• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Oefenrondje lopen in de Eifel

DirtyDutchman

Senior Prepper
Hallo allemaal!
Nu ik mijn bob eindelijk klaar heb wordt het tijd deze eens uit te proberen.. dat gaat gebeuren door een paar dagen te backpacken in nationaal park de Eifel in Duitsland. Lijkt me een mooie test voor zowel de bob als mij zelf! Wil 4 dagen gaan lopen enkel met wat ik aan voedsel en materiaal bij me heb.
Zal hier indien er interesse naar is mijn ervaringen delen!
 

Bijlagen

  • 20170725_135858.jpg
    20170725_135858.jpg
    31 KB · Weergaven: 56

DirtyDutchman

Senior Prepper
Top, doe ik dat! Nou tot nu toe heb ik al wel gemerkt dat op gewicht letten toch echt heel belangrijk is.. had fijn geweest als mn tas wat lichter zou zijn :fluit:
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Mooi voornemen.
Doet me denken aan de GR57, Luik en dan langs de Ourthe.

Leermoment te Nijmegen (BOL wandelmaatje) > neem ook een reserve heupriemgesp mee en koop een rugzak waar je die zo kan vervangen.
1e werd opgelost door Spac sport en 2e was een gelukkig feit/bijkomstigheid :)

Met 20kg op pad en dan een moeder en dochter onderweg tegenkomen met 15kg.
Leermoment 2: het moet met minder kunnen...

Ben benieuwd naar foto's en ervaringen.
 
F

forumlid 1447

Gast
We zullen je aanmoedigen, vanaf hier, met onze warme Koffie, het gebak en de voetjes omhoog.
Laat het avontuur maar komen.
Vooral, geniet ervan.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Mooie uitdaging en kijk uit naar je verhaal/ervaring.
Laat de details maar komen ( gewicht en voedsel keuze) die hoor ik graag, omdat wij over een paar maanden eenzelfde soort uitje hebben in Zweden.

Succes alvast
 

DirtyDutchman

Senior Prepper
Zo.. nou heb de eerste 15 km erop zitten.. ik betwijfel of ik de hele route (90km) ga volbrengen, want ik merk dat mn rugzak toch net wat te zwaar is. Heb ook teveel extra kleding mee denk ik.. Wel onwijs mooi hier overigens, als jullie nog eens in de Eifel komen moeten jullie zeker de Wildnis Trail (deels) gaan lopen! De voeten werken tot nu toe verbazingwekkend goed mee, nog geen blaren e.d. in de maak (wellicht mede door het voetpoeder dat ik op advies van een van jullie mee heb genomen!). Zometeen maar eens rustig aan op zoek naar een slaapplaats.
 

petroman

SHTF Expert
want ik merk dat mn rugzak toch net wat te zwaar is.
Wat weegt ie dan ?

Kleding is altijd een lastige keuze.
Ik loop altijd in eenvrije tijds afritsbroek ideaal vind ik.
Windjack is ook prettig, fleece sweater plus T-shirt als basis. Met rugzak en lopen heb je het gauw te warm.
Wat ik nooit mee nam was een parapluie. En ik twijfel nog steeds. Een regenpak is waterdicht ook bij wind. En allebei is te zwaar.
 
G

Gamble

Gast
Ben wel benieuwd naar de inhoud van je BOB, alsmede de rest van het avontuur!
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos
G

Gamble

Gast
Voor de geïnteresseerden.. de geüpdate lijst


Water(zuivering)
5 Liter
12x ORS-poeder
Katadyn BeFree 0,6L
Klean Kanteen 1900ml RVS fles
Koffiefilters

Maak van 5 liter water, 1 liter voor de eerste dag en verzamel de rest onderweg.
Voedsel
Voor 5 dagen (2612 kcal per dag)
2x NRG-5
1x F-100
2x Kekse
1x MH Ei, Ham, Aardappel
2x MH Spaghetti
1x Muesli
2x Choco reep
Trailmix (Chocola, M&M’s, pinda’s e.d.)
Niks op aan te melden behalve dat je het ook een paar dagen zonder zoveel calorieën red. Maar dat is aan jou om te beslissen.
Hoe doe je het nu tojdens je tocht? Wat merk je?
Onderdak/slapen
(grond)zeil
Thermisch zeil
Carinthia XP 2 Plus bivakzak
Carinthia Tropen 185 slaapzak
Slaap matje
Zit matje


Tja dat weegt een hoop. Ooit een hangmat gebrobeerd? Of je eigen onderkomen maken? Je kunt het zo licht maken als je zelf wilt. Dit is killing bij een lange hike.

Primus Omnilite Ti brander + 2x 0,6 liter brandstoffles met 1 liter brandstof
Mess tin
Mok
2x firesteel
2x aansteker
Waterproof lucifers
Spork

Neem een pannetje mee en maak je eigen vuur ergens waar niemand je ziet. Hier uit kun je ook eten.
Scheelt aanzienlijk in gewicht.

