduur heben, ze gaan dus op de schroothoop en dan beginnen we gewoon weer opnieuw...
Hoezo hernieuwbaar?
Zo dat ben ik weer kwijt :fluit:
Hallo zeg, die lui zijn we binnenkort ook kwijt, INCOMING!
mapping-carbon-emission-usa-820.png
Het is de CO2 uitstoot van de VS. Per kop een tweemaal zo grote uitstoot dan wij in Europa. En China torent qua toename overal bovenuit.

En wij de verwarming maar lager zetten, en van het gas af. Een miljardste graad minder aan temperatuurstijging zullen wij hier wel voor elkaar boksen.

Een ding is mij wel duidelijk, het is niet allen statistisch, dat we ons in de foutmarge bevinden...😉
https://www.visualcapitalist.com/cp/mapped-carbon-dioxide-emissions-around-the-world/
 
Bovenaan