• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Nieuw EDC zakmes, ervaringen gevraagd.

Jeroen

Prepper
Goeiedag!

Ik ben op zoek naar een vervangend EDC zakmes, en ben op onderstaande lijst uitgekomen. Momenteel heb ik een Gerber Obsidian, al zo'n 5 jaar in bezit. Ik twijfel of ik hem vervang voor dezelfde (goed mes voor leuk prijsje) of een van onderstaande messen neem.
Een van de eisen is, dat hij niet te duur is (mocht ik hem, hoe dom ook, verliezen) maar voor dat geld wel goed presteerd.
Ik hield een budget aan van zo om en nabij de €50. Mooi prijsje, al zeg ik het zelf.
Na het zoeken kwam ik op ondertaand lijstje. Sommige kandidaten zijn wat duurder, sommigen goedkoper.


KA-BAR Dozier Hunter (Black)
SOG FF11-CP
CRKT Drifter
Gerber Gator (Fine Edge)
Gerber Obsidian (Fine Edge) (met als toevoeging twee schroevendraaiers, vijl en flesopener)

Mijn vraag aan medepreppers - wat zijn jullie ervaringen met onderstaande messen, en natuurlijk hoor ik ook graag welke EDC zakmessen jullie zelf gebruiken?

Groeten,
Jeroen
 

Ray

SHTF Expert
Ik ben een beetje af van de opvouwbare zakmessen.
Ze zijn duurder, kwetsbaarder en zwaarder dan een simpel vast mesje en het sterk afgeplatte handvat is een recept voor blaren bij stevig gebruik als houtsnijden.
Moet ik ook nog opletten in het buitenland, in veel landen zijn eenhandig te openen messen niet toegestaan.

Heb altijd een Leatherman in de broekzak (met clip vastgezet) en daar zit al een mesje in voor doosjes, touwtjes, etc. Verder een simpele goedkope Mora altijd bij me, mocht die eens in beslag genomen worden, kan ik daarmee leven.
 

Jeroen

Prepper
Ik ben een beetje af van de opvouwbare zakmessen.
Ze zijn duurder, kwetsbaarder en zwaarder dan een simpel vast mesje en het sterk afgeplatte handvat is een recept voor blaren bij stevig gebruik als houtsnijden.
Moet ik ook nog opletten in het buitenland, in veel landen zijn eenhandig te openen messen niet toegestaan.

Heb altijd een Leatherman in de broekzak (met clip vastgezet) en daar zit al een mesje in voor doosjes, touwtjes, etc. Verder een simpele goedkope Mora altijd bij me, mocht die eens in beslag genomen worden, kan ik daarmee leven.

Oh? Ik heb bijna altijd een zakmes bij. Ook wel vaste messen tijdens stealth camping etc, maar ik kan met een zakmes evenveel als met een vast mes. Daarbij vindt ik vaste messen vaak lastiger mee te nemen. Steekt zo uit je zak. Weet niet of mijn collega's het zouden waarderen als er Mora heft uit mijn broekzak steekt. Zou ik zelf dus niet doen voor Every Day Carry.
Tevens vind ik 'kwetsbaarder' wat overdreven. Je kunt natuurlijk geen vast, full tang mes vergelijken met een zakmes. Toch?

Heb zelf 2 Mora's (geweldige messen), maar het gaat mij meer om EDC. Zakmes, zaklamp, etc. Toch bedankt voor je reactie!
 

Flos

SHTF Expert
De messen dat jij op geeft ken ik niet. Maar als je een mes gewoon bent is het soms moeilijk te veranderen. Ik weet niet waarom je jou huidige mes wil vervangen maar ik zou bij het zelfde blijven.
 

Dreutel

Prepper goeroe
Om te voorkomen dat je je zakmes verliest, kun je hem met een touwtje aan een lus van je broek vast maken. Mijn victorinoxje is al decennia bij me, en ik ben de tel kwijt van hoe vaak die al in stiekem uit mijn broekzak gekropen is.

:)
 

Jeroen

Prepper
De messen dat jij op geeft ken ik niet. Maar als je een mes gewoon bent is het soms moeilijk te veranderen. Ik weet niet waarom je jou huidige mes wil vervangen maar ik zou bij het zelfde blijven.

Oud gebruikt beestje, is niet goed meer te slijpen. Ook het lemmet gaat na 5 jaar wiebelen nu. En soms is het wel eens tijd voor iets anders he :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Jeroen

Prepper
Om te voorkomen dat je je zakmes verliest, kun je hem met een touwtje aan een lus van je broek vast maken. Mijn victorinoxje is al decennia bij me, en ik ben de tel kwijt van hoe vaak die al in stiekem uit mijn broekzak gekropen is.

