• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Nucleaire aanval wat nu?

Ray

SHTF Expert
@Prepfarmer In geval van een nucleaire aanval, is er weinig te doen als je in de 'blastzone' zit. Valt hij wat verder weg, krijg je wellicht te maken met een fallout, radioactieve neerslag, wat ook het probleem is bij incidenten met kerncentrales.

Om je tegen een fallout te beschermen is niet zo heel veel nodig voor een prepper, namelijk minimaal twee weken bug-in.

Twee weken het huis niet uit en er van uitgaan dat alle nutsvoorzieningen niet meer werken, ook het riool niet. Naast eten, drinken, eventueel medicijnen en zorgen voor het afval (ook ontlasting en plas), moet je bij een fallout je huis stofdicht maken.

In een modern huis, want gasdicht afsluit tbv de isolatie en met een ventilatie voorzien van filters hoef je weinig te doen. Anders wordt het rondgaan met een rol ducttape om de boel hermetisch af te sluiten. Vergeet niet voor twee kleine raampjes aan weerszijden van het huis iets te plakken wat wel wat lucht (hoeft niet veel te zijn), maar geen stof doorlaat, bv een theedoek, afzuigkapfilter, uit elkaar getrokken stofzuigerzak, etc.

Na twee weken is het radioactieve stof neergeslagen, in de bodem geregend of opgeruimd en is het veel veiliger om je eventueel naar andere oorden te verplaatsen. Altijd handig als het interieurfilter van de auto ook vers is en niet al een jaar oud is.

Een bug-in is sowieso in 99% van de mogelijke incidenten, rampen en SHTF's de gewezen oplossing. Daar zou ik mij als eerste op concentreren als beginnend prepper.
 

Niels

Mankinds only hope
Klopt brommer zal het wrs niet meer doen.
Ik denk van wel. Wat voor electronica zit er in een brommer wat kapot kan gaan van de kernbom?
Moderne auto's zullen eht zeker niet doen, maar een brommer zonder ECU zal gewoon werken.
Een 4t bromscooter met wel een ECU zal dus zeker niet doen.
 

Prepfarmer

Senior Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
Als 18-jarige prepper zou ik als eerste wat rijbewijzen verzamelen of in ieder geval de kunde opdoen. Dat maakt je al 100% mobieler voor welk scenario dan ook.

@Harry Nack met het behalen van rijbewijzen zelfs meerdere. Ik kan heel goed brommer rijden en daarvoor heb ik een rijbewijs. Nu ben ik actief bezig met mijn auto rijbewijs en in een shtf zou ik zo instappen en weg kunnen rijden. Ook kan ik goed motor rijden, tractor rijden en met een quad kan ik ook prima overweg. Wat betreft het ophalen van familie dat zou ik zeker doen (mijn opa oma en oom) deze familie leden liggen na genoeg op de route.


@Prepfarmer In geval van een nucleaire aanval, is er weinig te doen als je in de 'blastzone' zit. Valt hij wat verder weg, krijg je wellicht te maken met een fallout, radioactieve neerslag, wat ook het probleem is bij incidenten met kerncentrales.

Om je tegen een fallout te beschermen is niet zo heel veel nodig voor een prepper, namelijk minimaal twee weken bug-in.

Twee weken het huis niet uit en er van uitgaan dat alle nutsvoorzieningen niet meer werken, ook het riool niet. Naast eten, drinken, eventueel medicijnen en zorgen voor het afval (ook ontlasting en plas), moet je bij een fallout je huis stofdicht maken.

In een modern huis, want gasdicht afsluit tbv de isolatie en met een ventilatie voorzien van filters hoef je weinig te doen. Anders wordt het rondgaan met een rol ducttape om de boel hermetisch af te sluiten. Vergeet niet voor twee kleine raampjes aan weerszijden van het huis iets te plakken wat wel wat lucht (hoeft niet veel te zijn), maar geen stof doorlaat, bv een theedoek, afzuigkapfilter, uit elkaar getrokken stofzuigerzak, etc.

