Afgelopen jaar heb ik op een rommelmarkt een Optimus 45 vergasser gekocht en helaas hij deed het niet
nadat ik hem wat beter bekeken had bleek dat hij het pompje niet werkte ,het pomp leertje was gescheurd
Ook wist ik niet zeker of dit het enige euvel was .Nadat ik op het internet helaas geen pomp leertje ervoor kon vinden en daarna gezocht op om zoiets eventueel zelf te maken heb ik dat dus geprobeerd .Die man op Youtube liet dat zo even zien , maar dat viel toch erg tegen .Een leren cupje maken was niet het probleem noch de maat
maarhet leer behield zijn vorm niet en daar ben ik toen vanaf gestapt en heb ik een andere oplossing bedacht en dit werkt prima . Ik heb gebruik gemaakt van een fietsband ventiel ,hierop heb ik een M6 (want de diameter van de zuigerstang was ook 6 mmdiameter ) gesoldeerd welk in eerst met een 2,5 mm boortje in de lengte door geboord had .Nadat ik de zuiger uit elkaar had gehaald en uit de eind kap had gehaald heb in plaats daarvan
dit M6 boutje met moertje erin geschroefd .Je zou er eventueel een O-ringetje tussen kunnen doen maar ik heb
het er zo ingeschroefd .Zodat ik nadat ik dit kapje er weer op had geschroefd het tankje met een fietspomp
op druk gebracht .Eerst zonder de brander aan te steken en daarna hem aangestoken te hebben
dit werkte prima .Je moet wel opletten wwant de slag (volume) van een fietspomp is veel groter als van het pompje van zo'n vergasser . Een voordeel van zo'n ventiel is dat je het kan gebruiken op welke vergasser dan ook (eventueel aangepast aan de zuigerstang diameter ) en het principe kun je ook op andere dingen toepassen
.
de zuiger uit elkaar geschroefd en het ventiel met het M6 boutje ernaast
het ventiel geplaatst in de kap (dop) en klaar om te testen .
Voor degene die zoiets ook zouden willen hebben maar problemen zouden hebben met een M6 boutje
in de lengte door te boren is er een eenvoudige oplossing (bedacht ik me later pas
) je neemt
zo'n stelboutje van een rem /versnelling kabel ,vijl de geribbelde kop vlak en schoon en je kan hem zo op
een fietsband ventiel solderen
Enkel helaas de 2 foto's dat de brander brandde waren dus mislukt en ik had geen zin om alles weer over te doen
. Ik ga toch proberen om een leertje voor dit pompje te vinden want ondanks dat hij het zo doet een werkend pompje is toch handiger , maar voor iemand die ook eens een oude brander met een niet werkende pomp scoort is het wel een oplossing en handig om te weten als je pompje van je brander het niet meer doet 
gr will
nadat ik hem wat beter bekeken had bleek dat hij het pompje niet werkte ,het pomp leertje was gescheurd
Ook wist ik niet zeker of dit het enige euvel was .Nadat ik op het internet helaas geen pomp leertje ervoor kon vinden en daarna gezocht op om zoiets eventueel zelf te maken heb ik dat dus geprobeerd .Die man op Youtube liet dat zo even zien , maar dat viel toch erg tegen .Een leren cupje maken was niet het probleem noch de maat
maarhet leer behield zijn vorm niet en daar ben ik toen vanaf gestapt en heb ik een andere oplossing bedacht en dit werkt prima . Ik heb gebruik gemaakt van een fietsband ventiel ,hierop heb ik een M6 (want de diameter van de zuigerstang was ook 6 mmdiameter ) gesoldeerd welk in eerst met een 2,5 mm boortje in de lengte door geboord had .Nadat ik de zuiger uit elkaar had gehaald en uit de eind kap had gehaald heb in plaats daarvan
dit M6 boutje met moertje erin geschroefd .Je zou er eventueel een O-ringetje tussen kunnen doen maar ik heb
het er zo ingeschroefd .Zodat ik nadat ik dit kapje er weer op had geschroefd het tankje met een fietspomp
op druk gebracht .Eerst zonder de brander aan te steken en daarna hem aangestoken te hebben
dit werkte prima .Je moet wel opletten wwant de slag (volume) van een fietspomp is veel groter als van het pompje van zo'n vergasser . Een voordeel van zo'n ventiel is dat je het kan gebruiken op welke vergasser dan ook (eventueel aangepast aan de zuigerstang diameter ) en het principe kun je ook op andere dingen toepassen
.

de zuiger uit elkaar geschroefd en het ventiel met het M6 boutje ernaast

het ventiel geplaatst in de kap (dop) en klaar om te testen .
Voor degene die zoiets ook zouden willen hebben maar problemen zouden hebben met een M6 boutje
in de lengte door te boren is er een eenvoudige oplossing (bedacht ik me later pas
zo'n stelboutje van een rem /versnelling kabel ,vijl de geribbelde kop vlak en schoon en je kan hem zo op
een fietsband ventiel solderen

Enkel helaas de 2 foto's dat de brander brandde waren dus mislukt en ik had geen zin om alles weer over te doen
gr will