• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Nog maar twee of drie stuks groente per persoon

Mayo

Last (wo)man standing
Blijkbaar eten ze in het UK alleen maar sla, komkommers en tomaten.... ? 😄

Nog maar twee of drie stuks groente per persoon, want in Groot-Brittannië zijn grote tekorten​

https://www.ad.nl/buitenland/nog-ma...root-brittannie-zijn-grote-tekorten~aba76951/

Supermarkten in het Verenigd Koninkrijk zetten klanten op rantsoen door een schaarste aan groente en fruit uit Spanje en Noord-Afrika. De minister van Landbouw raadt Britten aan de koolraap te omarmen.
 

martin

Mankinds only hope
Wat mij het meest verbaasd is dat er niemand tot de conclusie komt dat het systeem van "aardbeien rond de kerstdagen, bloemkool in januari" blijkbaar niet (meer) werkt. Bloemkool is er tussen mei, juni,juli,augustus. De overige maanden is het jammer maar helaas. We zijn in mijn ogen een beetje het spoor bijster. In de maanden januari/februari ga je voor boerenkool/prei/spruiten/witloof/wortelen.

Het zou ook wel verstandig zijn dat we leren van de dingen die fout gaan. De conclusie die je zou kunnen trekken is dat het niet verstandig is om afhankelijk te zijn van externe landen als het gaat om voedsel/energie/kennis/infra. En de overheid is juist het tegenovergestelde aan het doen.

Met de ervaring van de afgelopen jaren moet je toch tot de conclusie komen dat je moet gaan voor een:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Autarkie

?

Maar het lijkt er op dat de politiek zich steeds meer afhankelijk wil maken van externe landen/factoren. Ik begrijp daar helemaal niks van.
 

petroman

SHTF Expert
Wat heeft politiek hier nu weer mee te maken?

Het zijn de (domme) mensen die gewoon willen eten, wat ze willen, altijd, het hele jaar door. Daar heeft de (super)markt op ingespeeld,
handige zakenlui in het buitenland zijn het gaan telen en verkopen.
Nu het aanbod stagneert heeft de politiek het weer gedaan ?

Ik denk eerder dat mensen op shool maar vooral tijdens het opgroeien vertelt moet worden dat alles wat je eet seizoensgebonden is.
En als zo meteen de politiek gaat beslissen dat iedereen in de winter alleen maar stampot mag eten, dan zal de pleuris ook wel uitbreken. Want het is nooit goed voor "rupsje nooit genoeg" (The Very Hungry Caterpillar).
 

RockyFlats

Ruttaan
Wat mij het meest verbaasd is dat er niemand tot de conclusie komt dat het systeem van "aardbeien rond de kerstdagen, bloemkool in januari" blijkbaar niet (meer) werkt. Bloemkool is er tussen mei, juni,juli,augustus. De overige maanden is het jammer maar helaas. We zijn in mijn ogen een beetje het spoor bijster. In de maanden januari/februari ga je voor boerenkool/prei/spruiten/witloof/wortelen.

Het zou ook wel verstandig zijn dat we leren van de dingen die fout gaan. De conclusie die je zou kunnen trekken is dat het niet verstandig is om afhankelijk te zijn van externe landen als het gaat om voedsel/energie/kennis/infra. En de overheid is juist het tegenovergestelde aan het doen.

Met de ervaring van de afgelopen jaren moet je toch tot de conclusie komen dat je moet gaan voor een:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Autarkie

?

Maar het lijkt er op dat de politiek zich steeds meer afhankelijk wil maken van externe landen/factoren. Ik begrijp daar helemaal niks van.

De oogst van koolraap is van oktober tot december las ik, en daarop kunnen de Britten dan inderdaad kauwen.

Het volgende artikel uit Euronews geeft iets meer informatie, en raadt de Eilandbewoners ook aan om meer "autark" te worden.

In dat nieuwsbericht staat een Twitter-link waarin iemand klaagt over de plaatselijke supermarkt in Coventry, en het ziet er daar inderdaad tragisch kaal uit...

