• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Noodrantsoen - vlot - reddingsboot -

Status
Niet open voor verdere reacties.

petroman

SHTF Expert
Reddingsboten en vlotten zijn er in soorten en maten. Tot 50 personen, opblaasbaar en met noodrantsoenen.
Heeft iemand daar wel een onderzoek naar gedaan ? Dus wat er precies inzit en of dat ook betaalbaar aan te schaffen is ?
 

dubbel0

Diehard Prepper
vanuit mijn praktijk (das al weer wat jaren geleden) bevat een reddingspakket op vlotten/ boten o.a water / soort hardkeks /visgerij /een soort stomp mesje (lijkt op een autogordel doorsnijder) voor lijnen /afgevulde tank voor brandstof (als er een motor aanwezig is) en vuurpijlen.

tegenwoordig zal er wel een drinkwaterosmose pomp bij zitten.
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb al dikwijls aan een vriend zo een pakkenten gevraagd. Hij werkt bij een rederij. Maar nog nooit een compleet gekregen.
wel bv. Vuurpijlen , fakels , touw in een tas voor redings boei , een reddingsboei. Maar nooit eten en drinken. Het schijnt nogal geliefd te zijn bij zijn collega's. En aan gezien hij maar deeltijds werkt.
 

Wafels

Diehard Prepper
@petroman Wim , ik woon aan de kust en ken die vlotten , ik heb er geen onderzoek naar gedaan
omdat die vlotten voor op zee bedoelt zijn !! en niet om bij een overstroming mee door de straten te ''roeien'' .

Ze zijn erg lastig te sturen en wat erger is van rubber/kunststof . (vroeger zag je aluminium reddingsvlotten op grote
zeeschepen maar die heb ik de laatste 20 jaar nooit meer gezien nu is alles opblaasbaar)
De kwaliteit ervan is zonder meer goed en ze zijn duur (omdat een leven er vanaf hangt , er zit dus ook een keur op !! ) ,
Ze hebben allemaal gescheiden luchtvakken , en de grote verschilt van 2/3 personen tot wel 130 personen
maar bij een overstroming zal er overal rotzooi rond zwerven , denk aan bomen , fietsen ,verkeersborden ,auto's
verwrongen staal etc , de hele rataplan , en daar wil je niet met zo'n vlot varen .De kans dat het lek gaat
is erg groot , tevens omdat ze lastig zijn om te sturen zullen ze met de hoofdstroom meegaan en ook dat is iets waarvan
ik denk dat je dat niet wilt , want daar zit de meeste ''rotzooi'' in .

Ook moet je voor ogen houden dat bij langdurige zware regenval het niet enkel water zal zijn maar ook modderstromen
en ik weet hier niet genoeg van hoor (wellicht dat er mensen zijn die hier meer over weten ) maar ik weet wel dat deze
nog gevaarlijker zijn als water .Hoe een reddingsvlot zich daar in gedraagt weet ik niet ,maar waarschijnlijk niet goed .

De noodrantsoenen (alsook zakjes drinkwater) zijn vaak van Seven Ocean en zijn qua inhoud bijna hetzelfde als de NRG 5 bij de meeste
preppers bekender ( http://www.isurvive.nl/Seven-Oceans-noodrantsoen /https://www.allprepare.com/noodrantsoen-kopen
De noodrantsoenen zijn zonder meer goed net als andere zaken die in zo'n reddingsvlot zitten
(voorbeeldje http://www.georgekniest.nl/catalogus/veiligheid/reddingsvlotten/?gclid=CNn4m43huM4CFRJmGwodDHgFJw )

Ik ga niet zeggen niet kopen want elke situatie zal anders zijn en als je huis letterlijk elk moment op instorten staat
en je geen kant meer op kan zou ik denk ik toch ook in zo'n vlot stappen (maar toch ook niet veel eerder :D)

Mocht iemand zo'n vlot kopen dan zou ik adviseren om er pp een overlevingspak bij te kopen dit zal de overlevingskans wel vergroten .
( deze zijn niet bedoelt om in te zwemmen , je drijft ermee , je kan wat peddelen ,net als rugslag zwemmen maar vooral je drijft en blijft
langer warm http://www.scheepvaartwinkel.nl/overlevingspak_thermosea_159/ )
of een reddingsvest maar liever een overlevingspak .

