• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Opties voor een internetverbinding, advies gevraagd.

Ray

SHTF Expert
De ADSL gaat er hier uit, dus zou het glasvezel moeten worden. Omdat het kennelijk lastig is om die kabel hier het huis in te krijgen, duurt dit al 7 maanden, ondanks dat er zowel voor als achter het huis zo'n kabeltje, tegen de gevel aan, uitsteekt.

Bij Online kon ik kosteloos over van ADSL naar glas, dus eind december 2021 op dit aanbod ingegaan.
KPN Netwerk wil toestemming van de woningbouw, woningbouw zegt dat KPN met hun contact moeten opnemen, maar dat willen ze niet. Dus woningbouw uiteindelijk zo ver gekregen dat zij contact hebben opgenomen met de KPN en het zou nu voor elkaar moeten zijn, al heb ik geen idee wat is afgesproken en wat hier open gebroken moet worden.

Omdat het oude ticket is gesloten, is er een nieuw ticket ingeschoten, alleen weet KPN nergens van.
48 telefoontjes en emails verder, lijkt het alsnog een hopeloze zaak.

Coaxkabel ligt er ook wel, maar dan zit je vast aan nog maar 1 aanbieder die je alleen een totaalpakket wil slijten, een TV abbo en vaste telefonie, ik heb het niet nodig en dan is Ziggo erg duur.

Nu vraag ik mij af, heb ik wel een vaste aansluiting nodig?

Ik wil alleen HD kunnen streamen (NLZiet en illegale livestream F1) en wat surfen en emailen, af en toe wat lossless muziek en een film kunnen downloaden.

Kan dat niet gewoon met een smartphone abonnement met onbeperkte Gb's? Of loop je dan tegen de FUP aan?

Of een Starlink schotel? Of gaat dat nog haperen omdat het hier nauwelijks gebruikt wordt en al die satellieten boven Oekraïne hangen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

wildemossel

Diehard Prepper
De ADSL gaat er hier uit, dus zou het glasvezel moeten worden. Omdat het kennelijk lastig is om die kabel hier het huis in te krijgen, duurt dit al 7 maanden, ondanks dat er zowel voor als achter het huis zo'n kabeltje, tegen de gevel aan, uitsteekt.

Bij Online kon ik kosteloos over van ADSL naar glas, dus eind december 2021 op dit aanbod ingegaan.
KPN Netwerk wil toestemming van de woningbouw, woningbouw zegt dat KPN met hun contact moeten opnemen, maar dat willen ze niet. Dus woningbouw uiteindelijk zo ver gekregen dat zij contact hebben opgenomen met de KPN en het zou nu voor elkaar moeten zijn, al heb ik geen idee wat is afgesproken en wat hier open gebroken moet worden.

Omdat het oude ticket is gesloten, is er een nieuw ticket ingeschoten, alleen weet KPN nergens van.
48 telefoontjes en emails verder, lijkt het alsnog een hopeloze zaak.

Coaxkabel ligt er ook wel, maar dan zit je vast aan nog maar 1 aanbieder die je alleen een totaalpakket wil slijten, een TV abbo en vaste telefonie, ik heb het niet nodig en dan is Ziggo erg duur.

Nu vraag ik mij af, heb ik wel een vaste aansluiting nodig?

Ik wil alleen HD kunnen streamen (NLZiet en illegale livestream F1) en wat surfen en emailen, af en toe wat lossless muziek en een film kunnen downloaden.

Kan dat niet gewoon met een smartphone abonnement met onbeperkte Gb's? Of loop je dan tegen de FUP aan?

Of een Starlink schotel? Of gaat dat nog haperen omdat het hier nauwelijks gebruikt wordt en al die satellieten boven Oekraïne hangen?


