• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Nood radio

Uiteraard de batterijen niet in het apparaat laten zitten als je het een poosje (b.v. een week of langer) niet gebruikt.

Nieuwe zink-kool batterijen blijven minstens 1 jaar goed, alkaline batterijen minstens 2 jaar en kwikbatterijen (knoopcellen) houden wel 5 jaar hun spanning vast.

Het is even opletten met herlaadbare batterijen. Lithiumbatterijen kunnen het best opgeslagen worden met 70 pct van hun maximum lading. Vaak wordt aanbevolen ze elke 3 maanden bij te laden als ze niet gebruikt worden, maar ze houden het ook wel 6 maanden vol.
Let er wel op dat als ze in een apparaat gebouwd zitten (b.v smartphone of laptop) dat er doorgaans sprake is van een stand by stroom, b.v. om te detecteren of de aan/uit toets ingedrukt wordt. Dan is het nodig ze frequenter bij te laden, want als ze te ver ontladen worden, gaan ze helaas onherstelbaar kapot.

Nikkel-Cadmium herlaadbare batterijen die niet in gebruik zijn dienen elke 6 maanden herladen te worden. Alvorens ze te herladen, eerst volledig ontladen in verband met hun geheugen-effect. Anders neemt hun laadcapaciteit af.

De LiFePo4 accu's van mijn zonnestroom systeem laad ik met een netstroom adaptertje bij met een spanning die overeenkomt met ongeveer 70 pct van de maximumspanning. Mocht om een of andere reden tijdens langdurige afwezigheid de zonnepanelen of de laadstroomregelaar falen, dan hoop ik dat het adaptertje in elk geval voor zorgt dat de accu's - het duurste onderdeel van de installatie - in goede staat blijven.
Ook in geval diepontlading zou plaatsvinden, is het beter dat ze niet te lang in die toestand blijven. Bij gebrek aan daglicht, zorgt het adaptertje er voor dat ze weer een minimum lading krijgen.

Youtube heeft toch ook wel iemand die een uitleg heeft geupload?
"Type nummer + tutorial / howto" intypen?

Het leuke aan leren is het vraag en antwoord spel.
Ik ben niet iemand die van een lijstje statisch dingen kan/wil leren.
Bij een uitleg heb ik altijd een hele lijst vragen en dat mis je net weer met een howto.

Maar wel een goed tip.

Ik lees hier zinnige aanbevelingen t.a.v. batterijen. Eentje past daar nog bij: bewaar batterijen het beste in een gesloten doos met wat silicagel droogmiddel erin. Het vocht in de lucht is er (mede) de oorzaak van dat batterijen op den duur leeg raken, en dat proces vertraag je zo.

Laatst bewerkt:
Ik lees hier zinnige aanbevelingen t.a.v. batterijen. Eentje past daar nog bij: bewaar batterijen het beste in een gesloten doos met wat silicagel droogmiddel erin. Het vocht in de lucht is er (mede) de oorzaak van dat batterijen op den duur leeg raken, en dat proces vertraag je zo.

Ik ken een fotograaf die legde zijn batterijen in de koelkast. Geen idee of dat van enige nut heeft. Auto-accu ontlaad ook bij vorst?... chatgtp.. zo maar even vragen.

Edit: chatgtp zegt dat het geen nut heeft en het beter is om het bij kamertemlerafuur te bewaren in de originele verpakking.

Over verpakking gesproken daar staat ook de houdbaarheidsdatum op.
Wat ik wel merk is dat de batterijen tegenwoordig heel snel leeg zijn, terwijl als ik speelgoed van 100 jaar geleden van zolder haal met de batterijen er nog in, dit vaak nog gewoon werkt.

Ik heb nu amazon eigenmrrk batterijen, die zijn wel ok, voor mijn verbruik.

• Leuk
Waarderingen: JJ&A
Ik ken een fotograaf die legde zijn batterijen in de koelkast. Geen idee of dat van enige nut heeft. Auto-accu ontlaad ook bij vorst?... chatgtp.. zo maar even vragen.

Edit: chatgtp zegt dat het geen nut heeft en het beter is om het bij kamertemlerafuur te bewaren in de originele verpakking.

Over verpakking gesproken daar staat ook de houdbaarheidsdatum op.
Wat ik wel merk is dat de batterijen tegenwoordig heel snel leeg zijn, terwijl als ik speelgoed van 100 jaar geleden van zolder haal met de batterijen er nog in, dit vaak nog gewoon werkt.

Ik heb nu amazon eigenmrrk batterijen, die zijn wel ok, voor mijn verbruik.