Nogmaals reddingsvlotten zijn bedoelt voor op zee , wat ook wel slim is om te kijken waar je woont wat het NAP niveau daar is, en weten waar
eventuele hoger gelegen punten in je directe omgeving zijn alsook sterke hoge gebouwen waar je eventueel naar zou kunnen vluchten bij een erge
dreiging van overstroming .
gr will
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
hhm, misschien nog preziezer schijven dan maar: noodrantsoen daar ging het mij om. Aanleiding is niet de huidige woonlocatie nog angst voor tsunamies maar het feit dat ik (te laat) een stukje zag van howdotheydoit over reddingvlotten. En daar ging een compleet overlevingspakket (noodrantsoen) in zo'n relatief kleine contatiner.
Dus ik dacht zo van heeft er al eens een prepper naar gekeken ? Naar zo'n noodpakket dus. Nieuw is alles te koop dus dat is een kwestie van geld. Maar aangezien er ook MRE pakketen verhandeld worden dacht ik van misschien dat er preppers zijn die daar al eens naar gekeken hebben.
 

AWOL

Prepper goeroe
hhm, misschien nog preziezer schijven dan maar: noodrantsoen daar ging het mij om. Aanleiding is niet de huidige woonlocatie nog angst voor tsunamies maar het feit dat ik (te laat) een stukje zag van howdotheydoit over reddingvlotten. En daar ging een compleet overlevingspakket (noodrantsoen) in zo'n relatief kleine contatiner.
Dus ik dacht zo van heeft er al eens een prepper naar gekeken ? Naar zo'n noodpakket dus. Nieuw is alles te koop dus dat is een kwestie van geld. Maar aangezien er ook MRE pakketen verhandeld worden dacht ik van misschien dat er preppers zijn die dar al eens naar gekeken hebben.

Ik vind dit: http://www.hermansmarine.nl/categories/1185-grab_bag_s/products/2402-grab_bag
 

Wafels

Diehard Prepper
@petroman 1 zo'n pakketje van Seven Oceans weegt 524 gram (dus zeg 500 gram voeding) het is 120 mm x 98 mm
x 46 mm .Het bestaat uit 9 repen die te samen 18 tabletten vormen en op de verpakking staat niet meer dan 8 tabletten
per dag eten oftewel je hebt met zo'n pakje dus voor 1 persoon plm 2 a 2,5 dagen eten . Ik weet enkel niet waar men vanuit gaat
hoeveel calorieen een mens verbruikt als hij op een reddingsvlot zit ?? (je doet weinig tot niets maar de weersomstandigheden
ed zijn waarschijnlijk verre van goed )
gr will
 

Nomad

Diehard Prepper
Dit topic speelt al langer in mijn hoofd.
Wij hebben altijd beneden NAP gewoond en sinds ik op school over '53 heb gehoord zit dit in mijn mijn achterhoofd.
Als kind had ik het idee om dan de zandbak leeg te kiepen en dan daar in te gaan zitten. :lol:

Voordat ik compleet off-topic ga, tijdens een overstroming denk ik niet dat het verstandig is een opblaasbaar vaartuig te hebben.
Ze zijn compact en kunnen compleet uitgerust zijn met survival gear, maar ze blijven kwetsbaar. Tijdens een overstroming op land drijf je niet op zee.
Onder de wateroppervlakte kunnen gevaarlijke objecten verborgen zijn die een gat in de boot kunnen scheuren.
Tijdens de overstroming is het zeer onverstandig om met een bootje op pad te gaan. Je hebt er pas wat aan als de hele boel onder staat.

Binnenkort ga ik verhuizen en ga ik kijken naar een kleine roeiboot/sloep voor twee personen. Deze wil ik uitrusten met de nodige water survival gear.
Mochten we thuis zijn tijdens een overstroming dan wachten we tot de boel onder staat en hebben dan de boot tot ons beschikking.
Een voordeel van een sloep is dat deze niet één twee drie lek geprikt kan worden.

Uit nieuwsgierigheid doe ik net even een rondje Google naar het gewicht van zo'n survival raft. Zoals ik al dacht is dat niet mis:
- 6 persoons +/- 80 kilo
- 15 persoons +/- 140 kilo
- 25 persoons +/- 200 kilo

Dat maakt de raft niet echt veelzijdig inzetbaar vanaf thuis. Om mee te nemen is het sowieso geen optie.

Wellicht een packraft voor in de BOB? Die zijn (eenpersoons) rond de twee kilo.
De packraft staat nog steeds op mijn verlanglijstje, maar niet als BOV haha.
Hoewel de packrafts bijzonder degelijk zijn kunnen ze we lek natuurlijk.
 