FpcPJPPWIAAqyl1.jpg
FpcPJPTWIAIidnC.jpg
Er staat ook een reactie bij van een ander, die bewijst dat de eilanders wel humor hebben, zelfs als ze bij ons nog volle schappen tegenkomen:

"I am in the Netherlands and husband in Paris now and Stockholm last week on business. No shortages. You are being gaslit by the BBC, and thrown under the brexit bus by the tory party that most farmers support"

Koolraap knagen en het met Monty Python humor verdragen.😉
Jammer eigenlijk, dat die serie Fawlty Towers niet meer bestaat. We hadden Basil vast het menu zien aanprijzen terwijl Manuel tussen schoppen en oorvijgen door tracht om in de keuken van alles te maken, van koolraap...😆
 

RockyFlats

Ruttaan
Wat heeft politiek hier nu weer mee te maken?

Het zijn de (domme) mensen die gewoon willen eten, wat ze willen, altijd, het hele jaar door. Daar heeft de (super)markt op ingespeeld,
handige zakenlui in het buitenland zijn het gaan telen en verkopen.
Nu het aanbod stagneert heeft de politiek het weer gedaan ?
Inderdaad @petroman , de domme mensen hebben geen olie gegooid op een plaatselijk conflict, en ook geen gastekorten veroorzaakt door een pijpje lek te maken. Dat, deed m.i. toch echt de politiek. De gasprijzen hebben hier een behoorlijk aandeel in de tekorten.
Ik denk eerder dat mensen op shool maar vooral tijdens het opgroeien vertelt moet worden dat alles wat je eet seizoensgebonden is.
Dat wordt kennelijk ook gedaan en heeft alles met die koolraap te maken; zie het Engelstalige bericht dat ik aanhaalde.
En als zo meteen de politiek gaat beslissen dat iedereen in de winter alleen maar stampot mag eten, dan zal de pleuris ook wel uitbreken. Want het is nooit goed voor "rupsje nooit genoeg" (The Very Hungry Caterpillar).
Als dat het ergste zou zijn. Pleuris om een koolraapje. En dan alleen iets minder lachend WW3 tegemoet lopen dan António Guterres al ziet gebeuren? De gevestigde politiek kan m.i. beter bestendig aan de slag op het land, en het puin ruimen in het land aan de boeren overlaten. Boer Koekoek weer aan het roer!
 

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Wat heeft politiek hier nu weer mee te maken?

Indirect heel veel.
De boer wordt het vrijwel onmogelijk gemaakt om een bedrijf te runnen. En dan heb ik het niet over veeteelt maar ook over landbouw.
Dat de bloemkool uit Spanje (normaal gezien) een stuk goedkoper in de schappen ligt dan de nederlandse bloemkool is voor 80% het gevolg van politieke keuzes. De Nederlandse boer moet voldoen aan heel veel extra regels, de spaanse boer stukken minder.
Dus ja, de politiek heeft in mijn ogen hier wat mee te maken.

Dat Truus/Kees in december kiest voor aardbeien niet, maar dat het alternatief van nederlandse bodem er (vrijwel) niet meer is wel.
 

marzman

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Wat heeft politiek hier nu weer mee te maken?

Het zijn de (domme) mensen die gewoon willen eten, wat ze willen, altijd, het hele jaar door. Daar heeft de (super)markt op ingespeeld,
handige zakenlui in het buitenland zijn het gaan telen en verkopen.
Nu het aanbod stagneert heeft de politiek het weer gedaan ?

Ik denk eerder dat mensen op shool maar vooral tijdens het opgroeien vertelt moet worden dat alles wat je eet seizoensgebonden is.
En als zo meteen de politiek gaat beslissen dat iedereen in de winter alleen maar stampot mag eten, dan zal de pleuris ook wel uitbreken. Want het is nooit goed voor "rupsje nooit genoeg" (The Very Hungry Caterpillar).

Dom zou ik het niet noemen. We hebben een redelijk goede tijd gehad, maar in die tijd wat te veel van de planeet gevraagd en moeten daarom nu terugschakelen. En terugschakelen is nooit fijn. Van 130 naar 100 km per uur is niet leuk, van een grote naar een kleine auto is niet leuk, je woning op 17 graden ipv 22 graden is niet leuk, papieren rietjes zijn niet leuk, zelf je tasje meenemen naar de supermarkt is niet leuk, afval sorteren is niet leuk. Boerenkool eten is niet leuk. Etc.

De politiek heeft daar wel een beetje mee te maken, de populisten zullen roepen dat het allemaal onzin is en dat levert stemmen op. De serieuze politieke partijen durven het niet te veel te benoemen want dat kost stemmen. En dan heb ik ook het idee dat we in (noord west) Europa heel erg voorop lopen. In de VS rijden ze nog met 7 persoons auto's en pickuptrucks, in Spanje krijg je nog tasjes bij van alles, in Oost Europa ben ik al een tijdje niet meer geweest maar ik verwacht dat het daar ook niet beter is, in Zuid Oost Azie doen ze niks want die zitten nu pas in de industriele revolutie.

