• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Olijfolie preppen

Wat ik me wel eens afvraag: velen van ons zullen toch geen voorraden hebben waar je jaren op kan teren, dus waarom dan druk maken om de houdbaarheidsdatum van olijfolie?

Als je bijvoorbeeld een voedselvoorraad hebt om 3 maanden te overbruggen (en dat is echt een aardige kast vol) en je hebt een paar flessen olijfolie staan die je gebruikt (first in, first out) dan zing je die 3 maanden makkelijk uit als "SHTF". Dat geldt voor heel veel producten.

Ik ben minder bezig met de houdbaarheid van producten en meer met het goed rouleren. Ik kan wel voedsel bestellen dat 10 of 20 jaar houdbaar is op de plank maar als het een voorraad is voor maximaal 3 maanden, dan kan ik net zo goed voor 3 maanden fatsoenlijk voedsel op voorraad houden en dat rouleren. Je moet dan wel zorgen dat je die producten ook echt gebruikt en goed rouleert.

Ik merk het wel met wat zakjes gedroogde maaltijden die ik in het begin eens heb gekocht: lang houdbaar maar toch al dik over datum omdat het niet echt smakelijk is :D

Olie is een vrij essentieel dingetje om in huis te hebben.
Ik heb liever serieus 10 liter teveel dan 100ml te weinig...gecombineerd hebben we 50 flessen staan!
Ook voor de honden.
EHBO achtig:
Denk aan brand en schaaf wonden!
lip balsem als het te koud is of ze zijn verbrand.
Kloven op handen voeten(een pot uierzalf kost geen drol en gaat 100 jaar mee(wel het oude blik kopen))
Je maag wordt er rustiger van na verkeer, te snel of te ranzig eten, zorgt ook voor betere opname van voedings stoffen.
En afvoer in de darm flora.(bijde als rust gever! niet als medicijn, 1 eetlepel om het uur.)
Verzachten van een oor ontsteking.

Heeft calorieën genoeg.
Onmisbaar om in te bakken.
Olie lampjes(dikkere pit! voor oude olie)
olie kaarsen (olie en 20 tot 40 % reuzel of kaarsevet.)
Blik lampen/verwarming diy
Zeep! (olie en natron loog mengen, ik heb ergens een recept geschreven)
vuur starter.
conserveren van kruiden.
Leer onderhoud, ook water afstotend.
Olie op gereedschap, voorkomt roesten.
Olie op je wetsteen!

En we zijn allemaal volwassen:
massage middel en glij.

En ja hoor je kan er ook nog eens mee koken.
Zeer goede bron van energie.

En aub gebruik pinda olie voor dit alles, olijf olie is meer voor salades en "koud" bakken.
Pindas olie kan meer hitte hebben, is goedkoper, gezonder, calorie rijker en langer houdbaar.
Walmt ook een stuk minder in gebruik als kaars, olie lampje of verwarm bakje(ala esbit)

Ik had hier op dit forum ?ergens? ook een uit een zetting geschreven mbt olieen en vetten en hun toepassingen met voedingswaarde en gezondheid.
Met name over het (her) gebruik van gebruikte en/of zeer oude olie, incl wat testjes gedaan.

Terug
Bovenaan