• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Opties voor een internetverbinding, advies gevraagd.

Ray

SHTF Expert
Er is een spreekwoord wat luidt:
"Je moet geen oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt"

Maar goed, OT
Van mij mag het blijven maar KPN trekt de stekker eruit en dan kunnen ook andere ISP's daar niet meer overheen (ik zit niet bij KPN)
Ik kom net terug uit Spanje na 5 weken en zat met een soortgelijk probleem.
Ik ben gek op F1, maar ik ben te gierig om er voor te betalen. En die internet streams vind ik ook best wel om te huilen.
Het Engelse commentaar vond ik tot vorige jaar het beste maar na de nederlaag van Hamilton is hier eigenlijk niet meer na te luisteren omdat ze wat gekleurd zijn geworden in hun commentaar.
Met een adblocker (Ublock origin hier) bijna nooit problemen met de F1 streams. En met Engels commentaar dat technisch veel beter onderlegd is. Al zijn ze wel een beetje zuur dat Verstappen zo vaak wint en niet Mercedes of een andere Engelse coureur. Ze draaien al wat bij, maar vooral Hill speculeert en roddelt er nogal op los, maar die komt gelukkig alleen vooraf of bij de nabespreking maar af en toe voorbij.

Dus heb ik een schotel met Astra 1/3 ontvangst LBN. Via AliExpress een ontvangen die voorzien is van wat vage software zodat je gebruik kan maken van cardshare, via Ali een abonnement 6 tot 12 maanden, nooit meer want die bedrijven zijn meestal na 10 maanden failliet) Dat kost dan rond de 2 a 3 euro dus als het mis gaat na 3 maanden is het jammer en pak ik een volgend abonnement.
En dan met een wifi antenne op dat ding en mijn phone als accespoint kan ik prima tv kijken in full HD (zelfs in 4K) en dat kost me geen bandbreedte. Enige data is dan iets van 100 MB per week om die smartcard gegevens binnen te halen.
Mijn vrouw had een databundel van 20GB en dat krijg je met streaming video er alsnog binnen 1 week er doorheen als je wat tv zit te streamen.
Dus resumerend zou ik voor een schotel gaan en dat kan zeker met 60cm maar ik denk zelf kleiner.

Los hiervan zou je eens kunnen kijken wat er om je heen aan wifi voorbij komt. Wifi is tegenwoordig best wel snel (de Wifi 5 en 6 standaard is alweer een tijdje actief) Stel dat je buurman tegenover een flinke glasvezel heeft en jij vraag heel vriendelijk dat je met alle plezier 10 euro per maand wil betalen om "mee te liften" op zijn wifi dan zou je met 1 extra router (wan/lan gekoppeld) een prima scheiding netwerk kunnen maken zodat de buurman niet in jouw netwerk kan, en jij niet bij de buurman, en je de bandbreedte vast zet op bijvoorbeeld 200Mbit (of 500Mbit als zijn abo het toelaat) en dan hou je over het wifi alsnog ruimschoots voldoende over om full HD tv te kunnen kijken. Deze optie gebruikt mijn dochter als student en dat is voor zowel haar als haar buurman/buurvrouw een prima optie.

Technisch gezien zou je met een 4G prima uit de voeten kunnen, in de praktijk zou ik het niet aanraden omdat het voor de provider te duur zal zijn om jouw "onbeperkt" data te geven en eigenlijk zie ik het ook als verspilling van data. Schotel is in mijn ogen perfect, Glasvezel is 2, VDSL is 3, 4g is 4, adsl is 5.
Schotel is een dure hobby kost vast meer dan 36,50 per maand en toen ik nog TV had met een schotel was het elk onweertje hommeles.

Samen met de buren maakt ook zo afhankelijk (directe buurvrouw geen optie) al is die 100mb/s overkill voor haar en mijzelf .
Hier staat de wifi standaard uit. PC hangt aan de kabel, oud laptopje boven wil ik geeneens internet, ik heb dan de neiging om fora en nieuws te gaan volgen.
==================
Maar goed nieuws, ze hebben door dat er hier iets aangesloten moet worden inmiddels, kostte maar 55 contactmomenten, ik begon ze persoonlijk te kennen en ga de chitchat wel missen. Wordt wel pas na de bouwvak, dus nog maar even wachten. Ze mochten van mij ook de kabel gaan repareren (valt ook onder KPN) maar daarvoor moeten ze door 50 kuub schuimchips heen worstelen, of die eerst laten wegzuigen en een heel dun mannetje sturen.
 