@Ray Klopt idd al zit je in de blast zone zit ben je de sigaar i know daar kan je niet tegen op preppen met een normaal budget. Nu heb ik mij gevestigd op minimaal 3a4 weken bug in ben een plan aan het maken etc ouders overtuigen(is voor 80% gelukt) stap 1 konijn naar binnen (bom nog niet gevallen) dan alles dicht tapen, behalve 1 ventilatie open laten en de vulling van een kussen ervoor tapen. Dan al het voedsel drinken etc op etage 2 plaatsen incl ma pa broertje en ik. Mocht er nog tijd zijn deuren barricaderen. Daarna schuilen in de badkamer (zit maar 1 raam die ik wil afdekken met een matras) dan hoop hebben heel lang en Donald duck lezen. Na 1 maand czien we verder wat we moeten doen misschien bug out misschien binnen blijven Idk. Voor ontlasting had ik vuilnis zakken in gedachten verder nog wat verzinnen.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Misschien wel aardig, om een idee te geven van de afschermende werking van zaken zoals aarde of zand:
upload_2019-7-10_20-54-58.png
Zand of aarde is naar mijn idee het eenvoudigste middel om een schuilplaats extra bescherming tegen straling te geven. Een aangestampt laagje van 9 cm halveert de directe straling al, en iedere verdere 9 cm halveert het verder. Met bijvoorbeeld 27 cm zand heb je de stralingsbelasting al tot 1/8 teruggebracht.

Het is simpelweg de "(soortelijke) massa" die het hem doet, en je kunt de afschermende werking van andere materialen dan ook aan de hand van soortelijke massa met elkaar vergelijken. Droog zand is 1,6 g/cm3 en nat zand is 2,0 g/cm3. Er van uitgaand dat in de bovenstaande tabel droog zand is bedoeld, dan heb je grofweg 1,6/7,8 x 9 = 1,85 cm staalplaat nodig om 9 cm zand te vervangen. Van lood heb je daarvoor een dikte van 1,6/11,3 x 9 = 1,27 cm nodig. Van beton heb je daarvoor 1,6/2,4 x 9 = 6 cm nodig. Een betonnen wand of vloer van circa 10 cm dik reduceert het stralingsniveau dus al bijna tot 1/4 van het oorspronkelijke, maar met 3 cm zand daar bovenop is het daadwerkelijk een reductie tot 1/4. Bij 12 cm zand op zo'n 10 cm betonnen vloer heb je onder de vloer al een reductie tot 1/8 van het oorspronkelijke. Enzovoorts. In tegenstelling tot wat er wel eens gedacht wordt, is lood dus niet zo'n tovermiddel. Je hebt er alleen maar 11,3/1,6= 7 maal de dikte aan zand voor nodig om het als stralingsbarrière te vervangen.

Ook wel aardig om te zien, is dat de radioactieve straling door fallout in de eerste 24 uren sterk afneemt. 48 uur na een kernexplosie is de stralingsbelasting al tot 1/100 van het oorspronkelijke gedaald (maar is evengoed nog hoog):
upload_2019-7-10_21-51-29.png
Noot: De in de grafiek weergegeven aanduiding "RAD" is inmiddels een verouderde aanduiding voor de stralingsbelasting, maar is evengoed nog bruikbaar.
Het startniveau van 1000 RAD/uur van de grafiek geldt alleen bij zware fallout. Het zal dus al gauw lager liggen, maar laat onverlet dat vooral de eerste uren na een kernexplosie het gevaarlijkst zijn. Ik lees, dat 50% van de mensen een dosis van 450 RAD niet zou overleven. Wie een uurtje na de knal slechts een half uurtje onbeschermd rondloopt, die heeft zo'n dosis al te pakken. Maar iemand die die in een periode van twee weken niet meer dan 100 RAD oploopt, kan gedurende ten minste twee maanden daarna een dosis van 6 RAD/uur doorstaan zonder "er bij neer te vallen". Zo zijn er veel verschillende situaties denkbaar vermoed ik, maar duidelijk is daarmee wel, dat een lage stralingsbelasting over een langere tijd minder schadelijk is dan een hoge stralingsbelasting over een kortere tijd. Nu het stralingsniveau van die ene kernexplosie na twee weken al tot 1 RAD/uur of lager zal zijn gedaald, valt dat voor de verandering eens mee.