:)

Dat heb ik inderdaad een tijd gedaan, maar ik blijf altijd met dat touwtje ergens achter hangen! :lol: Het touwtje moet naar mijn mening ook nog lang genoeg zijn om het mes zelf te gebruiken, zonder elke keer het ding los te moeten maken.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@Jeroen Ik heb altijd een Leatherman Charge TTi op zak, en zou dat ding niet meer willen missen.

Maar heb daarnaast, als onderdeel van een apart EDC setje een (*naschrift: kennelijke clone - @hhpp wees mij daarop*) Ontario RAT Model 1, en vind dat een prima mes.
Het is no-nonsense, oersterk en betrouwbaar:
http://www.thetruthaboutknives.com/2015/12/review-ontario-rat-1-folding-knife/

Nu heb ik een beetje een hang naar eenvoud en basic, geen fratsen en de degelijkheid van militair spul, en dit mes, past daar wat mij betreft naadloos bij...

En is zeker betaalbaar, via Aliexpress...

(*naschrift: na hhpp's info ben ik er nog even ingedoken en zie dat het waarschijnlijk een clone is. Tenminste, de schroeven zijn zilver-rvs, in de alternatieve clip-bout-gaten is geen schroefdraad getapt (origineel kennelijk wel), de duim-karteling is dieper en scherper dan ik op foto's van een origineel zie. Ik heb zelf overigens geen origineel om mee te vergelijken. Een en ander neemt niet weg, dat ik dit mes zo weer zou kopen, voor deze prijs-kwaliteit*:fluit:)

upload_2017-1-14_21-41-29.png
 

Ray

SHTF Expert
@Jeroen Ik heb altijd een Leatherman Charge TTi op zak, en zou dat ding niet meer willen missen.

Maar heb daarnaast, als onderdeel van een apart EDC setje een Ontario RAT Model 1, en vind dat een prima mes.
Het is no-nonsense, oersterk en betrouwbaar:
http://www.thetruthaboutknives.com/2015/12/review-ontario-rat-1-folding-knife/

Nu heb ik een beetje een hang naar eenvoud en basic, geen fratsen en de degelijkheid van militair spul, en dit mes, past daar wat mij betreft naadloos bij...

En is zeker betaalbaar, via Aliexpress...
Bekijk bijlage 5400

Ken ook mensen die deze hoog hebben staan. Simpel, wat grof maar degelijk.
Kijk wel uit dat je het origineel koopt in China. Hoewel al die dingen daar vaak geproduceerd worden en ook de originelen voor weinig daar te koop zijn, gaan er ook vele klonen rond. Reviews lezen en specifiek inlezen hoe een kloon van 't echte te onderscheiden. Helaas ben je zelfs bij een NL handelaar niet altijd zeker of het om de kloon of het normale product gaat.
 

Jeroen

Prepper
@Jeroen Ik heb altijd een Leatherman Charge TTi op zak, en zou dat ding niet meer willen missen.

Maar heb daarnaast, als onderdeel van een apart EDC setje een Ontario RAT Model 1, en vind dat een prima mes.
Het is no-nonsense, oersterk en betrouwbaar:
http://www.thetruthaboutknives.com/2015/12/review-ontario-rat-1-folding-knife/

Nu heb ik een beetje een hang naar eenvoud en basic, geen fratsen en de degelijkheid van militair spul, en dit mes, past daar wat mij betreft naadloos bij...

En is zeker betaalbaar, via Aliexpress...
Bekijk bijlage 5400
Ik had inderdaad ook wat gelezen over de Ontario RAT, schijnt inderdaad een goede kandidaat te zijn hiervoor, maar heb hem onbewust niet opgenomen in de lijst.

Hoe bevalt het mes verder? Hoe lang heb je hem in gebruik, hoe heb je hem gebruikt en wat merk je er nu aan?
 

AWOL

Prepper goeroe
@Jeroen als je die Gerber Obsidian een fijn mes vond en je vond de extra tools handig dan zou je een Victorinox kunnen overwegen, de modernere uitvoeringen hebben ook een mes lock en je hebt natuurlijk wat beproefde extra tools. Duur hoeft het ook niet te worden, allen hieronder onder de €50.

http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-victorinox-centurion.htm
http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-victorinox-trailmaster.htm
http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-victorinox-rangergrip-61-groen-zwart.htm
http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-victorinox-trailmaster-m3.htm

enz.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had inderdaad ook wat gelezen over de Ontario RAT, schijnt inderdaad een goede kandidaat te zijn hiervoor, maar heb hem onbewust niet opgenomen in de lijst.