Arie

Diehard Prepper
Hoe wil je die sloep vast zetten tijdens een overstroming.
Bij ons in de jacht haven slaan sommige boten al kapot op de stijger door een storm omdat de fenders gewoon weg gedrukt worden.
Als je tijdens een overstroming je boot in de tuin hebt liggen denk ik dat die met heel je gear of onderwater staat of compleet weg is.

Of je moet zo iets op het dak plaatsen.
Ik denk ook niet dat er mensen zijn die met een overstroming bij iemand aan kloppen en dan om hulp vragen.
Ze zijn als de dood voor je omdat je waarschijnlijk een steekje los hebt dan. Haha.

image.jpeg
 
J

jobs

Gast
Een ander dom scenario:
De rivier breekt een dijk en er staat 2 meter water in de straat.
Ik waad/zwem door dat water vanit mijn apartement en klim via een vuilniscontainer op het dak van het garageblok.
Ik gooi mijn paraglider op het dak van het blok.
Ik ga terug en haal mijn paramotor. Deze weet ik met wat meer moeite ook op het dak van het garageblok te krijgen.
Aldaar aangekomen rol ik de paraglider uit, start de paramotor en ik ga succesvol richting de atmosfeer om op de richting Camping Schoutenveld (NB) te gaan.
Hemelsbreed is dat 34 KM, zeg een uur met 34KM/u.
Veel kan ik niet meenemen maar ik kan mijn vege lijf wel verplaatsen in deze omstandigheden.
 

Nomad

Diehard Prepper
@Nomad mocht je voor een boot gaan dan lijkt het me slim dat je voor kunststof boot gaat ,liefst één met luchtkasten en sommige bootjes hebben een sandwich romp (dubbelwandig met schuim plaat ertussen)
( http://boatstuffblog.com/2015/02/27/fiberglass-boat-construction-part-3-cores/ ) wellicht zijn ze duurder als
een gewone sloep maar de romp is veel sterker en sommige zijn zelfs onzinkbaar .
gr will

Top, ga ik naar kijken! Als ze onzinkbaar zijn noem ik de mijne Titanic! Dat kan niet fout gaan!

hhm, misschien nog preziezer schijven dan maar: noodrantsoen daar ging het mij om
:mad::mad::mad:
Oh, haha. Misschien moet ik wat preciezer lezen. Sorry daarvoor.
Die kant en klare rantsoenen zijn vrij kostbaar. Dat kan je ook zelf samenstellen.
Wil je op een boot kunnen overleven dan stel ik me zo voor dat je het volgende in een kit moet stoppen:
- Signalering: flares, flare pistool of eventueel glowsticks. De laatste hebben een beperkte houdbaarheid (+/- 3 jaar voor Cyalume).
- Kompas / GPS; als de boel onder water staat kan het moeilijk te zijn om op je omgeving te navigeren.
- Water; water rantsoenen lijken me moeilijk te preppen. Want je verbruikt heel wat water op een dag, alleen al om te drinken.
Toch moet het in je kit zitten, want een waterfilter filtert naar mijn weten niet alle chemische rommel er uit. Tijdens een overstroming heb je mogelijk te maken met zeer vervuild water.
- Eten, NRG-5 repen kan. Maar je kan er ook voor kiezen deze aan te te vullen met MREs. Deze hebben ook de mogelijkheid warm te eten.
- Verder het nodige gereedschap; mes, bijl, touw, zaklamp. Misschien is iets als een kleine knuppel ook geen gek idee. Om ongewenste gasten van je boot te houden.

Want één ding is zeker. Als de boel onder staat en je hebt een boot, dan ben je een doelwit voor anderen.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Nomad die noodrantsoenen worden in reddingsvlotten gedaan vanwege hun compactheid en hoge voedingswaarden
maar een MRE maaltijd kan zeker geen kwaad . Aan boord van een boot moet je altijd een ( goed en scherp ) mes bij je hebben
je schrijft glowsticks zijn beperkt houdbaar ,maar op noodsignalen staat een keur want ook die zijn maar beperkt
houdbaar en ook al doen ze het meestal daarna nog wel voor in geval vanb nood moet je zeker weten dat ze werken vandaar
die keur . ik meen dat je voor een signaal pistool een wapenvergunning moet hebben ,maar niet voor die mini flare pennen .
Water zal inderdaad waarschijnlijk goed vervuild zijn en zoals je aangeeft een water filter zuivert hoofdzakelijk bacterieen
ook al zit er in veel waterfilters ook een actieve kool patroon maar deze is meer voor de smaak dan om
chemische dingen tegen te houden (zover als ik weet ) een dreg anker opvouwbaar of vast is zeker geen luxe
en heel handig zowel om voor anker te gaan ,als iets uit het water te vissen of ergens op te klimmen etc .
Ik denk dat je genoeg dingen hebt om over na te denken :p
gr will
 