Niets in de wereld is helemaal gratis. Dat geld ook voor "onbeperkt" Gbs, als je weet hoeveel je verplaatst per maand ( kan je vinden op je telefoon) je zou je je provider kunnen bellen of dat binnen hun "onbeperkte" bundel valt. Zo ja probleem opgelost.
Ik moet er wel bij zeggen dat het misschien handig zou kunnen zijn als je dan bv dit https://www.arobantennebouw.nl/camp...fi-met-tube-una-en-r36a-routerset-model-2022/ aanschaft. dit werkt mat een buitenantenne. ( en is eigenlijk een mobiele oplossing voor caravan of camper) Voordeel is dat het het signaal versterkt, en de simkaart er direct ingaat. Je hoeft dus je telefoon niet te gebruiken. Geloof me, als je je gsm gebruikt er Weinig meer irritant is als tijdens je favo programma je accu leeg is. (en dat gebeurt je!)
Starlink werkt in NL prima. Je moet dan wel het schotelpakket kopen ( nickname dishy mc flatface) voor ongeveer 500 euro. Bovendien kost het abbo 99 euro/maand. De schotel moet een vrij zicht op de hemel hebben.
Bovendien zal je EXACT moeten aangeven waar je je bevindt in de grid van een bepaalde geostationaire satteliet.
één satteliet kan namelijk maar een x aantal klanten bedienen, ben jij x+ 1, dan moet je wachten tot iemand zijn abbo opzegd. <- hier is in NL maar een hele hele kleine kans op, vanwege de ruime Nl infrastructuur. Flatface is in principe ontworpen voor internet in the middle of nowhere....
Ik hoop je een klein beetje op weg geholpen te hebben. :)
 

Ray

SHTF Expert
Starlink valt dus heel snel af, veel te duur dus voor mij @wildemossel, dank je.

Ik gebruik nu geen smartphone.

Maar als ik grof reken, 4mbits/s voor een gecomprimeerde HD stream, dan kost een film kijken van anderhalf uur, of F1 race mij al 21,6 Giga bits. Gedeeld door 8 (bits naar bytes omrekenen) is dat toch alweer 2,6 Gigabytes verbruik. Dan loopt een avondje TV kijkt via NLZiet heel snel op.

Ik weet van Tele2 (720p) dat TV zo'n 8 mb/s van je abbotje van 20 mb/s afsnoept. Toen mijn pa een tweede TV kastje wilde, ging dat niet lekker en moest hij opwaarderen naar 50mb/s. Dus wellicht is het nog meer data verbruik.

Omdat ik geen verstand heb van mobiele dataverbindingen en niet weet hoe het nu gesteld is met de huidige onbeperkte abonnementen weet ik niet of ik via de lucht hetzelfde kan gebruiken als nu. Momenteel heb ik in de praktijk maar goed 30mb/s via de ADSL onbeperkt en dat is voor mij genoeg.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Misschien handig om aam te geven welk gebied je woont zodat men weet welke providers daar leveren.
Hier is het ziggo gebied en dat werkt tot nu toe nog altijd heel goed vanaf 2010, kpn is hiee geen optie dies net zo duur met z'n internet als ziggo alles in 1.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Ziggo viel al af @joepmeloen lees OP nog maar eens.

Viel af omdat je alles in 1 niet wilt, zonder woongebied kan niemand je helpen om een isp aan te bevelen.
Wel geef ik aan gebaseerd op mn eigen ervaring; dat ziggo niet slecht is en in verhouding met een los internet abbo van bijvoorbeeld de kpn veel meer bang voor je buck krijgt vam ziggo.
 

Ray

SHTF Expert
Ik zoek ook geen isp maar een alternatief voor glasvezel omdat dit al 7 maanden sleept en het nog niet aangesloten is @joepmeloen
Als ADSL eruit gaat moet een mens toch internet hebben. Hier op de coax zit alleen Ziggo en die wil ik niet, want dan verdubbelt meteen mijn internet kosten.

Het is geen geheim dat ik in Emmen woon.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Ik ben jaren lang bezig geweest met onderzoeken wat de beste/voordeligste oplossing is!
Ik heb zelfs bij een ISP gewerkt.

En de conclusie die ik heb gemaakt is....de oplossing die voorhanden is, is vaak de beste.

Ik heb Ziggo (al jaren) en KPN heeft een glasvezel verbinding bij mijn huis binnen gebracht zo'n 2 jaar geleden.

Ik ben niet overgestapt want het was niet goedkoper maar duurder, niet veel, maar toch.