Weet je zeker dat het batterijen waren en niet toevallig filmrolletjes? Want dat is wel gebruikelijk, zeker bij sommige technische film soorten.

GreetZ,
Pjotr78

Weet je zeker dat het batterijen waren en niet toevallig filmrolletjes? Want dat is wel gebruikelijk, zeker bij sommige technische film soorten.

GreetZ,
Pjotr78

Heb het net even gevraagt, het waren batterijen en ook fotorolletjes inderdaad... de batterijen deedtie om de interne weerstand te verlagen wat het voltage vergroot voor de flitser... dat was zijn redenatie. Geen idee of het ook dat echt deed.

Ik ben wat aan het rondneuzen en twijfel er nu ook aan of AM niet een optie is die je ook op zo'n radio zou willen hebben, voor het geval FM eruit ligt. De combinatie AM-FM vind ik wel, maar AM-FM-DAB+ weer niet. Wat heeft jullie voorkeur wanneer je zou moeten kiezen tussen AM-FM en FM-DAB+ en waarom?

Een voordeel van DAB+ lijkt mij dat de kwaliteit beter is, echter, wanneer de verbinding platligt ben je op FM en AM aangewezen (totdat ook die platliggen). AM schijnt weer gebruikt te worden voor noodberichten, doordat het onafhankelijk is van de digitale infrastructuur.

Een korte zoektocht leverde deze link op. https://www.maxiaxi.com/blog/wanneer-stopt-de-fm-radio-in-nederland/

Is al wat ouder, misschien achterhaald? Tot 2035 zou de analoge FM radio in gebruik blijven in Nederland.

Als het gaat om zo betrouwbaar mogelijk nieuwsberichten te versturen zou de keuze m.i. op AM vallen, vervolgens FM en als laatste DAB.
In AM wordt er niet veel uitgezonden in NL. (Correct my if I‘m wrong.)
Een FM radio met eventueel DAB is dan een goede keuze.
Al zou het met het voortschrijdend inzicht van onze bestuurders heel goed kunnen zijn dat FM stations altijd te ontvangen blijven omdat deze een weinig beter bestand zijn tegen verstoringen tov DAB.

Een korte zoektocht leverde deze link op. https://www.maxiaxi.com/blog/wanneer-stopt-de-fm-radio-in-nederland/

Is al wat ouder, misschien achterhaald? Tot 2035 zou de analoge FM radio in gebruik blijven in Nederland.

Als het gaat om zo betrouwbaar mogelijk nieuwsberichten te versturen zou de keuze m.i. op AM vallen, vervolgens FM en als laatste DAB.
In AM wordt er niet veel uitgezonden in NL. (Correct my if I‘m wrong.)
Een FM radio met eventueel DAB is dan een goede keuze.
Al zou het met het voortschrijdend inzicht van onze bestuurders heel goed kunnen zijn dat FM stations altijd te ontvangen blijven omdat deze een weinig beter bestand zijn tegen verstoringen tov DAB.
@Pjotr Prep , ondanks dat we van onze promunentia toch wel wat gewend zijn, zou het mij zeer verbazen als men de analoge FM volledig zou uitfaseren en niet als optie zou aanhouden om op terug te kunnen vallen in crisistijden. DAB is digitaal en kwetsbaarder in rare tijden. En een FM radio heeft immers iedereen, in "tienvoud" vaak. Er zit er zelfs eentje in simpele bami-porto's.

Bij DAB heeft men m.i. ook de zekerheid om ermee een veel kleiner publiek te bereiken, en dat is niet optimaal voor propaganda. Haha, ik kan mij voorstellen dat dat hogerop het doorslaggevende argument zal zijn om analoge FM te behouden, en dat goedbedoelende experts dan in hun vuistje knijpen: het resultaat telt!😂

@Pjotr Prep , ondanks dat we van onze promunentia toch wel wat gewend zijn, zou het mij zeer verbazen als men de analoge FM volledig zou uitfaseren en niet als optie zou aanhouden om op terug te kunnen vallen in crisistijden. DAB is digitaal en kwetsbaarder in rare tijden. En een FM radio heeft immers iedereen, in "tienvoud" vaak. Er zit er zelfs eentje in simpele bami-porto's.

Hier heb je een heel goed punt. Met de gewijzigde situatie in de (westelijke) wereld en de hernieuwde aandachtvoor defensie, noodpakketten en zelfredzaamheid denk ik niet dat men de plannen voor het uitfaseren van de FM doorzet.

