• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Nog tips voor een nieuw lid?

Ray

SHTF Expert
Sinds ik in mijn jeugd eenmaal bijna ben omgekomen door te weinig water (Pyreneeën overgelopen naar Spanje, 35 graden, 36 uur zonder water), heb ik een tik opgelopen. Iedereen die met mij gereisd heeft weet dat wel, elke kans om de watervoorraad bij te vullen grijp ik aan en altijd meer dan nodig bij me.

Naast de ledlamp vind ik dan ook een waterfilter de beste innovatie op het buiten'sport' gebeuren. Ok en alles weegt nog maar de helft. ;)
 

DirtyDutchman

Senior Prepper
Voor de geïnteresseerden.. de geüpdate lijst

Water(zuivering)
5 Liter
12x ORS-poeder
Katadyn BeFree 0,6L
Klean Kanteen 1900ml RVS fles
Koffiefilters

Voedsel
Voor 5 dagen (2612 kcal per dag)
2x NRG-5
1x F-100
2x Kekse
1x MH Ei, Ham, Aardappel
2x MH Spaghetti
1x Muesli
2x Choco reep
Trailmix (Chocola, M&M’s, pinda’s e.d.)


Onderdak/slapen
(grond)zeil
Thermisch zeil
Carinthia XP 2 Plus bivakzak
Carinthia Tropen 185 slaapzak
Slaap matje
Zit matje

Koken/vuur

Primus Omnilite Ti brander + 2x 0,6 liter brandstoffles met 1 liter brandstof
Mess tin
Mok
2x firesteel
2x aansteker
Waterproof lucifers
Spork

Verlichting
Streamlight Survivor LED zaklamp + extra lithium batterijen
Petzl hoofdlamp
Signaal disc
Breeklicht

Gereedschap
Kizlyar DV-2 survival mes
Coldsteel Mini Pendleton back up mes
Silky Zübat 330 zaag
Recta DP-2 kompas
2x Petzl Oxan karabiner
Fastex signaalfluit
550 Paracord (2x 20 meter)
Tape

Hygiëne
Spiegel
Tandpasta
Tandenborstel + bakje
Anti-bactiële handgel
Shampoo
Nagelschaar
WC rol
Lenzenvloeistof
Lenzenbakje

EHBO
Traumazwachtel Israelisch
Kompres 10x10 (3 stuks)
Metalline kompres (2 stuks)
Nr. 2 snelverband (2 stuks)
Zwachtel 500x8
Windsel 400x4 (3 stuks)
Verbandwatten 100 gram
Synthetische watten rol
Brandgel sachets (2 stuks)
Brandwondenkompres 10x10 (2 stuks)
Desinfectiespray 50ml
Handschoenen
Pleisters
Blarenpleisters
Reddingsdeken
Tape

Medicatie
Tekentang
Pincet
Deet
Buikloopmedicatie
Ibuprofen
Paracetamol
2 paar reserve contactlenzen

Kleding

Balaclava
Wollen muts
Shemagh
2x Handschoenen (wol en nomex)
Wollen beenwarmers
Wollen polswarmers
Wollen sokken
Wollen sjaal
2x Wandelsokken
2x Thermos shirt
2x Onderbroek
Spijkerbroek
Sportshirt
Sportbroek

Opberging
Berghaus Crusader 90+20
Berghaus MMPS 35ltr Drysack
2x Berghaus MMPS 15ltr Drysack
Maxpedition Volta
Maxpedition Aftermath
Maxpedition Bottle Carrier
Nanuk 904
Vuilniszakken

Overig
Reparatie kit rugzak
Reserve buckle rugzak
Primus tool
Onderhoudset waterfilter
Stafkaarten
SAS Survival Guide
Kaartspel
Vis set
Deze lijst
Adressen/telefoonlijst
 

DirtyDutchman

Senior Prepper
Met deze rugzak kan ik in ieder geval een week overleven, en op een dag kan ik persoonlijk met rugzak 25 km te voet afleggen dus dat is 7x25=175 km.. K ga ervan uit dat ik binnen een straal van 175km wel een veilige stek kan vinden. Mocht het hele land overhoop liggen ben ik inderdaad de sjaak.. maar ja echt heel veel valt er niet te preppen in een studentenkamertje van 15 m2
 

