Daar gaat het idee van een collectieve aanpak.
Voor sommige zaken is dat prima, voor OV is dat in mijn ogen onhaalbaar.
Een collectieve aanpak is prima, maar verdeel de kosten over alle gebruikers. Abonnementen zijn dan voordelig, en dan kost een enkel kaartje maar wat meer.
OV hadden ze nooit commercieel moeten uitrollen maar had een Nuts voorziening moeten blijven.
Mee eens, voor alle essentiële voorzieningen.
In Zeeuws Vlaanderen is er geen trein en er is eigenlijk ook geen busverbinding waar je iets mee kan.
Hetzelfde zie ik ook wel in Duitsland, in kleinere plaatsjes in dunbevolkte gebieden. Tweemaal per dag een bus daar, maar wat wil je? Wie achteraf woont die kan met een burgerinitiatief voor extra vervoer zorgen en ik ken daar ook wel voorbeelden van, zoals minibusjes. Het probleem is misschien meer, dat men de kosten er niet voor over heeft?
En dan kun je wel zeggen dat het wel zo eerlijk is dat iedereen voor het eigen verbruik moet betalen maar is dat wel zo eerlijk?
Ik vind van wel. Waarom niet? Waarom moeten anderen dubbele lasten dragen, want daar komt het nu wel op neer?
Welke gebruiker van alleen het openbaar vervoer betaalt er immers mee aan mijn wegenbelasting en mijn brandstofaccijnzen? Van de opbrengsten daarvan, kan nog wel een tweede wegennet worden aangelegd denk ik, maar het gaat ergens anders heen.
Zo'n 63% van de totale kosten van het stads- en streekvervoer wordt "door de overheid" betaald.
En aanleg van de basis-infrastructuur gezamelijk, daar kan ik inkomen. Dat zal echter bij lange na geen 63% zijn, en anders er subiet mee stoppen
Wat men doet is een busverbinding zo aanpassen dat het na verloop niet meer zal worden gebruikt door de bewoners. En dan komt men met de conclusie dat het niet rendabel is, en word de verbinding opgegeven. Gevolg is dat er nog minder mensen gebruik gaan maken van de voorzieningen die overblijven en die zijn dus ook niet meer rendabel.
Richt het busvervoer en de frequentie in samenspraak met de bewoners van landelijke gebieden in, en koppel het wat mij betreft aan abonnementen. Wil men extra ritten, dan kan dat, tegen betaling.
Geen brievenbussen meer in de dorpen want dat is niet rendabel,
Die zijn er toch zeker nog? Minder vast, maar wandelen is gezond
geen busverbindingen want niet rendabel,
Als ik een taxi bel, dan hoor ik dat argument niet. En zo is het met busondernemingen vast ook. Zorg er dan gezamelijk voor dat de kosten ervoor worden opgebracht, en dan rijdt er best een bus voor. Ik bedoel, stel dat meerdere mensen op een bepaald tijdstip extra busvervoer willen, dan committeert men zich er het beste aan. De lusten, maar dan ook de lasten. Iets van een basis zou er los daarvan toch wel overal moeten zijn, bijvoorbeeld 07:00 en 18:00 of daaromtrent, maar waar ontbreekt zoiets?
uiteraard is het zwembad 15 jaar geleden al dichtgegooid want ook niet rendabel.
In een dorp van 2000 of zo inwoners wordt dat wel lastig. Hier, mis ik dan in vergelijk ook nog wel zo'n 15 zwembaden, naast het ene dat we hebben, over de koppen berekend. Hebben of niet hebben telt natuurlijk, ik begrijp het. Maar ook daar zou burgerinitiatief wellicht helpen?
Huisartsenpost ? niet rendabel, huisarts in een dorp? onvoldoende patiënten dus ook niet rendabel.
De gemiddelde huisartsendichtheid is 4,4 fte huisarts per 10.000 inwoners. Dat is 2273 per fulltime huisarts. Wat is er aan de hand, dat de huisarts er wegrent? Maar, in een belendend dorp zit er vast eentje, niet te ver weg?
En ja, je kiest er zelf voor om in een klein dorp te wonen maar toen we deze stap 20 jaar geleden hebben genomen was het wel een compleet andere wereld. (wel zwembad, wel busverbinding, wel diverse winkels, wel huisarts).
20 jaar geleden hadden we ook een heleboel nog niet. 1.400.000 mensen meer sindsdien. Net voor de oorlog waren het er 8,8 miljoen en nu ruim het dubbele. En die extra 1,4 miljoen kosten plaatselijk kennelijk net even een zwembad, busverbinding e.d. meer dan voorheen
Maar ondanks deze situatie ben ik blij dat ik in een dorp woon en niet in "de grote stad.
Laat de overheid het maar niet horen, dat er kennelijk extra €€ te halen valt, in die dorpen