Hier heb je een heel goed punt. Met de gewijzigde situatie in de (westelijke) wereld en de hernieuwde aandachtvoor defensie, noodpakketten en zelfredzaamheid denk ik niet dat men de plannen voor het uitfaseren van de FM doorzet.
Ik twijfel er niet aan dat er altijd wel een redelijke centrale informatievoorziening zal blijven bestaan @preparator welke gangbare frequentie men ook gebruikt. AM, FM, MW en shortwave, daar zijn toch wel een griezelig aantal ontvangsttoestellen van in omloop. Haha, mede dankzij Japan en China denk ik.

Nu daarin waarschijnlijk is voorzien, blijft het "person to person" contact wel veel kwetsbaarder denk ik. Een telefoontje of Whatsappje kunnen we dan waarschijnlijk vergeten, en zelfs contact met familie of vrienden 10, 20 of 30 km verderop wordt dan al erg lastig, in een chaotische wereld. Ik denk dat het voorzien in alternatieven voor die communicatie de hoogste prioriteit verdient.

Van Meshtastic en een tegenhanger Meshcore heb ik toch wel hoge verwachtingen. Het grid daarvan wordt groter en over 20-30 km is tekstcontact met 1 of 2 tussenstations al gewoon mogelijk. Ik voel aan, dat het simpele bezit van zo'n werkende module (of beter twee) al een fikse stap zou zijn naar noodcommunicatie over de kortere afstand straks. Zodra de hemel eenmaal omlaag is gevallen, is er alsnog alle tijd om zoiets optimaal werkend in te richten (als de tijd daarvoor nu zou ontbreken) vermoed ik. De modules zelf kosten niet meer dan een paar tientjes, en nu zijn ze (nog) te koop...

Daarnaast is een UHF/VHF portofoon natuurlijk iets dat men gewoonweg moet hebben. Zelf heb ik ook nog een 27MC portofoon die daarnaast nog net een langgolviger HAM frequentie aan kan (langere afstanden bij gunstige condities). Of zo'n portofoon nut heeft zal de toekomst leren, maar een balun met dipool draadantenne kan er ook op, dus ik heb wat opties.

Laatst bewerkt:
Als ze in Oekraine nog steeds internet hebben en ook in de rimboe 5G dan denk ik dat het wel blijft werken ;) Er zijn zo veel vormen van internet, misschien dat het tijdelijk uitvalt of dat je stukje moet lopen.

Relatief gezien is er ook maar een klein deel van Oekraïne bezet. Hoe het in de gebieden is die onder vuur liggen???
Sommige steden zijn compleet kapot geschoten, maar 4G, 5G heb je dan misschien nog iets in de omgeving dat niet kapot is. Je gaat toch ook niet naar de radio zitten luisteren in de ruines van een stad?

Als ze in Oekraine nog steeds internet hebben en ook in de rimboe 5G dan denk ik dat het wel blijft werken ;) Er zijn zo veel vormen van internet, misschien dat het tijdelijk uitvalt of dat je stukje moet lopen.
In de Oekraïne is de situatie in het grootste deel niet veel anders dan voor het conflict denk ik @marzman . Er zijn dan genoeg reparatieteams voorhanden die eventuele schade kunnen herstellen, en m.i. nauwelijks worden gehinderd door het frontgedoe. Aan het front zal het wel "different cake" zijn, en of daar GSM nog functioneert? Ik betwijfel dat want zendmasten zullen bovenaan het doelenlijstje staan en de stroomvoorziening zal er niet best zijn. Elon's Starlink hangt echter hoog in de lucht en als de grondstations nog ongeschonden zijn evenals hun koppeling aan internet-backbones, dan kan dat best lang functioneren vermoed ik.

Tja, het kan vriezen of dooien. Treft een EMP ons, en een HEMP wapen lijkt mij nu waarschijnlijker dan iets van de zon, dan zijn die satellieten ter ziele, evenals de grondstations en internet-servers, en onze eigen computers en smartphones. Wie bewaart er apparatuur in een Faraday-cage? En mochten we ooit een HEMP wapen gaan meemaken, dan komen ze met twee. "Double tap" heb ik al eens als begrip horen noemen. Eerst de ene zodat 95% van onze electronica smeult. En dan wat uurtjes later een tweede, zodra we net grijnzend de resterende 5% aan electronica uit hun afscherming tevoorschijn hebben getild.😂 Daar komt dan nog bij dat alles met een antenne, sowieso extra kwetsbaar is. Misschien moeten we toch ook eens gaan kijken naar seinvlaggen, rooksignalen en trommels?😉

Terug
Bovenaan