Voor wie er meer over wil lezen (in het Engels), en bevat veel zinvolle informatie: http://oism.org/nwss/nwss.pdf

Ik vermoed (en hoop), dat we niet snel aan een kernbom en fallout zullen worden blootgesteld. Een overtrokken reageren op dat mogelijke risico heeft weinig zin. En valt er eens een kernbom in een naburig land, dan ziet de situatie er hier vermoedelijk heel wat gunstiger uit dan in het bovenstaande grafiekje. Valt zo'n ding dichterbij, tja...
Maar evengoed: laten we elkaar niet gek maken, en ons beseffen dat andere risico's waarschijnlijk veel groter zijn (o.a. verstoring van de infrastructuur, waaronder elektriciteit, drinkwater-, en gasleverantie, voedselvoorziening enz).

Ik ben er zelf ook nog niet uit of het onderstaande niet onder een "overtrokken reageren" valt;), maar voor de volledigheid toch even...

Wie voor weinig $$$ toch een redelijk betrouwbaar idee wil hebben van de opgelopen stralingsbelasting, die zou een set pen-dosimeters kunnen overwegen. Zie bijvoorbeeld de Russische ID-1 dosimeters; meer dan zo'n 30 Euro hoeven die niet te kosten (per set van 10). Die hebben een schaal die op oorlogomstandigheden is afgestemd, tot 500 RAD, en hebben dus alleen zin bij een kernexplosie en fallout in de redelijk nabije omgeving (enigszins passend bij het bovenstaande koude-oorlog-grafiekje).
upload_2019-7-11_0-4-22.png
Verwacht dan ook niet om daarmee kleine stralingsdoses of zelfs een besmetting van levensmiddelen te kunnen meten, want daarvoor zijn ze veel te ongevoelig. Maar voor "het zwaardere werk" zijn ze best bruikbaar. Er zijn ook vergelijkbare setjes van de NAVO-krijgsmachten te koop, en die kunnen evengoed voldoen. Wel belangrijk is, om dan ten minste drie goed werkende pendosimeters te hebben. En met de bijbehorende oplader natuurlijk! De pendosimeters worden ook wel zonder oplader verkocht, maar dat grenst dan m.i. aan oplichting want zonder oplader kan je er niets mee.

Een set van 10 stuks zoals de ID-1 in het filmpje is dan prima, want ga er maar van uit dat er toch wel een paar slechte tussen zullen zitten. Die herken je "in vredestijd" doordat ze over pakweg een week een oplopende stralingsbelasting laten zien, terwijl ze eigenlijk op "0" zouden moeten blijven staan. Door alle pendosimeters op "0" te zetten en ze na een week te controleren, haal je de eventuele "rotte appels" er eenvoudig uit. De charme van de ID-1 pendosimeters is ook, dat je er geen batterijen voor nodig hebt om ze op te laden; de bijbehorende oplader werkt op handkracht, door het opwekken van statische elektriciteit door wrijving.

Waarom tenminste 3 goed werkende pendosimeters? Omdat je ze dan met elkaar kunt vergelijken, en niet direct de schrik van je leven krijgt als er eens een defect raakt en een veel te hoge waarde aangeeft. Geven twee pennen dezelfde waarde aan en de derde een onverklaarbaar veel hogere, dan zou ik de waarde van de twee lagere aanhouden en iets minder slecht slapen.

Wie dat wil, die kan ook eenvoudig zelf een dosimeter maken uit een conservenblik en wat huishoudartikelen. Daarvoor zijn bouwbeschrijvingen te vinden op het internet, en zo'n houtje-touwtje dosimeter kan evengoed een indruk geven van de stralingsbelasting, ook al is die minder geschikt om mee te dragen.
 

petroman

SHTF Expert
He @RockyFlats , misschien een idee om de inhoud van je antwoord ergens vast te plakken in een topic over straling etc. Dan hoef je het niet elke keer nog een keer uit te leggen.
Ik had er geen zin meer in ....