Hoe bevalt het mes verder? Hoe lang heb je hem in gebruik, hoe heb je hem gebruikt en wat merk je er nu aan?
@Jeroen Ik heb dat mes nu zo'n half jaar en heb het eerlijk gezegd nog niet veel gebruikt. Het zit in een klein tasje met de overige EDC spullen, meestal ergens in een jaszak, in afwachting van een SHTF:eek:. Voor het doorgaans wat kleiner snijwerk pak ik meestal een van de twee Charge-TTi mesjes, maar ik heb de RAT ook al een paar keer gebruikt. Een keer wat hout aangespitst om een gebroken tuinpagode-poot mee te repareren, en dat ging prima. En een paar keren om brood en worst mee te snijden, en ander klein spul;). Nog geen echt serieus werk dus. Het ding voelt solide aan, en echt geen centje speling zijwaarts en ook niet op de lemmet-blokkering. Niets wat hier snel kan breken, lijkt me.

@Ray Ik heb het mes nog even tevoorschijn gehaald, en zie Taiwan op het lemmet staan, samen met het RAT logo en de staalsoort. Zo te zien is dit geen clone, de afwerking is daar te mooi voor lijkt me. Het kwam ook in een origineel ogende Randall's verpakking. Maar, ja, die Chinezen zijn tot alles in staat. Ik heb het ook op Aliexpress gekocht voor ongeveer dezelfde prijs, maar was misschien een andere verkoper. In ieder geval worden ze daar door meerdere verkopers aangeboden, en komen m.i. uit dezelfde bron. Ik heb al eens begrepen dat die RAT messen in Taiwan worden gemaakt, en is dan vast een verkoopkanaaltje via China. Zo trekken ze ook de budget-kopers, terwijl ze degenen die het "op safe" voor meer $$ hier kopen sowieso al in de zak hebben.
(*naschrift: dit is kennelijk toch een clone - @hhpp wees mij daarop*)
 
H

hhpp

Gast
Kijk eens naar Real Steel voor goeie, budget vouwmessen. Mesenzo.com heeft een behoorlijke selectie van dit merk in deze prijsklasse, alle met Sandvik 14c28vn staal. Ik kan je bijvoorbeeld de H6 modellen aanraden als je wat goedkoper uit wilt zijn. Wil je iets meer met kogellagers dan zou je naar de Thor T101, de Sea Eagle en de Megalodon kunnen kijken. Heb je nog iets meer te besteden dan kun je naar de nieuwste Puukkoo kijken van dit merk.
De Ontario Rat is natuurlijk ook een geweldig mes maar dan zou ik voor de nieuwere uitvoeringen gaan met D2 staal ipv het Aus8 staal.

Van de meeste van deze budget messen heb ik videootjes op Youtube staan trouwens.

Gerber zou ik echt links laten liggen. Deze leveren niet de kwaliteit van een paar andere merken voor dezelfde prijzen.

En alle Ontario Rat modellen vid Aliexpress zijn absoluut NEP!
Koop je er een bij de Nederlandse vakhandel zoals Knives & Tools en Mesenzzo dan weet je dat je een echte krijgt.
 
R

Ronin K.

Gast
Ik ben mijn edc mes verloren, ook op zoek naar iets nieuws en redelijk betaalbaars, Bedankt voor de tip HHPP. Heel graag bezoek ik een winkel waar ik de messen vast kan houden, ik vind ongezien iets kopen op internet te groot risico.
Weet iemand of er rond Zwolle/ of Friesland/ Flevo een winkel is met ruime keuze EDC mes, zoiets als real steel?
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Een EDC mes is heel erg persoonlijk, tis maar wat je prettig, mooi en handig vind.

Ik zweer het bij een Victorinox Hiker, zit voor mij precies genoeg op en is compact genoeg voor in m'n zak.

En voor zo'n €. 23,00 kan je geen buil vallen.

Maar nogmaals een EDC mes is heel erg persoonlijk.

victorinox hiker.jpg
 

Jeroen

Prepper
Een EDC mes is heel erg persoonlijk, tis maar wat je prettig, mooi en handig vind.

Ik zweer het bij een Victorinox Hiker, zit voor mij precies genoeg op en is compact genoeg voor in m'n zak.

En voor zo'n €. 23,00 kan je geen buil vallen.

Maar nogmaals een EDC mes is heel erg persoonlijk.

Bekijk bijlage 5403

Ik heb uit mijn diensttijd nog mijn Victorinox 'Soldatenmes' (Logo van het MVD op de schalen, mes half gekarteld, zaag, zeilpriem, blikopener en weet ik het allemaal niet) maar houd die tot nu toe in mijn PSK. PSK verlies je minder makkelijk dan een relatief uniek mes (legergroen vind je niet makkelijk terug..), destijds met 'personeelskorting' gekocht voor €9. Koop je hetzelfde model (zonder speciale schalen, Victorinox Dual Pro) dan ben je €50 piek kwijt.

En als je wat heftiger werk moet doen, ben je denk ik beter af met een goed zakmes dan met een Victorinox met dunner, kwetsbaarder lemmet?
 

