• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Oefenrondje lopen in de Eifel

petroman

SHTF Expert
Mooie foto's en verslag (mag iets langer :)).

Nog een tip ahv foto: nooit je fles open weg- neerzetten. Moch ie omvallen dan loopt er niets uit.
( foto bank, fles, rugzak )

Verder: waar heb je op gekookt ?
 

Rataplan

Mankinds only hope
leuke tocht en prachtig gebied zo te zien.
Graag nog wat meer info over gewicht tas, wat je hebt gebruikt aan spullen wat niet, wat hij nu weegt na herschikking etc:)
 

DirtyDutchman

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
leuke tocht en prachtig gebied zo te zien.
Graag nog wat meer info over gewicht tas, wat je hebt gebruikt aan spullen wat niet, wat hij nu weegt na herschikking etc:)

Komt voor elkaar! ik zal zometeen alles wegen. Ben nu bezig met het uploaden van de foto's van de inhoud, deze staan in een nieuw topic onder "uitrusting algemeen".
 

DirtyDutchman

Senior Prepper
Oké ik heb de tas gewogen, en deze komt op 23 kilo inclusief 0.6 liter brandstof voor de brander en 2 liter water. Ik heb er ongeveer een kilo of 3-4 aan spullen uitgehaald, dus al met al heb ik 27 kilo door de eifel mee lopen zeulen. Naast dat de tas nu lichter is, heb ik het gewicht ook beter verdeeld, waardoor deze nu een stuk beter te dragen is.
 

DirtyDutchman

Senior Prepper
Mooie foto's en verslag (mag iets langer :)).

Nog een tip ahv foto: nooit je fles open weg- neerzetten. Moch ie omvallen dan loopt er niets uit.
( foto bank, fles, rugzak )

Verder: waar heb je op gekookt ?

Voor het koken gebruikte ik een primus omnilite, een multi fuel brander. Deze was overigens onwijs lawaaierig, dus ik heb er maar een silencer voor gehaald. Ik droeg 2 flesjes met 300ml coleman fuel mee, maar voor kortere trips voldoet één zo'n flesje ook.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Oké ik heb de tas gewogen, en deze komt op 23 kilo inclusief 0.6 liter brandstof voor de brander en 2 liter water. Ik heb er ongeveer een kilo of 3-4 aan spullen uitgehaald, dus al met al heb ik 27 kilo door de eifel mee lopen zeulen. Naast dat de tas nu lichter is, heb ik het gewicht ook beter verdeeld, waardoor deze nu een stuk beter te dragen is.

Dat zijn nog flink wat kilo's, zelfs nadat er 3 à 4 kilo uit is gegaan.
Ik zou het niet kunnen( zonder me dan nog prettig te voelen).
Nu is jouw doel waarschijnlijk anders dan dat die van mij wordt over 2 maanden, dus ook een ander gewicht.
Ik wil kijken of het te doen is om met echt wat ik vind minimalistisch aan materialen een week in de natuur te bivakeren.
Streefgewicht voor alles wordt 15 kg ( tas, materiaal en voedsel )

Ben benieuwd hoe de rugzak nu gaat bevallen en of je na nieuwe ervaringen hem nog meer gaat aanpassen ( gewicht minderen bijv.)

Blijf het volgen, vind dit soort testen/ ondernemingen echt interessant en als ik die foto's zie zou ik het liefst morgen naar de Eifel rijden en lekker een paar dagen op pad en daarna naar de Ardennen, dan Lotharingen, de Jura......:fluit:
 

Niels

Mankinds only hope
dus al met al heb ik 27 kilo door de eifel mee lopen zeulen.
ik vind het echt knap, maar goed, aan de andere kant, je kreeg ook last van je heupen.
Ik zou echt kijken of ik spul weg kan smokkelen.
@Rataplan , ik, en nog wat anderen zijn daar op dit moment volop mee bezig, en dat is een leuke uitdaging.
Jou rugzak is een Berghaus Vulkan ofzo? Heb je die vol?
Ik dacht dus ook dat de Lowe Alpie Saracen een top rugzak zou zijn, en ik had gelijk, maar niet om met die gewichten
grote stukken te lopen. Gister avond heb ik bij een mede prepper hier op het forum een zeer nette Lowe Alpine Strike opgehaald.
Ik wil daar alles in doen om een week mee de bossen in te duiken in Zweden ik Oktober waarbij in eigenlijk minimaal meeneem.
Voordeel wat wij wel hebben is dat we bepaalde zaken kunnen delen. (zaag voor hout, woodgasstove, pannetjes, etc.).
Maar erg gaaf allemaal dit. Leuk ook dat je je volgende tripje al weer gepland hebt. Heel herkenbaar!
Ook een tip is om te overnachten op een paalkampeerplaats. Daar is vaak niks, hooguit een waterpomp als die het doet.

Nu is jouw doel waarschijnlijk anders dan dat die van mij wordt over 2 maanden, dus ook een ander gewicht.
Ik wil kijken of het te doen is om met echt wat ik vind minimalistisch aan materialen een week in de natuur te bivakeren.
Zin in :D.
 

petroman

SHTF Expert
Afgezien van het gewicht moet een rugzak goed passen. ANWB link.
Dus ik lengte aan te passen plus een goed (inwendig) frame hebben. Gastankjes zijn lichter dan een liter brandstof.

Nog een algemene OP PAD link.

Keuzes altijd maar keuzes.
 

DirtyDutchman

Senior Prepper
@DirtyDutchman
Schiet me iets te binnen: hoe was het psychisch ?
Je loopt alleen, moet zelf de weg vinden, enge geluiden uit het bos etc. Hoe heb je dat ervaren ?

Dit is wel een goeie.. ik vond het in eerste instantie wel rustgevend, ondanks dat ik wel een mensen mens ben. Alleen op een gegeven moment heb je wel de behoefte aan contact met anderen. Zeker op de momenten waarop er dingen tegen zitten. Zo was ik toen ik voor een dichte deur stond bij het pension, met geen andere overnachtingsmogelijkheden in de buurt, toch redelijk gespannen. Op dat soort momenten is het fijn als je elkaar kan motiveren om door te gaan en niet in de stress te schieten.
Tot slot is het ook soms gewoon niet praktisch om alleen op weg te zijn. Nu kan ik gelukkig redelijk goed navigeren, maar het is altijd een goed idee om met zn 2en de kaart in de gaten te houden. Zo voorkom je dat je verkeerd gaat lopen zodra je moe wordt en de concentratie verliest.
 
Bovenaan