Nou ja toch nog één: vergeet de 2e verdieping en zoek een kelder op. Hoe hoger je gaat des te meer straling pik je op.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
He @RockyFlats , misschien een idee om de inhoud van je antwoord ergens vast te plakken in een topic over straling etc. Dan hoef je het niet elke keer nog een keer uit te leggen.
Ik had er geen zin meer in ....

Nou ja toch nog één: vergeet de 2e verdieping en zoek een kelder op. Hoe hoger je gaat des te meer straling pik je op.
@petroman Haha, je hebt wel gelijk denk ik... Maar ik zie het dan maar even als de inslijp-methode; hoe vaker herhaald, des te beter blijft het hangen;).

De kelder of grond in is wel het beste, op een WW2 bunker na natuurlijk;). Zijdelings is er dan al heel wat centimeters aan zand/grond zodra je op twee meter diepte zit. Ik denk nog wel eens terug aan de militaire tijd, toen het maken van een schuttersputje met een grondboor aan een leopard een kwestie was van een paar seconden. Voor iemand zonder kelder maar met een tuin zou zo'n simpel gat met wat stevige balken en gronddekking er op, al een behoorlijke bescherming bieden. Grondwater heb ik hier op zo'n 1,7 meter, dus ook aan drinkwater dan geen gebrek en geen last van een droge huid:eek: Ademhalen door een pijpje met een stoffilter er op...
Great fun! (voor een echte prepper):D

Ik bedenk me, dat er van bijvoorbeeld een betonnen pompput een basic (relatief) low budget schuilkeldertje te maken zou zijn. En zonder pomp zijn die vast goedkoper dan onderstaand:
upload_2019-7-11_9-50-23.png
Iedereen z'n eigen Tobruk V2!;)
 

Roel

Mankinds only hope
Een schat aan info, vooral basiszaken. Uit begin jaren '80, dus geen smartphones, internet e.d.
Al moet je je afvragen of je al die toestand wilt door maken...:(
Ik vraag me wel af of het nog ergens te krijgen is.
P1010439.JPG
 

petroman

SHTF Expert
Oh boeken ? Koop of leen dan Schuilstad van Bosma.
Heel goede weergave van wat er gebeurt in een stedelijke omgeving. Geen sprookjesboek, of je moet van duistere sprookjes houden, ook geen goede afloop voor sommigen (de meeste)

1001004002899141.jpg
 

Prepfarmer

Senior Prepper
Ik bedenk me, dat er van bijvoorbeeld een betonnen pompput een basic (relatief) low budget schuilkeldertje te maken zou zijn. En zonder pomp zijn die vast goedkoper dan onderstaand:
Bekijk bijlage 16378
Iedereen z'n eigen Tobruk V2!;)

Dat is denk ik nu een beetje veel van het goede. Als ik in ma der bloemen tuin ga graven heb ik denk ik een groter probleem dan een nucleaire ramp/aanval :fluit:.


Niks mis mee toch ?
Hij had al plannen voor stalen luiken en zandzakken, familie en geliefden ophalen dus prima vent.

En we weten helemaal niets over hun woonsituatie verder dus mooie kelder onder flat kan maar ook losse woning met tuin.

De woning waarin ik leef is net 10 jaar heeft een kruipruimte is 9 meter hoog en heeft een flinke achter tuin met een sloot.