Verlichting
Streamlight Survivor LED zaklamp + extra lithium batterijen
Petzl hoofdlamp
Signaal disc
Breeklicht
Die signaal disc en breeklicht kunnen er makkelijk uit. Grammetjes, maar toch.

Gereedschap
Kizlyar DV-2 survival mes
Coldsteel Mini Pendleton back up mes
Silky Zübat 330 zaag
Recta DP-2 kompas
2x Petzl Oxan karabiner
Fastex signaalfluit
550 Paracord (2x 20 meter)
Tape
[/QUOTE]
Niets op toe te voegen.

Hygiëne
Spiegel
Tandpasta
Tandenborstel + bakje
Anti-bactiële handgel
Shampoo
Nagelschaar
WC rol
Lenzenvloeistof
Lenzenbakje
Er zijn andere manieren om je tanden te poetsen, maar i get it. Hou ook van normale tandenborstel en tandpasta.
Je spiegel (als het een spiegeltje is), is natuurlijk ook te gebruiken als signaal spiegel.
Mos werkt ook anti bacterieël. Je handen mogen best vies worden. Water uit de sloot maakt ze ook schoon.
Shampoo? Ga je stappen en de vrouwtjes versieren? Der uit met die handel!

EHBO
Traumazwachtel Israelisch
Kompres 10x10 (3 stuks)
Metalline kompres (2 stuks)
Nr. 2 snelverband (2 stuks)
Zwachtel 500x8
Windsel 400x4 (3 stuks)
Verbandwatten 100 gram
Synthetische watten rol
Brandgel sachets (2 stuks)
Brandwondenkompres 10x10 (2 stuks)
Desinfectiespray 50ml
Handschoenen
Pleisters
Blarenpleisters
Reddingsdeken
Tape
Iedereen wilt altijd op het ergste voorbereid zijn.
In al die jaren heb ik alleen pleisters, snelverband, tekentang en zakdoek nodig gehad op mijn tochten.
Shit de zakdoek (rechter zijbroekzak)! Dat is pas een EHBO item!

Medicatie
Tekentang
Pincet
Deet
Buikloopmedicatie
Ibuprofen
Paracetamol
2 paar reserve contactlenzen
Weinig aan toe te voegen.

Balaclava
Wollen muts
Shemagh
2x Handschoenen (wol en nomex)
Wollen beenwarmers
Wollen polswarmers
Wollen sokken
Wollen sjaal
2x Wandelsokken
2x Thermos shirt
2x Onderbroek
Spijkerbroek
Sportshirt
Sportbroek
Daar ga je met je gewicht.
Ik heb gewoon een hele tocht het zelfde aan. Stinken als de hel, maar ja hoort erbij.
Ik geloof in laagjes. Als je het warm krijgt trek je iets uit. Als je het koud krijgt trek je iets aan.
Sokken kunnen drogen bij het kampvuur en je onderbroek draai je eens om.

Opberging
Berghaus Crusader 90+20
Berghaus MMPS 35ltr Drysack
2x Berghaus MMPS 15ltr Drysack
Maxpedition Volta
Maxpedition Aftermath
Maxpedition Bottle Carrier
Nanuk 904
Vuilniszakken
Mooi spul allemaal, maar die grammetjes he.
Zoek lichte opbergtasjes en houd het overzichtelijk. Je tas wordt niet te tillen zo.

Overig
Reparatie kit rugzak
Reserve buckle rugzak
Primus tool
Onderhoudset waterfilter
Stafkaarten
SAS Survival Guide
Kaartspel
Vis set
Deze lijst
Adressen/telefoonlijst
Gooi die reserve rugzak weg en vertrouw op je materiaal.
Vertrouw je je materiaal niet, koop dan een nieuwe rugzak.
Wat is de reperatie kit? Je bedoeld gewoon naald en draad? Prima dan!

Bedenk goed of wat je in je tas hebt, je eigenlijk wel allemaal nodig hebt.
Gebruik je het tijdens de tocht?
De maxpedition opbergtasjes zijn prachtig, maar behoorlijk zwaar in de tas.
Plastic Ziplock zakjes van de appie heijn zijn fantastisch om spulletjes en/of eten (denk aan rijst bv) in te doen.
Als het gewicht te zwaar is, dan is het gewoon nodig om na te denken over hoe je je tas beter kan indelen.
Zou graag eens foto's zien van hoe je je spul nu hebt en hoe je het na deze tocht hebt, want zeker weten dat je nu al weet dat je aanpassingen gaat doen.

Succes in ieder geval! :)
 

DirtyDutchman

Senior Prepper
Fantastische reacties! Bedankt allemaal! Gamble verdient helemaal een 10, top dat je de tijd neemt om mijn paklijst na te lopen! Hier ga ik zeker wat mee doen.