Ray

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Als ik het goed begrijp, dan hoef ik mij geen zorgen te maken. Hier in het buitengebied is er nog geen glasvezel aangelegd, en KPN houdt mijn koperen telefoonlijn en ADSL dan kennelijk in de lucht tot ze hier (ooit?) glasvezel hebben gelegd. Tenminste, een klant niet afsluiten zonder eerst een alternatief (glasvezel) te bieden is kennelijk de regel. Tenzij ik mij vergis....?
Dat is correct.

De kabel gaat namelijk ook stoommachine gezelschap houden in de geschiedenis boeken op termijn. Net als 2G voor consumenten en 3G helemaal.

Glas en 4, 5G wordt en blijft het een tijdje. Dus moet ik ook nog op zoek naar een telefoontje met 4G LTE (als ik het goed begrepen heb). Zo'n RSI phone zie ik nog steeds niet zitten. Zolang er geen alternatief is voor de touchscreen besturing zal dat wel blijven. Ook veel te groot, kwetsbaar en onbetrouwbaar voor buiten de grijze betonnen wereld. Ben kennelijk een van de weinigen die daar nog langer dan een paar uur komt.

Spraakbesturing is nog steeds geen alternatief, is niet veel verder dan wat ik in 1996 met Lernout en Hauspie op mijn WinNT pc deed. Heel veel lachen en toch nog steeds druk met de muis. Tegenwoordig hoef je het alleen niet meer te laten wennen aan jouw stem.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Bij "Opties voor een internetverbinding" moet ik toch ook denken aan eventuele alternatieven voor het geval dat de reguliere infrastructuur het af laat weten, of het internet eens doelbewust wordt uitgeschakeld (vergezocht, maar evengoed denkbaar).

Nu zullen er best zijn, die tevreden via 2G, 4G of 5G internetten, maar wat als de GSM-masten smelten bij het volgende hitterecord? Of, als Rutte Putin familie gaat noemen, zich tot Tsaar van de lage landen laat kronen en de internet-backbones dicht draait? In verkiezingstijd kunnen er immers rare dingen gebeuren, en al helemaal als er partijen onderuit gaan. Vergezochter kon ik het nu even niet verzinnen, maar feit blijft dat we met dat internet van het goed samenwerken van veel "schakels" afhankelijk zijn. Het is bijna een wonder dat het al jaren behoorlijk betrouwbaar functioneert. Tot het dat eens niet meer doet...

Misschien is dat goede functioneren juist de reden waarom er (bij mijn weten) geen eenvoudiger alternatief voor bestaat of voor is gezocht. Tezamen met de neiging van het gros om op een roze wolk te zitten en weg te kijken. In ontwikkelingslanden bestaan er netwerken uit met zonnestroom-gevoede laptops met ad-hoc gekoppelde WIFI verbindingen, waarmee behoorlijke afstanden worden overbrugd, zij het met een lage datasnelheid. Ze zijn ons daar dus in bepaalde opzichten voor...

Jammer is het dan, dat bijvoorbeeld onze smartphones niet zo'n mogelijkheid tot onderling communiceren en ad-hoc-netwerken hebben. Volgens mij zou het bereik van die dingen, samen met het enorme aantal, zoiets in principe mogelijk maken. Misschien zouden ze er met aangepaste software zelfs al toe in staat zijn. En stel dat we daarmee toch nog een eenvoudig tekstbericht (of misschien meer) zouden kunnen versturen naar een geliefde ver weg, of naar onze verzetsleider, bendeleden of roverhoofdman...

@Ray, voor jou zal dat geen snelle oplossing zijn; het was maar een overpeinzing.
Toch nog even een suggestie die wel hout snijdt, en al werkte in lang vervlogen tijden;)
upload_2022-7-23_9-56-16.png
 

Ray

SHTF Expert
Als het internet weg valt, maar er wel stroom is of het laptopje draait op zonnige dagen (accu is heel slecht), zal ik mij niet vervelen.

250.000 E-boeken
2000 films
65 Gb aan prep gerelateerde en DIY info
Volle boekenkast

Qua communicatie ga ik alleen dan het bellen missen.
En ik heb wel een illegaal sterk portootje met alle extra's (extra lange antenne, tweede accu, afstand micro/bediening) maar weet nog steeds niet wat ik daarmee moet. Ik heb er geeneens twee. Beetje op de gok kijken of iemand anders ook zo'n ding heeft binnen een straal van 5 km max als ik op mijn dak ga staan? Iedereen kan nog meeluisteren ook en dan sta ik te schreeuwen vanaf het dak "Hier ben ik en ik heb mij voorbereid!" Alleen om anderen af te luisteren wellicht, maar dan is een scanner handiger.