Wat ik dommer vind is dat Europa de CO2 in Europa wil beperken door voedsel van buiten Europa te halen. CO2 werkt niet op deze manier.
 

martin

Mankinds only hope
1677318358065.png

Informatieve link:
https://www.gaasterlandinwo2.nl/het-scheuren-van-grasland/

Een stukje uit de tekst (is toch best wel hard gegaan die inflatie)

EXTRA VOEDSELVOORZIENING

De gemeente Gaasterland sluit 10 maart 1944 een contract met landbouwer en tuinder Hoite Schaap uit Balk, B86 (Wilhelminastraat) om 26 hectare te gebruiken voor de voedselvoorziening. Schaap zal dit jaar oogsten voor rekening van de gemeente. Op 10 are grond gaat hij vroege aardappels verbouwen en boerenkool. Acht are gebruikt hij voor spitskool en op 8 are gaat hij dubbele witte stambonen verbouwen. Schaap ontvangt daarvoor van de gemeente f. 9,00 voor honderd kilo vroege aardappelen; f. 4,00 voor honderd kilo boerenkool; f. 7,25 voor 100 kilo spitskool en f. 18,00 voor 100 kilo dubbele witte stambonen. Daarboven krijgt hij nog eens een extra vergoeding van f. 40,00 voor 10 are aardappelen; f. 30,00 voor de boerenkool; f. 36,00 voor de spitskool en f. 44,00 voor de stambonen.
 

petroman

SHTF Expert
Als je nadenkt dan snap je dat een aardbei kweken in de Hollandse koude grond geld kost. Geld om een kas neer te zetten, geld om die kas te verlichten in de donkere maanden, geld omdat de kas verwarmd moet worden.
Allemaal zaken waar de politiek direct niets mee te maken heeft.

Dat er nu toevallig andere tijden aangebroken zijn, is een toevalligheid of wetmatigheid net hoe je het bekijkt maar doet niets af aan het domme gedrag van mensen die alles alrijd op hun bord willen hebben tegen zo laag mogelijke kosten.
En ja de westerse boeren moeten voldoen aan eisen want dat willen we toch? We willen toch groen zijn, bomen knuffeen en niet de hele tijd in de strontstank zitten ?

Als we geen beperkingen willen dan staan er naast gigantische kassen ook gigantische stallen. Maar dat vinden we dan weer niet, zielig enzovoort dus komen er regels dus zit er inderdaad weer politiek bij. Maar het begint met het domme/niet slimme/ondoordachte gedrag van de mensen.
Diezelfde mensen kiezen voor een populistische regeringsleus van bv brexit, terwijl dit alleen maar gevoed werd door de landadel, die ook, he toevallig, in de politiek zitten.

Als wij dat hier kunnen lezen en vernemen in het Nederlands kunnen de britten dat ook in het Engels.
Wil je dat niet zien of lezen dan zal je vroeg of laat op de blaren moeten zitten of zoals in dit geval kool moeten gaan eten.
 

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Maar het begint met het domme/niet slimme/ondoordachte gedrag van de mensen.

Interessant uitgangspunt waar we dan net even anders over denken.
Ik wil (zonder te drammen) die stelling dan toch even verder tegen het licht aanhouden.

Laten we het versimpelen met openingstijden van winkels.
"vroeger" waren de winkels open op ma-vr van 07:00 tot 17:00 soms halve dag op zaterdag en zondag was alles dicht.
Dat was voor iedereen bekend en daar had echt niemand een probleem mee.
Het was in mijn ogen niet de consument die de winkels tot 20:00 open wou hebben of op zondag. Het was de politiek die de consument zo veel mogelijk ons in een 24 uurs economie aan het moffelen is/was zodat het geld blijft rollen.
En ja, de consument die vond/vind het ook wel handig dat ze nu niet meer 1 dag vooruit moesten nadenken en op vrijdag al moesten bedenken wat ze op zondag zouden eten.
Sterker nog, het was normaal dat je 1 keer per week boodschappen ging doen.
Maar ondertussen zijn deze openingstijden de normaalste zaak van de wereld (ah 5 km verderop)
1677319524192.png

Ik heb sterk de indruk dat het gedrag van de consument wordt bepaald door de omstandigheden die weer worden bepaald door politieke keuzes. Ik zou het heerlijk vinden dat die winkel zondag weer gewoon dicht zijn. Een dag vooruit denken is toch wel het minste wat iemand voor elkaar zou moeten krijgen?
 