Nu alvast even een kleine update.. (maak het niet te lang want ik haat typen op mijn telefoon)

Ga zometeen als eerste inderdaad een bult kleding eruit gooien.. heb mn rugzak nog niet gewogen maar deze gaat zeker richting de 20-25 kilo. Verder ga ik ook korten op mijn water en voedsel voorraad. En dan bedoel ik vooral dat ik die nrg-5 en f-100 eruit ga mieteren.. wat een afschuwelijke troep is dat.. echt waar ik kreeg het gewoon niet door mn keel, zelfs nadat ik er nog wat kaneel en honing bij gooide. De belangrijkste lessen die ik op deze eerste dag al heb geleerd zijn dan ook:
1. Probeer het eten wat je prept uit! Je kunt wel denken "ach, met genoeg honger eet je alles", maar als je vervolgens je hele maaginhoud eruit loopt te gooien schiet je er ook niks mee op.
2. Let op het gewicht! Spullen zijn leuk, maar uiteindelijk zal je ook alles mee moeten slepen. Hieruit volgt dan ook dat je je BoB uit moet proberen, en dan bedoel ik niet eventjes in de huiskamer omhangen, maar ga er eens 10-20 kilometer mee lopen. Dan kom je er bijzonder snel achter welke spullen je allemaal niet nodig hebt.
3. Plan vooruit! Tijdens mijn (bijzonder mooie) wandeling had ik het idee om ergens in een leuk pensionnetje te blijven slapen omdat ik toch wel erg graag een douche wilde kunnen nemen. Echter, toen ik daar na lang zwoegen en zweten aankwam bleek deze ineens gesloten te zijn.. flinke domper want het was toen al 17:00 uur. Toen kwam de optie van (illegaal!) wildkamperen uit nood toch wel erg dichtbij. Uiteindelijk heb ik het tempo nog even flink verhoogt en redde ik het toch nog om om 21:00 in een jeugdhostel te zijn, maar dat was ook meer geluk dan wijsheid. Ik had dus vooraf een plan B moeten bedenken.

Morgen gaat de reis weer verder, en ik zal jullie dan weer een update geven! Foto's komen later, omdat ik beperkt MB's heb hier.
 
G

Gamble

Gast
Een dikke 10 ook voor jou.
Alleen als je het uitprobeerd, kom je er achter wat wel en niet werkt.
Alleen dat maakt je tocht, toch al tot een succes ongeacht of je die volle 90km nu wel of niet afmaakt.
Ik hamer er al jaren op dat mensen hun BOB moeten testen. Jij doet het! ;)
 

petroman

SHTF Expert
@iedereen @DirtyDutchman , hopenlijk komt er een topic met het hele verhaal.
Testen en uitproberen, zoals sommigen doen met paalkamperen en prepper weekends is nog altijd de beste manier om je spullen te testen.
Gereedschap, messen, bijlen, zagen, zijn mooi maar ook zwaar, heb je die echt nodig ?

@Gamble, 10 voor jou voor de mooie spullen beoordeling.
 

DirtyDutchman

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
20170727_141312.jpg 20170727_124616.jpg 20170726_103351.jpg 20170726_103032.jpg 20170726_114710.jpg Daar ben ik weer! Ik heb de reis weer overleefd :thumbsup:
Als eerste moet ik zeggen dat ik helaas niet de gehele 90 km uit heb gelopen, mijn voeten hielden het nog goed uit (op een paar kleine blaren na), maar mijn heupen gingen helemaal naar de knoppen door de heupband van mij rugzak. Ik zat op een gegeven moment onder de blauwe plekken, en moest dan ook het volle gewicht van mijn (te zware) rugzak op mijn schouders laten rusten. Uiteindelijk ben ik tot ongeveer 65 kilometer gekomen. Het was wel een onwijs mooie route (zie de foto's). Het weer was ook bijzonder goed, ik heb maar een paar spatjes regen gehad (stiekem wel een beetje jammer, had ook een goede test voor mn uitrusting geweest). De enige "tegenslag" die ik heb gehad was dat ik door mijn beruchte lompheid mn fles water omstootte, waardoor ik in één klap bijna al mijn water kwijt was. De lessen:
1. Minder lomp zijn.
2. Als je water situatie kritiek is (bijv. geen waterfilter mee/geen open water in de buurt) niet al je water in één container bewaren. Zo draag ik bijvoorbeeld nog een camelback (die bij dit incident leeg was helaas). Het had dus beter geweest om ipv alleen 2 liter in de fles te dragen deze hoeveelheid te verdelen over de camelback én de fles.

Bij thuiskomst ben ik meteen begonnen met het kritisch doorspitten van mijn rugzak en het verwijderen van onnodige materialen. Zo heb ik:
1. Mn grondzeil (groot, zwaar en van slechte kwaliteit) ingewisseld voor een licht gewicht tarpje van DD Hammocks.
2. Een bult kleding eruit gegooid en één merino wollen shirt aangeschaft welke ik langer kan dragen zonder dat ik elk levend wezen in een straal van een kilometer flauw laat vallen van de stank.
3. Ander klein spul eruitgegooid (zie de post van Gamble).

Komend weekend ga ik meteen weer een dag het resultaat hiervan uitproberen door te gaan lopen in het duingebied (bergen-schoorl)!

Tot slot heb ik mn BOB ontleed en hier foto's van gemaakt. Deze zal ik hier of in een ander topic uploaden en toelichten.
 
Bovenaan