@RockyFlats Volgens mij is wat mis gegaan met het uploaden van de bijlage, een TK peiling? (hij is te klein om goed te kunnen lezen)
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Als het internet weg valt, maar er wel stroom is of het laptopje draait op zonnige dagen (accu is heel slecht), zal ik mij niet vervelen.

250.000 E-boeken
2000 films
65 Gb aan prep gerelateerde en DIY info
Volle boekenkast

Qua communicatie ga ik alleen dan het bellen missen.
En ik heb wel een illegaal sterk portootje met alle extra's (extra lange antenne, tweede accu, afstand micro/bediening) maar weet nog steeds niet wat ik daarmee moet. Ik heb er geeneens twee. Beetje op de gok kijken of iemand anders ook zo'n ding heeft binnen een straal van 5 km max als ik op mijn dak ga staan? Iedereen kan nog meeluisteren ook en dan sta ik te schreeuwen vanaf het dak "Hier ben ik en ik heb mij voorbereid!" Alleen om anderen af te luisteren wellicht, maar dan is een scanner handiger.

Een goede wereldontvanger is misschien nog het allerbelangrijkst, om nieuws te kunnen beluisteren. Maar dat is evenals jouw scanner natuurlijk eenrichtingsverkeer.
Wat informatie uitwisselen aangaat, vraag ik mij ook af of er ook berichten via UHF/VHF mogelijk zouden zijn, net zoals indertijd door Hobbyscoop over de radio met Basicode-programma's.
https://www.iljitsch.com/2020/07-04...tie-via-radiouitzendingen-in-de-jaren-80.html
Met een hoge antenne en via een repeater is een bereik van >100 km niet ondenkbaar. Maar of de geluidskwaliteit dan nog geschikt zou zijn om berichten en programma's te verzenden? Waarschijnlijk niet, denk ik. Jammer, want een smartphone had de input, en verwerking van de data wel kunnen verzorgen met een geschikte app. En een kabeltje naar de porto de rest.

In ieder geval heb je er nu wel weer een optie bij, voor de korte afstand: de Commodore 64 afstoffen, de hoorn op het analoge modem en zenden met de porto!;)
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij "Opties voor een internetverbinding" moet ik toch ook denken aan eventuele alternatieven voor het geval dat de reguliere infrastructuur het af laat weten, of het internet eens doelbewust wordt uitgeschakeld (vergezocht, maar evengoed denkbaar).

Nu zullen er best zijn, die tevreden via 2G, 4G of 5G internetten, maar wat als de GSM-masten smelten bij het volgende hitterecord? Of, als Rutte Putin familie gaat noemen, zich tot Tsaar van de lage landen laat kronen en de internet-backbones dicht draait? In verkiezingstijd kunnen er immers rare dingen gebeuren, en al helemaal als er partijen onderuit gaan. Vergezochter kon ik het nu even niet verzinnen, maar feit blijft dat we met dat internet van het goed samenwerken van veel "schakels" afhankelijk zijn. Het is bijna een wonder dat het al jaren behoorlijk betrouwbaar functioneert. Tot het dat eens niet meer doet...

Misschien is dat goede functioneren juist de reden waarom er (bij mijn weten) geen eenvoudiger alternatief voor bestaat of voor is gezocht. Tezamen met de neiging van het gros om op een roze wolk te zitten en weg te kijken. In ontwikkelingslanden bestaan er netwerken uit met zonnestroom-gevoede laptops met ad-hoc gekoppelde WIFI verbindingen, waarmee behoorlijke afstanden worden overbrugd, zij het met een lage datasnelheid. Ze zijn ons daar dus in bepaalde opzichten voor...

Jammer is het dan, dat bijvoorbeeld onze smartphones niet zo'n mogelijkheid tot onderling communiceren en ad-hoc-netwerken hebben. Volgens mij zou het bereik van die dingen, samen met het enorme aantal, zoiets in principe mogelijk maken. Misschien zouden ze er met aangepaste software zelfs al toe in staat zijn. En stel dat we daarmee toch nog een eenvoudig tekstbericht (of misschien meer) zouden kunnen versturen naar een geliefde ver weg, of naar onze verzetsleider, bendeleden of roverhoofdman...