AWOL

Prepper goeroe
En als je wat heftiger werk moet doen, ben je denk ik beter af met een goed zakmes dan met een Victorinox met dunner, kwetsbaarder lemmet?

Definieer "heftiger werk". Een vouwmes is in de meeste gevallen niet bedoeld voor zware klussen, daar heb je een vast mes voor of een bijl. Maar dat gezegd heb ik ooit met een Victorinox Trailmaster wat aanmaak houtjes gebatoned en het mes brak niet.
 

Jeroen

Prepper
Definieer "heftiger werk". Een vouwmes is in de meeste gevallen niet bedoeld voor zware klussen, daar heb je een vast mes voor of een bijl. Maar dat gezegd heb ik ooit met een Victorinox Trailmaster wat aanmaak houtjes gebatoned en het mes brak niet.
Bijvoorbeeld. Een breed vlak van een zakmes, dus geen multitool zoals Victorinox, lijkt mij sterker dan een dun RVS mesje daarvan, snap je?
 
H

hhpp

Gast
Ik ben mijn edc mes verloren, ook op zoek naar iets nieuws en redelijk betaalbaars, Bedankt voor de tip HHPP. Heel graag bezoek ik een winkel waar ik de messen vast kan houden, ik vind ongezien iets kopen op internet te groot risico.
Weet iemand of er rond Zwolle/ of Friesland/ Flevo een winkel is met ruime keuze EDC mes, zoiets als real steel?
Ik weet niet of ze RS nog steeds verkopen, maar Countrystore in Epe is de enige fysieke winkel in de omgeving van Zwolle waarvan ik weet dat ze RS modellen verkopen/verkochten. Verder ken ik de sleutelwinkel in Zwolle die ook messen verkoopt maar die is vrij prijzig en heeft geen RS.
Ligt er aan welk model je zou willen, maar ik heb hier nog wel wat RS messen liggen die ik moet verkopen voor vrienden. (Trouwens ook van andere merken...) ik woon in Zwolle en je mag altijd een bakkie komen doen. Mss zit er wat tussen voor je. Zo niet, dan hebben we iig gezellig over messen kunnen lullen en da wat ik graag doe :) En zat te zien hier...heb er zeker wel >500 liggen...
 

Nomad

Diehard Prepper
Het zijn stuk voor stuk goeie messen denk ik @Jeroen.
Zelf merk ik dat ik met mijn vouwmes 95% van het wek doe, voor de rest heb ik mijn Victorinox zakmes.
Omdat ik mijn mes voor elk klusje uit mijn zak haal mag het voor mij niet te opvallend zijn, mensen in mijn omgeving schrikken snel.
Voor mij zou een must zijn dat het mes gemakkelijk met één hand te openen is, het liefst zowel rechts als links.

Is de Ontario RAT-2 niks voor je? Kost weinig en het mes heeft een goede reputatie.

Sinds anderhalf jaar draag ik naast mijn Victorinox zakmes een vouwmes. Dat bevalt zo goed dat ik nu aan het sparen ben voor een mes voor elke dag van de week.
Het meest gebruik ik een Small Sebenza. De kleine variant omdat die niet zo in de kijker loopt als een groot mes.

Verder heb ik een Emerson CQC-7. Dit is een waanzinnig mes. De tanto is even wennen, maar de 'wave feature' het mes te openen is geweldig. Zonder meer een aanrader als EDC mes.
Overigens, ik heb hier een kopie en die verschilt in één opzicht met het origineel: het is traditioneel geslepen. De originele is chisel ground.
Leuk, maar niet als EDC geschikt is de Emerson Combat Karambit. Het lemmet type is gewoonweg niet geschikt voor de meeste dagelijkse klusjes. Doet het wel goed bij het snijden van dozen.

Een absolute schoonheid is de Böker+ Kwaiken. Niet iedereen ziet de schoonheid en dan is het een 'agressief puntig mes'. Tja, over smaak valt te twisten zullen we maar zeggen. De IKBS lagering is heel leuk om mee te spelen. Al is een flipper wel opvallend als je hem gaat gebruiken. Het lange puntige lemmet is geïnspireerd op een traditioneel Japans mes.

Sinds kort in mijn bezit, een Spyderco Tenacious. Qua prijsklasse ruim binnen je budget. Het is een fijn mes, met een geweldige grip. De 'thumb hole' is perfect als je het met één hand open wil maken, zowel links als rechts handig. Wat mij ook heel goed beviel was de pocket clip. Stevig, maar toch gemakkelijk in de broekzak vast te zetten. Waar ik niet zo snel voor zou kiezen is een 'combo blade' Bij Spyderco betekend dat dat het lemmet half gekarteld is. De karteling werkt overigens wel heel goed bij het snijden van karton.
 
Bovenaan