@petroman en @Roel bedankt voor het aanbevelen van de literatuur ik heb nu tijd zat om te lezen.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@RockyFlats Voor een 18 jarige, thuiswonende beginnend prepper?
Hmmm, ehhh, tja, helemaal toegeschreven op @Prepfarmer 's situatie is zo'n schuilpompkelder niet, toegegeven. Ik vind het leuk dat @Prepfarmer zich verdiept in een stukje weerbaarheid tegen onverhoopt onheil, en zie het huidige gebrek daaraan bij het gros van de bevolking zelf ook meer als iets tegennatuurlijks. We moeten gewoon niet toestaan dat we altijd alleen op anderen en op kwetsbare technologie moeten vertrouwen, om ook maar in onze meest elementaire levensbehoeften te voorzien. Ik stel mij zo voor dat @Prepfarmer zich via vraag en antwoord zelf eerst een beeld van de situatie en van de mogelijkheden en onmogelijkheden zal vormen, zonder overtrokken te reageren. Onvermijdelijk zal je dan ook veel onzin lezen, er dan om lachen en vooral de eigen mening vormen en die met anderen terugkoppelen...

Beste @Prepfarmer: geniet van het teenager zijn, leer een heleboel voor nu en later maar feest ook met vrienden. Laat het "preppen" een hele aardige mindset en hobby zijn, maar fixeer je daar niet teveel op want je bent maar eenmaal jong. Het fantastische is, dat je veel meer kunt met kennis die je nu opdoet dan menig ander, omdat ... je het vroeg opdoet. Het kan vooral helpen om voor de toekomst te plannen, en dan heb jij bij wijze van spreken eerder een huisje met een flinke tuin en meer vrijheid en zelfvoorziening (of vergelijkbaars), dan iemand die leeft bij de dag en nog helemaal niet bezig is met straks. Door jouw mindset heb je al een flinke voorsprong!

Ik vond een filmpje van iemand die de zin en onzin van het preppen aanhaalt, en zich vooral ook de vraag stelt hoe preppers van-jong-naar-oud in het leven staan. Het is in het Engels, maar dat kunnen de meesten wel verstaan vermoed ik. Het is even een lange zit, maar die knaap filosofeert zo prima, dat ik ook eens ga kijken naar zijn andere filmpjes. Waar @Prepfarmer zich duidelijk aan de jonge kant bevindt, zullen velen van ons wat ouder zijn, en zich af kunnen vragen wat de zin zou zijn om (als uiterste) op hoge leeftijd afgezonderd en met veel voorraden in een bunker te zitten. Sociaal redelijk middenin het leven blijven staan en altijd iets kunnen en willen betekenen voor anderen, geeft dan veel meer voldoening lijkt mij. En als je jong bent, dan kan je je ook al vroeg instellen op wat je het beste lijkt.
 

Prepper1998

Prepper
onder andere een reden dat ik prep, de nucliarire bom dood je of zorgt ervoor dat 2 dagen binnen moet blijven zolang de radiatie ereg actief is, vervolgens als u in de buurt bent van ground sero, zo snel mogelijk Vervoer vinden en naar een locatie vetrekken waar de radiatie niet zo hoog is(doe dit savonds want dan is het minder schadelijk. stell dat je huis niet in de buurt is van een groten kater kan je het beste overdag binnen blijven en snachts naar buiten gaan. En dit alleen als het nodig is.

Wat ik me afvraag, welke soorten voedsel kan zolang goed blijven en is niet zo duur als gevriesdroogt voedsel van bedrijven aangezien er na een kleine nucliaire oorlog er een nucliaire winter kan onstaan van 5 jaar+ (dus ook 10,20)

hoeveel radiatie kan je opnemen? verdwijnt het na een tijdje of niet?

kan je met een luchtfilter in een safe room ervoor zorgen dat je die 2 dagen veilig bent? zo je, hoelang blijft radiatie liggen in het rest van je huis?

hoe kan je water schoonmaken van radiatie? met een simple filter? ook voor groten hoeveelheden stel dat je jezelf wil schoonmaken van radioactive materiaal
 

Ray

SHTF Expert
Voedsel, alles in blik of glazen pot blijft decennia goed. Wellicht iets minder smakelijk dan dat je het de eerste tien jaar na productie op eet, maar het blijft veilig.

luchtfilter: zie vorige posts van mij in dit draadje.

Straling loop je op door twee zaken. De directe straling en radioactief stof.