Ik bel elk jaar bij aflopen van m'n contract met Ziggo om korting te bedingen voor een verlenging met 1 jaar, krijg elk jaar toch weer een leuke korting.
Als je het niet vraagt dan krijg je het niet.

Nu kan ik bij KPN meer bandbreedte krijgen, maar wat ik nu heb is ruim voldoende, dus overstappen is onnodig.

Beste Ray,

Neem gewoon een Ziggo jaar abonnement en zodra KPN alles heeft opgeleverd stap je over bij eind contract Ziggo.
Ben je misschien wel wat duurder uit, maar je hoeft niet verder te tobben over koper (ADSL)
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Ik zoek ook geen isp maar een alternatief voor glasvezel omdat dit al 7 maanden sleept en het nog niet aangesloten is @joepmeloen
Als ADSL eruit gaat moet een mens toch internet hebben. Hier op de coax zit alleen Ziggo en die wil ik niet, want dan verdubbelt meteen mijn internet kosten.

Het is geen geheim dat ik in Emmen woon.

Je zoekt geen ISP?
Geloof mij, Jij zoekt een isp ;-)
 

Ray

SHTF Expert
Die komt er ook bij kijken @joepmeloen , maar zijn er alternatieven voor glasvezel, kabel en ADSL waar ze volgend jaar mee stoppen hier. Dat is de hamvraag.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Altenatieven zijn er altijd. Er zijn nog genoeg plaatsen zonde glasvezel op de wereld. En als je dan s'nachts toch niet kan slapen, vergelijk de aanbieders eens op internet. Want hoeveel heb je nodig en kan dat via een modum. Wij hebben thuis via Vodafone onbeperkt internet.
 

Ray

SHTF Expert
- ADSL (dat gaat via een telefoonlijn) gaat er uit! Weg, foetsie, afgeschaft.
- Kabel alleen dubbel zo dure Ziggo als ISP.
- Glasvezel zijn ze al 7 maanden over aan het stoeien hoe dat hier het huis binnen moet!
- Starlink via de satelliet enorm duur.
- 4G met onbeperkte bundel is wellicht een optie, maar geen ervaring mee als je de hele avond TV gaat kijken daarmee. Iemand wel?

(korter en overzichtelijker kan ik het niet omschrijven) :lol:
 

drent

Diehard Prepper
Voor zover ik weet hier een gewone telefoonlijn, telfort fair use policy abbo telefoon + internet voor iets van 40 euro/maand (zw drenthe). Draait gewoon yt en aanverwante zonder al teveel wachttijd, haperen, etc.

Zit hier trouwens glasvezel tot in de meterkast, maar verder niet aangesloten, iets met traagste schakel is mijn laptop en geen interesse in extra kosten voor hetzelfde.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
- ADSL (dat gaat via een telefoonlijn) gaat er uit! Weg, foetsie, afgeschaft.
- Kabel alleen dubbel zo dure Ziggo als ISP.
- Glasvezel zijn ze al 7 maanden over aan het stoeien hoe dat hier het huis binnen moet!
- Starlink via de satelliet enorm duur.
- 4G met onbeperkte bundel is wellicht een optie, maar geen ervaring mee als je de hele avond TV gaat kijken daarmee. Iemand wel?

(korter en overzichtelijker kan ik het niet omschrijven) :lol:
You're Fucked. (korter en overzichtelijker kan ik het niet omschrijven) :lol:

Zo'n onbeperkt data abonnement kun je wel schudden. Mijn zoon betaalt 30 euro bij youfone maar krijgt tig keer per maand de melding dat zijn data op is.
Een F1 race kost ca. 5 GB weet ik uit ervaring. (in mijn scandinavische vakantie koop ik altijd een dikke databundel voor computer en tv, kost daar iets van 30 euro voor 50GB, kom daar elders in europa maar eens om)

Ik schat ook in dat ziggo de beste alternatieve optie is. Gaat je voor 1 jaar 32 euro p.m. kosten en dan daarna maar kijken of de glasvezel beter is.
 

phtvs

Sysop
Admin
Ik weet niet of er nog providers zijn die een inbel verbinding hebben.. :lol:

Houd rekening met de fair use policy. Onbeperkt data is niet letterlijk onbeperkt weet ik uit ervaring. Op een gegeven moment gaan ze zien dat je toch wel veel data verbruikt en gaan ze of je verbinding afknijpen of je mag gaan betalen. Onze bol had geen vaste lijnen dus alles via mobiel gedaan. Maar dat vond de mobiele provider niet zo leuk en kwam met een voorstel. Of flink afknijpen van de verbinding of bijbetalen. Gelukkig hebben we later glas gekregen hier en dat werkt wel lekker maar is ook niet goedkoop.
 