Ray

SHTF Expert
Met deze rugzak kan ik in ieder geval een week overleven, en op een dag kan ik persoonlijk met rugzak 25 km te voet afleggen dus dat is 7x25=175 km.. K ga ervan uit dat ik binnen een straal van 175km wel een veilige stek kan vinden. Mocht het hele land overhoop liggen ben ik inderdaad de sjaak.. maar ja echt heel veel valt er niet te preppen in een studentenkamertje van 15 m2

Ik mis nog wat voetpoeder in je BOB. Als je veel moet lopen is voetverzorging wel belangrijk. Sokken kunnen wisselen en drogen aan de riem/rugzak, etc. Zelf vind ik die anti-schimmel talkpoeder van de kruidvat erg handig. Klein, hervulbaar busje en door de anti-schimmel werking twee vliegen in één klap.
 
J

J.J

Gast
Sinds ik in mijn jeugd eenmaal bijna ben omgekomen door te weinig water (Pyreneeën overgelopen naar Spanje, 35 graden, 36 uur zonder water), heb ik een tik opgelopen. Iedereen die met mij gereisd heeft weet dat wel, elke kans om de watervoorraad bij te vullen grijp ik aan en altijd meer dan nodig bij me.;)
Het lijkt me dat je dan ook behoorlijk bent geïnteresseerd in lichtgewicht apparaten die vocht in de atmosfeer om zet in drinkwater, dat is wel de schoonste opbrengt van water die je onderweg maar kunt wensen, vooral wat je schreef over je tocht door Spanje, mooi mee genomen is schone lucht.
 

Ray

SHTF Expert
Het lijkt me dat je dan ook behoorlijk bent geïnteresseerd in lichtgewicht apparaten die vocht in de atmosfeer om zet in drinkwater, dat is wel de schoonste opbrengt van water die je onderweg maar kunt wensen, vooral wat je schreef over je tocht door Spanje, mooi mee genomen is schone lucht.
Mwah, per kubieke meter lucht kan er maximaal 17,28 ml water in zitten (bij 20 graden) en dat is bij een relatieve luchtvochtigheid van 100%.
Bij een proces met 100% rendement (wat verre van gehaald wordt uiteraard) moet je dan bijna 58 kubieke meter lucht compleet 'ontvochtigen'. Bij een relatieve luchtvochtigheid van 50% dus al 116 kuub. Het rendement van het proces zal eerder in de tientallen procenten liggen dan richting de honderd, dus vermenigvuldig die getallen nog maar met een factor tig.

Stel dat je 5 liter condensvocht wil opvangen, dan moet je dus al snel honderden, zo niet duizenden (vanwege het rendement) kubieke meters lucht door een lichtgewicht apparaat 'behandeld' worden? :rolleyes: Ik blijf gewoon bij m'n waterfilters geloof ik. :)
 

DO-it

Diehard Prepper
Hmmm misschien een beetje mostert na de maaltijd en wellicht hebben jullie hier allang over nagedacht, maar zie ik het hier niet staan..... tampons..... Niet gelijk een hele doos, maar...... ze zijn waterdicht verpakt, klein, licht en is een super goede tondel. Tuurlijk heb je in de natuur ook natuurlijke tondels, maar dit werkt goed.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Hmmm misschien een beetje mostert na de maaltijd en wellicht hebben jullie hier allang over nagedacht, maar zie ik het hier niet staan..... tampons..... Niet gelijk een hele doos, maar...... ze zijn waterdicht verpakt, klein, licht en is een super goede tondel. Tuurlijk heb je in de natuur ook natuurlijke tondels, maar dit werkt goed.

Veel motorrijders hebben die ook bij, ff in de tank doppen en perfect als vuurstarter.
 

DO-it

Diehard Prepper
Het is ook altijd handig om mee te nemen in je EHBO set. Niet alleen voor stevige bloedneuzen (minitampon), maar ook voor andere wat grotere wonden.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Ray

SHTF Expert
Tampon kan ook nog gebruikt worden om de benzine tank van een auto waterdicht mee af te sluiten. Het spul zet vanzelf uit als 't nat wordt. Nu moet je wel wat meer beschermen dan alleen de ingang van de benzine tank als je door dieper water wilt rijden uiteraard.....
 

QuickFix

Diehard Prepper
Tampons zijn ook handig voorals je ongesteld bent.
Ah, vandaar dat die pleisters nooit goed werken. :oops:
015709bl.jpg
 
L

LadyPrepper

Gast
Misschien als aanvulling, nog:
Succes!
Yes! Superglue! Check !
 
Bovenaan