Directe straling is lastig te voorkomen, tenzij je met dikke lagen metaal (liefst lood) of flink wat aarde werkt. Moet je toevallig als die bom valt wel in die schuilkelder zitten en tja, ze kondigen hem niet van te voren aan meestal. Zie de post van RockyFlats in dit draadje.

Radioactief stof, zie eerdere posts van mij in dit draadje.

Water zuiveren wat radioactief is, het kan, maar beter dat preppen, net als voedsel. Daar zijn ook diverse draadje over op dit forum.
 
D

Deleted member 569

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Directe straling maakt geen bochten en verschillende materialen bieden bescherming tot een bepaalde mate. Een belangrijke factor is welke straling jij precies buiten de deur wilt houden. Ook reageren bepaalde materialen anders op de straling. Straling kan geblokt, gesplitst of geabsorbeerd worden. De denk fout met grote imposante bunkers wordt vaak gemaakt bij de volgende twee punten o.a. dankzij Hollywood.

Voor de straling:
De leefomgeving van de schuilplaats mag niet direct met de buiten deur verbonden zijn bijvoorbeeld door een gang met een bocht erin of een sluisdeur. Directe straling is hiermee overwonnen. Het radioactieve stof kan overwonnen worden door gebruik te maken van een goedwerkende luchtfilter. Een bunker met een betonnenmuur van 10 cm dikte, 1 meter onder de grond en een goed werkende luchtfilter is in principe al voldoende.

De inslag van de bom (blast radius)/integriteit van de bunker:
Die extreem dikke muren en ijzeren deuren van bunkers moeten de integriteit van de bunker waarborgen. Een scheur, lek of kapotte luchtfilter en straling of radioactieve stofdeeltjes kunnen alsnog naar binnen. Mooie ontwerpen met dikke muren, ijzeren deuren etc. is vooral voor de inslag van de bom en eventueel natuurgeweld waar geen controle meer op is (doorgebroken dijken in Nederland bijv.).

Wanneer jij in een gebied woont wat niet interessant is om te bestoken met bommen dan is een simpele bunker voldoende.
 

LoneDrone

Senior Prepper
Beetje off-topic, maar wel interessant om eens te lezen: een paar artikelen over oude plannen van "de russen" voor de invasie van Europa.

https://www.nrc.nl/nieuws/2006/08/1...msterdam-zwolle-en-apeldoorn-11176713-a951927

https://medium.com/war-is-boring/this-is-how-the-world-could-have-ended-1ecd1db17ff2

Nederland zou dan een stuk of 6 kernwapens op grotere steden krijgen": Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Apeldoorn en Zwolle.

De landen om ons heen zouden ook flink worden geraakt:
Voor Belgie stonden o.a. Antwerpen en Brussel (Navo hoofdkwartier) op de lijst.
Voor Duitsland stonden Hamburg, Hanover, Willemshaven en Bremerhaven op de lijst.
Denemarken kreeg er ook stuk of 5..

Tel er nog bij op dat militaire locaties als Den Helder (marine basis), vliegvelden etc. ook wel een (tactisch) kernwapen op het dak zouden krijgen. En reken maar dat de NAVO zou terug slaan met minimaal tactische kernwapens tegen de oprukkende troepen….
Ik denk niet dat veel zou over blijven om in (te willen) leven.
 

petroman

SHTF Expert
Over schuilkelders en bunkers en hoe ze functioneren is al veel geschreven hier op het forum. Even zoeken maar.
Straling "straalt" zeg maar net als licht en buigt dus inderdaad niet af. Lig je in een droge sloot dan ben je al relatief beschermd tegn directe starling.

De genoemde hoeken in constructie zoasl bunkes en schuilkelders is er voor de drukgolf niet voor de straling.
Deze techniek zit ook verwerkt in loopgraven.
In een topic hier staan ook links naar de duitse bouwvoorschriften waar eea uitgelegd wordt.

Beste tip: bezoek een schuilkelder/bunker bij open dagen.
 
Bovenaan