Aah leuk idee, een app die je telefoon een wifi hubje laat worden en waar de andere telefoon mee kan verbinden doormiddel van het zelfde appje, eventueel met een three way handshake een ssl encryptie om luistervinkjes buiten te sluiten... moet goed te doen zijn, maar het probleem is de wifi... die rijkt niet zo ver dat je elkaar net zo goed kan roepen.

Misschien is er oets van een radio usb antenne waarmee je kan connecten wat ook een receiver zender is als een walkytalky, maar dan... kun je ook een boafeng kopen voor paar tientjes.

Als het internet afgesloten word dan, is het gewoon afgesloten, zelfs als er een telefoonlijn nog wel werkt heb je toch een provider nodig waar je op inbelt en die je wel toegang geeft tot het web.
Stel dat je een eigen protocol maakt (niet het http of web 2.0) misschien een web 4.0 via blockchain of zoiets, Tor (onion route) dan word dat meestal gebouwd op de fundering van het internet en dus heb je alsnog internet nodig.
Je zou bijvoorbeeld een eigen isp kunnen worden met een signaal over het elektriciteits net.. inpluggen via het stopcontact. Maar geen idee hoever zoiets kan rijken... heb je dan bij de transformator huisjes een versterker / repeater nodig, en wie gaat er content op die manier uitbrengen of is het gewoon voor een snelle chat.
 

martin

Mankinds only hope
Het is bijna een wonder dat het al jaren behoorlijk betrouwbaar functioneert. Tot het dat eens niet meer doet...

Eigenlijk is dat geen wonder want dat is het fundament waar intranet (voorheen arpanet) op gebouwd is.
Internet "zoekt" zijn weg van A naar B, en zolang er maar ergens iets van een verbinding te maken is, al is het via de andere kant van de wereldbol via een 300 BPS modem dan zal het werken. (traag, maar het werkt)

Misschien is dat goede functioneren juist de reden waarom er (bij mijn weten) geen eenvoudiger alternatief voor bestaat of voor is gezocht.
Dat is er wel in de vorm van een "Mesh netwerk". Nu is die term Mesh wel een beetje misbruikt door fabrikanten maar via deze link kan je de echte betekenis van mesh terugvinden.
https://wiki.p2pfoundation.net/Mesh_Networks

Volgens mij is er in het verleden al eens een uitgebreid draadje geweest over dit onderwerp. Het is eigenlijk best wel eenvoudig uit te rollen. Maar het probleem met dit soort projecten is dat iedereen enthousiast zal zijn totdat je daadwerkelijk aan de slag gaat en niemand tijd heeft.

Er zijn wel bepaalde gebieden waar men onderling (in kleine dorpen) via Mesh elkaar kan bereiken, bestanden kan verzenden, VOIP kan bellen, video streams kan verzenden etc etc.
Want het mooie van Mesh is dat het "gewoon internet" is maar dan zonder een provider. Niet alle applicaties kunnen zonder centrale DNS functioneren maar er zijn flink wat applicaties die dat prima kunnen.
Een freepbx centrale zal prima werken in een mesh "intranet" en het verzenden van bestanden via ftp/ssh/http zal ook prima werken. Maar ik ga flink OT.
 
B

BlueBee

Gast
Ik heb het nog niet voorbij zien komen, of ik heb er over heen gelezen/gescrold. Maar ik heb me een beetje verdiept in satelliet internet i.v.m een zeilboot project dat ik in de toekomst wil uitvoeren. Als je ten alle tijde internet wilt, wellicht is StarLink iets om eens te bestuderen.
Voor mij is dit DÉ oplossing m.b.t internet.
 

PlanDoPrep

Senior Prepper
Yep starlink kwam voorbij. De kracht van Starlink is dat je internet hebt op plekken waar je normaal geen internet hebt.
Dat betekent dat het niet een alternatief is voor een kabeltje. Als je mobiel bent (zeilboot) of je bent ergens waar echt niks is, dan is het een goed idee.

Anders zou ik eerder eens koffie gaan drinken bij de buren. Ik deel het internet inmiddels met een buur.
 
B

BlueBee

Gast
Ow ja dat is wel een goeie inderdaad ja. haha wifi pikken. :lol::thumbup:
Zelf ben ik nomadisch, dus heb ik geen last van kabel internet. iPhone met onbeperkt abonnement aangesloten aan me MacBook en het werk. Denk dat als mijn MacBook een bekabelde internet verbinden zou krijgen dat die het gelijk niet meer snapt. ding is nog nooit verbonden geweest met een landlijn. :fluit:
 
Bovenaan