Nomad

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
@Arie, dat is inderdaad een goeie. Oorspronkelijk was ik van plan een opblaasbare boot onder het dak te bewaren. De bovenverdieping is boven NAP. Dus dan kunnen we zo vanuit het raam vertrekken als de tijd daar is. Nu denk ik er aan om de boot aan de gevel te hangen. Ik woon straks in een hoekhuis, dus daar heeft niemand last van. Het nadeel is alleen dat iedereen de boot dan kan zien.

@Nomad
...een ( goed en scherp ) mes bij je hebben...
...maar op noodsignalen staat een keur want ook die zijn maar beperkt...
...noodsignalen staat een keur want ook die zijn maar beperkt houdbaar en ook al doen ze het meestal daarna nog wel voor in geval vanb nooddie keur...
...ik meen dat je voor een signaal pistool een wapenvergunning moet hebben...
...een dreg anker opvouwbaar of vast is zeker geen luxe...

Stuk voor stuk valide punten.
Ik dacht dat je voor een alarmpistool/flaregun geen vergunning nodig had mits je hem voor een geldige reden bij je hebt. Dus niet als je koffie zit te drinken bij de HEMA ^_~
Goede tip van de datum op de flares trouwens, had ik niet aan gedacht. Lightsticks zijn vaak ook nog wel na de houdbaarheidsdatum te gebruiken, zorg wel dat je een goed merk hebt.
Dat dreg anker is een hele goede tip.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Nomad als je lichtsignalen (noodsignalen) met een alarmpistool wilt afschieten moet je er een ''schietbeker'' op draaien
waar de lichtkogel invalt en ik weet dat ze dit soort alarmpistolen in Duitsland verkopen ,maar zover voor mij bekend niet in Nederland
en ik geloof ook niet dat ze hier mogen ,want de gassen verlaten de loop aan de voorkant en bij de in Nederand
verkochte alarmpistolen is dat haaks op de loop ,maar je zou het kunnen navragen want voor mij is het allemaal lang geleden :rolleyes:
Vroeger had je voor zo'n mini flare pen ook een vergunning nodig en nu niet meer ook al geldt denk ik wel dat je zoiets niet bij je mag hebben als je gaat winkelen ,maar wel aan boord . die flares doen het ook meestal wel na de vervaldatum :p
wat betreft die dreg , hij werkt als anker ,maar je kan hem ook gebruiken om dingen uit het water te vissen of als je uit je boot ergens op een gebouw of zo zou willen klimmen en je kan er mee gooien (met een echt anker gooi je niet zo makkelijk :D)
Ook een kleine ''grappling hook zou handig zijn (voorbeeldje https://nl.pinterest.com/bhammakerspace/grappling-hook/
of om zelf te maken (wel een erg aardige ) http://www.instructables.com/id/High-Performance-Grappling-Hook/
gr will
 

Dreutel

Prepper goeroe
Hou er rekening mee dat je in een reddingsvlot gegarandeerd zeeziek wordt. Er zit overigens maar een beperkte hoeveelheid drinkwater in zo;n vlot. Zeezeilers hebben meestal (als ze slim zijn) een extra tas met water en andere nuttige zaken klaar staan om als ze hun jacht moeten verlaten in het vlot mee te nemen.

Steven Callahan heeft ooit 76 dagen op zo'n vlot vertoeft, en heeft daar een boek over geschreven: Op Drift / Adrift

zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Steven_Callahan

Ray Mears heeft ook afleveringen gemaakt over seasurvival, samen met Steven Callahan:

 
D

Deleted member 569

Gast
Volgens mij ben ik een keer tegen gekomen dat wanneer de ijskappen volledig zouden smelten de zeewaterspiegel met ongeveer 16 meter zal stijgen. Hoe het zit met de bijbehorende hoogte van golfen, stormen, rivier water etc. (of wat het allemaal kan beïnvloeden) geen idee.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan