• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

onafhankelijk van het net bij SHTF

harmovich

Prepper
Als beginneling heb ik 2 vragen. Wellicht kan iemand hierop antwoorden.

1: Voor een kleine woning met laag energieverbruik (jaarlijks onder 800kwh en 500m3) ben ik als alleenstaande benieuwd naar opties om vriezer en koelkast draaiende te houden in geval van nood (bijv. 7+ dagen stroomuitval). Raden jullie in zo'n geval een thuisbatterij en zonnepanelen aan?
Het gaat mij totaal niet om het hele salderingsverhaal en kostenbesparing maar puur om het in stand houden van de koel- en vriesvoorziening, onafhankelijk van het publieke stroomnet. Of is zo'n investering overdreven?

2: Welke kookvoorziening raden jullie aan bij langdurige uitval van het energienet (stroom en gas)?
Wat is volgens jullie de meest betaalbare en praktisch voor de hand liggende optie? Campinggas, hout, houtskool of iets anders?

Vraag 1.
Ik ben een voorstander van een thuisbatterij met zonnepanelen.
Maar niet alle huisaansluitingen kunnen overschakelen op de thuisbatterij bij een stroompanne.
Daarvoor zou je uw energie leverancier moeten raadplegen.
Als je dat hebt haal je gelijk het voordeel er uit om minder elektriciteit te betalen.

Vraag 2
Ik kook hier als het moet op 14 verschillende brandstof mogelijkheden.
Maar het simpelste. Is eigenlijk zo een eenpitter van de action met gasflesjes.
Neemt weinig opbergplaats in is stabiel en goedkoop.

Vraag 1.
Ik ben een voorstander van een thuisbatterij met zonnepanelen.
Maar niet alle huisaansluitingen kunnen overschakelen op de thuisbatterij bij een stroompanne.
Daarvoor zou je uw energie leverancier moeten raadplegen.
Als je dat hebt haal je gelijk het voordeel er uit om minder elektriciteit te betalen.

Vraag 2
Ik kook hier als het moet op 14 verschillende brandstof mogelijkheden.
Maar het simpelste. Is eigenlijk zo een eenpitter van de action met gasflesjes.
Neemt weinig opbergplaats in is stabiel en goedkoop.

Kanttekening bij vraag 1:
Als de zonnepanelen te weinig opleveren in de wintermaanden om de koeling draaiende te houden en de thuisbatterij geladen te houden, zou een klein aggregaat met een potente gelijkrichter een zinvolle backup kunnen zijn.
Die hoeft dan alleen te draaien om fe batterij weer bij te laden. Om brandstof te besparen, moet deze liefst op meer dan 3/4 van zijn vermogen stroom leveren. Dat werkt het meest efficiënt.

Uiteraard is het bij winterse temperaturen ook mogelijk de koel te houden spullen in een krat in een onverwarmde ruimte of buiten te plsatsen. Energiezuiniger kan bijna niet.

1. Beperk je tot de vriezer, koelkast kan je koel houden met wat vrieselementen (al is dat simpeler met een koelbox, ja ervaring) en wat er in je koelkast zit is vrij rap op, want niet zo lang houdbaar.
Of je omvormer het nog doet als de netstroom uitvalt is afhankelijk van je omvormer, eilandsetting is niet standaard namelijk. Qua veiligheid, ook/juist van de reperateur bij zo'n storing is 2 systemen, dus 1 de standaard die er al ligt en je minisysteem voor laden paar lampen, mobiel, ed. en je vriezer waarvoor je dus je stekkers omplugt naar ander stopcontact. Daar kan je nieuwe kabels voor trekken, maar ook een combi van je zonnepanelen met eilandsetting omvormer of kunnen inpluggen van andere kabels en stroom die je opwekt opslaan in een ecoflow of aanverwant merk accu/laadregelaar/omvormer "doos". Kies je voor iets als ecoflow "accudoos", dan is een paar zonnepanelen genoeg voor je stroom. Echter je hebt een goede plek nodig voor die panelen en dan kan bij nood een setje wat al op het dak ligt (vast en niet zo maar mee te nemen) practisch zijn. Zeker aangezien de meesten systemen dan toch niet werken en niet zo interessant zijn zonder kennis en nodig extra onderdelen. Losse panelen in de tuin adverteren dan geheel mobiel pakket aanwezig.

2. idd zoals hierboven aangegeven is gasbusje het simpelste. En je buren accepteren het als je er een keertje mee in de tuin je soep mee warm maakt als "test voor kamperen" of aanverwant excuus. Keertje oefenen is ook gewoon verstandig, zonder stress lukt alles makkelijker en gaat het mis schuif je het gewoon naar het fornuis binnen of in de afvalbak en bel je de pizzaboer.
Voor lange termijn is een houtoptie (en ook verwerken van groter hout tot hanteerbaar voor verbranden) aan te raden, maar dat is een grotere opgave dan action ding van paar tientjes.

Qua practisch en veilig is een optie die er al is, en (soms) ook gebruikt wordt, dus onderdeel is van hoe de omgeving er uit ziet handig. Biedt ook stukje camouflage, want je bent niet meteen prepper met grote voorraad als je toevallig al een (stenen)bbq of vuurkorf oid had staan voor wat zomers ritueel vleesverbranden. En als je dan in elk geval wat buren kan voorzien van heet water (koud water zelf meenemen) voor thee en kruik heb je meer sociale cohesie om door zo'n situatie heen te komen.

Laatst bewerkt:
Als beginneling heb ik 2 vragen. Wellicht kan iemand hierop antwoorden.

1: Voor een kleine woning met laag energieverbruik (jaarlijks onder 800kwh en 500m3) ben ik als alleenstaande benieuwd naar opties om vriezer en koelkast draaiende te houden in geval van nood (bijv. 7+ dagen stroomuitval). Raden jullie in zo'n geval een thuisbatterij en zonnepanelen aan?
Het gaat mij totaal niet om het hele salderingsverhaal en kostenbesparing maar puur om het in stand houden van de koel- en vriesvoorziening, onafhankelijk van het publieke stroomnet. Of is zo'n investering overdreven
@harmovich , als een quick-and-dirty oplossing zou ik adviseren om een powerstation te kopen met een capaciteit van circa 1,5 kWh en mogelijkheid tot snelladen. Breng je het stroomverbruik terug naar die koeler en koelkast en wat LED verlichting (Stel 250 W) dan kan je (verliezen verdisconteerd) zo'n 5 uren op het powerstation draaien.

Koop daarnaast een inverter-benzinegenerator van circa 1 kW en 4 jerrycans van elk 20 liter. Daarop draai je dan 4 uren en laad je het powerstation op terwijl je gewoon stroom blijft afnemen. Uitgaand van circa 80% last zal het verbruik zo'n 0,7 l/h zijn. Dus 2,8 liter benzine per 9 uren stroom. Voor 7 dagen is dat 24*7/9=18,7*2,8=52,36 liter.

Gerelateerd:
https://www.preppers-shelter.nl/thr...veilig-tegen-stroomstoringen.6322/post-150722
2: Welke kookvoorziening raden jullie aan bij langdurige uitval van het energienet (stroom en gas)?
Wat is volgens jullie de meest betaalbare en praktisch voor de hand liggende optie? Campinggas, hout, houtskool of iets anders?
Benzine of petroleum. Je hebt over die 7 dagen nog 27,64 liter benzine over. Daarmee kan je de generator nog wel even laten draaien, maar ook nog lang en riant koken op de Coleman tweepits benzine brander!
Een prima fornuisje is dat, dat desnoods ook op lampolie of petroleum brandt.

Powerstation circa €656
4 jerrycans met 80 liter benzine circa €230 (buitenshuis opslaan...)
Benzine generator circa €343
Coleman brander €190
Voor totaal €1419 klaar, en dan heb je er ook nog een solar panel bij!

1000152450.png
https://share.temu.com/D1vihqoKJzB
1000152449.png
https://www.veneboercamping.nl/coleman-unleaded-2-pits
1000152451.png
https://share.temu.com/odDxqjV8yjB

Raden jullie in zo'n geval een thuisbatterij en zonnepanelen aan?

Een thuisbatterij voor 7+ dagen gaat niet lukken (lees: betaalbaar)
Dan is de oplossing van @RockyFlats in mijn ogen een stuk realistischer.

Nu heb ik in Spanje 365 dagen mijn koelkast (met vriesvak) draaien op solar. Dit ga ik niet voor elkaar krijgen in Nederland.
Echter is het wel zo dat het in de maanden december/januari mogelijk buiten kouder zal zijn dan in je koelkast.

Resumerend zou ik me niet druk maken over die koelkast en de inhoud gelijk opeten. Dat moet wel lukken binnen 3 a 5 dagen. En dan is de inhoud van je diepvries aan de beurt.

Als je het leuk vind om wat te experimenteren met solar en accu's zou je een paar 2e hands panelen kunnen aanschaffen en een 250Ah accu met een omvormer. En hier een EXTRA koelkast op aansluiten. Dan ga je zelf snel genoeg kunnen achterhalen hoe goed/slecht dit in de praktijk zal werken. Ik gok dat het ook in Nederland prima zal voldoen in de maanden maart april mei juni juli augustus september oktober en die ander maanden zijn koud genoeg om zonder koelkast te werken.

M.b.t. koken werken wij met een butaanfles en een normaal gasfornuis (4 pitter) met een gasoven. los hiervan hebben we nog zo'n eenpitter gasstel van de Action met die kleine gasbusjes (Zoals @Flos dit ook heeft aangegeven). Dit is in verhouding duur als je het veel gaat gebruiken, maar een prima plan-B

Wat betreft de koelkast zou ik eerder kijken naar lang houdbare voorraad buiten de koelkast dan een powerstation. Het probleem is dat een koelkast/vriezer waar redelijk wat eten in kan ook direct behoorlijk wat stroom gebruikt, dan moet je al een best kostbaar bedrag investeren in een powerstation en een zonnepaneel en dan nog kom je stroom tekort in de wintermaanden. Het is dan slimmer om die investering in noodrantsoenen en blikvoer te steken en eventueel een goedkope powerbank met klein zonnepaneel voor het opladen van elektronica zoals zaklampen en radio's. Eventueel een 12v koelbox erbij om in een paar dagen tijd je voorraad op te maken met een klein beetje stroom.

Wat betreft de brander heb ik goede ervaringen met deze brander, deze brander is betaalbaar, circa 45 euro, van goede kwaliteit (eigen ervaring en reviews) en veelzijdig inzetbaar. Brand op standaard campeergasblikjes, vloeibare brandstoffen zoals benzine, diesel, wasbenzine, spiritus en met een optionele adapter ook op de gasblikjes van de action. Eventueel een opvouwbaar houtbrandertje erbij als backup.
brander.png

Wat betreft de koelkast zou ik eerder kijken naar lang houdbare voorraad buiten de koelkast dan een powerstation. Het probleem is dat een koelkast/vriezer waar redelijk wat eten in kan ook direct behoorlijk wat stroom gebruikt, dan moet je al een best kostbaar bedrag investeren in een powerstation en een zonnepaneel en dan nog kom je stroom tekort in de wintermaanden. Het is dan slimmer om die investering in noodrantsoenen en blikvoer te steken en eventueel een goedkope powerbank met klein zonnepaneel voor het opladen van elektronica zoals zaklampen en radio's. Eventueel een 12v koelbox erbij om in een paar dagen tijd je voorraad op te maken met een klein beetje stroom.
Daar heb je wel een punt @Henk88 , het is sowieso belangrijk om lang houdbaar voedsel op voorraad te hebben. Ik heb mij voorgenomen om het draadje https://www.preppers-shelter.nl/thr...-het-hoogst-noodzakelijke-in-huis-halen.6032/ te actualiseren en daarin nog een verder verbeterde lijst op te nemen.

Los daarvan is het gebruik van een koelkast en vriezer natuurlijk wel ons dagelijks ding, en om nu al sfstand te doen van de halve koe die er halfjaarlijks doorheen gaat, en op zeekraak over te stappen, zou dat niet al een mini SHTF inluiden?

Ik vermoed dat na-isoleren van een vriezer en koelkast het energieverbruik sterk kan verlagen. Goedkope EPS plaat en radiatorfolie er tegenaan dat ziet er dan misschien wat shabby uit, maar zodra we zelf eenmaal in een gonje zak op autoband-slippers rond huppelen, valt dat niet meer op. Er zijn wel aandachtspunten bij dat isoleren, en zinvols vond ik hier: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/973591#973591
Wat betreft de brander heb ik goede ervaringen met deze brander, deze brander is betaalbaar, circa 45 euro, van goede kwaliteit (eigen ervaring en reviews) en veelzijdig inzetbaar. Brand op standaard campeergasblikjes, vloeibare brandstoffen zoals benzine, diesel, wasbenzine, spiritus en met een optionele adapter ook op de gasblikjes van de action. Eventueel een opvouwbaar houtbrandertje erbij als backup.
Bekijk bijlage 29841
De spijker op de kop! Ik heb dezelfde goede ervaring met dat brandertje en plaatste het eerder met hyperlink in het bovengenoemde draadje.
Tegenover @harmovich heb ik het luxer ingestoken met de Coleman omdat ik die voor een thuissituatie zeker kies. Maar, zo'n enkel multifuel brandertje doet het inderdaad ook en drukt de kosten. Met het goedkoper aggregaat en die enkele pit, kom ik achteraf bezien op €1.280,- en als het op de centjes aankomt dan scheelt dat toch weer zo'n 120 kg aan rijst en pasta😉

Terug
Bovenaan