RockyFlats

Ruttaan
Interessant uitgangspunt waar we dan net even anders over denken.
Ik wil (zonder te drammen) die stelling dan toch even verder tegen het licht aanhouden.

Laten we het versimpelen met openingstijden van winkels.
"vroeger" waren de winkels open op ma-vr van 07:00 tot 17:00 soms halve dag op zaterdag en zondag was alles dicht.
Dat was voor iedereen bekend en daar had echt niemand een probleem mee.
Het was in mijn ogen niet de consument die de winkels tot 20:00 open wou hebben of op zondag. Het was de politiek die de consument zo veel mogelijk ons in een 24 uurs economie aan het moffelen is/was zodat het geld blijft rollen.
En ja, de consument die vond/vind het ook wel handig dat ze nu niet meer 1 dag vooruit moesten nadenken en op vrijdag al moesten bedenken wat ze op zondag zouden eten.
Sterker nog, het was normaal dat je 1 keer per week boodschappen ging doen.
Maar ondertussen zijn deze openingstijden de normaalste zaak van de wereld (ah 5 km verderop)
Bekijk bijlage 23906

Ik heb sterk de indruk dat het gedrag van de consument wordt gepaald door de omstandigheden die weer worden bepaald door politieke keuzes. Ik zou het heerlijk vinden dat die winkel zondag weer gewoon dicht zijn. Een dag vooruit denken is toch wel het minste wat iemand voor elkaar zou moeten krijgen?
Mee eens @martin , sluiten die tent op zondag. Gun de medewerkers daar ook een vrije dag, om te preppen en te posten hier, en voor allerlei ander leuks.👍

Ik zie dat je er "nieuwe openingstijden" kunt voorstellen...😉 De cassiëre zou je daarna toelachen als nooit tevoren, maar je moet dan wel de zure blik van de filiaalführer verdragen, vermoed ik.😆
En, massa's radeloos dolende Zeeuwen op straat verdragen die dan op zondag compleet de kluts kwijt zijn. Het nadenken is voor het laatste 1/7 deel immers ook al weg-geëvalueerd😉
 

RockyFlats

Ruttaan
Dat hoeft van mij ook niet die 24/7 maatschappij. In andere landen is dat vaak minder en met lunchtijd gooien ze ook nog gerust de winkel dicht.
@marzman , kom dan niet in (sorry😆) Amerika. Daar is veel 24/7 open. Ook al blijft het een absurde gewaarwording om in een enorme supermarkt zo'n beetje alleen rond te lopen om twee uur 's-nachts, om er iets eetbaars te scoren. De jet-lag was er toen een oorzaak voor, maar een ervaring was het evengoed😉
 

marzman

Diehard Prepper
@marzman , kom dan niet in (sorry😆) Amerika. Daar is veel 24/7 open. Ook al blijft het een absurde gewaarwording om in een enorme supermarkt zo'n beetje alleen rond te lopen om twee uur 's-nachts, om er iets eetbaars te scoren. De jet-lag was er toen een oorzaak voor, maar een ervaring was het evengoed😉

Ik kom daar alleen voor vakantie en familiebezoek, niet om te werken ;) De basicfit hier is trouwens ook 24/7 open, maar dat is zonder personeel. Misschien dat de robots het van ons over kunnen nemen in de weekenden ;)
 

phtvs

Sysop
Admin
het domme gedrag van mensen die alles alrijd op hun bord willen hebben tegen zo laag mogelijke kosten.
Ik denk dat je de plank flink misslaat.

Het was niet de consument die bedacht heeft dat er het hele jaar door zomergroenten en fruit in de supermarkt moest liggen. Dat werd bedacht door de supermarkt die wel vaker vind dat wij iets moeten vinden. Ik kan me de tijd nog levendig voor de geest halen dat het allemaal anders was. Dat je inderdaad niet het hele jaar bloemkool en aardbeien kon eten en niemand die zich daar druk om maakte. Ja ik als kind omdat ik in december geen ijsje kon kopen bij de patatzaak.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
In het westland schijnen veel kassen leeg te staan. Waar normaal gesproken onder andere tomaten en paprika's groeien. Dit komt door de hoge gasprijzen. Voor sommige tuinders is het te duur om gas in te kopen. Andere verkopen hun gas door omdat dit een eenvoudiger manier is om geld mee te verdienen, dan met het verbouwen van groenten.
 

