• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Oude Computer , wat kun je er nog mee .

Niels

Mankinds only hope
Nou, ik gebruik ook Linux, heeft @JamHard mij mee geholpen destijds.
Het was wennen, maar vanaf het begin af wilde ik al niet meer terug naar Windows.
De ergelijke dingen in Windows, de shit die je niet wil, de irritante pop-up's enz. zitten niet in Debian.
Moeilijk? Neu... het is gewoon wat meer moeite soms iets te installeren, enige affiniteit is handig, maar moeilijk is het niet.
Ik wil privé niet meer terug naar Spycrosoft Windhoos.
Zakelijk moet ik helaas aan de Windows i.v.m. tientallen Windows based software applicaties.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Omdat ik kerststemming ben....

ELyIKOTUcAEgyuU.png


ELyIKOUU0AADliO.png


ELyH81UVAAArxlR.png


ELyH81ZUUAEYRZx.png
 

JamHard

Prepper goeroe
Zoals al meerdere keren benoemd, zou je er een of meerdere linux versie(s) of als je wat avontuurlijker bent ingesteld op dat gebied zelfs een van de BSD varianten.
In geval van bv. Debian Gnu/Linux kan je dat al gebruiken om heel veel kennis en ervaring mee op te doen en gezien de grootte van de schijf is het tevens mogelijk dit te combineren met een eigen off-line repository,... ofwel je eigen complete software collectie van debian die zonder internet te benaderen is. Hier heb je voor b.v. de binaire software-stack voor de 32 3n 64 bit architectuur gecombineerd met de broncode ongeveer 160 gb nodig.
Dit kan dus enorm handig zijn als er geen internet beschikbaar zou zijn, maar je wel een computer/server o.i.d. op wil zetten.
Met een "kleine" 60.000 software pakketten tot je beschikking is de sky the limit zeg maar :fluit:
En met de broncode tot je beschikking heb je de optie om de betreffende applicatie aan te (laten) passen. :thumbsup:
 

petroman

SHTF Expert
Helaas heb ik 0,0 benul van dergelijke zaken

Ik begrijp het wel maar snap het niet: waarom de hele tijd linux stokpaardjes berijden als topicstarter, @frans81, duidelijk aangegeven heeft dat hij daar geen verstand van heeft !
Ook 100x melden dat er alternatieven zijn voor windows maakt dat niet anders.
 

JamHard

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ik begrijp het wel maar snap het niet: waarom de hele tijd linux stokpaardjes berijden als topicstarter, @frans81, duidelijk aangegeven heeft dat hij daar geen verstand van heeft !
Ook 100x melden dat er alternatieven zijn voor windows maakt dat niet anders.

Als we dan toch selectief gaan qouten,...
Bv een niet Windows pc van maken ?
Of iets leuks off line voor iets :rolleyes:

Preppen is ook nieuwe dingen willen leren;)
Daar komt ook bij dat ondanks dat de topic starter er niets mee kan en/of wil doen, het wel handig kan zijn voor andere leden die met een soortgelijke vraag zitten.
 
F

frans81

Gast
@frans81 je bent nooit te oud om iets te leren.
Ik heb je 2e opmerking blijkbaar niet zo goed onthouden, mijn fout

Ik heb vandaag bij de kringloop vernomen dat alle nog goede en met leuke specs zijnde pc's aldaar uitgerust worden met Linux versies .
Tussen 40 en 60 euro en met Garantie .

Dat brengt toch wel twijfels omtrent " Wat gaan we doen " ;)
 

Ray

SHTF Expert
@frans81 Dat zal zijn omdat ze moeilijk PC's kunnen verkopen met een illegale windows kopie erop.
Voordeel van Linux is dan dat je wel een up-to-date OS hebt, voor nop.

En in het begin zit je best even te vloeken, als iets niet meteen lukt met Linux Mint, 't altijd wennen een nieuw OS. Na een tijdje valt je dan op hoe weinig gezeik je verder hebt, updaten wanneer jij dat wil, geen overbodige rommel en eigenlijk zijn de interfaces heel simpel en logisch zonder in te boeten aan functionaliteit. Reden dat VLC mediaplayer en Firefox zo populair zijn geworden zelfs onder Windows gebruikers.

Bij het welkomstscherm na installatie, kies ik zelf voor de traditionele interface van de desktop. Dat lijkt het meest op wat je gewend bent na al die jaren vanaf Windows 95. Gewoon eens proberen, het komt nogal compleet en ready to go uit de doos, helemaal als je bij installatie derde partijen codes aanvinkt*.

* (de MP3 codec is bv geen vrije software, daarom biedt Linux Mint voor puristen de optie om middels dat vinkje geen zaken mee te installeren, die niet onder volledig open software vallen. Voor de gemiddelde gebruiker maatk dat helemaal niets uit, die wil gewoon muziekjes en video's kunnen spelen)
 
Bovenaan