Ray

SHTF Expert
Mag je een schotel plaatsten? je zou dat voor tv kijken kunnen gebruiken en dan al het andere internetverkeer via 4G
Dat had ik helemaal in het begin, Anal Digital, want dat was geen succes, veel storing en nooit wat oplossen.
Is ook wel lastig voor de F1 en films. Die zeilen hier gratis naar binnen.

You're Fucked. (korter en overzichtelijker kan ik het niet omschrijven) :lol:
Halleluja, dat zocht ik. :thnx: (en @phtvs)

Vandaag contact moment (bellen of email) 52 achter de kiezen. Wellicht morgen dat ticket eindelijk bij KPN Netwerk? (Zou maar paar uur duren zeiden ze drie dagen geleden. Dat is alleen maar om hier uiteindelijk een monteur te krijgen en die heb ik al gehad om meteen weer te vertrekken.

Glasvezel gaat me 36,50 pm voor 100mb/s kosten het eerste jaar en geleidt geen bliksem, dat kostte laatst een moederbord a 200 euro. Die kwam via het modem (ook stuk maar gratis vervangen) de lanpoort binnen.
 

Henk88

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
- ADSL (dat gaat via een telefoonlijn) gaat er uit! Weg, foetsie, afgeschaft.
- Kabel alleen dubbel zo dure Ziggo als ISP.
- Glasvezel zijn ze al 7 maanden over aan het stoeien hoe dat hier het huis binnen moet!
- Starlink via de satelliet enorm duur.
- 4G met onbeperkte bundel is wellicht een optie, maar geen ervaring mee als je de hele avond TV gaat kijken daarmee. Iemand wel?

(korter en overzichtelijker kan ik het niet omschrijven) :lol:
Ik heb doordat ik gedoe had met internetproviders wel eens een paar maanden thuis via 4G hotspot op een mobiele telefoon op het internet gezeten. Mijn ervaring was dat het een stuk sneller is dan ADSL en ik heb niet ervaren dat mijn internet werd geblokkeerd of afgeknepen terwijl ik toch aardig wat data heb gebruikt. Wel is het zo dat je bij Tele2 en wellicht ook bij andere providers na de eerste 5GB elke 1GB een Sms'je moet sturen. Als je een Netflix stream keek kon dat wel eens irritant zijn omdat je elk kwartier of elk half uur een Sms'je moet sturen. Zeker omdat de verbinding erg snel is en je zo 1GB hebt gebruikt. Er zijn echter wel handige Tweakers die weten hoe je dat proces kan automatiseren :D. Daarnaast heb ik wel eens gehad dat mijn telefoon uitviel omdat zo'n hotspot best wat stroom verbruikt en dan heb je opeens geen internet. Het werkt dus voor mijn gevoel net wat minder zorgeloos dan een Wifi modem maar de verbinding zelf is uitstekend. Als tijdelijke oplossing voor enkele maanden is het naar mijn mening goed te doen.
 

martin

Mankinds only hope
- ADSL (dat gaat via een telefoonlijn) gaat er uit! Weg, foetsie, afgeschaft.