Erny

Last (wo)man standing
In het westland schijnen veel kassen leeg te staan. Waar normaal gesproken onder andere tomaten en paprika's groeien. Dit komt door de hoge gasprijzen. Voor sommige tuinders is het te duur om gas in te kopen. Andere verkopen hun gas door omdat dit een eenvoudiger manier is om geld mee te verdienen, dan met het verbouwen van groenten.
Wauw, dat had ik nog niet gehoord.

Een initiatief wat zich steeds verder uitbreidt: moestuinders in de kassen. Dus een overdekte moestuin. Zorgen de mensen zelf voor hun groentevoorziening.

Ook ik weet nog dat je seizoensgroenten had, ook omdat mijn vader een moestuin had, maar ook omdat er in de winkels in de winter echt geen uitgebreid assortiment aan zomergroentes en fruit te verkrijgen was.
De eerste kropsla en lenteuitjes uit eigen tuin waren echt smullen. Met nieuwe vroege aardappeltjes in plaats van die oude rimpelige bewaar dingen.

Er zijn genoeg alternatieven om, qua groentes, de supermarkten te vermijden. Steun de groentepakketten, groente van de boer, etc. Lokale groentes, niet uit verweggistan.

Of begin met je eigen groentekweek. :cool:

Een beetje zelfvoorzienenheid misstaat niemand.

Dat zijn allemaal keuzes.

@RockyFlats Inderdaad.... In Flagstaff... om 12 uur des nachts... enorme reusachtige supermarkt... gewoon open en geen kip te bekennen. Ook geen personeel (behalve aan de kassa). Hele absurde ervaring vond ik dat.

In die tijd waren de supermarkten thuis nog beperkt open.
Vond dat altijd erg lastig vanwege werktijden. Dan moest ik mij haasten na het werk om voor sluitingstijd in de super te geraken die dan enorm druk was, met de kassa-rijen die alle gangpaden vulden. En dan klagen ze nu als er meer dan vier mensen in de rij staan. :fluit:
Dus persoonlijk was ik wel blij met de verruiming van de openingstijden.

Maar was toevallig afgelopen week in de Jumbo (kom ik niet graag) en zag daar echt veel lege bakken bij de groente en fruit afdeling.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
In het westland schijnen veel kassen leeg te staan. Waar normaal gesproken onder andere tomaten en paprika's groeien. Dit komt door de hoge gasprijzen. Voor sommige tuinders is het te duur om gas in te kopen.
Dat klopt. De nettoprijs die een tuinder voor gas betaalt is gelijk aan wat bijvoorbeeld Nextenergy mij rekent, en die was natuurlijk hoog. Ze betalen wel veel minder aan toeslagen, maar voor wie er geen vast contract had, was het: de temperatuur omlaag of inderdaad de teelt stilleggen.
Andere verkopen hun gas door omdat dit een eenvoudiger manier is om geld mee te verdienen, dan met het verbouwen van groenten.
Het is nog wel gekker: veel tuinders met een vast contract hebben zich "er een boot en een vakantiehuis" bij verdiend, door met hun WMK warmtekrachtcentrale op gas elektriciteit te produceren en duur te leveren.

Wat velen niet weten is, dat een doorsnee WMK bij een tuinder bijna 100% rendement heeft, terwijl een kolen/gas-elektriciteitcentrale vaak niet verder komt dan 60-70%. De reden is eenvoudig: de tuinder gebruikt de elektriciteit voor belichting en de warmte voor de kas. Dat hier natuurlijk menige mussenkont door het enkele glas wordt meeverwarmd, en ik s'nachts in de tuin de krant kan lezen (als het bewolkt is - doordenkertje) that's totally diferent business.😆
 

PBear

Mankinds only hope
En wat denken jullie zou de brexit daar iets mee te maken hebben?

Naar wat ik via NOS gelezen heb, hebben nogal wat exporteurs in de EU niet zoveel interesse naar het VK cq UK te exporteren vanwege het extra papierwerk van de douane-formaliteiten die het met zich meebrengt. Ze exporteren gemakkelijker naar een EU-land, dus minder kosten.
 
Bovenaan