Er is een spreekwoord wat luidt:
"Je moet geen oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt"

Maar goed, OT

Ik kom net terug uit Spanje na 5 weken en zat met een soortgelijk probleem.
Ik ben gek op F1, maar ik ben te gierig om er voor te betalen. En die internet streams vind ik ook best wel om te huilen.
Dus heb ik een schotel met Astra 1/3 ontvangst LBN. Via AliExpress een ontvangen die voorzien is van wat vage software zodat je gebruik kan maken van cardshare, via Ali een abonnement 6 tot 12 maanden, nooit meer want die bedrijven zijn meestal na 10 maanden failliet) Dat kost dan rond de 2 a 3 euro dus als het mis gaat na 3 maanden is het jammer en pak ik een volgend abonnement.
En dan met een wifi antenne op dat ding en mijn phone als accespoint kan ik prima tv kijken in full HD (zelfs in 4K) en dat kost me geen bandbreedte. Enige data is dan iets van 100 MB per week om die smartcard gegevens binnen te halen.
Mijn vrouw had een databundel van 20GB en dat krijg je met streaming video er alsnog binnen 1 week er doorheen als je wat tv zit te streamen.
Dus resumerend zou ik voor een schotel gaan en dat kan zeker met 60cm maar ik denk zelf kleiner.

Los hiervan zou je eens kunnen kijken wat er om je heen aan wifi voorbij komt. Wifi is tegenwoordig best wel snel (de Wifi 5 en 6 standaard is alweer een tijdje actief) Stel dat je buurman tegenover een flinke glasvezel heeft en jij vraag heel vriendelijk dat je met alle plezier 10 euro per maand wil betalen om "mee te liften" op zijn wifi dan zou je met 1 extra router (wan/lan gekoppeld) een prima scheiding netwerk kunnen maken zodat de buurman niet in jouw netwerk kan, en jij niet bij de buurman, en je de bandbreedte vast zet op bijvoorbeeld 200Mbit (of 500Mbit als zijn abo het toelaat) en dan hou je over het wifi alsnog ruimschoots voldoende over om full HD tv te kunnen kijken. Deze optie gebruikt mijn dochter als student en dat is voor zowel haar als haar buurman/buurvrouw een prima optie.

Technisch gezien zou je met een 4G prima uit de voeten kunnen, in de praktijk zou ik het niet aanraden omdat het voor de provider te duur zal zijn om jouw "onbeperkt" data te geven en eigenlijk zie ik het ook als verspilling van data. Schotel is in mijn ogen perfect, Glasvezel is 2, VDSL is 3, 4g is 4, adsl is 5.


p.s.
Hoewel iedereen loopt te zeiken over het commentaar van Olav Mol is het alsnog prima te doen om het beeld via de satelliet te laten verlopen en de audio te laten verlopen via:
https://grandprixradio.nl/
Dus ik kijk meestal via schotel naar een Spaanse F1 zender op de schotel (soms de Duitse als dit beter beeld geeft) en dan de Nederlandse audio.
Het Engelse commentaar vond ik tot vorige jaar het beste maar na de nederlaag van Hamilton is hier eigenlijk niet meer na te luisteren omdat ze wat gekleurd zijn geworden in hun commentaar.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Er is een spreekwoord wat luidt:
"Je moet geen oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt"

Maar goed, OT

Ik kom net terug uit Spanje na 5 weken en zat met een soortgelijk probleem.
Ik ben gek op F1, maar ik ben te gierig om er voor te betalen. En die internet streams vind ik ook best wel om te huilen.
Dus heb ik een schotel met Astra 1/3 ontvangst LBN. Via AliExpress een ontvangen die voorzien is van wat vage software zodat je gebruik kan maken van cardshare, via Ali een abonnement 6 tot 12 maanden, nooit meer want die bedrijven zijn meestal na 10 maanden failliet) Dat kost dan rond de 2 a 3 euro dus als het mis gaat na 3 maanden is het jammer en pak ik een volgend abonnement.
En dan met een wifi antenne op dat ding en mijn phone als accespoint kan ik prima tv kijken in full HD (zelfs in 4K) en dat kost me geen bandbreedte. Enige data is dan iets van 100 MB per week om die smartcard gegevens binnen te halen.
Mijn vrouw had een databundel van 20GB en dat krijg je met streaming video er alsnog binnen 1 week er doorheen als je wat tv zit te streamen.
Dus resumerend zou ik voor een schotel gaan en dat kan zeker met 60cm maar ik denk zelf kleiner.

Los hiervan zou je eens kunnen kijken wat er om je heen aan wifi voorbij komt. Wifi is tegenwoordig best wel snel (de Wifi 5 en 6 standaard is alweer een tijdje actief) Stel dat je buurman tegenover een flinke glasvezel heeft en jij vraag heel vriendelijk dat je met alle plezier 10 euro per maand wil betalen om "mee te liften" op zijn wifi dan zou je met 1 extra router (wan/lan gekoppeld) een prima scheiding netwerk kunnen maken zodat de buurman niet in jouw netwerk kan, en jij niet bij de buurman, en je de bandbreedte vast zet op bijvoorbeeld 200Mbit (of 500Mbit als zijn abo het toelaat) en dan hou je over het wifi alsnog ruimschoots voldoende over om full HD tv te kunnen kijken. Deze optie gebruikt mijn dochter als student en dat is voor zowel haar als haar buurman/buurvrouw een prima optie.

Technisch gezien zou je met een 4G prima uit de voeten kunnen, in de praktijk zou ik het niet aanraden omdat het voor de provider te duur zal zijn om jouw "onbeperkt" data te geven en eigenlijk zie ik het ook als verspilling van data. Schotel is in mijn ogen perfect, Glasvezel is 2, VDSL is 3, 4g is 4, adsl is 5.


p.s.
Hoewel iedereen loopt te zeiken over het commentaar van Olav Mol is het alsnog prima te doen om het beeld via de satelliet te laten verlopen en de audio te laten verlopen via:
https://grandprixradio.nl/
Dus ik kijk meestal via schotel naar een Spaanse F1 zender op de schotel (soms de Duitse als dit beter beeld geeft) en dan de Nederlandse audio.
Het Engelse commentaar vond ik tot vorige jaar het beste maar na de nederlaag van Hamilton is hier eigenlijk niet meer na te luisteren omdat ze wat gekleurd zijn geworden in hun commentaar.
@martin, dus jij bent ook zo'n schuinsmarcheerder, maar dan een hele echte!
Tenminste, ik heb ook twee dreamboxen versleten en ben Open-Pli fan geweest, maar aan codesharing ben ik niet toe gekomen (behalve een tijdje CanalDigitaal samen met m'n buurman-cardsharing). Een Turk waar ik m'n tweede dreambox kocht (een clone, maar dat wist ik) bood mij ook zo'n goedkoop via-via abonnement aan, maar dat heb ik toen niet gedaan. Ik kocht ooit wel een satellietschotel die op een kruiser nog niet zou misstaan, met iets van 15 koppen erop, en kon Thailand, India en wat al niet meer ontvangen. Ik moet het geheel maar weer eens opnieuw inregelen, maar heb nu even genoeg aan Astra. Ik ben al jaren los van het vaste net, en heb meer dan genoeg aan de vrije zenders via de satelliet en al wat er via internet te bekijken valt. Voor de pulp die doorgaans op de NL-buis verschijnt, wens ik niet nog eens extra te betalen. De slachtoffers die er naar kijken smartegeld uitkeren zou wat dat betreft beter passen.

De telefoon en het internet gaat hier ook via ADSL, via KPN. Via de kabel zou Caiway nog als alternatief kunnen, maar daar ben ik zo'n 15 jaar geleden gillend weggerend, na de zoveelste telefoon- en internetstoring.
Als ik het goed begrijp, dan hoef ik mij geen zorgen te maken. Hier in het buitengebied is er nog geen glasvezel aangelegd, en KPN houdt mijn koperen telefoonlijn en ADSL dan kennelijk in de lucht tot ze hier (ooit?) glasvezel hebben gelegd. Tenminste, een klant niet afsluiten zonder eerst een alternatief (glasvezel) te bieden is kennelijk de regel. Tenzij ik mij vergis....?

Ik vraag mij wel af in hoeverre 5G het internet via de kabel en glasvezel zou kunnen vervangen. We krijgen dan misschien met ogen en oren dicht al beelden geprojecteerd op de binnenkant van onze schedel met al die straling, maar een kniesoor die daarop let. En, ingedachtig de warme gevoelens die de radar van de Hawk-raketten indertijd hun bediening gaven, houdt het 5G ons wellicht ook een beetje warm, en dat is meegenomen nu we van het gas gaan.
 
Bovenaan